Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 20 juni 2015, 21:20:39 »

Kan ju börja med att byta plats på tillopp/utlopp.

Men det får ju oxå sätta en liten stump PEM-slang med en tyngd som gör att tilloppet kommer i botten på motsatt sida utloppet, och ger cirkulation i hela volymen.

Jag som var så positivt överraskad av bubbelplasten :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 juni 2015, 21:13:20 »

Ja kallt vatten ligger på botten och det värmda hamnar på ytan går det inte att leda ner vattnet från vp till botten får du skaffa nått som rör om i poolen.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 20 juni 2015, 19:43:00 »

Tillägg.

Nu känner jag mig som teknik-Pata. :D

Visade sig att de bara var ytvattnet som var så varmt, var istället 24 i botten, och när ja blandat upp de var de bara 27.. :(

Begriper inte riktigt resultatet. Kan de vara så att jag fått en sådan tydlig skiktning att pumpen reglerat ner, medan bottenvattnet bara blev kallare. Tilloppet sitter bara 5cm under utan och utloppet 20cm under. Totalt ca: 60cm djupt.

Eller några andra teorier?
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 20 juni 2015, 19:18:03 »

Uppdatering...

Kopplade in samma system och körde igång samma kurva för en vecka sedan. Resultatet blev oxå det samma som förra året, stabilt på 30 grader.

I förrgår morse satte jag dock ett billigt Intex bubbelplast-överdrag (249kr) innan vi åkte bort över midsommar. Ikväll kom vi hem och jag var nyfiken på att se om de var någon skillnad.

37 grader doppade man tassen i nu. Rena Spa-badet, haha. Så nu har jag sänkt lite granna igen. Skall bli skoj att mäta förbrukningen nu när nätterna kräver så mycket mindre.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 juli 2014, 15:03:15 »

Jag har PEM-slang och en begagnad Wilo-pump till min hembyggda poolvärme. Den är inne på tredje året och funkar bra. Dock sitter den på en egen slinga och inte i serie med filterpumpen. Jag skulle egentligen behöva en lite större cirkpump, men jag hade Wilon liggandes...

Visst är det enklare med elvärme, men det är lite skillnad på effekten - Min 10kW luft/vatten-VP ger ca 15kW med ett COP på 6 nu när det är hyfsat varmt ute.  8)
Skrivet av: nic2
« skrivet: 21 juli 2014, 16:48:07 »

@nic2
Stämmer att den är 3,66 och jag tänkte oxå köra el från allra första början. Men eftersom jag hade växlaren redan så tyckte jag precis som du skriver detta var mycket roligare, logiskt sett bättre totalkostnad och sist men inte minst lärorikt. Har runt 2-3° i dT på själva poolkretsen när pumpen går för att hålla 29-30° så skjuter nog in 3-4kW nettoeffekt, så hade blivit rätt dyrt med direktel och jag undrar om du verkligen klarar hålla 30° med en 2kW-patron? Om man behöver hålla så högt? Ja de vete fan men när man vant sig är det väldigt gött :D

Nä, några 30 °C har jag inte. Kör inte med värmaren alls vid detta väder vi har nu, 24-25 är alldeles perfekt.
Inte fel att kunna hålla 30 heller! Då kan man ju ligga i lite längre iaf:-)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 juli 2014, 22:06:32 »

Vp bör nog räkna gradminuter för annars skulle den stoppa nästan direkt antar jag  Sc:,h Om tempen tex är 35 grader när vp startar kommer framledningen stiga till ca 42 grader direkt och vp skulle då stoppa om den inte räknade gradminuter så den kan fortsätta värma ett tag till.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 20 juli 2014, 00:16:31 »

@nic2
Stämmer att den är 3,66 och jag tänkte oxå köra el från allra första början. Men eftersom jag hade växlaren redan så tyckte jag precis som du skriver detta var mycket roligare, logiskt sett bättre totalkostnad och sist men inte minst lärorikt. Har runt 2-3° i dT på själva poolkretsen när pumpen går för att hålla 29-30° så skjuter nog in 3-4kW nettoeffekt, så hade blivit rätt dyrt med direktel och jag undrar om du verkligen klarar hålla 30° med en 2kW-patron? Om man behöver hålla så högt? Ja de vete fan men när man vant sig är det väldigt gött :D

@Smurfen
Aha då fattade jag och du har helt rätt. Den orkade inte riktigt när jag körde min framledning på 50° kan jag se, under första timmarna hade värmebäraren mer eller mindre konstant dT på 18-20° och framledningstempen följde alltså med returtempen i princip linjärt ända upp till "målvärdet". Systemet blir ju oxå väldigt trögt eftersom jag trycker framledningen genom en UKV200

