Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 29 november 2021, 07:30:47 »

Hej,

Nu visar det sig precis som jag märkte i våras att den ersättningspumpen som är 10 år gammal som jag fick i mitt garantiärende inte funger under 0!

Jag sa till 20grader att den blåste kallt vid avfrostning i våras men det sa dom var normal.
Nu när det är 0 och några minus så stannar pumpen för avfrostning vare 15e minut.

Det blir till att kontakta 20grader igen.

Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 05 juni 2021, 13:46:00 »

Oavsett om den gamla blåste så har du ju fått en begagnad maskin flera år äldre i tillverkning.

Nej en ny maskin ska dit inga diskussioner om det.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 04 juni 2021, 15:55:47 »

Vid avfrostning så blir innerdelen väldig kall men den ”blåser” inte , står eller sitter man under innerdelen så känner man att det blir svalt men inte att det blåser i den bemärkelsen.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 04 juni 2021, 15:40:33 »

Har inte hört att någon kombination med äldre utedel än innerdel ska ge ett sådant fenomen att den fortsätter blåsa inne trots avfrostning !!!!
Nu när du säger det så är det ju sjukt kallt på morgonen.

Tycker dock inte du ska gå med på att få en äldre utedel som du inte har en aning om vart den befunnit sig innan.

Hej.
20grader hade svarat ARN att anledningen för att pumpen blåser kalluft när den avfrostar är att den går in i AC läge då!
Det har inga luftpumpar gjort jag ägt.
Då påstår de att det var fel på min förra pump som inte blåste kalluft under avfrostning!
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 09 maj 2021, 22:54:35 »

Har inte hört att någon kombination med äldre utedel än innerdel ska ge ett sådant fenomen att den fortsätter blåsa inne trots avfrostning !!!!
Nu när du säger det så är det ju sjukt kallt på morgonen.

Tycker dock inte du ska gå med på att få en äldre utedel som du inte har en aning om vart den befunnit sig innan.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 09 maj 2021, 21:59:28 »

Är du säker på att den avfrostar och inte bara står i stand by då den uppnått börsvärdet med lägsta möjliga fläkthastigehet då den luften känns kall fast det bara är rumsluften som cirkulerar?
Är rätt varmt ute så den borde knappt avfrosta om ni nu inte har det kallt hos er förstås.

Ja. Rätt säker. Utedelen gör dom där karaktäristiska ljuden och så rinner det lite vatten från den. När det sker blåser det kalluft. Sen om 10 min så börjar utedelen jobba igen och det kommer varm luft.

Utedelen jag fick är ju äldre, kanske skiljer det hårdvara/mjukvara mot den nyare. Kanske kompatibilitetsproblem med min nyare innedel?

Det var på morgonen när vi hade runt 0 grader.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 09 maj 2021, 18:15:49 »

Är du säker på att den avfrostar och inte bara står i stand by då den uppnått börsvärdet med lägsta möjliga fläkthastigehet då den luften känns kall fast det bara är rumsluften som cirkulerar?
Är rätt varmt ute så den borde knappt avfrosta om ni nu inte har det kallt hos er förstås.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 09 maj 2021, 18:10:58 »

Ersättningspumpen beter sig lite annorlunda jämfört med den jag köpte från början.
När den avfrostar så stannade innedelen i den jag hade först men med ersättningspumpen så stannar inte innedelen utan blåser istället kalluft under avfrostningen.

Är det normalt?

Ärendet är fortfarande hos arn och jag har inte hört nåt mer
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 april 2021, 10:36:38 »

I grönbetes fall så verkar det dock inte som Mitsubishi har gjort ”fel” då dom verkar ha erbjudit reservdelar men installatören via 20grader kan/får inte löda .

Men hela ärendet verkar snurrigt !
Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 19 april 2021, 09:31:15 »

Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 18 april 2021, 08:40:52 »

Skumt hanterande.

Jag har enkelt meddelat - plocka ner skiten och ge mig pengarna tillbaka. Inget begagnat accepteras - du har ju köpt en NY pump.

Ja ja säger då det :o gör inga affärer med 20grader.
De går inte med på att plocka ned den.
Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 17 april 2021, 16:48:31 »

Skumt hanterande.

