Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ bergvärme  (läst 4070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #15 skrivet: 29 mars 2020, 10:40:50 »
Kan man säga att det trots samma installationspris för 12kw och 7kw ändå blir mest ekonomiskt att köra på en 7kw pump? Vad jag förstår så kommer 12kw pumpen stora delar av året inte kunna dra nytta av invertertekniken då dess spann är 3-12kw

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #16 skrivet: 29 mars 2020, 10:47:26 »
Någon som har erfarenhet av IVTs GEO508C? Den ligger ju närmare Behövd effekt vid DUT som var 8,4 kW.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #17 skrivet: 29 mars 2020, 10:59:39 »
Kan man säga att det trots samma installationspris för 12kw och 7kw ändå blir mest ekonomiskt att köra på en 7kw pump? Vad jag förstår så kommer 12kw pumpen stora delar av året inte kunna dra nytta av invertertekniken då dess spann är 3-12kw

Så kan det mycket väl bli att en kraftigare värmepump ger något sämre års-SCOP än en mindre som nästan täcker effektbehovet. Det krävs ett bra dimensioneringsprogram för att se det. Idealet är förmodligen en "8" eller "9" kW värmepump. Var det alltså en 7 kW i dimensioneringsrapporten du redovisade i inlägget? 6,6 kW vid DUT/DVUT är högt för att vara en 7 kW-modell men det är ju fint om det är så.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2020, 11:21:20 »
Dimensioneringsrapporten var utefter en Thermia Calibra 7kw.
Tittar man bara på kw så ligger ju IVTs 508C bättre, dock ca 15k dyrare i installation.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #19 skrivet: 29 mars 2020, 13:44:46 »
Kan man säga att det trots samma installationspris för 12kw och 7kw ändå blir mest ekonomiskt att köra på en 7kw pump? Vad jag förstår så kommer 12kw pumpen stora delar av året inte kunna dra nytta av invertertekniken då dess spann är 3-12kw
Även om en större vp kommer starta stoppa mera så behöver den inte dra mera energi för det skillnaden mellan en vanlig on/off vp som stoppar ofta och en inverter som går hela tiden är väldigt liten och skillnaden mellan 2 inverters av olika storlekar bör vara ännu mindre om det nu finns nån skillnad det kan ju även vara så att den större vp drar mindre eftersom den stoppar i stället för att gå längre tider på låga hz där den troligtvis inte har så bra effektivitet. Sen kommer en större vp få mindre antal gångtimmar per år vilket kan göra att den håller längre om inte det ökade antalet starter sliter mera så den går sönder tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #20 skrivet: 29 mars 2020, 13:53:34 »
Det är det jag är rädd för att ett ökat antal start/stopp sliter mer på kompressorn och därmed forkortar dess livstid.
Skall ta mig en funderare på om det är värt 15k extra för att få 8kw pumpen istället.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2020, 14:31:28 »
Om det är inverter du kollar på så lär inte totala antalet starter bli mycket sett över hela året om man jämför med vilken on/off vp som helst så det bör inte vara nått problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #22 skrivet: 29 mars 2020, 14:39:45 »
Håller med Smurfen. Antalet starter för en inverterpump blir väldigt lågt jämfört med en on/off. Vintermånaderna kommer den att gå kontinuerligt. Jag skulle inte betala 15000 extra för en 8 kW pump. Man bör dessutom kolla i detalj hur effekten är specificerad, det är avrundade värden som anges som typbeteckning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #23 skrivet: 29 mars 2020, 15:58:04 »
Om det är inverter du kollar på så lär inte totala antalet starter bli mycket sett över hela året om man jämför med vilken on/off vp som helst så det bör inte vara nått problem.

Det är invertermaskiner jag kollar på.
Innebär större maskin även större sannolikhet att jag behöver ha en arbetstank mellan pump o golvvärmesystem?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #24 skrivet: 29 mars 2020, 16:15:02 »
Det viktigaste är att du får ett bra system som helhet, den ena eller andra pumpen i dessa fall kommer påverka elförbrukning marginellt. Troligen kommer en billig lagom stor on-off ge dig bäst kalkyl över 15 år om den är 15000 kr billigare än den mest optimala pump du kan hitta.

Själv köpte jag en tillräckligt stor inverter som aldrig ska behöva gå på elpatron för att gardera mig mot framtida straffavgifter för höga maxeffekter.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad karre79

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Herrljunga
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #25 skrivet: 29 mars 2020, 16:53:24 »
Det viktigaste är att du får ett bra system som helhet, den ena eller andra pumpen i dessa fall kommer påverka elförbrukning marginellt. Troligen kommer en billig lagom stor on-off ge dig bäst kalkyl över 15 år om den är 15000 kr billigare än den mest optimala pump du kan hitta.

Själv köpte jag en tillräckligt stor inverter som aldrig ska behöva gå på elpatron för att gardera mig mot framtida straffavgifter för höga maxeffekter.

// Magnus



En tillräckligt stor inverter som aldrig skall behöva elpatron borde  vara en 12kw pump (som är 15k billigare än 8kw pumpen frÃ¥n IVT) för min del dÃ¥?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2020, 17:17:08 »
Beräkna dÃ¥ för  plats om det behövs  en ev. volymtank, inte fel att ligga i framkant med att koppla in en sÃ¥dan, tänker dÃ¥ pÃ¥ rördragningar och avstick/ventiler,allt för att det ska gÃ¥ att fÃ¥ till det pÃ¥ lättaste sätt utan större operationer

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2020, 17:18:37 »
Finns en hel del inverterpumpar att välja på. 3-12 kW har NIBE, CTC, IVT och Thermia. Mitsubishi Electric Geodan är 1,5-11 kW och Daikin Altherma 3 GEO finns med effektområde på 0,85–9,6 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #28 skrivet: 29 mars 2020, 17:33:15 »
Det är invertermaskiner jag kollar på.
Innebär större maskin även större sannolikhet att jag behöver ha en arbetstank mellan pump o golvvärmesystem?
Så länge invertern har samma flöde som du har i golven behövs varken tank eller bypass men annars behövs nånting av det och ska man ändå ha en arbetstank kan man ju välja en billigare enklare on/off vp anser jag i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Storlek på bergvärme
« Svar #29 skrivet: 29 mars 2020, 18:20:02 »
Ligger golvvärmeslingorna ingjutna i betong får systemet hög värmekapacitet utan att det behövs en tank.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!