Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI  (läst 3325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Falo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur man gör & hur man borde göra?
SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« skrivet: 25 augusti 2020, 09:26:09 »
Någon som har kunskap om denna?

Söker en komplementvärmare till min frånluftspump Nibe F370 med vattenburen golvvärme & dubbla kaminer till hus 140kvm i Stockholm

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-exclusive-plus-25#feedback

Står mellan denna (16.185:-) och

TOSHIBA SUPREME 25 19.095:-
TOSHIBA SUPREME 35 21.095:-

Priser med installation

Tanken är att sprida kaminvärmen i huset så frånluftspumpen tar upp den och jag behöver belasta pumpen mindre.
Sneglat på MITSUBISHI ELECTRIC HERO LN25/LN35/LN50 oxå..
 
Tacksam för era expertråd  :)
« Senast ändrad: 25 augusti 2020, 09:37:36 av Falo01 »
Hus 140 kvm Stockholm vattenburen golvvärme
Nibe F370 + Canvac Q Heat 720
Spabad 1 kbk.

Gästhus 45 kvm Kaisai Pro +, 50l varmvattenberedare

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2020, 09:37:04 »
Placeringen av luftluftvärmepumpen blir väldigt viktig så att man kan stänga av golvvärmen i de rum dit värmen når. Storleken på innerdelen kan vara avgörande för att den får plats på det lämpligaste stället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Falo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur man gör & hur man borde göra?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2020, 09:39:54 »
Placeringen av luftluftvärmepumpen blir väldigt viktig så att man kan stänga av golvvärmen i de rum dit värmen når. Storleken på innerdelen kan vara avgörande för att den får plats på det lämpligaste stället.

Tack för svar, har oerhört öppen planlösning 7m i takhöjd i största delen & väggen den kan sitta på är mkt lätt att placera innerdel på.
Hus 140 kvm Stockholm vattenburen golvvärme
Nibe F370 + Canvac Q Heat 720
Spabad 1 kbk.

Gästhus 45 kvm Kaisai Pro +, 50l varmvattenberedare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2020, 12:12:40 »
Det är väl numera nästan bara postorderfirmor och byggvaruhus som säljer samsungs luftvärmepumpar , det kanske är en liten hint då flera slutat sälja dom.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2020, 07:31:33 »
Mmm, känner ett par personer som köpt Samsung, de är inte vidare belåtna.
En av dem klagar på att den stänger av sig när det blir kallare än typ -18 grader och den andra klagade på nåt, minns inte vad.
Detta är maskiner med ca 4 år på nacken, så de kan ha ändrat hur de fungerar nu, det vet jag inget om.
Som regel får man vad man betalar för när det gäller luftvärmepumpar, de dyrare är rent generellt som regel bättre helt enkelt.
Över tid blir den ekonomiska kalkylen ofta bättre för en lite dyrare maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2020, 10:22:09 »
Någon som har kunskap om denna?

Söker en komplementvärmare till min frånluftspump Nibe F370 med vattenburen golvvärme & dubbla kaminer till hus 140kvm i Stockholm

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-exclusive-plus-25#feedback

Står mellan denna (16.185:-) och

TOSHIBA SUPREME 25 19.095:-
TOSHIBA SUPREME 35 21.095:-

Priser med installation

Tanken är att sprida kaminvärmen i huset så frånluftspumpen tar upp den och jag behöver belasta pumpen mindre.
Sneglat på MITSUBISHI ELECTRIC HERO LN25/LN35/LN50 oxå..
 
Tacksam för era expertråd  :)
Är spridning av kaminvärme viktigt för dig så skall du titta på Daikin Caldo XRH30 som har en fin logik för detta.
Ju varmare det är i rummet som kaminen och pumpen finns i desto högre fläkthastighet på värmepumpen för att maximera spridningen. (Avstängd kompressor)
När brasan har slocknat så startar kompressorn igen och tar över.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2020, 10:54:58 »
Nu tippar jag på att många/dom flesta har sin fläkthastighet inställd på fast läge för att dels undvika att det låter och blåser för mycket så man inte störs mer än önskvärt så den automatiken med höjning av fläkten låter personligen inte som en höjdare .
Lättare att ”vänja” sig av ett mer konstant ljud.

Men kör man på autoläget på fläkten och inte störs av högt ljud eller kraftig blåst så har man användning av funktionen Och dom finns bevisligen på forumet som inte störs av högsta fläktläget  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2020, 13:24:07 »
Det går att begränsa upp till vilken hastighet maskinen får arbeta i kaminläget.
Sätter du en fast hastighet så kommer du dels inte sprida ut all värme samtidigt som temperaturen höjs i rummet. Dessutom så är det onödigt att låta maskinen gå med den hastigheten hela tiden om temperaturen minskar i rummet. Det kommer bara att upplevas som kallras från maskinen.

Mvh
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2020, 13:31:47 »
Om temperaturen minskar i rummet under börvärdet så startar kompressorn så det kan väl inte bli någon cirkulation som upplevs som kallras ?

