Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f1245 koppla bort frikyla  (läst 2106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
Nibe f1245 koppla bort frikyla
« skrivet: 20 december 2015, 00:31:44 »
Hej

Jag har en Nibe f1245 med frikylatillbehöret. Det verkar felkopplat då pumpen inte känner av tillbehöret och systemet är trycklöst. Kylan ska ledas till en fläktkonvektor på övervåningen av huset, men konvektorn saknar tyvärr avledning för kondensvatten. Tror således inte att jag kommer orka koppla in systemet (om inte någon har ett tips på hur man kan lösa problemet med kondensvatten på ett enkelt sätt).

Kikade lite idag och det verkar snurra vatten från kalla sidan, även om det inte verkar vara något tryck? Rören precis vid T stycken från returen är rejält kalla. Jag vill inte att det ska snurra vatten i systemet då det ju inte används och tänkte således höra hur jag enklast går till väga för att undvika det? Det sitter en ventil som man kan stänga, borde jag helt enkelt stänga den?

Se bilden (ursäkta kråkfötterna :))



Tack på förhand!

Mvh
Gustav.S

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe f1245 koppla bort frikyla
« Svar #1 skrivet: 20 december 2015, 08:13:41 »
Det bör gå bra att stänga ventilen men se till att cp också är avstängd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 koppla bort frikyla
« Svar #2 skrivet: 20 december 2015, 23:38:25 »
Hej igen

Tack för svaret!

Jag har sett över hela systemet nu och det här är nog lite mer komplext än jag först trodde.

Har nu kommit fram till detta:


Kan inte säga att jag tycker att installatörshandböckerna är superenkla att följa och min fråga till forumet är nu, ser detta OK ut och om det inte gör det, vad borde ändras på? Vad jag kan utläsa av handböckerna verkar det inte direkt "standardkopplat"?

Har postat en fråga i den allmänna delen då jag har funderingar kring hela systemet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60429.0

Mvh
Gustav.S

Gustav.S

  • Gäst
Gustav.S
SV: Nibe f1245 koppla bort frikyla
« Svar #3 skrivet: 20 december 2015, 23:50:01 »
Hej igen

Glömde säga det: notera att jag tänkte lite fel vid första skissen, kylan sitter på köldbärare in.

Har även funderingar på om det jag ritade som smutsfilter verkligen är smutsfilter (se andra tråden som jag länkade till)

Tack på förhand!

Mvh
Gustav.S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!