Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knasig pump?!  (läst 2596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Knasig pump?!
« skrivet: 26 december 2005, 21:15:47 »
Hallå gubbs.

Är det nån mer som har fått starta om pumpen lite då & då?
När det är -2-3 ute så går min pump hela tiden, men sen när det blir någon plus grad ute så stannar den och det är ju bra. Allt funkar ända tills det blir några minus igen, då vill den inte starta. Läser på pannan att allt är ok och inga fel finns i loggen, men pannan jobbar på för fullt.
Då får jag knalla ut och stänga av huvudbrytaren till pumpen och starta om hela skiten. Göra en snabbstart och sen funkar den som den ska igen tills nästa gång.
Nån som har något råd eller är det Nibe som gäller?

En annan sak :
När pannan går utan pump så jobbar den hela tiden. Har ställt in så att den inte ska starta förrens varmvattnet är nere på 46grader och ska stanna vid 50. Men pannan kör varmvatten nästan hela tiden. Så fort den går under 50 grader så ska det värmas upp igen. Efter det så görs radiatorvatten, och under den tiden så sjunker varmvattnet ner under 50grader igen och så börjas det om. Blir lite dyrt när elmätaren snurrar på.
Är det nån mer som har så?

En sak till:
När jag fick pump/panna så märkte jag att när pannan gjorde en legionellahöjning så värmde den upp vattnet till 60grader, helt ok. Men sen öppnade den shunten och skickade ut 60grader på elementen. Gissa om det var varmt här innne, det var förra sommaren. Stängde sen av legionella, fick ett nytt kretskort, (för andra gången) och då glömde jag att stänga av legionella och samma sak hände igen. Nån som har något råd om det?

En sista sak :
Om jag skulle ställa in en acktank på 50-100L till radioator systemet, skulle jag kunna få ner mina gångtider från 24timmar till något lägre när det är lite kallare ute?


Lite gnäll :
Har haft mycket problem med den här anläggningen... Funkar bra på sommaren men så fort det blir lite kallt så blir det mycket springandes där ute. Ett tag så ville den inte avfrosta så jag fick dra ut en slang och spola varmvatten på den så att isen försvann. En gång så gick bara fläkten men inte själva kompressorn, fick nytt kretskort och det funkade som det skulle igen. Det skramlar som fan om fläkten när det blir riktigt kallt ute, -6-7 grader. Plockat bort gallret och bände lite på själva ramen runt fläkten så blev det tyst. Kul när man har håvat upp 80 000 bagis på det här och det bara krånglar. Visst har det blivit en besparing på 15 000:- jämfört mot förra året men iaf. Ett jäkla ringandes och bråkandes.
Blev lite mycket det här... Hehhe...

Nån som har några råd eller blir det att ringa Nibe och jollra lite igen?
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Knasig pump?!
« Svar #1 skrivet: 27 december 2005, 11:29:30 »
Hallå där själv,

Jag kan svara på två av dina frågor

Panndrift utan värmepump
När pannan sköter uppvärmingen, vid kallt väder, så kommer den i ditt fall att försöka hålla 50°C istället för att pendla mellan 46-50°C. Pannan börjar helt enkelt att arbeta som en normal elpanna och det går inte åt mer energi för att den gör så här. Dessutom kommer pannan automatiskt att höja temperaturen på pannvattnet över 50°C om det skulle behövas så varmt vatten till elementen.

Ackumulator
Om du sätter in en ackumulator så kommer du inte att få kortare gångtider. Hela syftet med en ackumulator är att få längre gångtider och färre start och stopp.