Jag har enkelt meddelat - plocka ner skiten och ge mig pengarna tillbaka. Inget begagnat accepteras - du har ju köpt en NY pump.

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 april 2021, 15:23:14 »

Man är nyfiken på vad som händer härnäst i ditt märkliga ärende
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 17 april 2021, 13:25:05 »

Märkligast är ändå varför installatören plockat ner sin egna utedel då han knappast är garantiansvarig utan den borde då plockats ned från 20graders lokaler om dom inte lyckas hitta en reparatör  ::)

Problemet är att du inte har koll någon koll på vart den gamla egentligen kommer ifrån, hur den tidigare använts/installerats !

Du verkar ha rätt bra med tålamod måste jag säga

Hehe, ja inte mycket annat att göra än att invänta ARN's beslut och ta det lugnt.
Precis, har ingen aning hur den pumpen gått.
Reparatören har säkert pratat med 20grader och att han fått pröjs eller tog min utedel till sig själv efter han lagat den?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 april 2021, 12:08:47 »

Märkligast är ändå varför installatören plockat ner sin egna utedel då han knappast är garantiansvarig utan den borde då plockats ned från 20graders lokaler om dom inte lyckas hitta en reparatör  ::)

Problemet är att du inte har koll någon koll på vart den gamla egentligen kommer ifrån, hur den tidigare använts/installerats !

Du verkar ha rätt bra med tålamod måste jag säga
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 17 april 2021, 12:01:43 »

I torsdags kom det ut en reparatör. Enligt 20grader utsago tidigare i veckan skulle han då byta en 3-vägsventil.
Men så blev det inte riktigt. Så han hade med sig en annan utedel som han själv hade haft på sin friggebod och nu plockat ned för att sätta upp hos mig!
Mycket märkligt tycker jag.
Hursomhelst, jag kollade tillv. datum på den pumpen hade med sig som nu sitter upp hos mig och det står tillverkningsdatum 2012 och på den jag har ägt är det 2015.
Alltså har dom satt upp en pump som är 9 år gammal (3 år äldre än min pump) för att åtgärda mitt garantiärende.
Livslängden på pumpar är ju mellan 10-15 år så det känns inte riktigt bra det här.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 25 mars 2021, 22:17:14 »

Inget flyt för dig direkt!!

Dom gånger jag har fått fel reservdel är dom gånger jag själv klantat mig vid beställning så frågan är om det är tillverkaren som skickat fel eller om felet ligger någon annanstans

Jag förstår inte hur man kan fått fel. Fh35 3-vägsventil!
Hursomhelst så litar jag inte för 5 öre på vad 20grader säger.
Kan vara ett sätt att förhala det hela
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 25 mars 2021, 19:03:18 »

Inget flyt för dig direkt!!

Dom gånger jag har fått fel reservdel är dom gånger jag själv klantat mig vid beställning så frågan är om det är tillverkaren som skickat fel eller om felet ligger någon annanstans
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 25 mars 2021, 14:31:12 »

Så där ja, nu står man där igen och ingenting är gjort.
Den 16e mars Lovade 20grader att pumpen skulle fungera igen denna veckan.
3-vägsventilen skulle bytas ut.

Ingen har naturligtvis hört av sig sen dess så jag ringde.
Det 20grader nu säger att reparatören fått fel ventil från Mitsubishi.

Snart 2 månader utan värmepump.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 16 mars 2021, 11:00:05 »

Lite framgång i ärendet från 20grader.
Reparatör skall komma ut nästa vecka och löda dit en ny ventil på plats!
Beroende på vädret sades det.

Får hoppas det går bra att göra sånt jobb ute och att det är ventilen som är felet.
Skrivet av: Swedal
« skrivet: 14 mars 2021, 19:03:53 »

Men herregud vad är det för amatörer. Om det nu bara är röranslutningen med serviceporten som bråkar så är det väl bara att löda dit en ny. Dom är tämligen standard så det går säkert att få till med vilken som helst med 3/8 anslutning. Jag hade skurit loss en ventil från en skrotad pump och lött dit den samma dag och fyllt upp maskinen för dig om du var min kund. Troligtvis är det inte ens fel på ventilen utan på den som gjorde konan på röret. Alternativt att han inte öppnat kranen ordentligt så den tätat utåt eller att schraderventilen läckt. Då är jobbet ännu enklare fixat.
Skrivet av: Thompa71
« skrivet: 13 mars 2021, 13:31:51 »

Vilken soppa.

