Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255 - brusten spindel pÃ¥ växelventil  (läst 836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skydiver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« skrivet: 07 september 2022, 13:06:25 »
Så här i början av september räcker inte värmen utomhus riktigt till för att hålla temperaturen inomhus längre, och för några dagar sedan satte jag igång värmen i huset igen efter att ha stått still hela sommaren. Nästa dag noterade jag att det inte blivit varmare än men orkade inte fundera desto mer på det, men när nästa morgon kom och det var 19°C inomhus insåg jag att något var fel. Gick igenom alla inställningar i pumpen, startade om den, tittade på alla värden, men kunde inte hitta något fel. Det enda jag noterade som avvikande var att gradminuterna konstant stod på +100 vilket verkade lite märkligt med tanke på att det var kallt inomhus. Problemet kvarstod trots omstart.

På kvällen låg jag i soffan och grubblade lite på vad som kunde vara fel när det plötsligt slog mig: skulle det kunna vara växelventilen som strular? Vi har ju varmvatten så allt verkar funka som det ska, kan det vara så att ventilen inte växlar och när pumpen kontrollerar temperaturen på returen från värmesystemet så är den ju över 40°C då den bara cirkulerar vattnet i beredaren hela tiden? Gick ner och plockade bort fronten och tog loss ställdonet och noterade att spindeln gått rakt av och den brustna delen satt kvar i ställdonet...

Jag har googlat en del på detta och inte hittat något liknande problem för någon annan, och generellt säger man ju att vridventiler ska hålla bättre än tryckventiler (som ju brukar kunna kärva om de stått länge) så jag funderar om detta kan vara ett måndagsexemplar?

Provade knacka ner en mejsel i spindeln för att kunna vrida manuellt, men materialet var väldigt motsträvigt så det verkar ju rätt hållbart. Till slut tog jag en liten borr och borrade två små hål bredvid varandra några millimeter ner så att jag försvagade det och kunde slå i en mejsel i mitten, så nu kan jag åtminstone manuellt styra mellan värme och tappvatten tills jag får en ny ventil, vilket borde gå på garantin enligt installatören. Upplever heller inte att ventilen skulle löpa så trögt att det skulle föranleda att spindeln knäckts, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Enligt LKs beskrivning (därmed ej sagt att det är just LKs ventil i min Nibe, ser ingen LK-märkning) av denna typ av ventil är den ju särskilt lämpad för värmepumpsapplikationer med långa stilleståndstider och ska klara höga differenstryck utan att kärva.

Har någon annan stött på detta?
« Senast ändrad: 07 september 2022, 13:09:31 av skydiver »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« Svar #1 skrivet: 07 september 2022, 18:35:39 »
Inget ovanligt på dessa pumpar tyvärr, undermålig kvalitet. Jag har själv den gamla modellen med mässingsaxel, den har suttit sen 2010 och funkar än.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« Svar #2 skrivet: 07 september 2022, 20:42:38 »
Jag är inte säker, har tidigare lämnat tips om att starta upp värmeproduktion nån gång ibland under sommaren.
Det jag inte är säker på; står växelventilen precis hela sommaren mot varmvatten? Ingen motion i varken ställdon eller Nibes mjukvara?

Om det står still kan den kärva fast tänker jag. Knäppvibrationen av axeln går av borde få käglan att lossa, enda teorin jag har varför det funkade vrida med skruvmejsel.

Av texten att döma så finns det ingen motion inbyggd i själva donet:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.23.c.4_lk-vaxelventil-525.pdf
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« Svar #3 skrivet: 07 september 2022, 20:49:42 »
Precis samma sak hände min 1245 i fritidshuset.
Efter bytet av växelventil (till samma plastiga skit) så valde jag att undvika sommarläget, cirkpump (och växelventil) får snurra på året runt där nu.
Stopp av värme är uppställt till 25 C, fast ingen värme är på då kurva och rumstemp är nerställda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skydiver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« Svar #4 skrivet: 08 september 2022, 18:48:40 »
Nu när jag styr ventilen manuellt följer jag med och ser vad ställdonet gör, och det verkar styra mellan tre lägen med ett spann pÃ¥ 120 grader. Vid varmvattenproduktion vill det stÃ¥ i mitten, och vid "driftprioritering frÃ¥n" tycker jag att det ibland har stÃ¥tt 60 grader Ã¥t det ena hÃ¥llet och ibland 60 grader Ã¥t det andra hÃ¥llet...  Sc:,h

Ska dokumenteras dess beteende lite noggrannare nu och se hur den beter sig riktigt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1255 - brusten spindel på växelventil
« Svar #5 skrivet: 09 september 2022, 11:21:26 »
Ventilhuset ser ut så här med 3 öppningar, när den vrider hamnar öppningen antingen åt A eller B varannan gång.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!