Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med frikyla  (läst 2148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan_vii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med frikyla
« skrivet: 03 november 2015, 09:17:13 »
Hej,

Håller på att renovera övervåningen i vårat hus och har bestämt att dra upp frikyla från borrhålet. Bergvärmepumpen står i källaren så kylan skall ledas från källaren upp till övervåningen i ett schakt om ca 30x30 cm. Nu är frågan vad jag skall ha för utrustning, slangar, antal konvektorer osv. Pratat med en lokal rörfirma som ansåg jag kunde dra isolerad 20 mm pex från källaren och upp, jag tycker det låter lite väl snålt tilltaget? Han sa vidare att det inte är säkert att det blir något kondensvatten i konvektorn och att det fanns uppvärmda droppskålar som tog bort det lilla vattnet som blev? Den pump jag har är en Nibe F1245 8 kw med 180 m borrat hål.

Bifogar en bild på planlösningen.

Utloggad redtop

  • Är lite för grön än sÃ¥ länge för att pÃ¥stÃ¥ att jag
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • NIBE F1155
SV: Hjälp med frikyla
« Svar #1 skrivet: 03 november 2015, 13:13:05 »
Håller som bäst på att grotta i vad som gäller för rörledningar för brandfarlig vätska. Det har avhandlats tidigare på forumet, men det senaste uttalandet med någon tyngd är från Räddningsverket 2007. Myndigheten Räddningsverket finns inte längre, nu är det Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB som har hand om detta och det finns en ny föreskrift som gäller MSBFS 2014:5 "Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrift om cisterner och rörledningar för brandfarliga vätskor".

Eftersom jag har lite frågetecken kring brandsäkerheten i min nyligen gjorda bergvärmeinstallation, har jag idag pratat med en tjänsteman på MSB kring vad som gäller för bergvärmeinstallationer och etanollösning i dessa. Sammanfattar det besked jag fick på telefon:

* Det finns inga speciella regler för bergvärmeinstallationer utan det är den generella föreskriften (MSBFS 2014:5) som gäller.
* Föreskriften gäller alla brandfarliga vätskor, dvs vätskor med en flampunkt ≤100°C vilket medför att det gäller alla etanolblandningar ned till nÃ¥gra procents entanolhalt.
* Kapitel2, Paragraf 24 i förskriften är ganska tydlig: "24 § Cisterner och rörledningar av material utan eget brandmotstånd ska vara placerade i mark, med certifierat brandskydd eller i eget utrymme brandavskilt i minst brandteknisk klass EI 30. Rörledningens fästen ska vara minst lika motståndskraftiga mot brand som rörledningen. "
* Summa av ovanstående: Polyetenslang (PEM, PEX) är inte tillåten ovan mark om du inte brandisolerar den till klass EI30, tex med brandmatta.
* All ledning som inte ligger minst 0,3 m ner i marken täckt av obrännbart material är att anse som ovan mark. Inne i ett hus är alltså ovan mark.

Alltså, PEX som ledning för frikyla där det cirkulerar etanollösning bara OK om du ser till att den är brandisolerad klass EI 30. Använder du kopparledning så behöver du inte brandisolera, eftersom kopparrör anses ha "eget brandmotstånd".

Väntar just nu på ett skriftligt svar från MSB som jag tänker posta i forumet så fort jag har fått det.

Länk till MSBFS 2014:5 https://www.msb.se/externdata/rs/40312ccd-dda5-4ac4-b0a6-8770861fe87f.pdf

« Senast ändrad: 03 november 2015, 13:19:04 av redtop »

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Hjälp med frikyla
« Svar #2 skrivet: 03 november 2015, 14:36:35 »
Angående antal konvektorer så är min erfarenhet efter en sommar att kylan inte sprider sig speciellt bra i en sluten planlösning som du ser ut att ha. Inte ens om du lämnar dörrarna öppna. Jag skulle sätta en konvektor i varje sovrum som du vill ha kyla i (föräldrarnas sovrum först - svärmors gästrum sist?) och använda tumregeln 70 W installerad kyla per kvm.

Beträffande kondensvatten så visst blir det sådant - beroende på RH mm. Att värma baljan och återföra det till rumsluften tycker jag låter förkastligt. Dels får du högre RH i rummet, dels får du kondensera om luften på nytt hela tiden i konvektorn vilket gör att den s.k. sensibla kyleffekten blir sämre än om du hade låtit RH sjunka.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!