Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket lägre luftfuktighet fÃ¥r man med L/L Pump?  (läst 7057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad djmatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Sjunker luftfuktigheten mycket när man använder luftvärmepumpen? När man har linser märker man av
när luften blir för torr. Är det någon annan här som upplever att luften blir torrare?

/DjMatt
Xe9cke,,,118kvm radhus två våningar från 1975 gjorde av med 18000kwh med direktverkande el.
Får se nu första vintern...:-) kanske 14000???

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2005, 17:03:59 »
hej ....
lutfuktighet ...vet ej ..men jag upplevde att korkmattorna nedanför pumpen blev snor hala då jag körde joniserings grejen i pumpen..fast jag vet ju inte tvärsäkert om det e så kan ju va frugan som hällt nån skit från ajax på golvet

LOL

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2005, 17:13:18 »
Nu ligger luftfuktigheten pÃ¥ ca  65%, PÃ¥ vintern sjunker fuktigheten ner mot 40% oavsätt om du kör med element eller luftvärmepump.. mvh  Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2005, 21:27:38 »
Luftfuktigheten ändras inte, men du fÃ¥r nog en större torkeffekt pÃ¥ dina ögon beroende pÃ¥ att den blÃ¥ser pÃ¥ dig. 
                                                                 Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2005, 22:13:15 »
hej ....
jooo
joakar  har ochså märkt det man ska inte stå å stirra på  innedelen för länge...speciellt inte med munnen öppen
man blir lätt torr i ögon å hals då man står å dreglar över pumpen *roflmao*

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2005, 22:22:54 »
Så länge man dreglar är det ingen fara!

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2005, 12:54:31 »
Jag dreglar som mest när jag står och läser av elmätaren! :o
                                               Mvh Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2005, 12:45:35 »
Sjunker luftfuktigheten mycket när man använder luftvärmepumpen? När man har linser märker man av
när luften blir för torr. Är det någon annan här som upplever att luften blir torrare?

/DjMatt

 Det verkar som Du har rätt. Efter att tidigare, med konventionellt värmesystem, inte
upplevt något större obehag av torr luft, så är skillnaden rätt stor nu med L/Lpump.
 
 Hygrometern visar idag lÃ¥ga 22% rel.luftfuktighet vid 22gr. inne/-3 ute.

 SÃ¥ lÃ¥ga r.lf. värden ger förstÃ¥s besvär med bÃ¥de hals o ögon men eftersom värmen
är så himla go för övrigt så får man väl investera i en luftfuktare alt. öka vätskeintaget..

 God Pilsner och NyÃ¥rsskumpa anbefalles... :)

 

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #8 skrivet: 29 december 2005, 23:00:29 »
  Efter förra inlägget slog jag av joniseringen(ION) som ett test.
Nu ca:8tim.senare,med samma temperaturbetingelser,så visar Hygrometern
nästan 30% rel.luftfuktighet...Märklig förbättring... Sc:,h

Utloggad djmatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #9 skrivet: 30 december 2005, 16:34:14 »
Kan det vara så att ion-funktionen påverkar??
Jag har nu 25% luftfuktighet, testar att stäga av den.

Gott nytt år!!

Mattias
Xe9cke,,,118kvm radhus två våningar från 1975 gjorde av med 18000kwh med direktverkande el.
Får se nu första vintern...:-) kanske 14000???

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2005, 16:41:51 »
Kan det vara så att ion-funktionen påverkar??

Nej, det går inte att bli av med vattnet så enkelt. Enda sättet att få ner absoluta luftfuktigheten är att köra värmepumpen i avfuktningsläget så den kondenserar fukten och låter vattnet rinna ut genom dräneringsslangen. Det blir låg relativ fuktighet inne på vintern eftersom det är kallt utomhus och luften kan då inte innehålla speciellt mycket fukt. När luften kommer in via ventilationen och värms sjunker den relativa fuktigheten. Värmepumpen kan bidra till att det känns torrare inne eftersom luften cirkulerar mer och då kommer åt att torka saker bättre.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad OlaOla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Driftingenjör Energiingenjör
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2006, 10:49:56 »
"Enda sättet att få ner absoluta luftfuktigheten är att köra värmepumpen i avfuktningsläget så den kondenserar fukten och låter vattnet rinna ut genom dräneringsslangen."

Det uttalandet finns det enligt min bedömning möjlighet att nyansera. Som du skriver längre ner gör luftcirkulationen att saker torkar bättre.
Detta borde medföra en, även utan avfuktningsläge, snabbare torkning av allt som  avger fukt till luften. Således kommer huset snabbare ner i lägsta fuktighet. Nu är det ju så att även ny fukt tillförs, men även den borde torkas bort effektivare med resultat att luftfuktigheten blir lägre än utan LL pump. Sänkning av luftfuktigheten inne som  resultat.

Med andra ord högre avfuktnings effekt med befintlig ventillation pga ökad luft cirkulation.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2006, 11:15:53 »
Egentligen inte, värmepumpen sänker inte absoluta luftfuktigheten så länge man inte kör avfuktning eller kylläget.
Har man sölat vatten på golvet eller vill torka en blöt tröja torkar det snabbare när luften cirkulerar, vilket ger en högre luftfuktighet tills vattnet torkat upp, därefter blir det som vanligt när ventilationen bytt ut luften. Att luften cirkulerar påverkar varken absoluta eller relativa fuktigheten i luften om man bortser från den indirekta effekten med att torka saker.
Kör man med högre innetemperatur när man har värmepump blir relativa fuktigheten lägre genom att temperaturen är högre.
Absoluta fuktigheten i luften inomhus är samma som den som kommer in genom ventilationen plus det som avdunstar från människor, blommor, djur och alla vatteninstallationer.
All fukt som tillförs huset tas upp av luften eller åker ut genom något avlopp. Det som tas upp av luften höjer luftfuktigheten oavsett om man blåser omkring luften eller inte.
« Senast ändrad: 03 januari 2006, 11:34:58 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad OlaOla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Driftingenjör Energiingenjör
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2006, 11:47:56 »
Jag vill mena att själva luftdynamiken ändras i huset. Jag håller med dig på det sättet att den ökade torkeffekten pga luftrörelsen har den absolut största rollen för ögonen, inte luftfuktigheten i sig.
Men i ett hus med ganska lugn luft och självdrag före VP så borde ventillationens funktion påverkas. Fundera en stund på hur Sc:,h Det är inte helt enkelt, det är så fruktansvärt många faktorer som spelar in. Jag redar nog inte ut det med säkerhet.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket lägre luftfuktighet får man med L/L Pump?
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2006, 12:34:15 »
Trots filtren åker det förmodligen runt mer partiklar i luften också till följd av luftrörelserna, vilket också kan irritera ögonen.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!