Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med tilluft.  (läst 3624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
DÃ¥ligt med tilluft.
« skrivet: 02 september 2011, 10:01:28 »
Jag hade en kompis som är vent kille hemma hos mig i veckan och vi mätte ventilationen i huset som består av mekanisk frånluft.
Jag skulle ha ca 80 l/s i frånluft. När jag justerat in varvtalet på fläkten för att få det så har jag såpass mycket undertryck i huset att huset vill suga luft genom skorstenen till min vattenmantlade spis. Man märkte det när jag öppnade dörren till eldstaden så tog huset luft det hållet. Felet beror ju på att jag har för få tilluft ventiler i huset. Det sitter bara 3 st i källaren. Inga på markplan . Trots att jag inte har några dörrar stängda så verkar det som att inte ovanvåningen kan suga luft i från källaren. Brukar inte det utjämna sig i hela huset? I källaren drog det inte nämnvärt mycket i dom få tilluftventilerna där sitter. Så jag får sätta in till att börja med två till där uppe. Ett smidigt ställe att sätta dom på är bakom ett par rejäla radiatorer i hallen där det är en ganska tunn vanlig trävägg bakom. Kanske ca 90 mm. Resten av huset har 200 mm siporex och sen tegel. Så det är inte så roligt att borra i.
finns det några speciella ventiler att sätta bakom radiatorerna?. Eller går det bra med vanliga fresh 100?. Där sitter 28x30xT. Alltså ganska tjocka Triplex sektionsradiatorer från Lenhovda. Dock bara 30 cm höga men ca 140 cm långa. Tänkte att placera en fresh 100 bakom varje till att börja med. Då får jag in ytterliggare nästan 20 l/s. Sen hamnar det nog en till i köket om det inte hjälper. Vad vi kunde mäta hade jag bara ca 40 l/s in i huset och 80 ut. Men huset läcker väl en del. Hur mycket är det ett nytt hus får läcka? Jag har fortf vissa gamla fönster i källaren som man känner att det drar lite genom. Tycker bara det är konstigt att jag har så kraftigt undertryck på markplan. Varför utjämnar sig inte trycket i hela huset?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥ligt med tilluft.
« Svar #1 skrivet: 02 september 2011, 10:05:30 »
Om flödet avstannar så utjämnar sig trycket i huset. Så länge du har ett flöde så har du lägre tryck närmast det ställe där du suger ut luften.
Går det inte att sätta in spaltventiler i fönstren? Eller ta bort en dm av tätningslisten i varje fönster...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt med tilluft.
« Svar #2 skrivet: 02 september 2011, 18:58:15 »
Eller ta bort en dm av tätningslisten i varje fönster...

Precis så har jag gjort, jag plockade bort tätningslisten på övre delen av de fönster där jag vill ha mer tilluft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥ligt med tilluft.
« Svar #3 skrivet: 02 september 2011, 19:30:55 »
Det finns speciella tilluftsventiler som är anpassade till bakom radiator montering. Det finns lite info med länkar om detta här på forumet. Kommer inte ihåg var. Hade samma idee :)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt med tilluft.
« Svar #4 skrivet: 02 september 2011, 20:13:46 »
Om flödet avstannar så utjämnar sig trycket i huset. Så länge du har ett flöde så har du lägre tryck närmast det ställe där du suger ut luften.
Går det inte att sätta in spaltventiler i fönstren? Eller ta bort en dm av tätningslisten i varje fönster...
[/quote
Jaha. Det säger ju kanske lite säg själv. Jag trodde att trycket utjämna sig oavsett var i huset tilluften satt. Då är det ju fler ventiler som gäller eller som du och Carl sa att ta bort en list i ovan kant på fönstret. Det är ju det allra enklaste. Det är väl egentligen ingen större nackdel att göra så? Förutom att luften inte passerar ett filter. Men det gör det inte i mina gamla klaff ventiler i källaren heller:). Bara myggnät. Måste man skära i sönder listen? Har hyfsat nya elit fönster. Men det hade ju varit bra och gjort det i dom tre sovrummen som finns på markplan. Det får jag testa. Jag märker direkt att om jag öppnar ett fönster lite litegrann så utjämnar sig trycket. Tack för tipset. Äntligen får jag kanske bukt på problemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 614
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!