Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pellesnurr
« skrivet: 29 oktober 2017, 23:17:59 »

Har just läst igenom tråden, och även om jag inte har en likadan modell som nämns här utan en E9EKEB så har jag samma felkod, F90. Jag har inte tittat på kortet ännu, men kan det vara samma lösning även för min pump?

MVH //Per
Skrivet av: Breaker
« skrivet: 15 februari 2017, 12:27:48 »

Tack för svar. Nej där har jag inte kollat men ska kika på det
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 februari 2017, 23:14:45 »

Har du kollat på undersidan av locket på utedelen, vill minnas att en del modeller har schema där.
Skrivet av: Breaker
« skrivet: 14 februari 2017, 22:31:02 »

Hjälpte ej att enbart löda dit dioden. Den startar  och ökar i varv men efter nån minut tvärstannar den. Summrar jag så har jag pip den vägen som kabeln ser ut stt vara ritad så tycker inte det skulle hjälpa att löda dit kabeln. Någon som vet var man hittar något schema på kretskortet?
Skrivet av: Breaker
« skrivet: 11 februari 2017, 20:08:39 »

Gammal tråd men även jag söker bild på fungerande lagning. Vilket håll ska dioden vara, samt är det 3st lödpunkter man ska göra med kabeln? Svårt att förstå på det som är ritat.
Är mycket tacksam om jag får hjälp med detta
Skrivet av: Joabor69
« skrivet: 30 juli 2016, 15:34:53 »

Stort tack till dom som bidragit till denna tråden  tummenupp
Min pump stannade i julhelgen med felkoden H16 efter omstart gick den 2min och stannade igen! Visade sig vara den trasiga dioden som beskrivs i denna tråden och efter montering av en ny diod så fungerar den perfekt  :)

Länge sedan, men kopplade du bara dioden eller även den extra tråden?

@Doggydoggen: Kan du lägga upp bilderna igen, skulle underlätta för oss andra som nu har fått fel på våra kretskort.

@Pakko: Hur gjorde du till slut med den extra tråden?

Mvh,
Joakim
Skrivet av: e98tobias
« skrivet: 29 juni 2015, 17:49:25 »

Nu är det in tur med fel på en e9dke.
Började med F11 som efter ett tag gått över i H23.
Efter att kontrollerat temgivare i innerdelen och ytter delen vilka verkar ok är jag nu inne på att det är kretskortet som spökar för mig också. Har precis samma brännmärke på kretskortet.
När jag mäter vid C113 får jag 260 Ohm. Använder jag diodmätningsläget får jag kontakt på båda hållen vilket inte ska ske om det är en diod man mäter på.

Hur mätte ni för att konstatera att kretskortet är paj?
På symbolen vid C113 är det ingen diod utan nån annan märkning. Vad är C113 för komponent?
Skrivet av: spider22
« skrivet: 27 december 2014, 10:23:34 »

Stort tack till dom som bidragit till denna tråden  tummenupp
Min pump stannade i julhelgen med felkoden H16 efter omstart gick den 2min och stannade igen! Visade sig vara den trasiga dioden som beskrivs i denna tråden och efter montering av en ny diod så fungerar den perfekt  :)
Skrivet av: Mickebra_88
« skrivet: 23 april 2012, 22:23:42 »

