Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 21 maj 2004, 12:21:59 »

Har inte sett var i Södra Sverige som Du bor. Jag sammanfattar här lite temperaturdata som jag samlat. Tyvärr har jag inga data för vinstyrkor eller ännu hellre kombinationen vindstyrka och temperatur. Vissa hus är känsliga för blåst

Temperaturfördelningen i Trollhättan finns på någon tråd  på forumet

Uppgifter om graddagar för Mölndal.
Normalår=3242 (ny tidsserie från jan-2003; tidigare 3380)
Faktiska graddagar:
2001=3300
2002=3120
2003=3291
Saknar månadsuppgifter för graddagar.

Energibehovet  skulle dårmed vara ca 10 % lägre än i Stockholm om man inte har huset i ett blåshål.

För några platser finns diagram över max, min och medeltemp för månadernas  dagar publicerade på http://www.smhi.se/sgn0102/n0203/dagtemp.htm            
Kurvorna har jag använt för att på ett ungefär ta  fram medeltalet kalla dagar/nätter per år i Göteborg/Säve.
Statistiken avser tiden feb 98 - feb 03, således en period då vintrarna  tenderade att vara varmare än under 'normalåret (30 års statistik)

Per år i Säve:
Antal nätter med
<-5 grad  :27
<-10 grad   :10

Antal dygn med
<-5 grad  : 10
<-10 grad:4,4

När man ser dessa värden kan man fråga sig om det är vettigt att investera i en brunn för kanske 50000 om det vill sig illa (hus på 60 m avstånd har 30 meter till berg). Å andra sidan påstås 'de't att luft/vattenpumpar med utomhuskonvektor inte håller mer än 10 år
Skrivet av: PerF
« skrivet: 21 maj 2004, 11:32:08 »

Verkar som att ett par fläktkonvektorer skulle råda bot.
Mitt hus har precis som ni säger behov av högre stigar-temperatur under kalla dagar men jag vet inte hur mycket, jag har jobbat med punkeldning av fastbränsle för att hålla elförbrukningen rimlig (kamin & kakelugn).

OBS! Glöm inte att lägga till ~1000kWh per m3 ved till din totala förbrukning eftersom det påverkar dimensioneringen även när du inte eldar.

Citera
Kan någon tala om var man kan hitta statistik om temperaturer över året ?

SMHI. Fast dom tar betalt. Med lite tur kan man hitta på nätet. Ev har kommunens energirådgivare siffror.

Citera
Jag försöker lista ut hur mycket mer en LV kostar i energi jämfört med en borrad VP.
Kommunens energirådgivare säger ca 2000Kwh.

Kan nog stämma i ditt fall. 20-30% mer generellt än vad en berg/markvärmepump drar.

Citera
Då får jag inte ihop affären att borra - frågan är om han har rätt ?

Helt rätt! Berg/markvärme är mest lönsamt vid stora behov typ över 30MWh år. Eller i norra Sverige där man har låga utetemperaturer under större delen av vintern. I södra Sverige är nog en luftvärmepump det billigaste alternativet, då med den nackdelen att blir det extremt kallt har man ingen nytta av den. Små pumpar ger ingen större besparing med dagens energipriser. Nu vet man inte vad regeringen har i backfickan så framtiden är svår att sia om.
Skrivet av: stefan123
« skrivet: 21 maj 2004, 09:35:33 »

Jag hittade formeln i ett dokument som kommer från energimyndigheten, en sammanställning över värmepumpar för småhus.


Verkar som att ett par fläktkonvektorer skulle råda bot.
Mitt hus har precis som ni säger behov av högre stigar-temperatur under kalla dagar men jag vet inte hur mycket, jag har jobbat med punkeldning av fastbränsle för att hålla elförbrukningen rimlig (kamin & kakelugn).

Kan någon tala om var man kan hitta statistik om temperaturer över året ?
Jag försöker lista ut hur mycket mer en LV kostar i energi jämfört med en borrad VP.
Kommunens energirådgivare säger ca 2000Kwh.
Då får jag inte ihop affären att borra - frågan är om han har rätt ?
Och om jag har en LV så fungerar den inte när det är riktigt kallt, och det är då mina element är för små - men då kan ju pannan tillåtas ha en högre stigare för VP'n har ju ändå slagit av- verkar vara en bra kombination (billigare installation och inga elementbyten) - men det får ju inte kosta hur många Kwh som helst.... ???

