Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster  (läst 26140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« skrivet: 21 maj 2011, 10:09:23 »
Hur ar det med ROT?
Nu nar det finns later manga gora mycket at sina hus och fragan ar nar ar ROT fullt utnyttjat for den enskilde?
Har sjalv ingen anvandning av ROT da jag jobbar utomlands men tycker ROT har stallt till det med for manga jobb at hantverkarna och darmed svarigheter for kunden att over huvud taget fa tag i en. Jag kanner manga som inte klarar av hantverk sjalva.

Sjalvklart ar det bra for de allra flesta, aven for hantverkarna som slipper ta riskerna med svartjobb, men for de som ar i akut behov av hantverkare ar det ibland hopplost att fa hjalp. Det var atminstone mojligt att fa tag i dem innan ROT.
Hur ser det ut i hos hantverkare idag, gors det svartjobb langre?

Med risk for att verka tokig sa tycker jag att svartjobb ar utomordentligt bra, ingen forlorar utan alla som inte behover kvitto pa jobben tjanar pa det.
Hur ar det med byte av tjanster idag? Forr kunde man byta, den ena tjansten mot en motprestation, finns det nu?

Gillar inte systemet med ROT, RUT och andra bidrag, det maste ga att fa samhallet att fungera utan sadana pahitt.
Nu maste alla vara med och betala for jobb som inte alla kan fa tag i hantverkare till. Jag betalar tack och lov inte all skatt i Sverige men manga andra som inte haft en tanke pa ROT och hantverkstjanster over huvud taget gor det.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2011, 10:27:06 »
Det stora problemet med svartjobb är väl att det snedvrider konkurrensen, dom seriösa har inte en möjlighet att konkurrera. För dom som arbetar och tar svart betalning kommer det så småningom, när det är dags att gå i pension, el liten överraskning då den i stort uteblir. Sedan kan man ju tycka att bidrar man inte med skatt ska man heller inte belasta samhället genom att utnyttja tex sjukvård, skolor mm mm.
Dessutom är du som kund ganska utsatt om det skulle gå galet om tex. ett hus som håller på att renoveras svart skulle brinna upp under tiden. Den svartjobbande har troligtvis inte pengar att ersätta skadan och lika troligt ingen försäkring som kan träda in.
Det kan i slutändan innebära att både svartjobbaren och den som lejt honom står helt utan både hus och pengar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2011, 10:27:53 »
Hur ar det med ROT?
Nu nar det finns later manga gora mycket at sina hus och fragan ar nar ar ROT fullt utnyttjat for den enskilde?
Har sjalv ingen anvandning av ROT da jag jobbar utomlands men tycker ROT har stallt till det med for manga jobb at hantverkarna och darmed svarigheter for kunden att over huvud taget fa tag i en. Jag kanner manga som inte klarar av hantverk sjalva.

Sjalvklart ar det bra for de allra flesta, aven for hantverkarna som slipper ta riskerna med svartjobb, men for de som ar i akut behov av hantverkare ar det ibland hopplost att fa hjalp. Det var atminstone mojligt att fa tag i dem innan ROT.
Hur ser det ut i hos hantverkare idag, gors det svartjobb langre?

Med risk for att verka tokig sa tycker jag att svartjobb ar utomordentligt bra, ingen forlorar utan alla som inte behover kvitto pa jobben tjanar pa det.
Hur ar det med byte av tjanster idag? Forr kunde man byta, den ena tjansten mot en motprestation, finns det nu?

Gillar inte systemet med ROT, RUT och andra bidrag, det maste ga att fa samhallet att fungera utan sadana pahitt.
Nu maste alla vara med och betala for jobb som inte alla kan fa tag i hantverkare till. Jag betalar tack och lov inte all skatt i Sverige men manga andra som inte haft en tanke pa ROT och hantverkstjanster over huvud taget gor det.


Tror nog att alla förlorar på svart jobb. Du vill säkert ha möjlighet till sjukvård till dina barn eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2011, 11:04:27 »
Vi lever i ett land där det är kriminellt att byta tjänster, då det är en form av skatteflykt.

I praktiken, i den verkliga verkligheten vi lever i är det förstås helt naturligt att tandläkarn och rörmokarn som är kompisar sen barnsben eller kanske bor grannar inte fakturerar varandra.

Men staten/hr Borg måste givetvis officiellt vara emot detta då det innebär minskade statliga intäkter.