Hej igen,
Ingen respons.... vore kul att höra om mitt tidigare inlägg, har jag rätt angående motståndet/dioden?
Hur som helst, min värmepump gich ett dygn sedan stannade den. Startade om den, den gick några timmar för att sedan lägga av igen. Var ju tvungen att testa med en diod istället men den beter sig på samma sätt. Felkod F11 i samtliga fall (rensat felkodsminnet mellan varje gång)
Nästa steg var att jag mätte upp spolen på 4-vägs ventilen. 17 ohm, någon som vet om det verkar ok? Om den är trasig borde det väl vara avbrott?
Efter det mätte jag spänningen till spolen. 15V en kort stund vid starten för att dra 4-vägsventilen till rätt läge. Sedan 3,7V, vad jag förstått det som ska till för att hålla den i sitt läge. Sedan fick frugan ändra till kylläge och då blev det 0V, gissar att ventilen då går tillbaka till sitt ursprungsläge.
Min slutsats är att mitt kretskort fungerar och spolen för 4-vägsventilen är ok. Hur felsöker jag själva ventilen, t.ex. om den kärvar, går det ens att göra? Eftersom det kommer värme resp. kyla när jag ändrar med fjärren (när väl pumpen är igång) så känns det som att ventilen är ok eller?
Så har någon tips på vad jag borde kolla härnäst? Eftersom pumpen fungerar som den ska upp till ett dygn så känns det som att tempsensorer och annat fungerar, eller? Har funderat på nån avfrostningsfunktion och tempsensor kopplat till det men den stannar även om det är flera plusgrader ute. Felsökningstips mottages tacksamt!

/Micke
Skrivet av: Mickebra_88
« skrivet: 18 april 2012, 12:14:25 »

Hej!
Väldigt intressant tråd i och med att jag nu också fått F11 på min E9DKE. Hoppas någon fortfarande håller koll på tråden och kan kommentera.
Det jag hänger upp mig på är dioden, varför en diod? Läser man kretsschemat och mäter sig fram på kortet borde det väl vara R185 som brinner av? Eller vilken diod i kretsschemat anser ni vara den som brinner? Mitt motstånd(?) fanns delvis kvar och vad jag kan se så står det 201 på det vilket betyder 200ohm vilket det också står i kretsschemat. Lödde dit 220ohm igår som var vad jag hade och pumpen har gått sedan dess, dock är det ju plusgrader nu så 4-vägarn kanske inte behöver jobba? Och felkoden finns kvar, har dock inte rensat minnet men som jag förstått ska det tömmas när man bryter strömmen vilket jag naturligtvis gjorde. Har skaffat ett 2,2kohm nu som jag ska löda in parallellt så det blir just 200ohm, rensa felkodsminnet och se vad som händer.
"The memory data of error code is erased when the power supply is cut off, or press the Auto Switch until “beep” sound heard
following by pressing the “RESET” button at remote controller.
Although operation forced to stop when abnormality detected, emergency operation is possible for certain errors (refer to Error
Codes Table) by using remote controller or Auto Switch at indoor unit. However, the remote controller signal receiving sound is
changed from one “beep” to four “beep” sounds."

Länk till servicemanual med kretsschema, C113 och R185 på s.92.
http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf

Fungerar det då fortfarande inte lär jag väl falla till föga och testa med en doid :).

/Micke
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 15 november 2011, 09:28:41 »

Pär45, ditt jobb med detta "diod som bli rökt problem" är kanon! Ingen kritik mot det, bara att jag blev lite förvirrad av märkningen/syboliken samt att jag anser din syn på dioder en smula naiv, men dessa saker är ett fel hos mig *vinkar*
Skrivet av: pär45
« skrivet: 15 november 2011, 05:21:58 »

Hej Groland
Läste ditt fråga om tråbiten, denna behövs inte om kretsdragningen är oskadad !
På det aktuella Kretskortet var både diod och koppar banan
bortbrännt.
Rep är gjort som på min bild.
Jag två E12DKE varför jag kunde jämföra och mäta ut felet
på mitt havererade kort.
Båda kretskorten har blivit varma vid den utbytta dioden
varför det vet jag inte.
----------------
Angående Diod och märkning - och + så är plussidan märkt med färg runt dioden = den sida pluspol går ut
Diod är typ backventil som bara tillåter pluspol flyta igenom dioden mot den markerad ändan
Diod är typ backventil som bara tillåter minuspol flyta igenom dioden från den markerad ändan.
Enkelt utryckt kan dioder sortera ut pluspolen till ena ledaren och minuspolen till andra ledaren
dvs växelstöm kan likriktas med dioder till att bli likström.
---------------
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 13 november 2011, 12:04:50 »

Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?