Om det nu inte finns utbytesmaskiner så får man väl byta ventilen. Men jag har ännu inte sett en trevägsventil som läckt annat än vid montering, några scraderventiler som behövt bytas men normalt är ju ”locken” täta om man spänner dom med lite känsla. Så läckande ventil här känns lite långsökt om det inte är scraderventilen.

Tråkigt med väntan men näthandel är ju billigt av en orsak - saknad av service och närhet, kund hamnar i mellan säljare och installatör samt tillverkare. Men det är ju solklart att det är till säljaren du ska vända dig. Hoppas det löser sig snart.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 21:48:59 »

Köper helt besvikelsen att Mailet ”tappades” bort  tummenupp

Procentsatsen borde dock slå i taket för din återförsäljare då det är på deras ansvar att dom skickar ut någon att felsöka och sen löser det.

Japp, håller med dig helt och hållet.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 mars 2021, 21:17:33 »

Köper helt besvikelsen att Mailet ”tappades” bort  tummenupp

Procentsatsen borde dock slå i taket för din återförsäljare då det är på deras ansvar att dom skickar ut någon att felsöka och sen löser det.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 20:45:05 »

Framgick inte mycket i den rapporten, ett par bilder som är svåra att tolka då man inte vet vad som är gjort och ett mail med : läckande 3-vägs ventil, skickar ni en ny utedel?

Man ska nog ha tur om man får en ny utedel med det underlaget !

Man undrar ju hur dom gör vid eventuella fel på dom olika tillverkare dom installerar om det måste lödas då det bara verkar vara verkstan i Stockholm som klarar lödning och installationsfirman installerar väl i stora delar av Sverige oavsett om det är garantiärende eller inte.

Att inte din återförsäljare tar hem lämplig reservdel som tillverkaren verkar vilja för snabb åtgärd och ber en annan kylfirma byta den är det stora mysteriet.

Har lite svårt att förstå din stora ilska mot tillverkaren i det här fallet

Efter en sådan här vecka är jag helt slut i huvudet och förvirrad.  Har säkert därför inte alltid uttryckt mig solklart.
80% av min ilska/besvikelse ligger mot 20grader det är dem jag köpt pumpen av och dom som skall stötta mig.

Lite besvikelse mot Mitsubishi för dom först "tappade" bort mailet från kylslaget och jag fick jaga på för att det kom till rätta. Och för att Mitsubishi uttryckte sig med orden "då får du väl kontakta kylslaget då" när dom inte hittade mailet från kylslaget. Inte att dom själva kunde ta tag i saken utan att jag fick samordna det hela.

Sen är man besviken på kylslaget för 1 månads väntetid för besök.


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 mars 2021, 20:18:47 »

Framgick inte mycket i den rapporten, ett par bilder som är svåra att tolka då man inte vet vad som är gjort och ett mail med : läckande 3-vägs ventil, skickar ni en ny utedel?

Man ska nog ha tur om man får en ny utedel med det underlaget !

Man undrar ju hur dom gör vid eventuella fel på dom olika tillverkare dom installerar om det måste lödas då det bara verkar vara verkstan i Stockholm som klarar lödning och installationsfirman installerar väl i stora delar av Sverige oavsett om det är garantiärende eller inte.

Att inte din återförsäljare tar hem lämplig reservdel som tillverkaren verkar vilja för snabb åtgärd och ber en annan kylfirma byta den är det stora mysteriet.

Har lite svårt att förstå din stora ilska mot tillverkaren i det här fallet
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 mars 2021, 19:32:41 »

Är det ventilen som sägs vara felet , det är inte många tillverkare av dito , så inspektera vad det sår på den och sök efter de nummer som står där. Troligtvis hittar du något. Det ned att det inte finns är kanske inte riktigt, men från Mitsubishi kanske det är så.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 19:26:56 »

Vilken soppa !!

