Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepump och hur djupt borrhÃ¥ll till ett nybygge?  (läst 2049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars-Patrik Jordgubbsåker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ska jag välja för bergvärmepump och hur djupt ska borrhålet vara?
Jag är inne på någon av Nibe F1245 eller en Nibe F1255-12.
 
Det ska bli ett tvåplanshus på 212 kvm och ha golvvärme på båda våningarna. Jag tänkte ha FTX-ventilation. Jag tänkte även bygga ett fristående garage på ca 50 kvm, där jag vill ha 10-13 grader. Tanken är att värma garaget med värmepumpen och ha golvvärme.
Huset ska byggas på västkusten i Bohuslän.

Är mycket tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mellan tumme och pekfinger blir det ca 9-10 kW i max effektbehov.
Jag skulle valt en 1245-10 + arbetstank och 200 m borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lars-Patrik Jordgubbsåker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så jättemycket Carl!

Jag tar gärna emot fler tankar, om någon har.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Väljer du on/off och arbetstank så är 1245-12 bara ett par tusen dyrare, arbetstanken gör att du borde kunna välja den större för att säkerställa att det finns effekt för ditt garage, börjar du använda det mer än du trodde så kanske du vill ha lite varmare där.
Golvvärme i garage finns det vissa som är skeptiska till, brukar dra lite mer energi än man tror, och bli fuktigt när man kör in blöta eller snöiga bilar.
Ett möjligt alternativ som gör att du kan bibehålla låg framledningstemp trots "radiatorer" är att sätta in fläktkonvektorer istället.
Den här är det t.ex. nästan halva priset på just nu: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416087/
Ett par sådana borde kunna värma garaget med samma framledningstemp som huset behöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lars-Patrik Jordgubbsåker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket Rickard! Fläktkonvektorer ska jag kika närmare på!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Jag skulle inte köpa en med inverter i alla fall, hade jag valt Nibe (och det hade jag) så vart det 1245, har en sådan idag, och är supernöjd.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
10kw räcker gott och väl.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!