Trådskaparen Pär45 har faktiskt gjort en riktig markering om man ser utifrån spänningarna/funktionen på kortet, så igentligen så är ju Anode, Cathode inte så intressant igentligen,
utan det blir nog mer vi miljöskadade som tänker på det..=)
så bäst vore om man rent fysiskt hade ritat hur dioden ser ut i verkligheten för
att folk ska se vars sträcket är på dioden..=)

Iallafall, Pär45 det är säkert många som har sparat slantar på din tråd. Thumbsup
Skrivet av: Pakko
« skrivet: 11 november 2011, 16:34:11 »

Nu har värmepumpen funkat och värmt bra som tusan hela dygnet så ja hoppas att den fortsätter med det. Denna tråd verkar ha sparat många personer många slantar  Thumbsup
Skrivet av: Groland
« skrivet: 11 november 2011, 11:13:39 »

Det verkar som om jag löste mitt problem tack vare denna tråd. dock har jag bara lödat dit dioden...vad gör kabelbiten som finns i de andra lösningarna?


Svaret är även relaterat till min andra tråd: Igenfrusen innedel E9DKE ( även felkod F11), där jag också fått mycket hjälp tack vare detta forum TACK!!


( Startade pumpen för 5 min. sedan och den värmer...) återkommer om det fungerar eller ej.

/ Groland
Skrivet av: Pakko
« skrivet: 10 november 2011, 21:53:32 »

Fan va bra! Tack så mycket för all hjälp  Thumbsup
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 10 november 2011, 17:04:58 »

tempgivaren i innerdelen trasig eller att kontakten inte är riktigt isatt.

http://www.nettovarmepumpar.com/shop/?artnr=CWA50C2122

billigare här.

http://www.citcop.se/reservdelar-1/reservdelar-per-modell/xe12dke
Skrivet av: Pakko
« skrivet: 10 november 2011, 16:06:30 »

Sådärja nu försvann F11, men nu kom istället H23... och den felkoden fanns även med det andra kretskortet som jag lånade. Jag mätte tempgivarna ute och dom verkade ha rätt resistans. Så nu ska jag mäta innertemgivarna
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 09 november 2011, 23:15:27 »

Aaaah! fasen va seg jag är, jag har ju följt tråden sen början men reagerar först nu!!  :(
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 09 november 2011, 21:46:02 »

Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?

Det är inte jag som gjort bilden utan den tog jag från trådskaparen för att illustrera en kopplingspunkt som jag tror trådskaparen använde. :)
jag vet inte heller varför han använt denna märkning?
det skulle ha sett ut såhär.


Uploaded with ImageShack.us
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 09 november 2011, 21:08:56 »

...*borttagen bild på diod med + och - tecken i*...
Bilden med diodsymbolen samt + och - tecken är klart förvirrande, normalt kallar man diodens katod(vertikala strecket i symbolen) för negativ eller - ...och... "pil-sidan" för anod eller +. Du har ritat tvärt om, men + och - kanske avses den pålagda spänningen i drift?
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 09 november 2011, 21:00:36 »

jo jag var lur om att det skulle lödas fast där också... men iom att det inte var "prickat" där så trodde ja att de var skakigt ritat.. Men jag får testa att löda så då

Sen verkar kretskorts banorna vara av på följande ställen, du måste skrapa bort lacken och förtenna kopparbanan.



Uploaded with ImageShack.us

Skrivet av: Pakko
« skrivet: 09 november 2011, 20:53:09 »

jo jag var lur om att det skulle lödas fast där också... men iom att det inte var "prickat" där så trodde ja att de var skakigt ritat.. Men jag får testa att löda så då
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 09 november 2011, 20:46:56 »

Det ser ut som om den brända delen är ett komponentben som är en av kopplingspunkterna?