Reservdelar har troligen Mitsubishi på lager men frågan verkar vara om han som felsökte vet vad som ska göras förutom att han visste hur man begär en ny utedel

Grönbetes återförsäljare borde rimligen skicka en annan kylfirma som kollar detta ärende på plats vad som egentligen är problemet.

Svårt att tro att återförsäljaren kan hävda att man måste vänta på en ny utedel om det nu inte är klarlagt att det är så ”illa” men det låter inte så men har inte mer uppgifter än vad som framkommit här.

Snackade med killen från kylslaget idag som var ute hos oss. Frågade om dom verkligen var säkra på att ventilen var felet. Och ja det var han. Inte bara att byta ut käglan.. hela ventilen var orsaken och siiter fastlödd i maskinen.

Sen frågade jag om kylslaget i göteborgstrakten kunde fixa det. Men det kunde de inte. Bara verkstan i vallentuna kunde det.

Så 2 alternativ från 20grader som de berättade om dom inte hittar en utedel nånstans.

Ska ta upp det där igen att lösa ärendet med en annan modell som finns nu. Men tror det är lönlöst.

Bifogar rep protokoll. Tror inte det är nåt hemligt med det.
Tycker om att vara rak på sak och att inget döljs


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 mars 2021, 17:40:54 »

Vilken soppa !!

Reservdelar har troligen Mitsubishi på lager men frågan verkar vara om han som felsökte vet vad som ska göras förutom att han visste hur man begär en ny utedel

Grönbetes återförsäljare borde rimligen skicka en annan kylfirma som kollar detta ärende på plats vad som egentligen är problemet.

Svårt att tro att återförsäljaren kan hävda att man måste vänta på en ny utedel om det nu inte är klarlagt att det är så ”illa” men det låter inte så men har inte mer uppgifter än vad som framkommit här.


Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 17:26:48 »

Vi har underdimensionerad elvärme. Byggt om lite och tagit bort några elelement.
Har ställt in ett extra element och med alla på så hade vi 13 grader när det var -20 i februari.

Kräver ingen ersättning alls för höjda kostnadet. Vad jag däremot skulle uppskatta är att det inte skulle tagit 1 månad för att komma ut och felsöka.

Och att man nu löser detta från 20gradet så att det inte behöver ta mer än ett par veckor till.

Tycker inte att "skälig" tid för att få en vara reparerad/utbytt är 4 månadet eller mer som 20grader erbjuder med att jag skall vänta på en utbytesdel.

Sen att jag fått ägna flertalet timmar åt något som min åf 20grader skulle ordna åt mig som kund gör det hela inte bättre.
Skrivet av: Perfa76
« skrivet: 12 mars 2021, 16:55:15 »

På mitsubishi säger dom till mig i telefon att du ska inte ha med att göra sådana där näthandlare som 20grader :o
Nej tyvärr är det nog så att ME har rätt i det. Betalar man mindre så måste man också förvänta sig mindre support än om man betalar mer till en lokal firma som oftast har större egenintresse av att tillfredställa den enskilde kunden vid problem.

Är det självvalt att du bara har 14°C inne, eller har du eller någon före dig bantat ned huvudvärmesystemet så mycket att det inte klarar av att hålla högre temperatur?
Jag kommer personligen aldrig ta bort mer än något enstaka element i vårt hus, trots att vi ned till minst -20°C klarar oss på våra tre värmepumpar och sannolikt skulle klara oss fullgott också om en av dem lägger av när det är som kallast.

Att du bara har 14°C inne för att värmepumpen har lagt av, det får du nog stå för helt och hållet själv. Det är ingen på 20grader eller ME som tvingat dig till ha ha det så. Men visst det kostar att värma med direktverkande el om man är van vid att klara sig på LLVP. Det kostar även lite mer att köpa värmepump av lokal återförsäljare som man lättare kan besöka och slå näven i bordet hos.

Notera att det ifall du skulle ha rätt till ersättning för merkostnader under tiden som det tagit för dem att laga värmepumpen, så är det svårt att argumentera för mer än den ökning i elförbrukning som du kan bevisa med elräkningarna. Att du väljer att nöjda sig med 14°C istället för mer humana 19°C kommer ingen sannolikt ta hänsyn till ifall det kommer till en sådan slutpunkt i ditt ärende.
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 15:53:19 »

Har du till samtliga parter fört på tal frågan eller möjligheten att byta ut hela maskinen mot en modernare maskin som tillverkas idag och som finns på lager?

