Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundinställning av Nibe Split  (läst 7610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Grundinställning av Nibe Split
« skrivet: 04 september 2012, 11:15:10 »
Hej,

Har i helgen fått installerat en luft/vattenvärmepump (Nibe Split) som ersatt vår tidigare luft/luft lösning för uppvärmning.

Installatören var mycket trevlig och gjorde ett bra jobb, men när det kom till själva inställningarna av maskinen så visade sig manualen vara borta. Har gjorde vissa inställningar vad jag kan se, så som att sätta värmekurva till 5 (10 radiadtorer i huset och resten golvvärme i form av el).

Såg länken på 129 sidor (pdf) som gav oerhört mycket information om inställningsmöjligheter för in trimning av systemet, men jag känner att jag kunskapsmässigt inte är där ännu.

Så min fråga är om det finns andra bra grundläggande inställningar att sätta för att få en bra ekonomi nu till kommande vinter och kyla. Så får jag i lugn och ro sätta mig in i samtliga övriga parametrar.

Tack på förhand.

/Michael

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 04 september 2012, 11:22:28 »
Om du har betalat för en komplett installation så utgår jag ifrån att installatören kommer tillbaks när han har hittat manualen...

Är det de oberoende anvisningarna här ifrån forumet du har laddat ner och tittat på?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 04 september 2012, 11:28:31 »
Om du har betalat för en komplett installation så utgår jag ifrån att installatören kommer tillbaks när han har hittat manualen...

Är det de oberoende anvisningarna här ifrån forumet du har laddat ner och tittat på?

Ja , jag har läst en hel del på tråden: "Oberoende anvisningar Nibe Split", men det var en hel del att sätta sig in i. Vill ju veta vad jag påverkar innan jag gör det. Men fick uppfattningen av installatören att det var klart. Kan givetvis ställa frågan om dom tänkt komma tillbaka?

/Michael

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 04 september 2012, 19:00:42 »
 tummenupp Hej du kan hämta en enklare manual,pÃ¥ Nibes hemsida  .,;- Ronnie

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 04 september 2012, 19:50:22 »
tummenupp Hej du kan hämta en enklare manual,pÃ¥ Nibes hemsida  .,;- Ronnie

Du tänkte på de som finns att hämta här?

http://www.nibe.se/Produkter/Luftvatten-varmepump/Produktsortiment/NIBE-SPLIT/

/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 05 september 2012, 00:17:27 »
Värmekurva 5 känns lågt om det är så att det är vanliga radiatorer och inte golvvärme du har.
Jag kör på kurva 9 men det finns de som kör lägre här.
Du får helt enkelt se när det blir kallare hur pumpen beter sig och hur den klarar av värmebehovet.
Hur ser ditt hus ut?
Storlek, isolering, källare osv.
Har du rumsgivare?
Var i landet bor du?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Michael Björnberg

  • Gäst
Michael Björnberg
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 05 september 2012, 09:55:59 »
Värmekurva 5 känns lågt om det är så att det är vanliga radiatorer och inte golvvärme du har.
Jag kör på kurva 9 men det finns de som kör lägre här.
Du får helt enkelt se när det blir kallare hur pumpen beter sig och hur den klarar av värmebehovet.
Hur ser ditt hus ut?
Storlek, isolering, källare osv.
Har du rumsgivare?
Var i landet bor du?

Ja, jag vet ju inte riktigt vilken kurva som är rätt, än så länge har inte pumpen behövt värma annat än varmvatten. Men att ändra detta värde är ju relativt lätt.

Huset är byggt 1968, tilläggsisolerat väggar/vind och bytt till treglas fönster under 90-talet.
Det är 120 kvm stort och en-plans med torpargrund. Vi har renoverat kök/badrum innan vi satte in vattenburet värmesystem nu i sommar, så i dessa rum har vi golv värme av el.

I övrigt kan man säga att vi satt ett element per fönster i huset (förutom tre som då "täcks" av golvvärme). Vi bor strax utanför Göteborg och har i dagsläget ingen rumsgivare.

Efter att läst en del på dessa forum så har jag sett rekommendationer på förutom att sätta rätt värme kurva att ändra på dessa värden från fabriksinställningarna.

Meny:
6.1, från 2 till 6
8.5.1, från 60 till 50
8.5.2, från 40 till 30
9.2.1, från -400 till -800
9.6.8, från 126 till 121-125

Låter detta som en bra idé att byta till dessa värden?

Mvh
Michael



Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 05 september 2012, 10:56:05 »
6.1, frÃ¥n 2 till 6                  *Gäller enbart om du har rumsgivare RG10 eller RE10.
8.5.1, frÃ¥n 60 till 50            * Här använder jag fabriksinställningen
8.5.2, frÃ¥n 40 till 30            * Här använder jag fabriksinställningen

9.2.1, frÃ¥n -400 till -800     
Kan vara lämpligt, jag ändrade inte detta värdet förra vintern för min elpatron fungerade inte men trots det gick inte värdet under 400 mer än ett fåtal gånger.