Uploaded with ImageShack.us
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 09 november 2011, 20:14:20 »

På kortet ser det ut som om åtminstone 2 kretskorts banor som har avbrott, löd ihop dessa.
sen ser det ut som om trådskaparen har lött kabeln till den brända anslutningen sedan vidare,inte som du nu dragit kabeln, men det är svårt att avgöra på kortet hurvida det röda sträcket är ett skakigt "paint" sträck eller vad?..

Dogge
Skrivet av: Pakko
« skrivet: 09 november 2011, 19:45:51 »

Hejsan!
Jag har testat att löda enl beskrivning pga att jag har fått felkod F11 och samma brända märke på kretskortet. Men det funkar inte, och jag har testat med ett annat kretskort och då funkar pumpen. Så det är utan tvekan kretskortet som är trasigt. Men jag kanske har missuppfattat lödnings beskrivningen. Har tagit ett kort på hur jag har lött
http://www.ladda-upp.com/bilder/59624/kretskort
Skrivet av: Rocky_
« skrivet: 30 augusti 2011, 23:33:01 »

Sorry, 15000kr ska det vara. Det är det priset jag fått för att byta utedel på en Panasonic E9DKE.

Han mätte ju trycket också och konstaterade att det inte var normalt. Men om det beror på faktiskt köldmedelbrist eller en kärvande fyrvägsventil det vet jag inte. Kan en felaktig fyrvägare ge symptom av köldmedelbrist, t.ex. för lågt tryck och igenisad innedel?
15000 för att byta utedel...Galet dyrt!
Skrivet av: kilo
« skrivet: 15 augusti 2011, 11:39:30 »

Sorry, 15000kr ska det vara. Det är det priset jag fått för att byta utedel på en Panasonic E9DKE.

Han mätte ju trycket också och konstaterade att det inte var normalt. Men om det beror på faktiskt köldmedelbrist eller en kärvande fyrvägsventil det vet jag inte. Kan en felaktig fyrvägare ge symptom av köldmedelbrist, t.ex. för lågt tryck och igenisad innedel?
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 14 augusti 2011, 21:45:26 »

18000?!?! ouch! det var lite lam felsökning! Fast är det igentjorkad fyrvägsventil så är det ju ett rätt stort jobb och byta.
Men.. 18000?!?!! det är ju ett par ggr mer än vad en ny pump kostar!? määäärkligt... vad är det för pump då? det är en E9 / E12 DKE vi pratar om?
Skrivet av: kilo
« skrivet: 14 augusti 2011, 21:41:18 »

Problemet är att jag haft en kylkille här från välrenommerad firma, men han har över huvud taget inte öppnat kåpan på maskinen utan läst av felkoder, bytt innesensor som inte hjälpte och sen konstaterat byte av utdel för 18000kr och gått härifrån.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 14 augusti 2011, 20:15:30 »

Jo, kan du inte felsöka längre själv så borde man kalla in ett proffs för och avgöra vart felet är. Borde inte ta lång stund om du plockat bort kåpor så servicekillen kommer åt komponenterna.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 14 augusti 2011, 10:04:31 »

Ja, så kan det vara.

Mitt dilemma just nu är om jag ska satsa pengar på att byta kretskort och hoppas på att det fungerar eller om risken är stor att det är något annat, t.ex. trasig fyrvägare så att jag ändå står där med en utedel som måste bytas och då bara slängt pengar på onödiga reparatoner i sjön. Frågan är om det är värt att ta risken och gå vidare eller om man bara ska byta ut den.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 13 augusti 2011, 17:17:27 »

kanske trasig 4-vägare fick kortet och brännas sönder?
Skrivet av: kilo
« skrivet: 13 augusti 2011, 16:58:51 »

