Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högframledningstemp tvärt, knäppningar  (läst 826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ã…man

  • Gäst
Ã…man
Högframledningstemp tvärt, knäppningar
« skrivet: 08 februari 2019, 16:59:45 »
Hej har nyss fått min nibe f1255 installerad hann inte borra här i höst så kör den på eltillsats med golvvärme på 70kvm. ska installera radiatorer på övervåningen i sommar, men till problemet så när värmepumpen skickar på värme ut till fördelningsskåpet till golvvärmen så stiger framledningstemperaturen över detinställda maxvärdet 45grader, när jag kollar på manometern i shunten så kan de ligga på 60grader en kort stund för att sedan stabilisera sig och det medför knäppningar kring skåpet mest troligt för att det snabbt vill expandera Kan jag ställa om nått i pumpen för att det inte ska bli så häftiga omslag eller vad kan påverka detta fenomen? Jag har lks grejjer shunt vs2 men kör endast på värmepumpens cirkulationspump nu när jag inte har radiatorer men den är installerad i skåpet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Högframledningstemp tvärt, knäppningar
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 17:28:49 »
Kommer inte det direkt efter varmvattenproduktion när värmevattnet blir så varmt som 60 grader? Problemet borde minska med ett större värmesystem med mer golvvärme och radiatorer. Annars får man sätta in en s.k. "knäpptank"/volymtank. Kanske blir det bättre nu om man sätter varmvatten på läge Ekonomi då det inte blir lika varmt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Högframledningstemp tvärt, knäppningar
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2019, 18:24:03 »
Kolla över vart det knäpper smörj eller släpp på klammer det ska inte behöva knäppa på en ny anläggning och se till att installera radiatorer som klarar sig på samma framledning som golven.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Ã…man

  • Gäst
Ã…man
SV: Högframledningstemp tvärt, knäppningar
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2019, 20:40:16 »
Jo det är när den går från varmvatten till värme måste vara det, kör ekonomi på varmvatten.. kanske blir bättre med radiatorerna men tycker inte det ska behöva bli så här för att man bara kör golvvärme men man kan ju inte fatta allt :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!