Jag tror att det är bra för ett land om en viss del av utfört arbete sker svart, men vi vill väl inte ha en italiensk situation.
Därför är det viktigt att skatterna känns någorlunda rättvisa och ger incitament för medborgaren och företagaren att köra vitt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2011, 12:18:19 »
Svartjobb har inte sarskilt mycket med sjukvard att gora egentligen men det forekommer aven i lagoma Sverige att de som har det gott stallt kommer fore i kon, pga tjanstbyten och nepotism. Sjukvarden har inte heller blivit mycket battre av ROT.
Forvisso ar det kriminellt med svartjobb men det skadar ingen.
I Italien fungerar knappt nagonting utan reda pengar sa det ar lite utanfor ROT.
Det stora felet med ROT ar att det ar orattvist, alla betalar men langt ifran alla utnyttjar det. Det skapar dessutom brist pa arbetskraft och ger overhettning i hantverkstjanstesektorn.
Vad Borg tycker om svartjobb ar val inte viktigt egentligen? Vad minskade statliga intakter betraffar sa kommer de svarta pengarna ocksa i omlopp och ger momspengar pa nastan allt kopt.
Jag ar ocksa for vita jobb men pa justare villkor an ROT/RUT et c.
Vem har rad med vit hemhjalp utan bidrag?
Att sa mycket ar kriminellt ar for att det finns for mycket regler och lagar rorande allt mojligt, aven onodiga lagar.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2011, 12:22:47 »
Svartjobb har inte sarskilt mycket med sjukvard att gora egentligen men det forekommer aven i lagoma Sverige att de som har det gott stallt kommer fore i kon, pga tjanstbyten och nepotism. Sjukvarden har inte heller blivit mycket battre av ROT.
Forvisso ar det kriminellt med svartjobb men det skadar ingen.
I Italien fungerar knappt nagonting utan reda pengar sa det ar lite utanfor ROT.
Det stora felet med ROT ar att det ar orattvist, alla betalar men langt ifran alla utnyttjar det. Det skapar dessutom brist pa arbetskraft och ger overhettning i hantverkstjanstesektorn.
Vad Borg tycker om svartjobb ar val inte viktigt egentligen? Vad minskade statliga intakter betraffar sa kommer de svarta pengarna ocksa i omlopp och ger momspengar pa nastan allt kopt.
Jag ar ocksa for vita jobb men pa justare villkor an ROT/RUT et c.
Vem har rad med vit hemhjalp utan bidrag?
Att sa mycket ar kriminellt ar for att det finns for mycket regler och lagar rorande allt mojligt, aven onodiga lagar.

Svartjobb har en hel del med sjukvård att göra vill man leja svart ska man inte klaga på att det inte finns pengar till sjukvård huvuddunk tycker iofs att det skulle vara ok med arbetsbyte med en kompis men inte när det görs i större omfattning där det är firmor som jobbar svart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2011, 12:48:00 »
Rot är jättebra, fick renovera skorstenen och sparade åtskilliga tusentals kronor på detta, har dock kvar tryggheten om något skulle fallera vilket man vill när man lägger ut en månadslön på en tjänst.

Om Rot gör det omöjligt att få tag i hantverkare betyder det väl snarare att det saknas hantverkare ? Tycker det är bra att de får att göra så vi kan ha kvar bra hantverkare då de kan försörja sig och inte ersätts av klåpare som ser sin chans att göra snabba pengar utan kvitto..
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2011, 12:51:37 »
Och att ROT/RUT mest gynnar dom redan "besuttna" är det ingen tvekan om, dom har råd att utnyttja hela beloppet år efter år. Dom med "normala" löner har oftast inte dom ekonomiska möjligheterna. Jag sitter själv ca en dag i veckan och hanterar just ROT, så jag har mycket god insyn i vem som utnyttjar möjligheten.
Och angående jobba svart kan man ju titta på länder där svartjobben är omfattande och se hur dom har det med sina finanser ta tex. Grekland.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2011, 13:12:46 »
Jag har ingen möjlighet att nyttja 50 000 i rot varje år, och inga planer på det heller, men det fyller sitt syfte. Men visst är det naturligt att folk som har pengar som dasspapper nyttjar Rot när de kan?

