Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Färdigställande av frikyla, hur göra  (läst 13820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Färdigställande av frikyla, hur göra
« Svar #30 skrivet: 03 maj 2015, 22:07:47 »
Tack för tipset, jag var ute efter individuell styrning i varje sovrum. Saknade detta i min förra installation där jag hade en central enhet på vinden som blåste ut i tre rum, det var bättre än inget men ville ha det lite bättre nu men hade otur med hantverkare. Har provat funktionen sommarnattkyla vilket ger ökad ventilation vilken man bör göra om man kör kyla via ftx och detta ger en störande ljudnivå.
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Färdigställande av frikyla, hur göra
« Svar #31 skrivet: 26 juni 2015, 11:35:35 »
Har n kommit så lång att jag har fått upp de tre nya konvektorerna dock är inte rören anslutna än. Det kommer även att bli ventiler på alla 5 konvektorerna som stryper flödet då de inte kallar på kyla. Vad gäller pump så blir det till slut en Wilo statos 25/1-12 pump och med denna sa jag nog klara minflödet och detta kommer att ge mig en ungefärlig kyleffekt på 6 kW vi 10/15/24 och detta borde mitt hål kunna leverea. Om det finns intresse så kan jag skapa en tråd och ge mina erfarenheter av driften, om det kommer någon värme vill säga.Till sist kan jag väl säga att det är tur man inte beaktar anskaffningskostnad när man säger frikyla...
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

Utloggad dafr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • f
SV: Färdigställande av frikyla, hur göra
« Svar #32 skrivet: 09 juli 2015, 05:48:15 »
Nu är kylan i princip klar och jag fick chans att köra ett stresstest föra veckan när det var närmare 30 grader i 4 dagar. Jag hade inga rullgardiner nerdragna och höll 19-20 grader på hela övervåningen. På nedervåningen var det ca 21-22 förutom i köket som gick upp till 25 pga öppen dörr ut till altan. Borrhålstempen gick upp till 11 ganska direkt men kröp upp till 13 den sista dagen och är nu åter på 11. Det går få kyla med klena rör men det kräver stora konvektorer och stor cirkpump.
Thermia Optimum G2 8 duo 2010, 180 meter aktivt hål, 247 kvm och 4400 kwh per år för värme och vatten. Frikyla FSR12 uppe och FST44 nere, 3 CRC44 på g till övervåningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!