Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FH35 avfrostar var 25e minut  (läst 7163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FH35 avfrostar var 25e minut
« skrivet: 06 februari 2021, 22:32:41 »
Sjunker tempen ute som nu -12 så går den bara 25 min sen frostar den av trots ingen is på den.
Var ska man börja felsöka tro?
« Senast ändrad: 06 februari 2021, 22:57:35 av Grönbete »

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2021, 09:47:21 »
Nu har dom tittat på utedelen och det var fullt med olja i 3-vägsventil.
Den sitter fastlödd så en ny utedel är vad som troligen behövs.

I och med att det är en FH35 så finns inga utedelar att få tag på.
Pratade med Mitsubishi och dom måste lägga in en garantiorder på att tillverka en ny utedel från fabrik.

Frågade hur lång tid det tar. Det kunde ta flera månader.

Nu har jag alltså väntat 1 månad från felet uppstod till felsökning. Nu skall man alltså vänta 2+ månader tills man för den åtgärdad?

Är detta verkligen rimligt? Kanske mer än 3 månader utan huvudvärme.
Man borde ju få maskinen utbytt mot nåt som finns på marknaden!

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2021, 09:55:17 »
Är detta verkligen rimligt? Kanske mer än 3 månader utan huvudvärme.
Man borde ju få maskinen utbytt mot nåt som finns på marknaden!
Jag tror knappast att du kan kräva att få en helt ny maskin i utbyte på garantin. Om det är rimligt att behöva vänta i 3 månader på att få till stånd en reparation, utan ersättning, det är en fråga om konsumenträtt som jag inte vet allt om.

Jag skulle dock bli förvånad om det inte skulle vara billigare för tillverkaren att erbjuda dig en nyare maskin i utbyte med en rimlig slant från dig emellan, istället för att nytillverka en "reservdel" i fabrik för en utgången produkt. Har du tagit upp något sådant som förslag?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2021, 15:52:54 »
Är nog återförsäljaren som man får ta diskussionen med som slutkund och sen får återförsäljaren ta det med tillverkaren/distributören angående åtgärd.

Varför tog det en månad för felsökning . Låter som rätt lång tid för återförsäljare/installatör?

Hörde också nånting om att det skulle tillverkas utedelar som reservdelssupport , låter i mina öron bra om man skulle få något haveri på en sådan med kompressor/fyrvägare .
Byter hellre utedel än att grotta ner mig i reparation i timtal vid minusgrader och snÃ¥lblÃ¥st  ;)

FH har funnits på marknaden sjukt länge.

Tror dock det blir svÃ¥rt att fÃ¥ kompensation för eventuell förlorad besparing dÃ¥ dom egentligen är tänkta att  gÃ¥ som ett komplement till befintlig huvudvärme men säker är jag inte!!
Sen att mÃ¥nga gÃ¥r som huvudvärme (enda värmekälla) är en annan sak  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2021, 19:02:11 »
Nu har dom tittat på utedelen och det var fullt med olja i 3-vägsventil.
Den sitter fastlödd så en ny utedel är vad som troligen behövs.

I och med att det är en FH35 så finns inga utedelar att få tag på.
Pratade med Mitsubishi och dom måste lägga in en garantiorder på att tillverka en ny utedel från fabrik.

Frågade hur lång tid det tar. Det kunde ta flera månader.

Nu har jag alltså väntat 1 månad från felet uppstod till felsökning. Nu skall man alltså vänta 2+ månader tills man för den åtgärdad?

Är detta verkligen rimligt? Kanske mer än 3 månader utan huvudvärme.
Man borde ju få maskinen utbytt mot nåt som finns på marknaden!
KKL säger skälig tid (under reklamationstiden) det kan betyda en vecka...
kolla med din konsumentrådgivare

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2021, 19:06:20 »
Skälig tid kan man tolka lite olika 😎
Måste bero på hur och vad som påverkas.
Men vore kul att höra deras svar angående en luftvärmepump
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2021, 21:45:48 »
Köpte den av 20 grader 2018. Tydligen så har dom flaskhals på serviceärenden. Därav lång väntetid. Jag var inte särskillt glad kan man säga. Förbaskat dåligt.

Vill inte ha ersättning för högre elräkning dock tycker jag det är fullkomligt orimligt att vänta kanske 4 månader på att få den att funka igen när vi har har13-17 grader utan pumpen.

Kan aldrig under dessa omständigheter hamna inom skälig tid.

Pratade igen med Mitsu el SE idag och dom skulle titta på detta.

Vad jag skulle vilja veta varför pajar en trevägsventil efter 3 år så man måste byte hela utedelen?!?

Rotorsak? Mätte rörlängder och de ligger på 2.5 meter. Kan övertryck orsaka?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2021, 21:56:36 »
2,5 m rörlängd är inga problem.
4 månader låter inte skäligt i mina öron.
Du får väl trycka på din återförsäljare om att det är orimlig väntetid.