Ja, fyrvägaren har jag hört talas om. Men det känns som att det brända kretskortet borde vara del av ekvationen eftersom i denna tråd löstes F11 efter åtgärdande av kretskortet?
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 13 augusti 2011, 12:52:09 »

Kilo: F11 är ofta förknippat med 4-vägsventilen som inte orkar slå om. Du får felsöka runt den.
Skrivet av: kilo
« skrivet: 13 augusti 2011, 12:21:31 »

Jag har fått F11 och kretskortet är bränt på samma sätt som visas här. Jag har lött dit en diod och en kabel anligt anvisningarna men det verkar inte fungera. Vad kan ett nytt kretskort kosta?
Skrivet av: manneboy
« skrivet: 13 januari 2011, 13:54:50 »

hej jag fick min ute del bytt för ca ett år sen redan efter någon vecka blev det dålig värme men fick ej fram någon fel kod men i höstas fick jag fram f11 på min E9DKE och citcop där jag köpte pumpen vill inte ta sig an felet och varmt och skönt som bytte ute delen lagar den inte på garanti  och ska dom byta ventilen eller felsöka kostar det minst 6000kr min undran är  om det kan vara fel på dioden på  min E9DKE samma fel  som på era E12DKE har någon  en uppfattning om detta ??
Skrivet av: pär45
« skrivet: 19 november 2010, 23:04:45 »

Rapport för fel koder F90 och F11
reprationen fungerar kanon!
inga nya felkoder! Thumbsup
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 02 november 2010, 09:08:02 »

 Thumbsup
Skrivet av: pär45
« skrivet: 01 november 2010, 23:46:31 »

Hej alla
Info om hur mina Panasonic E12DKE mår!! De går fortfarande utan några ny kodfel!
Ger samma goa värme som de gjorde som nya.

 















Skrivet av: pär45
« skrivet: 24 oktober 2010, 12:25:27 »

Hej
Datum 24 /10 2010
Här är en NY rapport hur mina lagade ute kretskort mår!
Alla mina 3 installerade E12DKE fungerar som de skall = Kanonbra !

Ps
Är det någon som har utekretskort till E12DKE som är trasigt liggande ?
Kan ju vara bra att få följa upp om liknade fel är det som är vanligt!
Jag har alltså 3st E12DKE med lika utekretskort samma som på den bild
jag lagt ut med min rep.

Något liggande trasigt utekort
skicka mig ett PM !
Skrivet av: pär45
« skrivet: 16 oktober 2010, 14:14:31 »

Hej Alla med felkoder F11 F90 H11 Kaske kan detta vara boven till felkod H16
Jag har just lagat min mors E12DKE som fick kodfel F11 i går
i detta fallet var det endast dioden som lagt av! ej syligt fel men mätbart!
Dett fel kan vara betingat av ett konstruktionsfel som leder till att en krets brinner av
eller nämda diod läggerav se kretskorts bilden.
OBS!! Tänka på att stänga huvudströmmen till pumpen om du ska ge dig på att fixa.


Denna krets styr Fyrvägs ventilen!! Kan har fler funktioner.

Nu går även min mors Panasonic E12DKE utan felkoder!
lagningen gick på 10 minuter. test och allt 1 timme och klar.
Åter kommer med mer info om hur mina pummpar går!!
 studs OBS!! Tänka på att stänga huvudströmmen till pumpen om du ska ge dig på att fixa.!!
 studsVIKTIGT Glöm inte plastspraya in repstället för fuktskydd !! 

Skrivet av: cougar
« skrivet: 16 oktober 2010, 11:07:39 »

Har haft ett gäng värmepumpar med återkommande F11, har bytt kretskort på dom (de flesta på garanti iofs) men det känns som det finns stora pengar att tjäna om man är lite fingerfärdig.
Informativ tråd Thumbsup
Skrivet av: pär45
« skrivet: 16 oktober 2010, 10:05:16 »

 studs Hej  RAPPORT OM KODFEL F11 NU MORS PUMP E12DKE ÄR LAGAD O INGA FEL KODER

Men nu har min mor E12DKE har nu den 15 okt också fått felkod F11
Det var samma fel som på min med felkod F90 som övergick till F11
under min fesökning reparerad och fungerar som ny igen utan kodfel.