När det gäller dina andra problem kan jag inte ge dig någon hjälp. Det är tråkigt att läsa att du haft så mycket problem. Själv har jag fått trixa ganska så ordentligt med vattenflöden och andra inställningar för att få den att gå så optimalt som möjligt men det enda egentliga driftproblem jag haft var att pannan hängde sig vid den första legionellakörningen och inte ville släppa taget utan forsatte med förhöjd temperatur på vattnet. Jag hade ställt in temperaturen på höjningen till 65°C istället för standardinställningen på 60°C. Efter en omstart av pannan och en återställning till 60°C har det fungerat utan problem sedan dess. Mycket mystiskt enligt mitt sätt att se men OK nu fugerar det.

Vänliga hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Knasig pump?!
« Svar #2 skrivet: 27 december 2005, 16:14:07 »
Lenkan

Det verkar konstigt med din 2010+VVM program. Min egen tanke dÃ¥ jag läste Marcus T Cicero inlägg om pann körning dÃ¥ programmet helt koncentrerar sig pÃ¥ rad värme, sÃ¥ verkar det logiskt med tätare till/frÃ¥n el vid VV tillverkn. (undrar om min SMO fungerrar lika sÃ¥ jag  skall testa det)

Det med ej bort koppling av pann drift är mer oroande så läs av alla dina inställningar under menyer

speciellt:
1.0............................... VV inställning 
9.1 ...............................VP inställning
9.2 ...............................Tillsatsvärme inställning.
9.3 ...............................Drift inställning

Sen kan du delge oss dina värden under 5.0 och 8.0 menyerna som visar drift info och autoinställningar.


Misstänker du bör ändra gradminut tillslag pÃ¥ tillskott under 9.2  (min rek -600 gradmin) ev under 9.3 dÃ¥ tillsats med VB diff grader gÃ¥r till/frÃ¥n kan höjas till 13-15gr.

Väl mött
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Knasig pump?!
« Svar #3 skrivet: 28 december 2005, 20:37:26 »
Tack för svaren

Har nästan allt på fabriksintällning. Det jag har ändrat på är gradminuterna och dom står på -600. Testade att ändra lite på periodtid (1.2) till 25 min varav 15min till VV. Men det blev ingen skillnad så det fick bli fabriksintällning (vet faktiskt inte riktigt vad skillnaden ska bli). Har ändrat på när pumpen ska stängas av vid sträng kyla och det är vid -9.
Har oxå ändrat max tempen på värmen till elementen till 43 grader, och det verkar räcka, 20 grader inne vid -10 som har varit kallast hittils. Förra året så hade vi 48 grader ut på elementen och 18 grader inne, brrrrr. Nu har jag tilläggsisolerat och det verkar göra sitt :D
Nu är det bara fönstren och ytterdörren kvar att byta.

Blev lite OT där på slutet men man få måste skryta lite...  8)
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Knasig pump?!
« Svar #4 skrivet: 29 december 2005, 08:54:27 »
Hej igen!

Periodtid och max tid till varmvatten har jag jobbat en hel del med nu på slutet och kommit fram till följande.

Utgångsläge sedan driftstart i augusti 2005. 30 minuters periodtid varav 15 minuter varmvatten.
Efter diverse trixande kör jag nu med 30 minuters periodtid varav 10 minuter varmvatten.

Detta i kombination med att sänka gradminuterna för start av tillskott till -800 har fått tillskottet att gå till betydligt mindre ofta.

Teorin bakom är att vid varmvattentappning så börjar pumpen ganska snart gå mot beredaren och vid lite kyla utomhus så orkar den inte samtidigt hålla tempen uppe i radiatorerna. Förr eller senare når gradminuterna ner till start av tillskott och elpatronen tar över varmvattnet. Det jag nu uppnått är att den sakta men säkert tar upp varmvattnet i beredaren utan att offra radiatorerna helt. Det verkar just nu vid några minusgrader ute som om tillskottet behöver gå in 1 gång per dygn efter familjens morgonduchar och annat varmvattenblaskande som tar rejält med varmvatten men sedan klarar pumpen av resten av dygnet.

Tilläggas ska väl att vi bara är två i hushållet och att vid större varmvattenförbrukning så kanske inte den här strategin är så lyckad.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!