Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite hjälp önskas  (läst 29372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #30 skrivet: 20 september 2008, 20:35:34 »
Du har inte berättat...

om du tycker det är varmt eller kallt inne, men
om du inte bor i ett slott så har du dragit för mycket el och haft för många starter.

Jag är inget proffs på Ecoel, så följ erp's råd för pannan. Men minska antalet starter till cirka 20-25 genom att gå in på avancerat/service//fabriksinställningar/servicekod 372 och ställ upp starttemp diffen till 7 ºC.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #31 skrivet: 20 september 2008, 22:50:18 »
Hej där

Det kan inte vara så, att pumpen är lite väl saftig. 111:an ger ju på uppåt 10kW vid rådande temperaturer.

Hur mycket olja eller motsvarande gjorde du av med innan du installerade pumpen?

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #32 skrivet: 22 september 2008, 11:29:07 »
Det finns tyvärr dåligt dokumenterat hur mycket olja skolan gjorde av med innan vi köpte den. Men vi eldade upp ca Ett ton pellets i månaden.
Dels på grund av gammal brännare som eldade på hela tiden för att hålla liv i elden, samt att det är 350kvm + källare att värma upp.
Nedervåningen där vi har "vandrarhem" är endast uppvärmt ni vi har gäster, ca 160kvm. Just nu är det lågsässong och det är lite på helgarna som det kommer folk, annars är det rätt kallt där.
Källaren har vi rätt bra med grundvärme för all windsurfing utrustning och att vi ofta är där.

Just nu när det är ca 10-15 grader är pumpen för stor, det nämnde Bravida också. Men sen när det blir kallt är det rätt mycket yta att värma upp. Att det även är ca 4,50 i takhöjd gör sitt också...dragit som f.n på övervåningen osv...

Ja det finns att värma upp.

Jämfört med att vi eldade upp ca 1 ton förra september sÃ¥ blir den här mÃ¥naden billigare  Thumbsup

Noterar nu varje dag hur mycket vi förbrukar. Har sänkt övre pannan till 48 grader.
Under helgen tog varmvattnet slut när vi hade gäster så man fick testa extra varmvatten funktionen, gick kanon!

hälsar, Peter



Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #33 skrivet: 22 september 2008, 12:33:57 »
Har du termostater på elementen? Har du alla element fullt öppna?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #34 skrivet: 22 september 2008, 13:11:15 »
Ja, nya fräsha termostater överallt...alla 22st elementen....
Övervåningen där vi bor har vi dom fullt öppna. Det är där vi vistas mest och vill ha koll på temraturen att den känns ok.
Övriga delar av huset får följa med, just nu har vi satt ca "3" på tremostaten i källaren och i vandrarhemmet.

Skönt idag, ca 15 grader ute!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #35 skrivet: 22 september 2008, 13:27:47 »
en 111 borde inte vara för stor.  Själv har jag överdim köpte en 10 kw (utbygnad pÃ¥ gÃ¥ng med 60 M2) sÃ¥ förra vintern behövde jag aldrig gÃ¥ in med elpatron. trots att nÃ¥n natt var det -17, dÃ¥ sjönk tempen inne till 19 ºC, men det gÃ¥r att leva med trots allt.   Thumbsup
Men jag har pÃ¥ lÃ¥nga vägar inte sÃ¥ mycket starter,  ligger pÃ¥ ca 8-10 starter per dygn nu
driftstiden variera mellan 45min till en timma per start.
Men får tillägga att jag kör fast kond mot 220L mantelutrymme+beredarn på 100 l. snittet på förra året var ca 11 starter per dygn.
3991 starter 2612 kompressortimmar. men det var med en diff pÃ¥ 5 ºC pÃ¥ returtempen. i vÃ¥ras ändrade jag diffen till 10 ºC  och dÃ¥ blev det en markant skillnad pÃ¥ starter. min förväntning är att jag pÃ¥ över Ã¥ret inte skall ha mer starter än driftstimmar sÃ¥ vi fÃ¥r se vad det blir i maj 2009 (har inte varit ute och kollat sen i maj)
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Fastlandsguten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #36 skrivet: 22 september 2008, 15:37:11 »
Finns det någon fara med att gå in och ändra i servicemenyn?

avancerat/service//fabriksinställningar/servicekod 372 och ställ upp starttemp diffen till 7 .

kan man ändra tilllbaka till fabriksinställning om man gör "fel"?

