Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten, svÃ¥rt att bestämma mig för vilket fabrikat  (läst 4154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag ska byta ut mitt nuvarande luft/vattensystem som börjar bli till åren och har nu tagit in offerter på ett antal olika system. Mitt hus är 125 kvm, byggt på 30-talet och ligger i Göteborg. Pga. begränsningar i höjd på såväl utedel som innerdel samt övriga installationsförutsättningar i huset har ett par offererade alternativ fallit bort (IVT, Nibe, Bosch, Thermia) och kvar finns följande.

1. CTC EcoAir 410 med EcoZenith i255 eller i360
2. Daikin Altherma Top Grade 140DAH-180
3. Mitsubishi PUZ-WM85YAA med EHPT20X

Jag kan hitta för- och nackdelar med alla tre system och har helt enkelt svårt att bestämma mig.

Vilket skulle du valt och varför?

PS! Prisskillnaden är inte avgörande, jag vill främst ha ett tillförlitligt system med god effektivitet och lång livslängd

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om övriga tekniska krav är uppfyllda skulle jag gå efter vilken installatör som känns bäst att ha och göra med. Välja den firma som kan ge bäst service och support om det skulle behövas både i början men också på sikt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helt riktigt. Jag har hittat en seriös firma jag känner förtroende för (de tar dessutom lite mer i pris än vissa övriga som lämnat offert, vilket ju faktiskt kan vara ett bra tecken). De kommer göra jobbet oavsett system, de jobbar med alla tre fabrikat.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Känns firman seriös och bra så skulle jag gått på deras rekommendation när dom sett alla förutsättningar.

Högre pris behöver inte betyda att det blir bättre utfört/injusterat , dom kanske bara har dyra lokaler eller annat som mÃ¥ste betalas  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
alt 1 o 3 har väl vattenrör till utedelen.......till skillnad mot alt 2....eller?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
För Daikin Altherma Top Grade står det röranslutning G 1" i produktbroschyren. Max längd 28 mm Cu-rör i specifikationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla system har vatten mellan ute- och innerdel.

Firman (JS Energi) rekommenderade först Daikin, pga dess höga effektivitet och enligt dem, hög kvalitet. Men då jag visade viss skepsism mot hur ett Daikinsystem kan förväntas stå sig efter låt säga 15 år, är den skrot eller går den ens att hitta reservdelar till osv. då offererade de CTC som kanske tryggare alternativ. Lite lägre effektivitet (några hundra kWh varje år) lite omodernare i vissa delar men troligen i bättre kondition efter 15 år. Mitsubishi anser de vara likvärdiga Daikin.

Hmmm tror nog alla system gör sitt jobb i vårt hus. Men jag måste ju välja ett. Vilket hade du valt?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Har ni talat om bortledning av kondensvatten pÃ¥ vintern? 

Jag har en nibe 2025....som ej levererades med uppvärmt kondensvattentråg....det var ett separat tillbehör.

Förångaren frös sönder en vinter.

Därefter monterade jag tråget...och leder sedan bort vatten i ett uppvärmt avloppsrör. Det har fungerat fint i 12 år....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alla system har vatten mellan ute- och innerdel.

Firman (JS Energi) rekommenderade först Daikin, pga dess höga effektivitet och enligt dem, hög kvalitet. Men då jag visade viss skepsism mot hur ett Daikinsystem kan förväntas stå sig efter låt säga 15 år, är den skrot eller går den ens att hitta reservdelar till osv. då offererade de CTC som kanske tryggare alternativ. Lite lägre effektivitet (några hundra kWh varje år) lite omodernare i vissa delar men troligen i bättre kondition efter 15 år. Mitsubishi anser de vara likvärdiga Daikin.

Hmmm tror nog alla system gör sitt jobb i vårt hus. Men jag måste ju välja ett. Vilket hade du valt?

Då har du bra service JS Energi som rekommenderar första hand Daikin.
Det är ju ingen problem reservdelar. Luft/vatten värmepump som hålla ca 15 - 20 år då är det byta hela värmepump för flera märken.
Jag tycker att du kan ta Daikin  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, är det inte ganska stor skillnad effektmässigt på dessa maskiner? Jag har själv tagit in en drös offerter men blir inte klok, jag har fått förslag på allt från 10 till 17kW.

Får jag fråga vad dit erbjudande är på Daikin?

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektmässigt ligger de ganska lika; Mitsun 9,8 kW, CTC 10 kW och Daikin 11 kW om jag fattat rätt.

Prismässigt ligger Mitsun på 100 tkr, Daikin 104 tkr och CTC 114 tkr så även där relativt likvärdigt anser jag.

Vilken som blir totalt sett billigast att äga över låt säga 15 år är den stora knäckfrågan. Livslängd och underhåll lär ju väga större än prisskillnaden i långa loppet. Men jag kan inte förutspå vilken häst jag bör satsa på då jag har noll erfarenhet av samtliga märken, därav min fråga till er

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja den stora frågan på totalen är som vanligt vilken som behöver minst service/reparationer kommande 10-20 år och eventuella reservdelspriser kan spela rätt stor roll.

Ger dom 3 modellerna den effekt/framledning som du behöver och ingen har någon specifik fines/funktion som du känner behövs och det är samma installatör så blir det hugget som stucket.
Någon kanske har koll på reservdelspriser på dom 3 för tex cirkpump, kretskort , ventil och givare om det kan ge någon vägledning för ingen vp är en evighetsmaskin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Erfarenheten från den svenska marknaden och vårt klimat finns ju tveklöst hos CTC, så i min värld så borde deras maskiner vara byggda för att hålla längst. Men som de andra säger så är det nog väldigt svårt att veta.
Om leverantören säljer alla tre, och man utgår från att de har ungefär samma krav på vinst oavsett vilken maskin de säljer så borde installatören rekommendera den maskin han tror kommer att ge både dig och DEM minst problem framöver.
Så gör i alla fall jag när någon frågar vad jag rekommenderar, och för varje år man håller på så får man allt mer kött på benen när det gäller vilka maskiner som är mest problemfria.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
eller sÃ¥ rekommenderar dom den som ger bäst vinst  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det beror väl på vilken prissättning man har, vi försöker hålla samma vinst oavsett fabrikat.
Andra lägger på en viss procent.
Andra anpassar priset efter konkurrenternas priser.
Men man skall vara rätt känslokall om man inte säljer "det bästa" till den som låter dig som säljare bestämma.

Det jag kan tänka mig är väl i så fall om de anser alla fabrikaten likvärdiga, så väljer dom det som de tjänar bäst på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!