Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta gÃ¥r dom sönder  (läst 4651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vianix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ved eldare
Hur ofta går dom sönder
« skrivet: 18 december 2005, 23:55:41 »
Hej undrar om det är dålig hållbarhet på en L/L Pump!
Bra att veta innan man går i fällan ;D
Någon som vet hur mycket energi en kubikmeter luft innehåller vid ex +7 grader.
Ingen som gör eller monterar L/L Pumpar verkar kunna svara mig på energi innehållet i luft.
Givetvis luftfuktigheten har betydelse, KALIX 65N 023 E
Grad dagar inte så varmt här om man slår ut det under ett år.
Intresant men svårt att vara säker på att man nu spar en peng på en pump!
Förbrukning nu - 8  70 kwh dygn med motorvärmaren pÃ¥!

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #1 skrivet: 19 december 2005, 09:33:57 »
Luftvärmepumpar brukar hålla ungefär som kylskåp, d.v.s. omkring 5-15 år beroende på hur tur man har.

Luft innehåller ungefär 1,3 kJ per grad och kubikmeter.
Kyler du ner luften från +7 grader till +6 grader får du alltså 1,3 kJ
och om du gör det på en sekund motvarar det alltså 1,3 kW.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #2 skrivet: 19 december 2005, 11:05:35 »
Mja,
luftfuktigheten har viss betydelse. Men bara när det är varmare än cirka +3grader. När det är kallare får du visserligen ett värmetillskott, då fuktigheten kondenseras och fryser på lamellerna. Men det måste aggregatet värma bort i avfrostningscykeln. Och då förlorar du värme-energin igen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad eepponen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • lampopumput.info
    • lampopumput.info
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #3 skrivet: 19 december 2005, 11:10:55 »
Här är en statistik om skador och tider när dom gick sönder...

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/06/92/5E/wkr0010.pdf
Finskspråkiga och förstås Svenskspråkiga (som även kan finska) är välkomna till finska värmepumpsforum : http://www.lampopumput.info/foorumi
-suomenkielinen lämpöpumppufoorumi-

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #4 skrivet: 19 december 2005, 11:23:21 »
Mja,
luftfuktigheten har viss betydelse. Men bara när det är varmare än cirka +3grader. När det är kallare får du visserligen ett värmetillskott, då fuktigheten kondenseras och fryser på lamellerna. Men det måste aggregatet värma bort i avfrostningscykeln. Och då förlorar du värme-energin igen.
Värmekapaciteten skiljer givetvis mellan vatten och luft (ungefär en faktor 4), men vid +7 kan luften bara innehålla ca 8 gram vatten per kubikmeter, så skillnaden blir ganska liten.
När vattnet kondenserar på förångarens lameller får man ångbildningsvärmen. Fryser vattnet (eller sublimerar direkt) får man även smältvärmen, men den måste man lämna tillbaka vid avfrostningen.
Dessutom gör frosten på lamellerna att man försämrar luftgenomströmningen och värmeledningsförmågan.
Ångbildningsvärmen är dock ganska stor, så det är svårt att veta exakt hur luftfuktigheten slår. Säg som exempel att luften är mättad med fukt och att utedelen sänker temperaturen med 1 grad så vi får ut ungefär ett halvt gram vatten per kubikmeter luft.
Vi får då ut ungefär 1 kJ bara genom att kondensera vattnet, alltså ungefär lika stort tillskott som luften i sig ger.
« Senast ändrad: 19 december 2005, 12:54:32 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #5 skrivet: 24 december 2005, 13:35:20 »
För att värma 1m3 luft 1 grad/ krävs 0,00033kw.

     mvh        Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Vianix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KALIX
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ved eldare
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #6 skrivet: 24 december 2005, 21:53:00 »
Hej nÃ¥gon som vet var man kan hitta tabeller pÃ¥ energi innehÃ¥llet i luft vid olika temeraturer? Vill ha mer fakta innan jag  kan säga om det lönar sig eller ej att värma med luft!  Hoppas julfirandet är lungt :) Stilla snöfall - 6 här i norr!

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #7 skrivet: 25 december 2005, 10:29:04 »
hej
har en bekant som har en gammal tochiba pump,han trodde den va ca 15 år
enda repet han hafft va att kompresson ha pajat efter 5 år dvs efter kompressor bytet så har den gått 10 år

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #8 skrivet: 25 december 2005, 16:14:45 »
För att värma 1m3 luft 1 grad/ krävs 0,00033kw.

Med den effekten tar det ungefär en timme att värma en kubikmeter luft en grad,
vilket innebär att energiåtgången är ungefär 0,3 Wh.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #9 skrivet: 25 december 2005, 16:22:04 »
Hej någon som vet var man kan hitta tabeller på energi innehållet i luft vid olika temeraturer? Vill ha mer fakta innan jag  kan säga om det lönar sig eller ej att värma med luft! 

Energin som går åt för att sänka temperaturen på en kubikmeter luft en grad varierar inte specicellt mycket med temperaturen så länge man bara betraktar de temperaturer vi får utomhus. Relativa fuktigheten får allt större betydelse vid högre temperaturer, men ger mest bara problem för värmepumpar vid minusgrader och runt noll.
När det blir flera minusgrader är dock absoluta fuktinnehållet ändå ganska litet.

Det intressanta är däremot vilken verkningsgrad värmepumparna ger vid olika temperaturskillnader mellan inne och ute. För en ideal värmepump ökar ineffektbehovet (arbete eller elenergi) med ökad temperaturskillnad för att överföra samma värmeeffekt. Det är alltså värmepumparnas datablad som ger information för att beräkna om den kommer att löna sig.
« Senast ändrad: 25 december 2005, 16:30:15 av mulpac »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur ofta går dom sönder
« Svar #10 skrivet: 26 december 2005, 13:31:49 »
De bifogade diagrammen visar dels maximalt möjliga COP för luft/luft värmepump med innetemperatur 20 grader. Bättre COP än så kommer vi aldrig någonsin att få se med dessa maskiner. Det andra diagrammet visar COP med ej ideala värmeväxlare så att kondensorn ligger 30 grader över rumstemperaturen och förångaren ligger 10 grader under utelufttemperaturen. COP närmar sig då de värden vi ser på dagens maskiner, men de är uppenbarligen långt ifrån ideala. Runt 0 tillkommer förstås problemet med is på förångaren i praktiken.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!