Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Is under utedel  (läst 1849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Is under utedel
« skrivet: 06 februari 2021, 16:46:25 »
Det blir mer och mer is under min luftvärmepump. Kan den gå sönder om det blir för mycket is eller ska man låta den vara? Tycker värmepumpen är väldigt lågt monterad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Is under utedel
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2021, 17:02:29 »
Is på fel ställen kan ge upphov till skador på t.ex. värmeväxlaren. Jag skulle knacka bort isen under aggregatet försiktigt med t.ex. ett järnspett, men är isen fastfrusen i värmeväxlaren på nertill ska man använda t.ex. varmvatten för att inte skada något.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kolbackx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Is under utedel
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2021, 17:12:00 »
Den här isen har byggts upp på bara 2 veckor, känns sådär lagom kul att behöva knacka is varannan vecka. Försökte med en låg balja under förut men den frös fast direkt och isen byggde på ännu snabbare.

Har ni något tips på hur man kan leda bort vattnet? Har sett att det finns tråg med värmeslinga men jag vet inte riktigt var jag ska leda bort vattnet, jag har ingen dränering i närheten direkt. Om man gör en liten stenkista snett ner utåt från huset, skulle det funka tro? Hur stort/djupt måste man gräva?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Is under utedel
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2021, 19:01:03 »
Droppskål med värmekabel brukar fungera. T.ex. https://entrade.se/sv/Hem/Varmepumpstillbehor "Droppskålar" respektive "Pancake". Man får beställa via sin installatör. Sedan ett smalt rör ner till en stenkista på frostfritt djup. Bara att samla ihop ett antal lite större stenar, köpa lite markduk och gräva en djup grop när på året det inte är frost.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Is under utedel
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2021, 19:03:16 »
Det går att ha en stenkista, men tänk på det med frostfritt , gräver man lite djupt går det att lägga en isolering ovanpå och en matta samt jord på det. Ett tråg under ska då ha en värmekabel några varv liggande och sen gå ner i rör/slang till halva sträckan ner i kistan. En del VP kan ha en utgång för V-kabel eller en V-kabel runt kompressorn som håller den varm, med lite listighet så går det att få V-kabeln att värma någon halvtimma efter en av frostning.

Lite 2: a  pÃ¥ den

Utloggad LPX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Is under utedel
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2021, 10:17:58 »
På min bullermaskin IVT AirX 409 kan man montera dräneringsrör med värmekabel fram till dagvattnet, jag vet inte om du kanske har ett sådant uttag och möjlighet?

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Is under utedel
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2021, 19:52:55 »
Antar att du bor i kolbäck? Det ligger ju nära Mälaren med rätt långa perioder där det är plusgrader utomhus.

Min vp har bara lite högre höjd till marken jämfört med dig, och jag bor 1 mil från kolbäck. Den hinner inte bygga upp så mycket is innan klimatet smälter av den naturligt i normala fall för mig i alla fall.

Jag hade nog satsat på lite värmeslinga under, och styrt den manuellt vid behov, om det skulle bli för mycket is. Nu klarar jag mig helt utan nån extra hjälp. Känns lite överkurs att bygga stenkista, eller dra värmerör hela vägen till dagvatten, men det beror väl på hur farligt det är med liten isbana i närheten av vp...

Risken som jag ser det är väl främst om isen börjar närma sig fläkten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!