Som jag ser det så borde det finnas mycket att tjäna på att byta ut maskinen istället för att reparera och ta kostnaden för att fylla med ny R410a. För att inte tala om vad det måste kosta för ME att nytillverka en utgången produkt för att förse dig med en "gammal" utedel.

Om ME inte har reserv-utedelar på lager, så måste det ju betyda att de aldrig har haft för avsikt att behöva byta ut sådana inom garantitiden. Så rimligtvis har någon på ME räknat på att det är mer ekonomiskt även för dem att låta byta ut hela maskinen ifall en utedel går sönder?

Jag har föreslagit utbyte till ex ft35 som ersätter fh35. Eller en multimaskin och jag betalar mellanskillnad.
Men icke då. 20grader säger helt NEJ  dontknow att byta mot nåt. För mitsu teknisk chef har jag nämnt att jag vill byta in den men det har dom inte sagt ja till.

Alltså, jag har haft ett rent helvete med detta. 1 månad i ca 14 graders värme inomhus och ett himla jagande som inte leder nån vart.

På mitsubishi säger dom till mig i telefon att du ska inte ha med att göra sådana där näthandlare som 20grader :o



Skrivet av: Perfa76
« skrivet: 12 mars 2021, 14:43:23 »

Har du till samtliga parter fört på tal frågan eller möjligheten att byta ut hela maskinen mot en modernare maskin som tillverkas idag och som finns på lager?

Som jag ser det så borde det finnas mycket att tjäna på att byta ut maskinen istället för att reparera och ta kostnaden för att fylla med ny R410a. För att inte tala om vad det måste kosta för ME att nytillverka en utgången produkt för att förse dig med en "gammal" utedel.

Om ME inte har reserv-utedelar på lager, så måste det ju betyda att de aldrig har haft för avsikt att behöva byta ut sådana inom garantitiden. Så rimligtvis har någon på ME räknat på att det är mer ekonomiskt även för dem att låta byta ut hela maskinen ifall en utedel går sönder?
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 12 mars 2021, 12:44:03 »

Teknikchefen på Mitsubishi har snackat med kylslaget om hur de skall gå vidare i ärendet.
Jag kollar med kylslaget och dom vet inget. Ingen uppdatering i ärendet.
Jag kollar med 20 grader och de har haft möte med Mitsubishi.

Nu finns det 2 alternativ säger de.
1. Laga pumpen, löda dit en ny 4-vagsventil som dom tror är felet. Och de måsta fixa nån som kan göra jobbet. Kommer säkert ta många veckor i och med att pumpen måste tas till vekstad.
2. Ersätta med en ny pump(utdel) Men eftersom det inte finns några så säger 20grader att det kanske kan bli av i Maj efter att en ny tillverkats! 20grader skulle kolla om det gick att få tag i en utedel nån annanstans med.

Inget snack om att ersätta mig med en likvärdig modell som finns ute. Trots att jag väntat så länge och kanske får vänta till sommaren på en ersättningsdel

Kylslaget känns väldigt amatörmässiga i sin felsökning. Dom stod där och tittade en stund. Vet inte hur dom kan komma fram till att det 3-vägsventilen om det nu kan vara så enkelt som käglan.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 12 mars 2021, 09:21:33 »

om det är hatten längst till höger så är det uttaget för inkoppling av tex manometerställ den andra är avstängningsventilen.

läcker uttaget internt är det käglan som jag skrev tidigare och den kan byta under tryck om man vill.
iom att R410A alltid står under tryck skall käglan täta och ingen gas eller olja läcka ut.

käglan sitter skruvad som en bilventil och har man ett lämpligt verktyg kan man känna att den inte sitter löst.

när man vakumsuger systemet för första gången eller kopplar in manometerställ kan det rinna ut en del olja genom ventilen och det som ligger kvar runt käglan hamnar i ventilhatten vilket då inte gör något.

Om inte ventilhatten är kladdig så håller den tätt, den har en tätning längst in.