9.6.8, från 126 till 121-125
Tror inte du behöver gå under 126, snarare kommer du att ligga på 127 större delen av året.
Ju lägre värde ju mer effekt tillförs för att arbeta ner gradminutunderskottet, vilket i mitt fall brukar resultera i att med 124 så ligger framledningstemperaturen 2-3 grader över börvärdet och maskinen går snabbt mot 0 och stopp.
Det blir många start och stopp med andra ord.
Finessen ligger i att få maskinen att gå så länge som möjligt utan att få underskott och elpatronen går in.

2.1.5 Kör jag större delen av året på 25% (minvärde), enbart när det blir kallare går upp mot 60-70%.
Det är utsignalen till cirkpumpen, fabriksinställningen är på 100%.
Ett riktvärde på var du skall ligga är att ändra tills dess att skillnaden i fram och returtemperatur blir enligt de föreskrivna värdena för årstiden som beskrivs på sidan 31 i monterings och skötselanvisningen.

9.1.1 GM start värme Här använder nog de flesta -120 större delen av året, vintertid kan det vara läge att höja värdet om det blir för stora svängningar i rumstemperaturen.
Det är det antal gradminuter som skall räknas ner innan värmepumpen startar värmeproduktionen efter stopp.
Kan säga att det är en hysteres för start av värmepumpen efter att den stoppat.

Vilken utedel har du?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 05 september 2012, 11:25:47 »
Detta är Mitsubishi:s variant och heter FDCW100VNX och motsvarar Nibe:s AMS 10-12

/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 05 september 2012, 11:34:09 »
Innedelen är identisk med Split och menyerna likaså?
Är dålig på deras samarbete och om allt är identiskt.

10-12 är en ganska kraftig pump för 120 m2, jag har svårt att hålla min igång och jag har 97m2 ovanvåning och 97m2 källare.
Vinden är dessutom mycket dåligt isolerad.
Du lär inte frysa i vinter, den saken är säker. ;)
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 05 september 2012, 11:48:05 »

Det var tanken att vi inte skulle frysa :), men i och med att den jobbar steglöst så rekommenderades denna, även om den var lite för "stor" för vårt hus. Men kan ju vara bra att ha lite extra kapacitet om vi bygger ut en dag.

Men inne delen är identisk. Stod Nibe på en hel del komponenter när vi lyfte av front kåpan. Jag har tagit ned manualen från Nibe Split och samtliga menyer och inställningar ser ut att vara identiska. Tror som sagt bara att det är betäckningarna som skiljer på utedelen. Vad jag kan se så heter vår inne del detsamma som Nibe:s

/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 05 september 2012, 12:00:39 »
En utfyllnadstank skulle kunna vara på sin plats om det visar sig att pumpen är för kraftig för husets behov.
Jag behöver själv en tank för att få jämnare temperaturer och längre gångtid på pumpen.
Jag köpte en rumsgivare RG10 för någon vecka sedan som jag skall installera till denna driftsäsongen eftersom jag hade problem med att få jämn temperatur i huset förra vintern.
Fick ändra inställningar efter rådande utetemperatur så det blev en del tid framför pumpen förra vintern.
Men det är klart roligare än utbudet på TV, men det är att titta på elmätaren också.

Hur ligger värmepumpens belastning jämfört med golvvärmen?
Hur stora säkringar har du?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 05 september 2012, 12:15:20 »
Intressant att höra hur du upplever eventuell skillnad denna vinter med givare inomhus.

Vi har bara haft golvvärme i vårt badrum förra vintern. Först i år har vi renoverat vårt kök/hall och satt in golvvärme här, men eftersom det inte varit så kallt så har vi inte slagit på dessa ännu. Så där har jag tyvärr inte så mycket erfarenhet att dela med mig av. Men givetvis är det av största intresse att få så god ekonomi i denna investering som möjligt. Har ju kört luft/luft tidigare, fungerat kalas,men svårt att få god komfort då ju längre från värmepumpen vi kom desto kallare var det.

Men bara för att vi pratade om pumpen så var jag ute och kollade till den nu (jobbar hemma idag), och då indikerade den att cirkulationspumpen gick och ikonen för uppvärmning (element) var tänd. Pumpen anger att ute temperaturen är 16.9 grader så det känns underligt varför den anser att vi har behov av att värma huset?

