Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra frÃ¥gor ang. jordvärme (Nu även om Sanyo CO2)  (läst 3328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Jag har börjat snegla lite på jordvärme då jag har en stor tomt som ev. skulle passa bra för ändamålet.

1. Kollektorn kommer i så fall ligga i lerig jord, som vissa tider på året är väldigt mättad. (I dag är den här delen av tomten lägre i nivå och skall fyllas upp men det bildas små dammar på olika ställen när det regnat ett tag.)
Är detta ok/bra förhållande för jordvärme?

2. Måste kollektorn ligga frostfritt HELA vägen eller är det ok att den ligger grundare några meter t.ex. där jag tänkt gå in genom källarvägg till VP?

3. Gör det något om slangen ligger djupare än 1.5m?

//David
« Senast ändrad: 26 oktober 2013, 13:12:58 av spufuz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2013, 16:17:59 »
1. Lera och vatten är riktigt bra för jordvärme.
2. Man isolerar slangen biten närmast huset, och där kan den då ligga lite ytligare.
3. Jag vet inte, kanske finns det en risk att solvärmen inte kommer ner djupare och värma upp jorden runt slangen?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2013, 16:56:04 »
Jag har haft samma fundering som du, här fick jag svar som jag tror kan stämma ganska väl:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52128.msg534545#msg534545

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2013, 22:30:03 »
Tack för svar. Egentligen är väl detta ett första steg i planering inför nästa byte av panna/värmesystem, när det nu kan tänkas bli.
Har en Sanyo CO2 luft/vatten sen jag köpte huset och påbörjade renovering för 5-6 år sen.

Är ju inte toknöjd med effektiviteten eller var vår elförbrukning ligger. Har snittat ca 22.000kWh sen dess och det blir rätt så saftiga elräkningar på vintern. Huset är ett gammalt 1,5 plan med 3/4 källare, 1/4 torpargrund. Inte tilläggsisolerat vägg mer än på övervåningen där vi också öppnat upp till nock och har nu 250mm isolering i tak. Kopplade 2-glas fönster. De flesta har nya tätningslister.
Vet inte om detta är en rimlig årsförbrukning med tanke på bostaden (dessutom har vi två barn och tvättmaskiner och spis/ugn etc. används ju en hel del)?
Men på sommaren så ligger jag på 5-600kWh per månad (total förbr.). Detta är ju alltså då hushållsel + tappvarmvatten eftersom värmen inte är på.
Nov-april snittade jag 2800kWh per månad (total förbr. värme igång).
Så värmen utgör ju helt klart väldigt stor del av förbrukningen.

Jag håller på och kommer fortsätta vidta åtgärder för att försöka optimera och komma ner i förbrukning, men frågan är om det går att säga mellan tummen och pekfingret hur stor skillnad det skulle bli på förbrukningen när/om man byter till jord eller bergvärme t.ex.?!
Någon som har koll på detta?
« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 22:32:21 av spufuz »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2013, 23:05:20 »
"50C så varierar COP mellan 4,37 till 1,6 vid -20C" enligt http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_info_sanyo_co2_luft_15.pdf
Antag att det ger ett medelCOP på 3 (högt räknat) och du får ett COP med jord/berg VP på 4.
Det skulle spara 25% av din värme ochVV energiförbrukning.
Jag har rätt stort avstånd mellan tumme och pekfinger, du kan ju bolla lite med siffrorna.

Hur mycket isolering har du i väggarna som är kvar att isolera och hur stor yta är det?
Med samma tumgrepp: Förbättrar du U-värdet från 0,6(3"plank) till 0,3 (95mm isolering) så spar du typ 40kWh/m2,år när du har ett COP=3 på värmepumpen. Med 100m2 väggyta så blir det 4000kwh/år
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2013, 16:10:40 »
Jag skulle ta siffrorna pÃ¥ COP med Sanyo CO2 med en rejäl nypa salt, jag har hört mÃ¥nga som klagat pÃ¥ utebliven besparing med denna värmepump.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2013, 16:30:09 »
Jag skulle ta siffrorna pÃ¥ COP med Sanyo CO2 med en rejäl nypa salt, jag har hört mÃ¥nga som klagat pÃ¥ utebliven besparing med denna värmepump.  :-\