Jag har nu felsökt min mors kretskort diod fel gav Kodfel F11 på detta kreskort nu inga felkoder längre!!
OBS!! Tänka på att stänga huvudströmmen till pumpen om du ska ge dig på att fixa.
Skrivet av: pär45
« skrivet: 05 oktober 2010, 10:12:51 »

Hej alla
Raport hur min värmepump E12DKE mår ! studs = håller i gång och är i god form ger samma goa värme som den gjorde som ny.

Alltså inga FEL KODER INGA STOPP LÄNGRE.

Jag tror att många Panasonic E12DKE utekort rasar pågrund av överhettning lacken bränns
fukt knäcker koppar kretsen... En teori jag har är att den ytmonterade dioden kan vara
förtätt placerad och tillsammans bildar en kedjereaktion värmen som knäker lacken...

Denna krets på verkar alltså fyrvägsventilen och kompressorn går tungt
detta är min upptäkt att detta hänger samman på något sätt!
Alltså inga FEL KODER INGA STOPP LÄNGRE.
Jag har studerat utekretskortets schema utan att hitta var dessa två relä spolar och kontakter styr för delar.. Dioden matat samman bindningen av reläspolar med + pol
ifrån höger lödning löd fast dioden till höger om C113 vänster lödning vid C113 löd en tråd dragen till samman bindningen av reläspolar med + polen
/ vänster o höger ses framifrån pumpen!
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 03 oktober 2010, 13:25:48 »

Mkt bra fråga!

Har faktiskt ingen aning i huvet vad PCB plastlacken tål.
Silicon finns ju upp till 700C om man vill, fast de har ättikssyra som härdare och är därmed ganska korrosiv!

Om man kladdar på silicon blir det ofta tjockt vilket innebär isolerande även värme-mässigt.
Provkör en stund och kolla hur varmt det blir helt enkelt.
Skrivet av: pär45
« skrivet: 03 oktober 2010, 10:40:22 »

Hej Paxmax
Tack för att du påminner om lack!!!
För mig är det så naturligt att man inte tänker på att skriva om hur viktigt det är
att fuktskydda kretskortet noga!!
Har en fråga angående värmen som kan uppstå på en hårt belastad koppar krets
håller vanlig plastlack ? Orginal verkar skyddet vara typ silicon, men jag är inte helt säker!
Själv använder jag Voltlack inköpt hos http://www.dahrentrad.se/
Jag syslar lite med elektronik i mitt mekaniska yrke.


Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 03 oktober 2010, 10:16:25 »

efter alla "fixar" glöm inte å spreja på plastlack så inte fukten kommer åt igen!!  Thumbsup
Skrivet av: pär45
« skrivet: 03 oktober 2010, 00:21:56 »

Hel Manul
Ja jag har lyckats att hitta alla de fel som skapat de olika felkoder på min värmepump Panasonic E12DKE
1 / felkod F90 = avbränd koppar krets, uppstår troligtvis förhög ström belastning och fukt.
2 / Felkod F11 = bort bränd diod, detta fel fick min pump att gå mycket tungt.
Uppdaterade kretskorts bilden med min rep av felet är på plats nu 3/10 2010.

I nuläget fungerar min värmepump lika bra som den gjorde som ny.

Även fel kod F11 är fixad / rep. Pumpen har nu gått felfritt från 1/10 kl 11,00 och går vidare utan fel koder.
Skrivet av: manul
« skrivet: 02 oktober 2010, 20:29:06 »

Hej,

jag har också fått F11 fel på min luftvärmepump, har du lyckats komma vidare i din felsökning?

/Ulf

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!