Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När kommer installatör/borrare  (läst 4124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
När kommer installatör/borrare
« skrivet: 01 augusti 2005, 21:07:30 »
Jag beställde en komplett installation av bergvärme i mitten på juni.
Demontering av gamla tanken + pannan omgående, vilket dom även gjorde.
Borrning skulle ske i Juli, har fortfarande inte hört av borrarn  :-[
Installation av panna + driftsättning i början på Augusti, inte heller här har jag hört något.
Är det dags att bli orolig ? jag skall flytta in om 12 dagar...
Jag har varit i kontakt med firman jag har beställt installtionen av idag och för en vecka sedan
dock utan att få annat svar än att borrarn ringer dig.
Om dom skulle strula så dom inte är klara till jag skall flytta in fiR: knUp, vad är rimliga krav att ställa då ?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2005, 21:19:06 »
Bästa sätt är att pressa dem att starta installationen. Men betalning ej heller delbetalning får de ej förrän allt är komplett färdigt. Då skyndar de sig nog. För vilken firma vill ligga ute med arbete och material utan betalning.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2005, 21:19:42 »
Dom borde stå för de extra kostnader du drabbas av pga deras dröjsmål. Det är dock inte troligt att dom gör det frivilligt om det inte finns med någon vitesklausul i avtalet.

Om du bara har 12 dagar kvar till inflyttning brinner det en del i knutarna. Det viktigaste mÃ¥ste vara att fÃ¥ in VP samt inkoppling mot VV/KV ledningarna. Värme lär ni väl inte behöva sÃ¥ mycket av just nu iaf. 

Jag vill inte skrämma dig men själv fick jag vänta två månader för att få min kollektor i backen. Det lsutade med att jag tog dit en annan firma som fick slutföra jobbet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2005, 21:36:04 »
Jag skulle ringa borraren och förklara hur det ligger till, om de får veta att du skall flytta in och saknar värme och vatten kanske nån annan får vänta några dar extra istället, nån som det inte är nån panik för.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2005, 21:39:40 »
Tyvärr vet jag inte vilken firma som skall borra, dock så kommer jag att ställa på ordentligt.
Går det att köra Berg VP utan kollektor ? Om så är fallet så ska jag försöka förhandla fram en
kostnadsmiskning om X antal tusen tills hela anläggningen är i funktion  fiR: fiR:
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2005, 22:46:28 »
Installatören borde väl veta vem som skall borra, be honom om numret.

Visst kan du köra värmepumpen som elpanna (i de allra flesta fallen), men det gör installationen dyrare för installatören, han måste då dit två gånger, före borraren och efter borrare.
Borras det först så räcker ett besök för installatören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2005, 00:23:55 »
Hmm Jag har ju köpt hela installationen på total entrepenad...
Ska jag behöva hålla på och tjata själv egentligen ? det borde väl ligga i säljarens intresse att
skapa en nöjd kund. Annars hade jag ju lika gärna kunnat hålla på och köpa in allt
själv ifrån olika ställen och ev kunnat spara någon krona.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2005, 11:38:07 »
Tyvärr säljs det fler installationer än vad installatörerna hinner med (i vissa områden iaf). Det gör att installatören planerar tiderna på marginalen, kanske inte ens tar hänsyn till semester och helger i sin planering.

Men som sagt, se till att få dit VP så att ni kan få VV/KV. Det kostar installatören ett extra besök men ger en nöjd kund i slutänden.

Eftersom jobbet görs på "total" entreprenad så är det egentligen inte ditt problem (även om det är du som drabbas) om borraren inte har tid. Det är entreprenörens problem att lösa. Om det kostar honom extra (han har säkert bra marginal på jobbet) så får han ta det som läropengar.

Se till att göra honom riktigt medveten om problem. Ligg på och ring honom varje dag tills du fått ett besked, nöj dig inte med att borraren ska ringa.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2005, 21:46:17 »
Iadg talade jag med sljaren igen, inga problem säger han.
Anläggningen är driftsatt och klar till 14-15 Augusti... Hoppas bara att detta stämmer
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2005, 18:38:11 »
Hot-Morot tycks fungera  :)
Idag ringde borrföretaget, dom dyker upp pÃ¥ mÃ¥ndag och borrar  ;D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2005, 19:41:24 »
Nu är det borrat och kollektorn är isatt, tom slangarna in i huset sitter på plats :)
All heder åt sveborr som har fixat detta. Otroligt duktiga och seriösa tycker jag.
Värmepumpen är även den levererad och skall drifsättas pÃ¥ torsdag  :D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2005, 18:12:40 »
Låter bra. kul att det varkar lösasig.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: När kommer installatör/borrare
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2005, 23:40:58 »
Nu är allt uppe och snurrar :) dock bara vv än så länge
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!