Det måste gå att se var det läcker ifrån, titta med ficklampa och hushållspapper. Är både trevägaren och tvåvägaren helt torra kan det kommit inneifrån kompressorutrymmet, det indikeras jättelätt med lättsökare.
det är ju inte ditt jobb men känn på gasrörens muttrar med en skiftnyckel de skall inte kunna dras åt.
kolla rören under isoleringen inget kladd skall finnas där.
ventilen på bilden är misstänkt ren de brukar bli skitiga inte minst vid läckage.

Lödning skall ske med öppet system fyllt med skyddsgas (kvävgas).
Personen som löder skulle förr ha licens men i dag räcker det med utbildningsbevis heta arbeten.
Lödning sker med öppen låga företrädesvis med acetylen och syrgas samt koppar fosfor lod, rören förbereds för kapillärpassning.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 mars 2021, 17:59:32 »

Oljan hamnar i kåpan om inte täthatten är tät.
Bara din installatör som vet vart det läcker.

Den som löder har högst troligen kunskapen får man hoppas för annars läcker soppan ut igen.
R410 är inget ”explosivt” köldmedium.

Behövs verkligen hela ventilhuset bytas ?
Har du ingen annan kylmontör i din någorlunda närhet som kan ge en åsikt ?
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 11 mars 2021, 17:31:31 »

Det var olja inuti plastkåpan som täcket ventilen. Och olja i den hatten som är borttagen nu från gängorna till höger.

Om de måste löda, hur går det med säkerheten?
Det måste ju vara nån som är proffs på det så det inte händer en olycka med rör/lödning som går sönder vid trycksättning.

Vet inte hur farlig 410 mediat är om det är explosionsrisk eller annat om man löder dåligt.



Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 11 mars 2021, 15:13:07 »

Ser ut som anslutningen där man fyller/vacumsuger eller ser jag käpprätt fel ??
Insatsen där går ju att byta om det nu är där felet ligger eller om tätlocket inte håller tätt.
Om det är ett otät lock eller vad som orsakat läckaget är svårt att lista ut .

Din återförsäljare borde försöka hitta fler alternativa installatörer om det först tar en månad för att felsöka och sen kan dom inte löda.
Då förstår man att dom begärde en ny utedel.

Borde inte ligga på dig som slutkund att jaga tillverkare och installatören är fortfarande min åsikt  ;)
Jo det är den sk. serviceporten, ventilkäglan kan sitta löst eller fel eller läcka.
Om pumpen gått på värme med gasbrist under ett längre tag så förstörs ibland tätningen på käglan, men det är mycket enkelt att byta kägla i så fall
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 11 mars 2021, 15:08:07 »

det låter som om kylslaget sysslar med fel grejer.
om det är olja I hattarna på bilden är det inte någon ko på isen.
om det är olja på marken och allt är torrt inklusive hattarnas utsida då letar dom fel och har otur när de tänker.
om det läcker vid denna ventil/trevägare är det så gott som alltid anslutningen till röret som går in till innedelen, den tillverkar ju kylmontören när han installerar anläggningen.
ventilen / trevägaren är lödd till röret som går in till fyrvägaren.dvs den ventil som slår om vid avfrostning och kyldrift.
Är det 4 bar med körning av kompressorn är systemet helt tomt då det håller runt 12 bar i viloläge och runt 35 vid full värmetillverkning normalt.
du har en gigantisk läcka som måste vara omöjlig att missa!

Jag skulle kolla konorna först på rören till innedelen (där sätter jag mina 25cent) lyckas de byta trevägaren så förstör de bevisen samtidigt.

I värsta fall tar jag in utedelen tillverkstad där det är lättare att felsöka. spårmedel är ett alternativ
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 mars 2021, 15:07:16 »

Ser ut som anslutningen där man fyller/vacumsuger eller ser jag käpprätt fel ??
Insatsen där går ju att byta om det nu är där felet ligger eller om tätlocket inte håller tätt.
Om det är ett otät lock eller vad som orsakat läckaget är svårt att lista ut .

Din återförsäljare borde försöka hitta fler alternativa installatörer om det först tar en månad för att felsöka och sen kan dom inte löda.
Då förstår man att dom begärde en ny utedel.

