Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mellanrum kollektor vid tvÃ¥ slingor  (läst 1487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mellanrum kollektor vid två slingor
« skrivet: 31 augusti 2011, 22:11:04 »
Jag ska lägga ner kollektor i sjön i helgen, och har en bit som skall grävas ner innan vattnet tar vid.
Vi har två slingor á 350 meter som skall läggas ut, och min fundering är nu hur man skall gå tillväga med själva grävningen.

Vad jag har hört så skall man ha cirka en meter mellan slangen (ut och retur), men hur gör jag om jag ska ha två slingor?
Måste jag ha en meter mellan alla fyra slangar (två ut och två retur)?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2011, 22:58:04 »
Du kan lägga utgÃ¥ende och returer i var sin sida dÃ¥ behöver du inte ha 1meter mellan varje slang. 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2011, 23:00:15 »
Eftersom det är två parallella slingor som rimligen kommer att ha samma temperaturer så tycker jag att du kan ha en "grav" för in-slangarna och en för ut-slangarna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #3 skrivet: 01 september 2011, 09:52:53 »
Jag ska lägga ner kollektor i sjön i helgen, och har en bit som skall grävas ner innan vattnet tar vid.
Vi har två slingor á 350 meter som skall läggas ut, och min fundering är nu hur man skall gå tillväga med själva grävningen.

Vad jag har hört så skall man ha cirka en meter mellan slangen (ut och retur), men hur gör jag om jag ska ha två slingor?
Måste jag ha en meter mellan alla fyra slangar (två ut och två retur)?

Intressant! Jag har ett liknande projekt på G, hur kom du fram till 2 x 350 m?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #4 skrivet: 01 september 2011, 21:30:41 »
Intressant! Jag har ett liknande projekt på G, hur kom du fram till 2 x 350 m?

Just att det blev 2x350 beror på att man inte skall lägga ner 700 meter i en och samma slinga. Rekommenderad maxlängd är väl 400 meter på en slinga.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #5 skrivet: 01 september 2011, 22:29:35 »
OK, men någon som kan visa hur uppenbart fel det är att koppla endast en slinga?
Visst, jag förstår att tryckfallet ökar till det dubbla, men varför just en gräns vid 400 m?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #6 skrivet: 01 september 2011, 22:34:35 »
Det beror på vilken cirkpump du har, samt viket flöde du behöver ha.
Du vill inte ha en laminär strömmning sÃ¥ du behöver ett visst flöde för att fÃ¥ en turbulent strömning i din slang.  Har du inte tillräckligt tillgängligt tryckfall sÃ¥ blir det 2 slingor, vilket allt som oftast blir det bästa.
Vilket flöde du behöver beror på vilken köldbärare du använder. *vinkar*

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mellanrum kollektor vid två slingor
« Svar #7 skrivet: 01 september 2011, 22:40:11 »
OK tack!
Jag återkommer... b00k
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!