Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline Compact - Pressostat hög!  (läst 2097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karnov

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Holmsund (UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT Greenline Compact - Pressostat hög!
« skrivet: 30 oktober 2006, 07:42:44 »
Hejsan!

Jag har en bergvärmepump IVT Greenline Compact (från -97) i huset och jag har problem med att den stannar med felet "Pressostat hög". Värmepumpen kan gå flera timmar - ibland ett dygn - utan problem men stannar i vart fall varje natt med felet pressostat hög. Jag har kontrollerat smutsfilter, luftat radiatorer otaliga gånger (ingen luft i dessa och de är max uppvridna) och cirkulationspump samt växelventilen är ok. Vad kan detta fel bero på?

Skulle vara mycket tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline Compact - Pressostat hög!
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2006, 12:40:30 »
Hejsan!

Jag har en bergvärmepump IVT Greenline Compact (från -97) i huset och jag har problem med att den stannar med felet "Pressostat hög". Värmepumpen kan gå flera timmar - ibland ett dygn - utan problem men stannar i vart fall varje natt med felet pressostat hög. Jag har kontrollerat smutsfilter, luftat radiatorer otaliga gånger (ingen luft i dessa och de är max uppvridna) och cirkulationspump samt växelventilen är ok. Vad kan detta fel bero på?

Skulle vara mycket tacksam för svar!

Jämför GT1 och GT9 då kompressorn går, skiljer det mycket så öka interna cirkpumpen ett steg.

Om GT9 visar högre än GT1 så har du backflöde genom bypassen då kompressorn och interna cirkpumpen går, detta gör att temperaturen på radiatorvattnet in i VP:n är högre än returtempen från radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline Compact - Pressostat hög!
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 20:49:24 »
Det går inte att läsa av några temperaturer på den värmepumpen.
Prova att sänka varmvattentemperaturen nån grad (på kretskortet under displayen sitter reglaget).
Prova även att ställa upp den inre cirkpumpen, det bästa vore om du kunde mäta differansen mellan värme in och ut.
Det kan vara så att du måste göra rent värmeväxlaren i värmepumpen, inte helt okomplicerat desvärre.


Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Karnov

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Holmsund (UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline Compact - Pressostat hög!
« Svar #3 skrivet: 07 november 2006, 20:16:38 »
Tack för tipset att sänka temperaturen på varmvattnet! Nu har den gått drygt en vecka utan strul så det verkar ha varit det som spökat...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!