Borde inte ligga på dig som slutkund att jaga tillverkare och installatören är fortfarande min åsikt  ;)
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 11 mars 2021, 14:09:30 »

Minns inte hur trevägaren ser ut i anslutningarna men fyrvägaren måste man löda så det är väl ganska troligt att det ska fungera och finns den som reservdel så går det garanterat  :)

Är du säker på att det inte är fyrvägaren det handlat om?

Verkar som det händer något hos dig i alla fall så du får fakturera din telefonräkning till någon  tummenupp

Ja får hoppas det. Klipper in lite bilder från kylslagets rapport. Hittade en ritning på nätet och bilden som kylslaget tagit är ju på en stoppventil.

Jaja, får hoppas dom vet vad dom gör. Det var fullt med olja som läckt ut iallafall och som samlats under kåpan.

Gäller att hitta rotorsaken och inte bara fylla på med ny media och byta nåt utan man vet vad som orsakar läckaget.

Minns att kylslaget sa att dom inte kan löda. Så vi får se.

Hade jag inte legat på i detta ärende hade inget hänt på länge. Tråkigt att det skall vara så.

Felbeskrivning...................................................
Den ger 4bar i tryck när man kört den i 11minuter.
Locket till kopplingarna på utedelen var full av olja, men kopplingarna är torra och fina. Det verkar som att de är trevägsventilen.


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 mars 2021, 13:51:32 »

Minns inte hur trevägaren ser ut i anslutningarna men fyrvägaren måste man löda så det är väl ganska troligt att det ska fungera och finns den som reservdel så går det garanterat  :)

Är du säker på att det inte är fyrvägaren det handlat om?

Verkar som det händer något hos dig i alla fall så du får fakturera din telefonräkning till någon  tummenupp
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 11 mars 2021, 13:41:52 »

Nu har Mitsubishi och kylskaget(servicefirma) haft möte och beslutat att reparera utedelen eftersom det inte finns någre utedelar att få tag i längre.

Trots att kylslaget sa när dom var hos mig att 3vägsventilen är fastlödd och inte går att byta ut.

Får se vad som händer.

Är det nån som vet fakta, går det att byta 3vägsventil på fh35?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 mars 2021, 07:39:44 »

Idag fanns inte FH på lager hos dom så buggen verkar vara fixad  :)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 mars 2021, 07:37:25 »

finns det ett ärendenummer så borde det gå att hitta.
Har aldrig mailat till supporten så kan inte turerna.
Din återförsäljare borde egentligen inte hänvisa dig som slutkund till tillverkaren för dom vet ju att Mitsubishi inte har support till privatkunder.

Tror snarare det är din återförsäljare som du får jaga då 20grader är deras kund och du är kund till 20grader om man ska se det lite krasst.
Om jag köper en Volvo och min handlare säger att det inte finns delar så hjälper det ju inte om jag ringer till fabriken utan min handlare får lösa problemet om man nu kan jämföra det så  ::)

Finns det ingen komplett utedel för tillfället så låter det lite märkligt om det inte skulle finnas reservdelar för att avhjälpa felet då Mitsubishi brukar ha det mesta på sitt lager i Örebro.
Kompletta utedelar till olika modeller finns inte alltid hos tillverkare efter att produkten upphört så då är det reservdel som gäller.

Man är onekligen lite sugen på att beställa en FH för att se om det är en så långlivad bugg  ::)
skulle vara sjukt jobbigt om jag annonserade med en produkt som jag vet inte kommer komma in igen på lager för att ringa upp alla dessa köpare och erbjuda något annat !!
Kanske inte ens går att beställa via nätet så då slipper dom det problemet.

Får hoppas att din ihärdighet ger resultat  tummenupp
Skulle själv kräva av återförsäljaren att dom köper in en utedel från en handlare som har den, reparerar den befintliga eller omgående byter ut den mot likvärdig eller bättre då det tydligen tog 1 månad bara för att komma och felsöka den första gången.



Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 11 mars 2021, 07:02:24 »

Står det inget specifikt namn på vem mailet gick till så du får tag på rätt person ?
Dom måste ha andra vägar då jag inte kan maila in och bara begära en ny utedel .
Mitsubishi har ingen support till slutkunder så är lite förvånad att dom inte direkt bara hänvisade dig till din återförsäljare.

