Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsstyrning eller inte (Rego 1000)  (läst 1928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Rumsstyrning eller inte (Rego 1000)
« skrivet: 16 november 2017, 13:58:03 »
Hej!

Jag värmer huset med en PremiumLine HQ C8 med enbart golvvärme (slangarna i bjälklag, därmed ganska snabbreagerande. 100L arbetstank förberedd för rumsstyrning är inkopplad, dock är alla slingor öppna för fullt).

Jag har initialt köpt allt som behövs för rumsreglering (trådlösa termostater RSK 241 73 02, ställdon RSK 241 75 91, LK Rumsreglering ICS-W8). Tyvärr har installation av golvvärme i samtliga rum dragit ut på tiden så jag har aldrig fått tummen ur och kopplat in rumsstyrning. Dock har jag trimmat värmekurvan nästintill perfekt så innetempen är stadig så länge solen inte gassar på eller man vädrar. Nu vill jag äntligen ta itu med svängningar och måste bestämma mig om jag ska köra vidare som det är ( = full flås i alla slingor och montera en enda CANBUS-rumsgivare) eller koppla in rumsreglering.

Mina frågor är följande:

1. Vad är mest optimala rent energimässigt? Just nu håller alla rum hyfsat jämn temp även utan rumsstyrning (men måste kompletteras med innegivare då det uppstås avvikelse pga. vädring, sol osv.) Om jag väljer rumsstyrning slipper jag montera innegivare utan varje rum har sin egen givare?

2. Om jag fortsätter utan rumsreglering, spelar det roll att tanken är inkopplad som arbetstank eller kvittar det?

3. Vardagsrummet har två slingor. Om jag väljer rumsstyrning, kan jag "slava ihop" två ventiler på en "rumskanal"?

4. Slipper man montera separata rumsgivare om man har rumsstyrning med trådlösa väggtermostater?
Tack för all hjälp!
« Senast ändrad: 16 november 2017, 14:09:28 av Grunf »

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Rumsstyrning eller inte (Rego 1000)
« Svar #1 skrivet: 17 november 2017, 09:34:19 »
Svarar åt mig själv här.

Då jag har alla grejer beslöt jag mig att prova rumstyrning. I värsta fall kan man alltid låta alla slingor vara fullt öppna genom att stänga strömmen.
Gällande frågan om hur man kopplar multipla slingor på en termostat: man kan tydligen parallellkoppla ventiler (upp till två per kanal).

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Rumsstyrning eller inte (Rego 1000)
« Svar #2 skrivet: 11 december 2017, 23:28:30 »
Vi har nu haft nedre våningen reglerad mha. rumsstyrning och energiförbrukning har faktiskt gått ner. Jag jämförde dagsförbrukning i December med Decemberdagar 2016 (jämförde dagar med ungefär samma utetemperatur) och det diffar cca. 10%. Jag ska vänta några månader så jag har mer statistisk underlag för bättre jämförelse dock.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 658
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!