Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur  (läst 2250 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« skrivet: 02 januari 2024, 17:15:11 »
Larm 162 har nu avlöst tidigare problem på min F730. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=79669.0

Hög kondensor ut-temperatur heter larmet. Har startat om pumpen men larmet återkommer och kompressorn startar ej. Märkligt att lampan på pumpen lyser grönt och inte gult eller rött.

Vilka tips på åtgärder kan ni kunniga proffs bidra med?
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 21:10:33 av NiJa »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2024, 09:55:18 »
Samma larm återkommer och pumpen gör varken värme eller varmvatten. Om jag väljer driftläge ”endast tillsats” (dvs bara eldrift) får jag temeraturbegränsarlarm viket måste återställas genom att trycka in den knapp som Donpablo tacksamt har lärt mig.

Reparatör kommer för felsökning först imorgon efter lunch…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2024, 10:25:22 »
Samma larm återkommer och pumpen gör varken värme eller varmvatten. Om jag väljer driftläge ”endast tillsats” (dvs bara eldrift) får jag temeraturbegränsarlarm viket måste återställas genom att trycka in den knapp som Donpablo tacksamt har lärt mig.

Reparatör kommer för felsökning först imorgon efter lunch…

Jag fortsätter killgissa på fukt på nåt styrkort, ty du har så många konstiga larm, som ibland går till sig, och då klarar den att göra varmvatten/värme en stund, för att sedan strejka igen vid nåt nytt randomlarm.

Dock tyder allt annars på att cirkulationspumpen jobbar (riktigt) dåligt, eller kämpar med en luftficka.

Vilket leder till en tråkig slutsats:

All luft i ditt system är en rejäl indikator på att nåt annat är riktigt galet, är ett oönskat hål någonstans :'(

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2024, 10:38:12 »
Jag fortsätter killgissa på fukt på nåt styrkort, ty du har så många konstiga larm, som ibland går till sig, och då klarar den att göra varmvatten/värme en stund, för att sedan strejka igen vid nåt nytt randomlarm.

Dock tyder allt annars på att cirkulationspumpen jobbar (riktigt) dåligt, eller kämpar med en luftficka.

Vilket leder till en tråkig slutsats:

All luft i ditt system är en rejäl indikator på att nåt annat är riktigt galet, är ett oönskat hål någonstans :'(

Tack för svar! Hoppas dock att den avslutande slutsatsen är fel. Frågan man ställer sig är hur ett hål isf bara kan uppkomma från ingenstans? Vi har inte gjort något speciellt. Ingen renovering, inget skruvande på pumpen eller golvvärmesystem och pumpen har gått felfritt i 3,5 år.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2024, 11:16:20 »
Tack för svar! Hoppas dock att den avslutande slutsatsen är fel. Frågan man ställer sig är hur ett hål isf bara kan uppkomma från ingenstans? Vi har inte gjort något speciellt. Ingen renovering, inget skruvande på pumpen eller golvvärmesystem och pumpen har gått felfritt i 3,5 år.

Det var ju nån som hade läckage på en ny F730 i toppen av tanken om jag minns rätt.
Rann ner rostvatten utanpå tanken, innanför isoleringen.

Shit happens...

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2024, 11:36:06 »
Det var ju nån som hade läckage på en ny F730 i toppen av tanken om jag minns rätt.
Rann ner rostvatten utanpå tanken, innanför isoleringen.

Shit happens...

 :( >:( :-\ :'(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2024, 13:53:49 »
:( >:( :-\ :'(

Visst funkar /!\-läget på fronten? Då får du ju iaf värme?
Den går väl förbi styrkorten, och ger typ 4 kW i originalutförandet om jag minns rätt?  Sc:,h

Eller är cirkulationspumpen kaputt så hjälper det ju ej, dumma mig. :(
« Senast ändrad: 03 januari 2024, 14:21:07 av kWhalp »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2024, 15:30:03 »
Nu har jag testat att dra ut ”den lilla sladden” till cirkulationspumpen (se tidigare länkad tråd). Det verkar återigen göra susen. Nu går pumpen och gör sakta varmvatten. Visst borde det tyda på att det är kring cirkulationspumpen, eller styrningen av densamma, som är problemet? Åtminstone vad som gäller när detta skrivs…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2024, 15:35:59 »
Nu har jag testat att dra ut ”den lilla sladden” till cirkulationspumpen (se tidigare länkad tråd). Det verkar återigen göra susen. Nu går pumpen och gör sakta varmvatten. Visst borde det tyda på att det är kring cirkulationspumpen, eller styrningen av densamma, som är problemet? Åtminstone vad som gäller när detta skrivs…

Om man drar ut lilla sladden, matar den cirkulationspumpen 100%, right?
Då kan det fortfarande vara luft/läckage som gör att cirkulationspumpen får kämpa för att inte ge kondensorlarm.

Har manometern tappat nå tryck i vila? (1.4 bar förut va?)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2024, 15:48:47 »
Om man drar ut lilla sladden, matar den cirkulationspumpen 100%, right?
Då kan det fortfarande vara luft/läckage som gör att cirkulationspumpen får kämpa för att inte ge kondensorlarm.

Har manometern tappat nå tryck i vila? (1.4 bar förut va?)

Så kan det kanske vara. Men den har aldrig tidigare, och inte nu heller, tappat tryck. Bara när jag luftat systemet de senaste dagarna har trycket sjunkit. Borde inte tyda på läckage hoppas jag.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 - larm 162 hög kondensator ut-temperatur
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2024, 23:33:07 »
Så kan det kanske vara. Men den har aldrig tidigare, och inte nu heller, tappat tryck. Bara när jag luftat systemet de senaste dagarna har trycket sjunkit. Borde inte tyda på läckage hoppas jag.

Nepp, men reagerade på att du hade "mycket luft", vid luftning, gång på gång. :)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2024, 12:58:09 »
Reparatören ska komma hit nu under eftermiddagen. För 1,5 h sen satte jag tillbaka ”den lilla sladden” som har varit en form av nöddrift. Luftade återigen systemet men ingen luft. Sen startade jag upp pumpen. Döm av min förvåning att den nu går som den ska. Helt otroligt. Har ju haft återkommande larm i 5 dagar. Känns otroligt märkligt nu när reparatören ska komma. Nästan så man hoppas på larm nu… dontknow

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2024, 13:06:45 »
Väljer du nibe nästa gång oxå ??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2024, 13:08:06 »
Väljer du nibe nästa gång oxå ??
Hoppas att det inte blir någon ”nästa gång”….

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: F730 - larm 162 hög kondensor ut-temperatur
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2024, 13:23:27 »
Det klart jag också hoppas det. Minns bara att du visst hade enn CE50 tidigare precis som jag och jag hoppas förstås att min ska fortsätta tuffa på
Hoppas att det är ett enkelt fel du har där och att det är lätt att fixa. Knäppt att det är så intermittent bara
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 669
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!