Har du kollat att det är till ”svenska” avdelningen dom har mailat till, tror en del som handlar större partier går via exportavdelningen men det kanske är samma service/support !

Skulle jag vara dig som slutkund så skulle jag gå på återförsäljaren och/eller kontakta Arn för att få tips om vad som räknas som skälig tid.

Har du provat eller bett någon beställa en FH via deras hemsida för att kolla om det är en bugg, lite märkligt om en bugg ligger där så länge då dom åtmindstånde igår fanns på lager enligt hemsidan.

Personligen skulle jag nog bli riktigt pissed off men har tyvär inget klockrent tips för att snabba på det.

Mailet från kylslaget som är servicefirma  är skickat till support@se.mee.com
Rubrik #46977

Japp, de har sagt att jag ska prata med 20grader men eftersom jag gjort det vid flertalet tillfällen och de hänvisar mig tillbaka till Mitsubishi för dom väntar svar därifrån.

20grader säger att dom hade möte i måndags i ärendet men mitsubishi vet inget.

Undrar om det jäklas med mig på avsikt för att det inte går att få fram reservdel.

Hursomhelst måste prata med mitsubishis chef om detta idag.

Undrar om storchefen i japan vet hur illa mitsubishi sverige hanterar sina kunder? Då skulle dom inte få bedriva verksamheten här.

Tror jag pratad med varenda person på mitsubishi teknisk support.

20grader har inga fh35 det har dom sagt till mig i telefon.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 10 mars 2021, 20:18:25 »

Står det inget specifikt namn på vem mailet gick till så du får tag på rätt person ?
Dom måste ha andra vägar då jag inte kan maila in och bara begära en ny utedel .
Mitsubishi har ingen support till slutkunder så är lite förvånad att dom inte direkt bara hänvisade dig till din återförsäljare.

Har du kollat att det är till ”svenska” avdelningen dom har mailat till, tror en del som handlar större partier går via exportavdelningen men det kanske är samma service/support !

Skulle jag vara dig som slutkund så skulle jag gå på återförsäljaren och/eller kontakta Arn för att få tips om vad som räknas som skälig tid.

Har du provat eller bett någon beställa en FH via deras hemsida för att kolla om det är en bugg, lite märkligt om en bugg ligger där så länge då dom åtmindstånde igår fanns på lager enligt hemsidan.

Personligen skulle jag nog bli riktigt pissed off men har tyvär inget klockrent tips för att snabba på det.



Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 10 mars 2021, 19:58:31 »

Snackade med Mitsubishi igen. He, dom kunde inte hitta någon rapport från kylslaget som var hos mig för en vecka sen.
20 grader visade en kopia på rapporten och att en ny utedel är begärd.
Mitsubishi vet inget. De har inget mail från kylslaget trots att jag sitter med en kopia på mailet.
Vad händer nu då frågar jag.
Ja...du får väl kontakta kylslaget är svaret.

Är Mitsubishi Sverige verkligen så extremt amatörmässiga och noll kundfokus?
Varje gång jag pratar med dem så är dom totalt intetsägande. Säger att dom skall kolla saker och höra av sig men icke.

20grader brys sig inte överhuvudtaget om kunden. Bara inväntar svar från Mitsubishi som inte vet nåt.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 10 mars 2021, 12:32:40 »

Det jag menade var att din återförsäljare får köpa in från någon som fortfarande annonserar om att dom säljer dessa, typ Bygg Hemma , polarpumpen eller någon annan kan tänkas ha dom hemma.

Åtmindstånde skulle jag jagat på annat håll för att få bort problemet så fort som möjligt så inte det ligger och släpar och man har en kund som är måttligt glad som mailar och ringer om det händer något  :)
Skrivet av: Grönbete
« skrivet: 10 mars 2021, 10:53:15 »

Är inte din uppgift att "jaga" mitsubishi.
Det är din återförsäljare som ska lösa ditt problem
Dom får väl köpa in en FH från en annan återförsäljare och lösa problemet  ;)

Finns inga kvar nånstans enligt Mitsu.
Vet att det inte är min uppgift men gör jag inte det händer inte ett skvatt.
Skall föreslå inbyte till ft35 som är ersättaren. Eller en sån där multimaskin och jag lägger slantar emellan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!