Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För hög temperatur frÃ¥n Utegivare IVT Greenline HT Plus E9 / Regos 600  (läst 1837 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Svärdby

  • Gäst
Per Svärdby
För hög temperatur från Utegivare IVT Greenline HT Plus E9 / Regos 600
« skrivet: 01 december 2019, 15:45:06 »
Har en IVT Greenline HT Plus E9 tror jag den heter och med REGO600.
Hade ett väldigt mystiskt fel då vi fick för låg värme i huset via radiatorerna ut i huset och temperaturen låg mellan 17-19gr och det var kallare på övervåningen. Kändes mindre bra när temperaturen gick ner.

Efter felanalys upptäckte jag att Utegivaren visade +10 gr högre än verkliga temperaturen ute, så +9 gr när det var -1 gr ute.
Bytte till en ny IVT Utegivare för cia 4-500 kr och hoppades det skulle lösa problemet men det var inte problemet utan i stort sett samma skillnad. Försökte höja kurvan till +6-7 samt även finjusteringen till +2-3 så vi skulle få lite varmare inne, men när det blev kallare ca -5 så hade vi bara +17 gr i huset.

Jag bytte då kabeln till IVT givaren och drog en ny parallell kabel hela vägen men behöll den gamla kabeln fortfarande i givaren och swappade mellan kablarna på kopplingsplinten inne i Värmepumpen för att kunna se skillnad.
Var ngt mindre skillnad men visade fortfarande ca +7 gr och blev ännu mer konfunderad varför menyn visade för hög utetemperatur på Ute GT2.

Jag mätte då IVT givaren i änden på nya kabeln och hade 19,8 KOhm urkopplad så givaren och nya kabeln verkade helt OK.
Gick igenom hela kedjan och kopplade sedan helt ur den gamla kabeln även ur givaren.
Till min glädje började sedan tempen dala i menyn för Ute GT2 och var nyss nere pÃ¥ +0,2 gr och pÃ¥ väg ner och det var -1,3 ute sÃ¥ nu verkar allt  vara OK och temperaturen inne pÃ¥ väg upp.

Har konstaterat att den gamla kabeln (telekabel 4-tråds) som suttit länge ute på väggen dvs +10 år och var skadad av sol mm och det hade gått hål på höljet och kan ha varit skadad på några ställen (satt med metallmärlor).

Min slutsats är att kabeln verkar ha varit huvudorsaken och kan ha varit ngn smygkortis som minskat motståndet, även om när jag mätte kabel och givare så visade den rätt värde.

Vore intressant att höra kommentarer till detta, dvs om min analys är rätt, och varför den visade +10 gr fel.
Jag anar att detta kan ha varit ett relativt ovanligt fel då jag ej sett några kommentarer i forum mm.
Funderade ett tag på att stoppa in ett extra motstånd för att få till rätt temp, men det verkade ju lite långsökt.

Känns dock rätt bra att nu ha fixat det själv utan att behöva anlita en IVT-tekniker och vi har värme till vintern och kyla ! ;-)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Fint att du hittade problemet tummenupp  Jag har vanlig SKX oval lampsladd till utegivaren. Den är tÃ¥ligare än tunn 4-trÃ¥ds teleledning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ett fast motstånd funkar dåligt, då den den inte representerar 10° annat än vid -1°.

Vid minus -20° har det fasta motståndet ett värde av endast ett par grader.

Jag antar att du tvinnat ihop kablarna i EKKX-kabeln d.v.s. två och två. Fler kvadrat ger lägre motstånd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!