Skrivet av: PerF
« skrivet: 17 maj 2004, 14:12:32 »

Nej, Fullt så drastiskt är inte det sätt att upsskatta maxeffekten som jag tagit i exemplet. Detta av 2 skäl:

Energin som behövs för VV togs ju ut under 5 timmar ler dag, inte 24.

Med drastisk menade jag att införa bad och dushförbud under kalla kvällar och nätter.  ;)

Att varmvattnet tas ut under 5 timmar, som du skriver, spelar ingen roll av den enkla anledningen att du "lånar" av huset. Det viktiga är att det totala behovet av energi under en viss tid räcker till så att det inte uppstår ett underskott. Hur lång den tiden kan vara beror framför allt på husets värmetröghet. Om pumpen hinner "köra ikapp" behovet kommer det inte att märkas. Detta är tex en anledning till varför stryrsystemet i de flesta pumpar har en fördröjning på inkopplingen av eltillskottet och prioriterar varmvattnet.

Men det är klart, om du bor i ett tält!  ;D
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 16 maj 2004, 15:36:01 »

Nej, Fullt så drastiskt är inte det sätt att upsskatta maxeffekten som jag tagit i exemplet. Detta av 2 skäl:

Energin som behövs för VV togs ju ut under 5 timmar ler dag, inte 24. Så redan av det skälet skulle de årliga tillskottsenergin bli bra mycket mindre än 1500 för VV. Sedan är det ju så att det endast under några dagar under de 2 månaderna är aktuellt ta ut toppeffekten. De andra dagarna är det ju varmare ute och då bör det  inte alls gå åt mycket patrontid.

Ett sämre  sätt att uppskatta  toppeffekten  vore  att utgå från den uppskattade energiförbrukningen utan avdrag för VV (genom att oförsiktigt använda den av Rolande angivna formeln i 'Val av märke på Värmepump')
:
Maxeffekt=(20 -  -16)* (25000) /(3700 x24)
Men den då beräknade maxeffekten (10 kw) blir för hög

Stefan, ber Dig tala om var har Du hittat formeln:

Nuv. förb (25000Kwh)
-----------------------------------  * 2,4 (södra sverige) = 8,5Kw
            7000
Skrivet av: PerF
« skrivet: 16 maj 2004, 11:20:54 »

Maxeffekt=(20 -  -16)* (25000 -5000) /(3700 x24)
= 8.3 KW + effekt för vattenvärmning på de kallaste dygnen
Graddagssffran 3700 gäller för Stocholm. Yttertemp har satts tll -16 och jag har antagit att det är mulet och således ingen solinstrålning. Avdrager 5000 avser varmvattenförbrukningen.

 Om Du gör av med 100 liter varmvatten 50 grader
så går det åt 0.0012*100*(50-7) =5.2 kWh
Om dessa 100 liter förbrukas mellan t ex kl 17 och 22
blir således medeleffekten för vattenvärmning på kvällstimmarna 1 KWh
Total toppeffekt då 9.3 kW för vatten + värme, således en god del KW i tillskottseffekt, om nu pumpen fungerar vid -16
 
Den ringa vattenmängden innebär att det blir badförbud på kalla kvällar och att duschningen lämpligen förläggs på dagstid när det inte är så kallt ute ..

Nu är du väl lite väl drastisk ändå.  ;D Värmepumpen kommer att i 99% av fallen att klara varmvattenförsörjningen utan att man behöver tänka på det. Husets tröghet och elpatronens fördröjning kommer att ta hand om det ända tills utetemperaturen blir så låg att det är aktuellt med eltillskott ändå.
Effekten på eltillskottet är vanligvis 6kW eller mer och tillsammans med kompressorn täcker det gott och väl hela effektbehovet i en normalinstallation.

Snittförbrukningen för varmvattenberedning ligger på ca 1kW per timme enligt ditt exempel. Det gör att man under de två kallaste månaderna behöver ca 1500kW i tillskott för varmvattnet om pumpen går 24h per dygn. Och då har man en energitäckning på 98%. Så varmvattnet är inget bekymmer om man inte har extrema vanor.  ;)


Stefan, btrf radiatorernas uteffekt, är 50 grader den stigartemp du normalt har vid kall väderlek? Vad har du vid extrem kyla? DT30 är ett ganska lågt värde. Vid normalt väder ser dock din beräkning av behovet till ~6kW att stämma hyffsat.