Vad är det som är dåligt med många starter? Jag har frågat både CTC och Bravida om det är dåligt med många starter eftersom jag misstänkte att pumpen är lite stor under vår/sommar/höst. Men ingen där verkar reagera på antalet starter.
Om jag drar ner övre elpatronen ännu mer borde starterna öka i antal? (den är nu på 1.5kwh)
Nu idag är jag "nere" på 28 starter / 24h vilket är bättre än tidigare. Det är varmt ute också..
Övre pannan är satt på 48 ºC och övre elpatron 1.5

hälsar, Peter
« Senast ändrad: 22 september 2008, 15:50:04 av Fastlandsguten »

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #37 skrivet: 22 september 2008, 16:43:20 »
Hur många timmar har kompressorn gått?
Jag antar att precis som på EcoHeat så har kompressorn en inkörningsperiod på 72 timmar och efter det kommer beteendet att ändras (maxvärdet för vp ändras till 55 ºC).
Det är ingen ide att hålla på och skruva förrän kompressorn är inkörd.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #38 skrivet: 22 september 2008, 21:06:24 »
-Nej, det finns ingen programmerad inkörningstid på Ecoair.

-Det är ingen fara att ändra, du ändrar lätt tillbaka med servicekoden.

-Pumpen slits litet mer i långa loppet med många starter. Men då pratar vi om år, inte om 14 dagars drift.

-Skälet att jag föreslog dig att ändra var att få längre sammanhängande driftsperioder. Då får du bättre test av pumpen och litet bättre verkningsgrad/elförbrukning under hösten. Du har en något överdimensionerad pump för "höstbruk".

-Kanske får du ändra tillbaka i vinter om det blir smällkallt på det "Gotländska höglandet". Och du verkligen får uttnyttja pumpen fullt ut. Men där är vi inte ännu.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #39 skrivet: 23 september 2008, 19:34:14 »
Har en liten fråga... Mina termostater på entreplan står ej helt öppna, dom står på läge 3 av 5. Termostaterna i källaren står på 5 av 5, med denna inställning har jag 20grader i hela källaren och 22 grader på entreplan. Gör det något om termostaterna inte är helt öppna på entreplan? Läser ju ganska mycket om att det är viktigt att termostaterna är helt öppna, men det står aldrig varför det är så viktigt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #40 skrivet: 23 september 2008, 21:09:09 »
Hej

Anledningen är att man vill ha en sÃ¥ stor och jämn genomströmning som möjligt genom radiatorerna. Har man exempelvis alla termostater inställda pÃ¥ nÃ¥got annat än fullt öppna, är ju samtliga radiatorer mer eller mindre strypta. Öppnar man nu alla termostater, gÃ¥r det en större volym vatten genom varje radiator och man kan fÃ¥ ner framledningstemperaturen nÃ¥gon grad för  att erhÃ¥lla samma värme i rummet.

När alla radiatorer är fullt öppna, kan det ju hända att någonstans blir det lite för varmt, exempelvis i sovrumen. Då får man ju sätta ner termostaterna i dom rummen, men det bästa är att alla radiatorer står fullt öppna och rumsgivaren får reglera värmen, sedan måste man givetvis strypa ner någonstans, om temperaturen inte blir bra.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #41 skrivet: 24 september 2008, 19:21:39 »
Så med andra ord så gör det inget att termostaterna på entreplan är lägre inställda än dom i källaren? För om jag öppnar dom på entreplan helt så blir det extremt varmt där, men samma tempratur i källaren som jag har nu. Har jag förstått rätt?

Utloggad Erzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #42 skrivet: 24 september 2008, 19:25:34 »
Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #43 skrivet: 24 september 2008, 19:36:00 »
hej

Dom 69 kilowattimmarna är vad elpatronen har använt, ska du få reda på vad värmepumpen förbrukat, så ska du under historiken ta "total driftstid" under Kompressor ocjh mutiplicera detta med 3,2.

Kolla alltså hur många timmar kompressorn varit i drift och multiplicera timmarna med 3,2. Pumpen drar cirka 3,2 kW när den går.

//Ronnie

PS:  I ditt första inlägg stÃ¥r att elvärme = 2453kWh och kompressortimmar = 3417h

din pump drar i snitt runt 3,2kW, det innebär att pumpen gjort av med 3,2kW x 3417h = 10 934kWh

Elpatronen plus värmepumpen har alltsÃ¥ gjort av med 2453kWh + 10 934kWh = 13 387kWh   (vid den tidpunkten dÃ¥ du läste av värdena i ditt första inlägg)
« Senast ändrad: 24 september 2008, 19:46:40 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite hjälp önskas
« Svar #44 skrivet: 24 september 2008, 20:37:43 »
Kom på en sak till, var nyss ner och kollade lite. Där står det att jag gjort av med 69 Kwh på 27 dagar, det tycker jag känns bra. Vad tycker ni?

Jag var också nere och tittade, där står att jag gjort av med 0 kWh i år, det tycker jag känns bra, jag har elpatronen avstängd.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!