Dock kan jag se, vilket jag inte förstår varför riktigt, att framledningstempen har peakat på 48° på slutet på morgonen, trots att jag ändrade till min framledning 40° över natten. Har förvisso inte ställt ner max framledning (som står på 50° tror jag), men förstår ändå inte vilka styrparametrar som får den att försöka "ta i mer" när den redan med råge uppfyller 40°? Den har ju inga externa referenser utan kör ju i blindo, och gradminuterna borde väl heller inte påverka när den redan passerat det önskade min-värdet? Eller är jag ute och cyklar här?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 juli 2014, 23:16:55 »

@Smurfen

Kan du utveckla detta, jag kan ju tyvärr för lite av reglertekniken i pumpen för att förstå hur det fungerar. Om du har tid/ork, så gör gärna någon koppling till min kurva i din förklaring.

Tackar ödmjukast på förhand.
Surfar med telefon nu så ser inte kurvan men min tanke var att vp inte orkar lämna så hög framledning som 45-50 grader så länge poolen är kall så vilken min temp du har spelar mindre roll eftersom poolen kyler returen så pass mycket.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 19 juli 2014, 22:29:56 »

Misstänker att din pool är 3,66m i diameter, då finns det runda överdrag med snören till stolparna att köpa på bla citygross.
Har också en likadan pool som du och värmer med en 2kW elvärmare vid behov, mycket enklare och inte så mycket dyrare, slipper en massa slang och bröte på marken, MEN inte lika roligt som att snickra ihop nåt från VP:n ;)
Överdrag på poolen och värme nattetid gör susen.



Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 19 juli 2014, 22:01:38 »

@Smurfen

Kan du utveckla detta, jag kan ju tyvärr för lite av reglertekniken i pumpen för att förstå hur det fungerar. Om du har tid/ork, så gör gärna någon koppling till min kurva i din förklaring.

Tackar ödmjukast på förhand.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 19 juli 2014, 17:19:50 »

Jag skulle köpa en billig presenning på OK, som är tät, att lägga över när ni inte använder poolen.
Kanske inte så snyggt, men energibesparande när det blir lite kallare ute.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 19 juli 2014, 17:16:00 »

Nu har det gått snart två dygn och har därmed lite mätdata. Alla siffror kommer från elmätaren i matarskåp, har inget annat att gå på, förutom cirkpumpen som jag mätt med Claes Ohlson vägguttagselmätare och den drar 60W.

Som referensdata hade jag en total förbrukning på 417kWh för Juni månad, och ser ingen anledning utan att Juli är jämförbar som vanlig referens för hushållsförbrukning. Så referensförbrukningen för hushållet exkl. poolen bedömer jag är 13,7kWh/dygn eller 570W momentant.

De första 17h efter start höjde jag från 22° till 31°, och under denna tid förbrukades 30kWh som motsvarar 1130W när hushåll och cirkpump är avräknat. Jag körde de första 5 timmarna med min framledning 50° och därefter sänkte jag till 40­° över natten.

Nästa mätperiod var därefter följande 8,75h. Då hade jag sänkt max framledning till 35° och fick då motsvarande 970W.

Jag tyckte dock utifrån loggarna att det var tråkigt högt :dt: på värmebäraren, och eftersom pumpen gick extremt korta cykler så tänkte jag (utan kunskapen om det gör någon skillnad) att jag skapar en egen kurva istället och testar, så gjorde en linjär 35°-kurva och sänkte min framledning till 20°. (Kanske borde jag höja cirkulationspumpen på VB)?

Detta fick stå över natten och imorse var det 27° i poolen. Gick då ner och justerade upp min egna kurva så att den ligger linjärt på 40° istället. Läste oxå ut loggen och konstaterade att kurvan på VB (BT2 och BT3) såg mer eller mindre identisk ut som när jag körde med min framledning. 2 timmar senare var det uppe på 29 igen (hjälpt av solen antar jag), och när jag åter var på 29 grader (vilket var samma som när jag läste av senast) så gjorde jag en ny avläsning av mätaren.

Denna gång hade det gått 18h med en natt emellan och starttemp och sluttemp i perioden var båda 29°. Under denna period hade jag dock en uppmätt förbrukning av 522W så avsevärt lägre. Förstår om jag kollat innan jag höjde igen, för då hade jag ju haft en temperatursänkning under perioden, men vart förvånad att denna siffra var så passa mycket lägre än i föregående intervall.