Med en pump som ger högre effekt än vad radiatorsystemet klarar att avge vid max temp ut från pumpen riskerar du att pumpen stänger av när det är mycket kallt ute. Jag tror att ditt radiatorsystem är konstruerat för ett högre värde på DT men ett enkelt sätt att råda bot på det är att komplettera med en eller två fläktkonvektorer. Då kommer hela pumpens effekt att kunna avges vid en lägre temperatur. Eventuellt kan du få kallt i nåt rum som ofta är stängt eller har en klent dimensionerad radiator när det är extremkallt ute. Men då kan man byta just den.
Skrivet av: Sarastro
« skrivet: 16 maj 2004, 01:08:58 »

Rickards förslag låter bra, men det gäller att hitta en sval kväll så här års. Igår car ett lysamde tillfälle. Se till att Du har minst 2 kontakttermometrar hemma ..

I en annan länk i detta forum angavs att man kan skatta toppeffekten enligt formeln :

Maxeffekt i kW = (Önskad innetemp - Dimensionerande utetemp.) x Årsförbrukning i kWh/(Antalet graddagar x 24)

Maxeffekt=(20 -  -16)* (25000 -5000) /(3700 x24)
= 8.3 KW + effekt för vattenvärmning på de kallaste dygnen
Graddagssffran 3700 gäller för Stocholm. Yttertemp har satts tll -16 och jag har antagit att det är mulet och således ingen solinstrålning. Avdrager 5000 avser varmvattenförbrukningen.


 Om Du gör av med 100 liter varmvatten 50 grader
så går det åt 0.0012*100*(50-7) =5.2 kWh
Om dessa 100 liter förbrukas mellan t ex kl 17 och 22
blir således medeleffekten för vattenvärmning på kvällstimmarna 1 KWh
Total toppeffekt då 9.3 kW för vatten + värme, således en god del KW i tillskottseffekt, om nu pumpen fungerar vid -16
 
Den ringa vattenmängden innebär att det blir badförbud på kalla kvällar och att duschningen lämpligen förläggs på dagstid när det inte är så kallt ute ..

Maxeffekten för värme ,8.3 kW, är större än vad elemten gör slut på enligt Dina beräkningar. Antingen är det fel på kalkylerna eller ochså bör Du skaffa Dig större element

Du kan ju i brist på bättre göra en koll av husets skattade energiförbrukning genom att gå till vattenfalls energiberäkningsprogram. Länk finns i annan tråd på detta forum

Skrivet av: admin
« skrivet: 15 maj 2004, 15:50:20 »

Vilken uppvärmning har du nu? Om du har elpatron, och kan ställa den i 6 kW läge kan du kolla hur hög framledningstemp du får med den effekten. Sen kan du uppskatta hur mycket varmare det blir med 6.9 kW.

Se bara till så att du har alla termostater helt öppna när du provar. Låt elpatronen gå så länge att framledningstempen inte stiger längre. Då vet du om dina radiatorer kan göra av med den effekt du har tänkt installera.

Kan kanske blir lite varmt inne  ;D, men det får du ta. Öppna inte en massa dörrar och fönster när du provar, för då ökar du med hjälp av korsdraget radiatorernas värmeavgivande förmåga vilket kan ge dig fel uppfattning om den värmeavgivande förmågan.

Skrivet av: stefan123
« skrivet: 15 maj 2004, 13:33:37 »

Hej,
Har mätt upp mina element och m.h.a rinkaby-katalogen
beräknat effekten vid DT30 (20 grader - 50 stigare),
Nedervåning 3011 W
Övervåning   3109 W
Alltså totalt: 6120 W

Arean är 160 kvadrat => 38,25 W/ M2
Beräknad toppeffekt enligt :

Nuv. förb (25000Kwh)
-----------------------------------  * 2,4 (södra sverige) = 8,5Kw
            7000

En EcoAir 7.9:a ger 6.9 Kw vid noll grader

Klarar mitt elementsystem att ta hand om den energin ?
Måste jag byta element ?
Borde jag byta element ?

De som lämnar offerter säger att det är OK, men de vill knappast asa sig upp på övervåningen för att titta, ännu mindre mäta.

Borde inte VP'n harmoniera med elementen och inte bara med antal kvadratmeter - det är bara det installatören verkar intresserad av ?
Finns det rekomendationer på hur man på annat vis beräknar toppeffekt (litar inte på min tidigare förbrukning av olika anledningar)
Jag har ett gammalt hus med tilläggsisolering, men det är ju lite dragit....
Jag vet ju inte vilken DT jag haft genom åren (tyvärr).
Riskerar jag en för hög retur-temp med mina element ?
Någon som kan råda ?
Mvh Stefan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!