Vilket gör att besparingen möjligen skulle bli ännu större än 25% med berg eller jordvärme?!
 .,;-

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2013, 11:55:46 »
Vilket gör att besparingen möjligen skulle bli ännu större än 25% med berg eller jordvärme?!
 .,;-

Det där beror ju på, har du nån mer data på huset, typ hur mycket energi som det drog innan installationen av CO2-pumpen?
Har du nån energideklaration sen köpet?
Eller kanske bara lite uppgifter om husets storlek, geografiskt läge och ålder?
Det är svårt att avgöra hur mycket energi huset egentligen behöver eftersom den där CO2 pumpen behöver en hel del injustering för att funka bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2013, 09:50:44 »
Det där beror ju på, har du nån mer data på huset, typ hur mycket energi som det drog innan installationen av CO2-pumpen?
Har du nån energideklaration sen köpet?
Eller kanske bara lite uppgifter om husets storlek, geografiskt läge och ålder?
Det är svårt att avgöra hur mycket energi huset egentligen behöver eftersom den där CO2 pumpen behöver en hel del injustering för att funka bra.

Det var oljeuppvärmt innan, men tyvärr vet jag inte åtgången. Dessutom var huset då helt oisolerat och i renoveringsbehov.
Husets storlek är ca 100m2 boyta. 1,5 plan med övervåning ända upp till nock. 250mm isolering i tak.
Huset är troligen byggt första delen 1906 sedan tillbyggt och ombyggt någon gång under 1900 talet. Men jag tror inte något större ingrepp har blivit gjort efter 1960. Ligger på västkusten några mil norr om Uddevalla.
Det här med injustering av min CO2 är något jag skulle vilja titta vidare på. Kanske skall jag starta en tråd just i det ämnet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2013, 09:53:19 »
Är det inte co2 pumpen som vill ha högt delta för att ge bra cop dvs den vill ha kallt vatten i retur däremot om framledningen blir hög gör inte så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2013, 10:00:06 »
Jo jag läste något om detta i en lång tråd om CO2´n.
Jag tänkte jag skall föra logg på mina parametrar i VPn ett tag fram över och se hur det ligger till.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2013, 11:17:19 »
Är det inte co2 pumpen som vill ha högt delta för att ge bra cop dvs den vill ha kallt vatten i retur däremot om framledningen blir hög gör inte så mycket.

Jepp, högt :dt: i värmesystemen och viktigt med skiktningen i pannan.
Både laddpump och CP för värmesystemet bör köras på lägsta fart och jag tror man även bör strypa ner flödena lite extra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2013, 12:09:42 »
Jepp, högt :dt: i värmesystemen och viktigt med skiktningen i pannan.
Både laddpump och CP för värmesystemet bör köras på lägsta fart och jag tror man även bör strypa ner flödena lite extra.

Jag ser ju i servicemanualen hur tankenheten är uppbyggd. Men hur vet jag att skiktningen fungerar som den ska?
Vad är optimalt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2013, 12:26:03 »
Jag ser ju i servicemanualen hur tankenheten är uppbyggd. Men hur vet jag att skiktningen fungerar som den ska?
Vad är optimalt?

Det ska finnas en lång tråd om detta på forumet, men jag hittar inte den just nu.
Jag tror dock att man kan se temp in/ut till värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spufuz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Några frågor ang. jordvärme
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2013, 13:12:32 »
Det ska finnas en lång tråd om detta på forumet, men jag hittar inte den just nu.
Jag tror dock att man kan se temp in/ut till värmepumpen?

Tror jag vet vilken tråd du tänker på.
Ja, det finns VP temp In och ut. Jag har rätt bra koll på parametrarna, tänkte mest om du menade något speciellt med skiktningen.
Parametern "tanktemp" visar ju tempen där VPn lämnar vatten. "Elpanna" visar tempen i övre delen, där patronen sitter.
Som jag ser det, så bör man ha lågt flöde, som ni är inne på, i radiatorkretsen för att vattnet skall hinna avge värme så man får kallare vatten på retur till tanken. På så sätt ökar man ju :dt: mellan VP in/ut.
Däremot försöker jag lista ut hur jag skall justera in huskurvan på bästa sätt. Jag antar att det bästa är att utgå lågt och justera upp tills BV för rumstemp nås. Det finns rumsgivare, utegivare och framledningsgivare på systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!