/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 05 september 2012, 12:29:36 »
8.2.3 Stopptemp värme är fabriksinställd på 17 grader.
Denna har en hysteres som ställes i 8.2.5 som gör att om temperaturen varit under denna gräns så startar värmeproduktionen och stoppar när temperaturen gått över stopptemp.
I mitt fall så har jag fabriksinställningarna (17 gr, hysteres 1) vilket gör att värmeproduktionen startar under 14 grader (om jag minns rätt).
Du har förmodligen haft kallat i natt.

Vilka faser ligger golvvärmen på och hur stor effekt är de på?
Inget annat bör ligga på VP's fas (3:e) om du inte har 20A säkringar eller mer.
Nu är det inga problem men vintertid drar pumpen upp mot 15A (max).
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #14 skrivet: 05 september 2012, 12:53:06 »

Jag kollade detta nu och på 8.2.3 var det 17 och på 8.2.5 var det 1 så det verkar väl rätt.

Gällande värmegolven så vet jag inte exakt vilken effekt eller fas de är satta på. Men huset skall vara uppsäkrat till 20A, hoppas att det är ok? Lär jag ju märka om det börjar gå proppar här i vinter.

Tack för alla och snabba svar, men du tycker inte det var konstigt att den indikerar att den värmer huset när det är nästan 17 grader ute? Även om framledningstemperaturen var låg (25).
 
/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #15 skrivet: 05 september 2012, 19:45:35 »
Det som händer om du har annan belastning på värmepumpens fas är att den drar ner effekten för att inte gå över 16A, i ditt fall 20A om installatören ställde in det.

Värmepumpen stoppar när du kommer över 17 grader plus hysteresen.
Framledningstemperaturen ställer du själv med kurvan och vredet.
Vilken temperatur som är lämplig för utomhustemperaturen får rumstemperaturen avgöra.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #16 skrivet: 05 september 2012, 20:54:47 »
Det var inställd på 16A, men jag måste nog låsa upp någon meny för att kunna ändra detta till 20A. Men tack för tipset, skall hålla lite bevakning på detta så att det inte blir problem med överbelastning, samt öka inställningarna till 20A.

Läst att den klarar av att värma ned till -20, så man kanske kan inaktivera möjligheten att ta stöd av el-patron för värme. Borde väl finnas en hel del att spara på detta. Här runt Göteborgsområdet är det extremt sällsynt att vå når till så låga temperaturer under vintern.

/Michael
 

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #17 skrivet: 05 september 2012, 21:23:23 »
Min elpatron gick i sönder ett tag efter installationen så jag körde hela förra vintern utan elpatron och vi hade som lägst -16 förra vintern.
Då fick jag sektionera bort källaren och leva med 18 grader på morgnarna för att pumpen skulle klara sig, men som jag nämnde har jag ca 95 mm nertrampad vindsisolering.
I ditt fall kan jag inte tänka mig att -16 skulle vara något problem.

Säkringen ställs på ratt R24 på EBV-kort AA22.
Detta skulle elektrikern gjort.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #18 skrivet: 06 september 2012, 13:58:29 »
Du hade helt rätt om att det var fel värme-kurva inställd från början. Har nu ändrat denna till 9 och förskjutit värme-kurvan med -2 med ratt på pumpen. Så får vi se vad detta ger för temperatur i huset?

Har även ändrat meny 2.1.5 och sänkt från 100% till nu 30%
Meny 9.1.1 till -120, så får vi se om jag behöver öka denna till -60 när det blir kallt ute.

I övrigt har jag inte ändrat några andra parametrar.

/Michael



Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #19 skrivet: 06 september 2012, 15:36:49 »
Lite svårt att ställa in pumpen nu eftersom det är för varmt ute, men sen när det blir lite kallare om det då blir för varmt gå ner en kurva till 8 och ha +/- 0 på ratten.
Ställ då även cirkpumpens varvtal så att rätt DT uppnås.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mbjornbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #20 skrivet: 07 september 2012, 11:22:14 »
Ja,vi får helt enkelt se hur det blir när det blir kallare ute. Men helt klart ett stort tack för alla svar.

Du som verkar ha koll på detta, känner du till om någon dockat in solfångare till värme pumpen för stöd. Kikat lite på http://www.sfinx.se?item_id=10001 men problemet verkar vara att pannan inte kan ta emot vatten varmare än 65 grader. Helt klart sugen på att titta djupare på detta alternativ, måste ju finnas en lösning även för detta.

/Michael

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Grundinställning av Nibe Split
« Svar #21 skrivet: 07 september 2012, 11:33:35 »
Jag är dålig på dockning av pannan.
Kollar själv på möjlighet att docka vattenmatlad kamin och även solfångare i framtiden och har också stött på problemet med 65 grader.
Förmodligen behöver man en acktank och shuntstyrning för att hålla temperaturen under 65 grader.
Men som sagt har jag dålig koll.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!