Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimmensionering av frikyla  (läst 13941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Dimmensionering av frikyla
« Svar #15 skrivet: 25 juni 2015, 07:17:23 »
Ang LK PAL A25 RiR Extra. Enligt LK sÃ¥ kommer den eventuella kondens som bildas kunna rinna ut ur skyddsröret. 

Den kondens som jag avsåg är den som potentiellt kan bildas utanpå isoleringen. Den kan ju inte ledas bort av skyddsröret. Det finns ett utmärkt diagram någonstans i cyberrymden som jag tyvärr glömt att sätta bokmärke på. Det visar när kondens inträffar baserat på isolering, KB temperatur och luftens temperatur och relativa fuktighet RH. Såsom jag minns det så klarar man sig med 10-13mm isolering nätt och jämt augusti (då RH är hög) såvitt KB temperaturen inte går under 5 grader (vilket den kan göra när varmvattenvärmning pågår).

Därför är det också viktigt att inte isolera utanför rörisoleringen för då blir naturligtvis rörisoleringens yta kallare med risk för kondensutfällning som följd. Det gäller att hålla rörisoleringens yta så varm som möjligt.

Men som sagt - med din lösning så får du nog lika bra total isolering som med 13mm cellgummi. Så jag tror du får ett bra system.

Pen
« Senast ändrad: 25 juni 2015, 07:22:06 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad andersstuve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimmensionering av frikyla
« Svar #16 skrivet: 27 juni 2015, 20:14:38 »
Jag tror du har rätt angående kondensrisken. Jag kommer förlägga rören utanför isoleringen i bjälklag och vägg.

Anders

Utloggad andersstuve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimmensionering av frikyla
« Svar #17 skrivet: 18 augusti 2020, 10:51:35 »
Efter ett par års användning.....

Jag installerade AluPEX 25 med isolering. Drog den dolt utan skarvar i bjälklag och vägg. Det var mycket tänk innan jag lyckades dra ca 15-20m utan att knäcka röret.

Installationen...
PÃ¥ inkommande brine slang, efter exp.kärl och pÃ¥fyllningskoppel m filter,  sÃ¥ satte jag 2st t-kopplingar med en backventil mellan. T-kopplingarna gÃ¥r till en fläktkonvektor via en cirkpump. Det viktiga med backventilen är att hindra att cirkpumpen bara cirkulerar vattnet mellan t-kopplingarna. Backventilen mÃ¥ste även ha ett lÃ¥gt motstÃ¥nd. Jag hittade en i mässing med en ventil-lucka med gÃ¥ngjärn som har lÃ¥gt motstÃ¥nd, dvs inte en med fjäder som har högt motstÃ¥nd. Vid fläktkonvektorn installerade jag ett 40mm avlopp som tittade ut genom väggen brevid dräneringen pÃ¥ konvektorn. Jag värmde ett VP-rör sÃ¥ jag kunde enkelt forma ett vattenlÃ¥s för att hindra lukt frÃ¥n avloppet. Jag anslöt denna mellan kondensutlopp och avlopp med slangstump, slangklämmor och 40mm gummipropp med hÃ¥l för VP röret.

Köpte en rumstermostat med fjärrkontroll från Siemens som styr fläkthastigheterna och cirkpumpen. Den sitter i en dosa på väggen ovanför belysningsknapparna i sovrummet. En flexslang går till ett 230v uttag vid cirkpumpen i "pannrummet" (tvättstugan) och till en dosa vid fläktkonvektorn. Strömmen tar man från lämplig dosa i rummet eller drar egen från elcentralen som jag gjorde.

Problem..
Fläktkonvektorn blir skitig av damm som sköljs ner av kondensvattnet i vattenlåset (VP-röret) och kan ibland bilda en propp. Då rinner kondensvattnet ut och på golvet istället om man har otur.. För att lösa det så tätade och isolerade jag anslutningen mot kondensplåten inne i konvektorn samt rensar vattenlåset (VP-röret) innan sommarperioden.

Cirkpumpen måste vara välisolerad för det blir rejält med kondens. Lyckades få kondens att rinna in styrelektroniken på pumpen (kondens på skruvskallar inne i elektronikboxen). Ny pump installerades efter att jag isolerat skruvskallar med silikon i den nya pumpen.


Nu har det funkat bra ett par år :-D


/ Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!