Nu mätte jag åter en gång och nu har det gått exakt 2 dygn. Sedan föregående mätning har det bara gått 4h och däremellan har snittet varit 880W men tempen ligger just nu på 31° så lite högre än jag vill ligga på. Sänkte min kurva nu till 35° Framledning vid 30°Ute och 38° Framledning vid samtliga lägre Ute-temp. Får se vad detta ger i form av stabilitet i temp.

Snittet för de två första dygnen alltså inkl. en första-uppvärmning är 873W och snittet det senaste dygnet är 700W.

Som bakgrundsinfo ligger både växlaren och PEM-slingorna helt öppet och oisolerade, enda jag gjort är att lägga dem på frigolitklossar för att få bort dem från det kalla källargolvet. Som poolskydd har jag bara en tunn "film" med lite hål, som närmast är att betrakta som ett smutsskydd, Intex egna.

Eftersom det inte handlar om så mycket pengar, och denna provisoriska lösning max kommer stå igång september ut finns det ju inga stora besparingar att göra på extravaganta (dyra) investeringar. Men jag funderar på om jag ändå inte skulle ta och fixa något bättre poolskydd för att hindra nattavkylningen, det lär ju gynna mig mer och mer allt eftersom sommaren drar förbi.

Vad är era tankar och funderingar när ni läser detta? Något jag borde ändra på eller skall jag vara nöjd för "prestandan" i detta budgetsystem?  ::)

EDIT: Kurvan nedan är de 3 sista timmarnas drift, tidsintervallet mellan varje körcykel är ca: 19 minuter.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2014, 10:47:07 »

Då är det i drift.

Satte allt i serie med kortast möjliga slangdragning, och har mätt upp flödet till 1200l/h på min pump med nominella flöden enl. tidigare i tråden. Med 6m³ borde detta vara precis lagom, så tryckfallet var alltså hanterbart för min pump.

Har satt min framledning till 50° nu bara för att kickstarta lite. Det är väl kanske lite onödigt hett för slangarna, och definitivt för hett för kontinuerlig drift, men det händer grejer.

Har 22° i poolen över lag nu, och vattnet som kommer ut tilloppsventilen håller just nu 30°. Om jag inte räknar fel innebär detta att jag har 11kW aktiv effekt i min pool och detta är gissningsvis mer än tillräckligt för 6m³. Vore roligt om någon har en gissning på vilken aktiv effekt jag behöver för att hålla säg 30° i en helt oisolerad ovamarkpool på 6m³ så har ja något att optimera mot.

Jag har ännu ingen isolering på mina 2x25m PEM eller på växlaren i sig. Enda jag gjort är att lyfta upp slangarna så de slipper ligga på det kalla källargolvet. Så finns utrymme för ytterligare optimering. Har satt igång loggning på pumpen så får vi se hur det ser ut imorgon :)
Så länge poolen är kall och kyler vattnet genom vp spelar det i princip ingen roll hur högt min temp står vp levererar full effekt hela tiden och med så mycket vatten lär det ta en stund innan vattnet blir riktigt varmt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 juli 2014, 06:59:27 »

Vild gissning, ca 3 kW om du har den täckt med en torr tät pooltäckning när den inte används.
Har du den utan täckning så går det nog runt 10 kW om du vill hålla den 28 grader varm.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 17 juli 2014, 17:01:26 »

Då är det i drift.

Satte allt i serie med kortast möjliga slangdragning, och har mätt upp flödet till 1200l/h på min pump med nominella flöden enl. tidigare i tråden. Med 6m³ borde detta vara precis lagom, så tryckfallet var alltså hanterbart för min pump.

Har satt min framledning till 50° nu bara för att kickstarta lite. Det är väl kanske lite onödigt hett för slangarna, och definitivt för hett för kontinuerlig drift, men det händer grejer.

Har 22° i poolen över lag nu, och vattnet som kommer ut tilloppsventilen håller just nu 30°. Om jag inte räknar fel innebär detta att jag har 11kW aktiv effekt i min pool och detta är gissningsvis mer än tillräckligt för 6m³. Vore roligt om någon har en gissning på vilken aktiv effekt jag behöver för att hålla säg 30° i en helt oisolerad ovamarkpool på 6m³ så har ja något att optimera mot.

Jag har ännu ingen isolering på mina 2x25m PEM eller på växlaren i sig. Enda jag gjort är att lyfta upp slangarna så de slipper ligga på det kalla källargolvet. Så finns utrymme för ytterligare optimering. Har satt igång loggning på pumpen så får vi se hur det ser ut imorgon :)
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 15 juli 2014, 13:19:44 »

Har beställt alla komponenter nu, med utgångspunkten att sätta växlaren i serie utan bypass, men i direkt anslutning till poolen för minsta möjliga slanglängd/tryckfall.

