Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördragning i pannrummet - nära det ultimata?  (läst 811 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerEvighet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Norahammar vedpanna 60-tal
Rördragning i pannrummet - nära det ultimata?
« skrivet: 19 november 2018, 11:24:47 »
Hej, skulle vara otroligt tacksam för lite feedback på dragningen i de bifogade bilderna från Sketchup. Jag är en ren amatör men med hyfsade kunskaper i googling och inlärning :D. Har köpt ett renoveringsobjekt som jag ska göra fiint och det innebär mycket jobb med många projekt såå det skulle vara helt fantastiskt med lite hjälp. "love" "love" "love" tummenupp 8) a:gl help help help help help help help help help help help help help help help help

Från vedpannan går utgående hetvatten till två acktankar via en laddomat. Vid vedpannan sitter en elkassett som ska kunna inkopplas vi behov. Ena acktanken (TIP 500L/FR110) har värmeslingor och genererar varmvatten. Den är ihopkopplad med en elektrisk varmvattenberedare (Nibe Er 56-R 150, vvb) som ska gå igång automatiskt om någon spolar och det inte finns varmvatten i acktankarna. Mellan vedpanna och acktankarna ska det dras blåa rör DN32 som jag själv ska gänga. Vid shunten drar jag upp 22 mm blå rör till övervåning och bottenvåning. På varje våning sitter en fördelare från vilken pex 15 dras ut till respektive radiator samt en slinga golvvärme till två badrum. Radiatorretur på 22 mm dras ner från fördelare på varje våning till shunten och därifrån med DN32 blårör.

Påfyllningskran och rör till expansionskärl är inte infört i ritningen men kommer att sitta på primärsystemets retur någonstans.

Jag vill kunna välja om elkassetten eller vedpannan ska vara på. Jag antar att reglerna säger att man inte kan sätta något stopp på rören till någon av dem. Frågan är då om det gör något om det hetvatten som genereras av elkassetten går genom vedpannan och vice versa om hetvatten från vedpannan går genom den kalla elkassetten.

jag vill kunna stänga av båda tankarna och köra ut värmen direkt till radiatorerna. Jag vill också kunna ha som alternativ att den "dumma" acktanken stängs av så att den inte behöver fyllas.

Blir det några problem om det tappvarmvatten som genereras av ackumulatortanken går genom den elektriska varmvattenberedaren?

Det jag inte förstår är hur acktankarna kan förse radiatorerna med varmvatten när vedpannan slocknat och elkassetten är av. Är det någon som har en förklaring vad som händer när det kallare returvattnet går in i primärsystemet igen och leds till acktankarna. Vattnet leds ju in i övre delen av acktankarna och borde därför kyla ner systemet snabbt. Men hur funkar det?

Frågan är också var jag ska sätta pumpen och min tanke är på returen någonstans.

Vilka andra kopplingar, ventiler e t c behövs?




« Senast ändrad: 20 november 2018, 01:22:24 av PerEvighet »
Har idag Norahammar Vedpanna, elektrisk varmvattenberedare Nibe Er 56-R 150, Borötanken TI 500L, defekt varmvattenberedare till vedpannan, ologisk rördragning, sönderfrusna radiatorer, rostskadade rör, vattenskador, hål i avloppsrör. Renovering startas i maj 2019.

Utloggad PerEvighet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Norahammar vedpanna 60-tal
SV: Rördragning i pannrummet - nära det ultimata?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2018, 13:07:20 »
någon?
Har idag Norahammar Vedpanna, elektrisk varmvattenberedare Nibe Er 56-R 150, Borötanken TI 500L, defekt varmvattenberedare till vedpannan, ologisk rördragning, sönderfrusna radiatorer, rostskadade rör, vattenskador, hål i avloppsrör. Renovering startas i maj 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!