Skulle personligen inte vilja ha en fläkt som vandrar upp på högsta fläkthastighet men det ju jag det  :)

Går det att begränsa om den står i autoläge att den bara får gå upp på tex fläktläge 3 i kaminläge så är det bra.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2020, 15:24:24 »
Du kan ställa hastigheten så att maskinen går upp till 1/2/3/4/5. Du bestämmer själv.
Kallras blir det om du har t.ex ett börvärde på 21C och du har 22-23C i rummet du eldar. Om maskinen går på en högre fast fläkthastighet så upplever du det som kall luft. Samtidigt så behöver du en högre hastighet för att sprida värmen från kaminen. Caldon ökar hastigheten ett steg för varje grad som det är varmare än börvärdet. På samma sätt minskar den hastigheten för varje grad du kommer närmare börvärdet. Under börvärdet startar kompressorn. Dock så kan du begränsa maxfart på fläkten om du upplever att den stör.
Mvh
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2020, 16:01:59 »
Ok
Om börvärdet är ställt på 20 och det blir tex 23 vid innerdelen så kan den blåsa på upp till 3ans fläkt vid auto fläkt.
23 gradig luft som blåser lite känns nog rätt kall även om det inte blåser så mycket, en del påpekar att det blåser iskallt när innerdelen uppnått börvärdet och den bara kör runt luften på lägsta fläkthastighet  ::)

Vore väl ”bättre” om själva kaminfunktion gick igång vid lite högre innertemperatur just för att undvika ”kalldrag” men då står den å andra sidan stilla mellan börvärdet och säg tex 28-29 grader för kaminfunktionen vilket kanske blir tokigt .

Är extremt sällan hos kunder som har behov av kaminfunktion utan dom som värmt med kamin vill slippa värma med den så har aldrig satt mig in i hur själva funktionen så kul att höra hur det fungerar.

Får se om man hittar någon kund som eldar mycket trots installerad luftvärmepump och höra vad dom gillar version 2 av LN som har kaminfunktion, blev lite nyfiken på hur dom reglerar fläkten och dess hastighet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2020, 18:46:53 »
Ok
Om börvärdet är ställt på 20 och det blir tex 23 vid innerdelen så kan den blåsa på upp till 3ans fläkt vid auto fläkt.
23 gradig luft som blåser lite känns nog rätt kall även om det inte blåser så mycket, en del påpekar att det blåser iskallt när innerdelen uppnått börvärdet och den bara kör runt luften på lägsta fläkthastighet  ::)

Vore väl ”bättre” om själva kaminfunktion gick igång vid lite högre innertemperatur just för att undvika ”kalldrag” men då står den å andra sidan stilla mellan börvärdet och säg tex 28-29 grader för kaminfunktionen vilket kanske blir tokigt .

Är extremt sällan hos kunder som har behov av kaminfunktion utan dom som värmt med kamin vill slippa värma med den så har aldrig satt mig in i hur själva funktionen så kul att höra hur det fungerar.

Får se om man hittar någon kund som eldar mycket trots installerad luftvärmepump och höra vad dom gillar version 2 av LN som har kaminfunktion, blev lite nyfiken på hur dom reglerar fläkten och dess hastighet.
Ställer du in fläkt 3 så kommer den att blåsa med den farten även om det är 29 C i rummet.
De som har maskinen är mycket nöjda med den funktionen.
Jag körde med den i ett år hemma innan vi släppte ut maskinen och det fungerar förträffligt.
Även som en "fattigmans AC" när solen värmer på ovanvåningen och maskinen startar fläkten och vispar runt luften.

Skall bli kul att se hur Melco har löst det på 2:an.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2020, 19:01:13 »
Att den fläktar runt luften när det är 29 grader är som jag skrev en varmare temperatur som jag kan tänka mig fungera men fläkta runt 21-22 grader tror jag upplevs som lite dragit/kyligt.

Bra att dom som använder funktionen är nöjda då det är huvudsaken.

På sommaren i mitt hus så är det ren och skär kyla som behövs och ingen fattigmans ac med att bara fläkta runt luften  8)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Falo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur man gör & hur man borde göra?
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2020, 09:17:49 »
Oj, tack för många fina inlägg, kul att ni engagerar er.

Jag har tittat på massa maskiner & jämför alla värden, det är SCOP, det är COP, det är KWH, känns som det är väldigt spritt med åsikter, ena dagen så tänker jag HERO 50 med mkt hög KWH effekt och andra lite svagare.

En säljare sa att HERO 50 var till för industri & garage, ej för villor, stämmer det?

Om ni får fritt välja, vad tar skulle ni ta i mina kläder om sätta upp?
Hus 140 kvm Stockholm vattenburen golvvärme
Nibe F370 + Canvac Q Heat 720
Spabad 1 kbk.

Gästhus 45 kvm Kaisai Pro +, 50l varmvattenberedare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SAMSUNG EXCLUSIVE PLUS 25 WIFI
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2020, 09:25:27 »
LN50 får du svårt att utnyttja och den har ganska hög lägsta avgiven effekt så det är troligen inget bra alternativ .

Det bästa du kan göra är att ta hem några återförsäljare av dom märken du är intresserad av och få synpunkter på placering och modell  och välj därefter modell/återförsäljare av den/dom du känner verkar ha bra förslag och verkar seriös.

Har du behov av någon form av kaminfunktion och valet faller på någon Mitsubishi LN så får du se till att det är version 2 du beställer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!