Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bypass eller inte ?  (läst 2423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
bypass eller inte ?
« skrivet: 21 november 2015, 13:14:36 »
Hej  Är det nÃ¥n som kan svara pÃ¥ om det behövs bypass ?
HÃ¥ller just pÃ¥ att installera en Frico SL 1000  fläktkonvektor.  Den kommer med tvÃ¥vägsventil men i manualen finns bypass som alternativ me utan att man kommenterar när det är bästa driftsfallet.http://www.frico.se/globalassets/documents/documentation/67119.pdf.

SÃ¥ smÃ¥ningom kommer systemet att bestÃ¥ av  ytterligare 2 fläktkonvektorer och en luft/vätska värmevxl föe värmeÃ¥tervinning. VärmeÃ¥tervinning kommer att  gÃ¥ stora delar om Ã¥ret och anslutas innan värmepumpen som ett delflöde  för att höja ingÃ¥ende temperatur.
 Som det är nu är enheterna paralellkopplade . Det blir ca 60 m 22 mm rör och totalt 10 90 graders böjar. NÃ¥gra problem med tryckfall?

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: bypass eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2015, 17:25:22 »
Det beror ju lite på hur du styr systemet i övrigt, startar cirkpumpen från fläktkonvektorn samtidigt som ventilen öppnar behöver du ingen by-pass.
Går cirkpumpen kontinuerligt och ventilen i fläktkonvektorn stänger så kommer ju pumpen att gå mot stängd ventil, inte jättebra lösning, i så fall skulle jag montera by-pass.
60m 22 rör och tre fläktkonvektorer på stammen.... jag skulle nog gå upp lite i dimension där..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: bypass eller inte ?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2015, 13:27:02 »
Tack Cougar
Jo  nu las rören för nÃ¥gra Ã¥r sedan  under golv mm. Sedan dess har mina ambitioner vuxit.....svÃ¥rt att byta nu,  fÃ¥r köra Ã¥ se . Sannolikt fÃ¥r ett centralt relä starta pumpen ifrÃ¥n nÃ¥n av dessa enheter. Finns det nÃ¥n risk att ställdonet släpper igenom flöde till fancoilen om den monteras utan bypass om det cirkulerar i systemet eftersom en annan enhet har begärt pumpstart ? ? IOF gÃ¥r ju inte fläkten i det driftsfallet
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: bypass eller inte ?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2015, 17:01:05 »
Nej, är ventilen stängd så blir det inget flöde genom konvektorn.
De flesta konvektorer går att ställa in så ventilen öppnar och fläkten startar samtidigt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: bypass eller inte ?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2015, 10:58:15 »
Tack Cougar
Den här fläktkonvektorn frÃ¥n Frico är en stand alone unit  som styr sig själv (pid). Har steglös fläkt och startar även cirkulationspumpen.  Det kommer att ta ett tag innan anläggningen är i drift ,planen var att  installera ytterligare en fläkt pÃ¥ nedre plan i vÃ¥r och sÃ¥ smÃ¥ningom ett mindre kylrum och vinlager och sist värmeÃ¥tervinning pÃ¥ frÃ¥nluft. Kommer att Ã¥terkomma med mer när jag ser hur det fungerar.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!