Kommer att köra 20mm PEM på värmebärarsidan, initiala försöken kommer gå över källargolv och genom ventilationsglugg, så skulle det läcka så är det ingen katastrof.

Får se om denna 650kr inkl. frakt-lösning kommer att ge en varm och god pool :D

Återkommer med rapport.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 juli 2014, 13:05:10 »

Jag tror en pem slang funkar bra 50 grader blir det ju om en slang ligger i solen också och det håller dom för och nu är det ju en provisorisk lösning.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 15 juli 2014, 11:28:43 »

Ny fråga.

Vågar jag köra PEM-slang på värmebärarsidan som kommer bli uppåt 50° eller kommer det ofrånkomligen bli läckage?

Skall åter tilläggas att det är en provisorisk experiment-lösning så är ju mer lockande att lägga 200kr på PEM jämfört med 2000 på Prisol eller liknande, i min strävan att ha växlaren så nära pumpen som möjligt.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 15 juli 2014, 10:41:14 »

Är helt med på hur du menar. tummenupp

Så hur ligger det till med materialen då?
Har läst att man skall undvika kopplarlegerade kopplingar såsom vanliga mässingskopplingar med risk att få grönt hår, men funkar det med en vanlig gjutjärns danfoss-pump, om jag skulle uppleva att jag behöver den?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 juli 2014, 08:34:26 »

Om du kopplar enligt alt 2 (rent fysiskt) men utan din extra cirkpump så borde flödet från poolcirkpumpen FÖRSÖKA åka rakt fram och genom värmeväxlaren, när mottrycket blir typ 0.1 bar kommer resten av flödet att åka genom bypassen.
Om det lilla flöde som åker genom växlaren räcker till för att värma vattnet så är det den enklaste koppling du kan göra.
Skulle du sätta in en vanlig avstängningsventil i bypasslednigen kan du tvinga lite större flöde genom växlaren, du behöver inga trevägsventiler.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 14 juli 2014, 18:13:03 »

Ja kanske lämpligast att testa det först.

Har väl läst någonstans att 4ggr/dygn är en lämplig omsättningshastighet på vattnet, och då räcker 1000l/h för mig.

Och tryckfall är ju i regel väldigt olinjärt emot flödet, så är det 0,4bar vid 2000l kanske det bara är 0,1bar vid 1000l.

Det enda är väl att jag isf får se till att sätta värmeväxlaren så nära pumpen/poolen så möjligt för att slippa slangförluster uppepå värmeväxlaren, vilket ökar behovet för isolering. Men en liten cellplastisolerad låda kanske är ett enkelt pris att betala för att minska komplexiteten och bara behöva köra en pump i serie.

Att testa det faktiska flödet är ju ganska lätt sen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 juli 2014, 17:58:20 »

Men behöver du ha så högt flöde som 2000 l/h om du halverar flödet lär tryckfallet sjunka en hel del och det kanske räcker med din ordinarie cp.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 14 juli 2014, 17:42:53 »

När jag tänker efter misstänker jag att du menar att jag kan bygga ett passivt by-pass-system med 3-vägsventiler, det kanske är så man normalt gör.

Men dels är ju 3-vägsventiler väldigt dyra i proportion till vad jag tänkt mig här, och dels tänker jag mig om jag gör enl. alt 2 (som jag själv tror är bäst) så kan jag ju bryta hela värmekretsen bara genom att stänga av grundfospumpen. Visst, ett litet läckflöde lär det väl bli, men väldigt begränsat i sammanhanget.

Knäckfrågan kanske ligger i hur det funkar att köra klor över den, det kanske är helt uteslutet.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 14 juli 2014, 17:18:08 »

Ja, jag har ju läst på poolforum om det där med tubväxlare kontra plattväxlar just med avseende på  tryckfallet och risk för låg cirkulation.

Så första jag gjorde innan jag bedömde om denna växlare gick att använda alls var att ringa till SWEP's kundsupport för att få lite data på den. Det tillgängliga databladet sade tyvärr inget om vare sig tryckfall eller effekt. Istället fick jag följande siffror ur deras beräkningsprogram.

Vid 2000l/h är tryckfallet 0,4bar
Vid värmebärare på 40° och en poolkrets på 15° in och 25° ut (kallstart) överförde den 23kW
Vid värmebärare på 40° och en poolkrets på 25° in och 27° ut (kontinuerlig drift) överförde den 4kW.

