Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ har jag beställt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER  (läst 5843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hisingislandman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hoppas nu att den blir bra för mitt radhus på 184kvm.
Jag kommer köra el-elementen i källaren för att pumpen kommer vara i hallen på mellanvåningen.
Men den skall värma upp ca 140 kvm iallafall, det skall väl gå bra?

Köpte till en sån där låda att ha den i med, skulle vara sp godkänd osv, vill ju inte se apparaten bredvid entrén. Dessutom kanske det inte skadar med ett regnskydd? Vet inte om dom rostar och har sig men om dom gör det så är den lite skyddad nu då.

Nästa vecka nån gång blir det troligen leverans och installation.

Tjo! *roflmao*

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Då har jag beställt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2010, 09:22:18 »
Sätt den relativt öppet, har provat några luftpumpar, varav Nocrian är den sämsta ur luftspridningssynpunkt, mycket effekt hjälper föga när den värmer all effekt rakt ned i hallgolvet, idiotisk lösning! Och dålig trågvärme som värmer tråget trots 5-10 plusgrader ute, extern termostat rekomenderas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Då har jag beställt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2010, 19:26:32 »
Hoppas nu att den blir bra för mitt radhus på 184kvm.
Jag kommer köra el-elementen i källaren för att pumpen kommer vara i hallen på mellanvåningen.
Men den skall värma upp ca 140 kvm iallafall, det skall väl gå bra?

Köpte till en sån där låda att ha den i med, skulle vara sp godkänd osv, vill ju inte se apparaten bredvid entrén. Dessutom kanske det inte skadar med ett regnskydd? Vet inte om dom rostar och har sig men om dom gör det så är den lite skyddad nu då.

Nästa vecka nån gång blir det troligen leverans och installation.

Tjo! *roflmao*

Hejsan och grattis till en riktigt bra pump  Thumbsup (om du ditt hus har de rätta egenskaperna).

Vad menar du med låda?
Antar du menar tak över ute pumpen?
För på sidorna och runt om utedelen ska det vara öppet så att den får åt sig den luft den behöver.
Annars kommer du garanterat få problem att få bra värme till vinter.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad Hisingislandman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Det är en sån där låda som är byggd för ändamålet. Den är testad av statens provningsanstalt och godkänd. Skall inte påverka något alls enligt sp.
Den har fria luftvägar runt om men regnskyddat.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Hoppas nu att den blir bra för mitt radhus på 184kvm.
Jag kommer köra el-elementen i källaren för att pumpen kommer vara i hallen på mellanvåningen.
Men den skall värma upp ca 140 kvm iallafall, det skall väl gå bra?

Köpte till en sån där låda att ha den i med, skulle vara sp godkänd osv, vill ju inte se apparaten bredvid entrén. Dessutom kanske det inte skadar med ett regnskydd? Vet inte om dom rostar och har sig men om dom gör det så är den lite skyddad nu då.

Nästa vecka nån gång blir det troligen leverans och installation.

Tjo! *roflmao*

Tjenare!
Det är bara att gratulera till ett bra val av pump. Installerade min Nocria i december lagom till när kylan kom.
Har inte ångrat en sekund över mitt val. Sen så självklart så spelar planlösningen en viktig roll och placeringen av innerdelen.
Har min placerad ovanför ytterdörren. Har en trappa till vänster om innerdelen som är nyligen öppnad och en ovanvåning som är nybyggd. Det skall bli väldigt intressant att se till vintern hur värmen kommer bli på ovanvåningen.
Den låg och taktade när vi hade det som kallast i vintras -19 C i Halmstad på runt 1 kW och då hade vi det varmt och gott. Tro mig.
I hela huset dessutom. Den flyttar ju lite luft om man så vill.
Nu kör jag den med fläkten enbart än så länge tills det blir varmare. Sen skall kylläget få jobba lite.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Då har jag beställt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2010, 17:59:58 »
Hej Tomas.

Inredde du övervåningen själv? Mycket jobb?

Nästan FD Nocira ägare..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Hej Tomas.

Inredde du övervåningen själv? Mycket jobb?

Nästan FD Nocira ägare..



Hejsan!
Ja jag har gjort en hel del själv. Bytt tak och sedan isolerat hela ovanvåningen. Självklart har jag haft snickare till hjälp.
Var ledig från jobbet i 3 veckor för byggets skull.
Nu har det gått 9 veckor sedan byggstart och efter denna vecka så är det slutdragningen av el och inkopplingen av vattnet.
Efter det så är det till att börja finliret med det vattenburna golvvärmen, golvet och till slut tapetseringen. En balkong till huvudsovrummet har byggts också så kvällsolen kommer bli underbar i sommar.
Självklart har det varit mycket jobb. Det skall gudarna veta. Och rörigt såklart. Men nu börjar det närma sig upploppet och det känns väldigt roligt. 3 sovrum, klädkammare och ett badrum har det blivit. Mycket nöjd över den egendesignade planlösningen.
Tanken är att installera en Nordenberedare med solpaneler för vv och låta slingan för fläktkonvektorn driva golvvärmen på ovanvåningen. Kommer bli väldigt bra. Men tills dess så kör vi på den gamla CTC Electronicsen till golvvärmen och låter Nocrian stå för grovjobbet till resten av huset.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Då har jag beställt en FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2010, 10:25:28 »
Tror nog att det är mer jobb än man tror! Tänkte göra det mesta själv, sen får man se vart det stupar, vattenburna raddarna får man se hur man löser, samt toalett och handfatet.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Tror nog att det är mer jobb än man tror! Tänkte göra det mesta själv, sen får man se vart det stupar, vattenburna raddarna får man se hur man löser, samt toalett och handfatet.

/A.
Ja det är väldigt mycket detaljer och byggtekniska lösningar som man inte tänker på och då är det lika bra att låta en fackman göra det så att det blir rätt. Hade gjort mer om jag hade haft tid. Men har ju ett jobb och ett familjeliv som skall vårdas också och det är värt mer än de kronor som man sparar in på att göra allt själv. I mitt tycke iaf.
Sedan finns det alltid vänliga människor runtomkring en som är villiga att hjälpa till, då är det bara att tacka och ta emot.
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 692
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!