Människor med mer begränsad ekonomi tenderar väl oftast att bo i hyresrätter och har inte samma behov av Rot ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2011, 14:46:13 »
Som jag ser det kostar inte ROT staten ett öre, fler får jobb i hantverkssektorn, färre arbetslösa - mindra folk på A-kassa och socialbidrag, och större skatteintäkter (inkomsskatt).
Visst, ett fåtal privatpersoner köpte hantverkstjänster redan tidigare, men de var så pass få att det är mer eller mindre försumbart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2011, 15:25:18 »
Det kan vara att inte staten betalar ROT men inte ar det enbart de som fatt jobb tack vare ROT som betalar den utan varenda skattebetalare skulle jag tro. Nagon betalar val for ROT, ingalunda star hantverkarn for den, eller?
Och de bor bland annat i hyresratter och har ingen gladje av ROT annat an att grannen fatt jobb som hantverkare vilket i och for sig ar jattebra och staten far sin del i den kakan. Pengarna gar naturligtvis till battre sjukvard bland annat?

En annan fraga ar om de som saljer ROT-tjanster alla ar duktiga hantverkare eller om det finns nya klapare bland dem som inte borde ha jobb i hantverksbranscher. Da far vi hoppas att alla som saljer ROT snart blir lika duktiga som de fa som sysslade med hantverk innan. Tycker sjalv att det fanns fler tillgangliga hantverkare innan ROT-rushen. De nya hantverkarna har jobb nu men orsaken till att de var utan jobb innan ROT kanske var att de inte var duktiga nog att fa jobb forut. Viist ar det bra for arbetsplatstillgang men ar det bra helt och hallet? Kanske vi far betala dem igen med forsakringsskador och liknande. Forsakringsbolagen betalar heller ingenting i slutanden, det gor deras kunder.
Om de besuttna ar de som utnyttjar ROT mest och bidrar endast i mattlig utstrackning till att betala kalaset ar det ju fel.
Svartjobb ar mer rattvist. Man far skylla sig sjalv om man betalt svart och garantier uteblir.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2011, 15:29:11 »
Det är väl du som uppdragsgivare som betalar rot, eftersom det dras på din inkomstskatt?

Man kan inte dra av mer i rot-bidrag än man betalat i skatt från sitt eget jobb, visst staten betalar i form av utebliven skatt men pengarna kommer från den skatten du betalat själv.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2011, 15:50:48 »
Jaha. Min skatt ar ocksa skattepengar och utebliven skatt pga ROT betalar nagon annan, eller?
Det ar just det att bara min skattebetalning racker inte till ROT, alla ar med och betalar?
Staten gar inte back just nu, den saken ar val klar?
Den som nyttjar ROT betalar ju inte hela arbetskostnaden for hantverket, inte ens med skattemedel, skatten avdrages. Nagon annan betalar och han sitter pa en hyresratt, i princip. Fel igen?
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2011, 16:56:21 »
Om vi förutsätter att det mest är höginkomsttagare som använder sig av ROT och RUT så skattar man ju 50% eller mer på toppen av inkomsten.
Om man då kan få köpa tjänster med 50% rabatt på jobbet så kostar det inte staten ett öre, annat än i uteblivna intäkter.

Till detta skall läggas fler i arbete, mindre utgifter för a-kassa och socialbidrag, mer intäkter till försäkringssystemen o.s.v.

Till detta skall det faktumet läggas att företaget/de anställda betalar skatt, och moms på allt de köper, och av vinsten som blir kvar i bolaget skattas 50-85% av pengarna in beroende på hur framgångsrikt företaget ifråga är, totalt sett gissar jag att staten på de olika skatterna som finns plockar tillbaks mellan 80 och 90% av subventionen.
Resterande 10-20% kompenseras av lägre arbetslöshet och de besparingar som detta innebär.

Min uppfattning är solklar, det kan omöjligt kosta skattebetalarna ett enda äre att låta privatpersoner göra ROT-avdrag.

Och även om det skulle kosta, visst är det väl värt en slant att få en massa jobb vita istället för svarta?
« Senast ändrad: 21 maj 2011, 16:58:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2011, 17:29:13 »
Varför skulle någon betala på mitt rotavdrag, pengarna kommer ju från mitt konto ?

Det är stor skillnad på att staten betalar mitt arbete eller att staten får utebliven skatt från mig i första ledet men kammar hem det i kanske 3e ledet och dessutom måste betala massa folk som skall ta hand om arbetslösa och sedan även avlöna dem ?

Räcker din skatteinbetalning inte för Rot så kan du heller inte göra rotavdrag, för det är du själv som betalar för det. För att nyttja 50 000kr i rot måste du ha betalat 50 000kr i skatt förutom begravningsavgift, eventuell kyrkoskatt (tänker på annan tråd i detta fora;) ) och andra saker som inte är ren inkomstskatt.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!