Flaskhalsen är väl att det kanske är mer lönsamt att sälja nytt än att Ã¥ka och felsöka  ;)
Var även någon tråd innan med att kunder blev påtvingade en service för att garantin ska gälla , har du också det kravet?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2021, 22:02:06 »
Gick in på 20 graders hemsida och där står att dom har FH på lager till försäljning så det är väl bara att dom tar en befintlig om dom sagt att det måste bytas utedel!
Sen fÃ¥r dom göra upp med Mitsubishi, kan inte vara sÃ¥ krÃ¥ngligt  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #9 skrivet: 10 mars 2021, 08:38:54 »
Gick in på 20 graders hemsida och där står att dom har FH på lager till försäljning så det är väl bara att dom tar en befintlig om dom sagt att det måste bytas utedel!
Sen fÃ¥r dom göra upp med Mitsubishi, kan inte vara sÃ¥ krÃ¥ngligt  ::)

Såg det med för några veckor sedan, ringde då 20grader men det var en bugg på hemsidan sa dom.

Sa till 20grader igår att det är orimlig tid men dom kan inte göra nåt det är Mitsu som bestämmer sa dom. Så där har man inget att hämta.

Kollade med Mitsu, finns inga FH35 överhuvudtaget att få tag i.
Måste specialtillverkas. Idag får dom fanimig lösa detta annars skickar jag in ärendet till Arn.

Helt otroligt vilken dålig service det är. Som kund är man inte värd något. Ingen bryr sig om att höra av sig till mig. Man får jaga på heltid.
Kan inte förstår att det inte finns någon person i denna härvan som har den minsta tanke på kunden. Känns ruttet.

Jaja.... man vet ju vilka man inte skall ha med att göra i framtiden.
« Senast ändrad: 10 mars 2021, 08:45:11 av Grönbete »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #10 skrivet: 10 mars 2021, 09:05:05 »
Mitsubishi som bestämmer vet jag inte om det stämmer riktigt!

Du har köpt den från en återförsäljare så det är upp till dom att lösa problemet med kunden sen får dom ta fighten med tillverkare/distributör.
Finns det inga utedelar nu så får dom väl antingen köpa in en från någon annan firma eller reparera befintlig.
Alternativt byta ut inne och utedel till likvärdig eller bättre.

Det är väl bara att kontakta arn eller om det är någon annan instans som har hand om tvister med dessa produkter för att kolla vilka rättigheter du har som slutkund mot din återförsäljare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2021, 09:50:08 »
Mitsubishi som bestämmer vet jag inte om det stämmer riktigt!

Du har köpt den från en återförsäljare så det är upp till dom att lösa problemet med kunden sen får dom ta fighten med tillverkare/distributör.
Finns det inga utedelar nu så får dom väl antingen köpa in en från någon annan firma eller reparera befintlig.
Alternativt byta ut inne och utedel till likvärdig eller bättre.

Det är väl bara att kontakta arn eller om det är någon annan instans som har hand om tvister med dessa produkter för att kolla vilka rättigheter du har som slutkund mot din återförsäljare.

Ok, snackade med 20grader igår och det var vad dom sa. Mitsu bestämmer vi kan inte göra nåt. Rent ut så sa dom. Så 0 support därifrån.
¨
Jag är OK med att laga den jag har. Jag är OK med att byta till likvärdig som finns på marknaden.

Men jag har aldrig varit med om maken på så dålig kundfokus som 20grader har. Bryr sig inte alls.

Det är jag som får lägga tid på att snacka med/jaga Mitsubishi i Sverige.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2021, 10:04:46 »
Är inte din uppgift att "jaga" mitsubishi.
Det är din återförsäljare som ska lösa ditt problem
Dom fÃ¥r väl köpa in en FH frÃ¥n en annan Ã¥terförsäljare och lösa problemet  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2021, 10:53:15 »
Är inte din uppgift att "jaga" mitsubishi.
Det är din återförsäljare som ska lösa ditt problem
Dom fÃ¥r väl köpa in en FH frÃ¥n en annan Ã¥terförsäljare och lösa problemet  ;)

Finns inga kvar nånstans enligt Mitsu.
Vet att det inte är min uppgift men gör jag inte det händer inte ett skvatt.
Skall föreslå inbyte till ft35 som är ersättaren. Eller en sån där multimaskin och jag lägger slantar emellan.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FH35 avfrostar var 25e minut
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2021, 12:32:40 »
Det jag menade var att din återförsäljare får köpa in från någon som fortfarande annonserar om att dom säljer dessa, typ Bygg Hemma , polarpumpen eller någon annan kan tänkas ha dom hemma.

Ã…tmindstÃ¥nde skulle jag jagat pÃ¥ annat hÃ¥ll för att fÃ¥ bort problemet sÃ¥ fort som möjligt sÃ¥ inte det ligger och släpar och man har en kund som är mÃ¥ttligt glad som mailar och ringer om det händer nÃ¥got  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!