Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Risker med för stor pump?  (läst 2706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonte G

  • Gäst
Jonte G
Risker med för stor pump?
« skrivet: 20 november 2019, 13:13:03 »
Hej,

Jag är ny här på forumet och ska köpa min första luftvärmepump till sommarstugan i Stockholmstrakten. Stugan är på cirka 40 kvm, vinterbonad enligt 60-talsstandard (läs halvdålig isolering), ett plan med "ganska öppen" planlösning. Pumpen ska användas som underhållsvärme men också för att kunna vara där på vintern, gärna ta så stor del av värmebehovet som möjligt (och kyla på sommaren). Har i dag elradiatorer, och en stor kamin för kalla vinterdagar.

Till en början kikade jag mest på lite större pumpar som Mitshubishi Hero 25 och Panasonic HZ25. Inser ju att det är överkapacitet, men gillar specsen i övrigt. Har även fått tips om mindre/billigare maskiner, som många anser räcker: Toshiba Seyia 25 och Mitshubish AP25. Men prisskillnaden är ofta inte jättestor och jag kan absolut tänka mig att betala lite mer för en bättre maskin och överkapacitet. Nackdelen med de dyrare, som jag ser det, är framförallt storleken.

Nu till frågan: finns det några andra nackdelar att välja en maskin med för mycket överkapacitet? Tänker när det gäller prestanda/livslängd/ljudnivå etc? Jag tycker att jag har sett någon sådan kommentar här i forumet, och har även ett par försäljare som sagt något åt det hållet.

Tacksam för alla tips ni har!

/ Jonas


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2019, 13:33:26 »
Hej! Om värmepumpen är överdimensionerad är bra om den har en låg lägsta värmeeffekt så att den kan ge lite värme utan att det känns svalt i luftflödet. Kan inte siffrorna utantill men vad jag minns har modeller från bl.a. Toshiba en låg lägsta effekt, värt att kolla upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2019, 13:47:44 »
Seiya Nordic har väl inte underhållsvärme om jag minns rätt.

Är du uppe och nosar på Mitsubishi LN25 och Panasonic HZ25 så är det snarare Toshiba Daiseikai 9 modell 25 du ska kika på

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2019, 19:37:37 »
Daisekai är bra med lägsta effekt om 750watt
Pana hz25 med 900watt
Lz25 har 1000watt som lägsta effekt.

Men mitt tips blir Fuji/fujitsu 12kmcb 900watt lägst men 3,5kw kontinuerlig kyla. De andra har
2,5kw, och kyla är krävande.

Ca pris på alla maskinerna är ju 13500-15000.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2019, 20:17:25 »
Kyla är inte så ”krävande” om man inte har öppna fönster och dörrar eller bara startar den när det är som varmast inne och ute.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2019, 20:34:36 »
Sorry -tanke fel.

kyl effekten på standard maskinerna är oftast under dimensionerat i förhållande till värmekapaciteten.

Räkna med att värme instrålningen på ett fönster i söder till väster är ca 450-500watt /kvm en sommar dag/em. Så en maskin med lite mer kyl effekt är bra.

Maskinen bör ju stå på typ 23-24 grader och kyla hela dagen för att hålla huset svalt och inte bli ett värmebatteri.
« Senast ändrad: 20 november 2019, 20:36:43 av Thompa71 »

Jonte G

  • Gäst
Jonte G
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2019, 12:02:11 »
Tack för svar!

Så om jag har förstått rätt ser ni inga större nackdelar/risker med att välja kraftfullare pump. Men helst försöka hitta en med låg lägsta värmeeffekt, annars kan luftflödet kännas svalt. I specen på någon försäljningssida står från 30 kvm på Heron och från 50 kvm på HZ25 och Dasekai 9, men kanske man inte ska hänga upp sig för mycket på...

Anledningen till att jag framförallt har kikat på de större pumparna är dels för att jag vill använda pumpen som huvudsaklig värmekälla med elementen endast som backup, vill alltså ha bra med överkapacitet. Sen tänker jag att de ofta har bättre luftrening och en del andra tekniska fördelar (inbyggd wifi, underhållsvärme etc). Tänker också att en dyrare pump har bättre kvalitet. Samtidigt, många av de mer avancerade pumparna har aningen för stora inhomhusdelar för mitt hus.

Ett par funderingar:

- Det påverkar alltså inte hållbarheten på pumpen om jag väljer en som är riktigt överdimensionerad?
- Hur stor är kvalitetsskillnaden mellan mindre/enklare pumpar och de större/mer avancerade?
- Kan det till och med vara en fördel att gå på en enklare pump, med mindre extrafunktioner som kan gå sönder?

/ Jonas




Jonte G

  • Gäst
Jonte G
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2019, 12:18:50 »
Ser nu också att en mindre pump, exempelvis Mitshubishi AP25 som står att den är lämplig från 10 kvm, har samma lägsta värmeeffekt som exempelvis Hero 25...

Hm, ibland känns det som att man blir mer och mer förvirrad ju mer man läser och jämför. Men det ska väl lossna så småningom.

Mycket bra med detta forum i alla fall, för att läsa på och få svar på frågor!

/ Jonas

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #8 skrivet: 21 november 2019, 12:50:02 »
Nu vet jag inte hur dålig isolering stugan har eller hur kalla vintrar vi får framöver men AP25 känns som ett mycket bra alternativ om jag spekulerar lite på isolering och utetemperaturer, den har underhållsfunktion , inbyggd wifi modul så du kan styra på distans om du nu har trådlöst nätverk i stugan vill säga.

Tänk på att inne och utedelar ska ha rätt modellbeteckning VGH och VGK.
www.mitsubishivillavarme.se ser du även på återförsäljarlistan vilka som inte har garanti via Mitsubishi Sverige och det kan vara något att tänka på vid valet av återförsäljare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jonte G

  • Gäst
Jonte G
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2019, 08:47:05 »
Japp, det är absolut en av dem jag gillar och har kikat på. Sen tycker jag att prisskillnaden upp till Hero är rätt liten, och då börjar jag luta åt den i stället. Men som sagt storleken på inomhusdelen är också en faktor. Ska ut och mäta i stugan nu i helgen och försöka bestämma mig efter det.

Tack för tips kring återförsäljare etc, bra garanti känns klart viktigt. En del verkar ju även ställa krav på service för att garantin ska gälla.

/ Jonas



Nu vet jag inte hur dålig isolering stugan har eller hur kalla vintrar vi får framöver men AP25 känns som ett mycket bra alternativ om jag spekulerar lite på isolering och utetemperaturer, den har underhållsfunktion , inbyggd wifi modul så du kan styra på distans om du nu har trådlöst nätverk i stugan vill säga.

Tänk på att inne och utedelar ska ha rätt modellbeteckning VGH och VGK.
www.mitsubishivillavarme.se ser du även på återförsäljarlistan vilka som inte har garanti via Mitsubishi Sverige och det kan vara något att tänka på vid valet av återförsäljare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Risker med för stor pump?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2019, 09:19:26 »
Borde vara några tusenlappar i prisskillnad mellan AP25 och LN25 med tanke på inköpspris !

Ställer dom krav på service för att garantin ska gälla så lär maskinen inte komma från Mitsubishi Electric Sverige då dom inte har något sådant krav, eller så har dom satt priset ganska lågt inkl installation och "tvingar" på kunder en eller 2 servicar rätt dyrt för att kompensera sitt billiga första pris på aggregat och installation  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!