Hans uppfattning var, efter att jag berättat hur stor min pool var, att jag inte behövde fundera så mycket på detta för att den var överdimensionerad till tusen för ändamålet, så får väl tro på det :)

Den pump jag har till min lilla pool (pappfilterpump Intex 638R) ger fritt 3785L/h och 2839L/h i system enl. datablad, men jag spekulerar i att denna närmast kommer stanna om jag trycker den mot 0,4bar. Det står Hmax 1m på den, så bara tryckfallet över växlaren ger ju 4x för högt. Så antingen får jag sätta ett parallellflöde över växlaren eller så sätter jag en vanlig Grundfos-pump (som jag har) som stödcirkulation i serie.

Vad tror ni är lämpligast här, alt.1 eller alt.2? (eller "alt.3"?)

En annan bifråga är hur min grundfospump kommer må av att pumpa klorvatten. Håller den ett par månader? Eller kommer den ge utfällningar som förstör vattnet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juli 2014, 15:16:51 »

Sikta alltid på så låg temp som möjligt som värmepumpen får arbeta med.
Det som kan bli ett problem är flödet av poolvatten genom din plattvärmeväxlare, det är nog inte säkert att den kan hantera hela det flöde som poolcirkulationspumpen ger utan att du tappar flöde.
Ett för lågt flöde försämrar filtreringen/reningen av poolen.
En bypass kan eventuellt behövas.

I övrigt ser jag inga större problem.
Det som eventuellt skulle kunna ses som ett problem är om det blir väldigt många start och stopp på värmepumpen, OM värmeväxlarens kapacitet eller flödet blir för litet, då är 200 liters acktanksvolym inte så mycket att spela på, men jag tror inte att det skall behöva bli ett problem.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 14 juli 2014, 13:53:23 »

Ja det låter ju enkelt och smart. tummenupp

Avaktivera BT50 och så köra manuellt "on/off" på tillsatsvärmen genom att justera min framledning som du skriver.

Jag borde klara mig på under 500kr i material (ett par kopplingar och lite PEM-slang) för att kunna få bergvärme i poolen och det känns rätt så värt under en övningskörningsperiod med pool.

Ang. driftsekonomi för detta provisoriska system, tror ni det är lämpligast att sätta en "förhållandevis hög" minsta framledningstemp och köra intermittent, eller skall jag sträva efter att hitta en så låg framledningstemp som möjligt som ger behaglig pooltemp och låta den vara så sedan? Det senare låter ju bättre?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 juli 2014, 13:29:55 »

Du bör kunna ställa min framledning på tex 30-40 grader så kommer poolen värmas och sen får du stoppa när du är nöjd.
Skrivet av: David Berglund
« skrivet: 14 juli 2014, 13:16:53 »

Jag har planerat för pool vad det lider genom en Pool-40 och har dimensionerat både pump och borra för detta.

Byggnation kan tänkas bli nästa år, men för att prova på poollivet lite granna har vi köpt en 6m³ rampool och nu funderar jag lite kring värmning av denna. Rätt lösning, och kanske blir det så jag gör, vore väl att köpa Pool-40-modulen direkt, det är ju inga stora pengar och då är jag förberedd inför kommande storpool. Men en annan fundering snurrade i huvudet lite granna.

Jag har nämligen ett stick på både stigare och retur, där jag avsåg att installera en fläktkonvektor i källaren, men denna konvektor står kvar i lådan och har inte blivit installerad. Vidare har jag möjlighet att stänga flödet på hela kretsen uppe i huset och därmed tvinga cirkulationen till dessa specifika stick. Jag har oxå en rostfri plattvärmeväxlare "ligger och skräpar", en SWEP R15x020 som enl. SWEP's support skall vara mer än överdimensionerad för min lilla pool vilket innebär att jag i princip redan har flera av de kritiska komponenterna som behöver för att kunna värma med värmepumpen.

Jag funderar nu på att prova att koppa min värmeväxlare på sticket som är avsett för fläktkonvektorn, och antingen köpa ytterligare en  BT50 som jag sätter på poolslangen, eller så sätter jag en potentiometer i rätt resistans-intervall för att kunna simulera  BT50 med denna.

Jag har en UKV200 som ligger med i denna slinga, så volymen skall inte vara ett problem.

Självklart får jag inte samma fina reglering och möjlighet att styra som med Pool40, men finns det annars några väsentliga funktionella effekter som jag förbisett med detta koncept?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!