Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi - men vilken?  (läst 5411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2021, 18:33:19 »
Vilken väljer man?

Mitsubishi PUD-SHWM100YAA Zubadan
eller
Thermia iTec Eco Total 12

För-/Nackdelar: Mitsubishi
Det är en split med (R32), så ingen årlig läckage kontroll.
Zubadan-teknik för jämnare effekt, sägs det
”Endast” 10 kW
Enligt MelCalc så har den en ”Effekttäckning VP DUT” på 130% räknat med 20 grader inomhus och slutar värma vid 17 grader.
Osäkerhet kring servicekrav och om tekniken gör den mer komplex, mer som kan strula
Estetiskt tilltalande utedel
Lokal installatör


För-/Nackdelar: Thermia
12 kW
Ska täcka energibehovet enl säljaren, dock så fick jag ingen energiberäkning
Marginellt lägre pris än ovan
Känsla av äldre teknik, lite ”out of date”
Ombrandad Samsung-utedel?
Inte så estetiskt tilltalande, dubbla fläktar
På pappret högre ljudnivå
Lokal installatör

Någon som kan hjälpa till att tippa över vågskålen åt ngt håll?

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2021, 19:35:57 »
Varför inte Daikin?
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2021, 19:40:26 »
Skiljer för mycket i pris. Bor i Stockholm och känner inte att jag behöver den kräm en Top Grade 140 ger. Snitt temp här är väl som kallast runt -15 i nån vecka och snitt på året runt +5.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2021, 20:28:50 »
Hej
Tror inte Thermian ger mer värme än Mitsubishin när det är kallt ute, dvs 10 mot 12 kw gäller nog inte vid -15.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2021, 21:37:35 »
Zubadan-tekniken ska enligt papperna ge 10,3kW vid -15 och framledning 50grader. Ingen motsvarande siffra från Thermia men känns som att den ligger efter på den punkten.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2021, 22:07:38 »
Zubadan-tekniken ska enligt papperna ge 10,3kW vid -15 och framledning 50grader. Ingen motsvarande siffra från Thermia men känns som att den ligger efter på den punkten.

Eller mer varmast framledning 70 grader vid -15 ute och framledning 65 grader vid -28 grader ute. 10,8 kW se på nätet
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/air-to-water-heat-pump-high-temperature/daikin_altherma_3_top_grade.html
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2021, 23:02:38 »
Zubadan-tekniken ska enligt papperna ge 10,3kW vid -15 och framledning 50grader. Ingen motsvarande siffra från Thermia men känns som att den ligger efter på den punkten.

Kollade ni via beräkningsprogrammet olika modeller , Stockholm som du skriver har oftast inte många veckor med riktig kyla så min undran var om du har effektbehovet som Mitsubishin kan ge.
Kanske är äldre , lite sämre isolerat hus med hög förbrukning eller används det onormalt stora mängder tappvarmvatten?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #22 skrivet: 19 mars 2021, 06:40:02 »
Har även tittat på SWM100 (101%), SWM120 (117%) och fått förslag på en SWM80 (99%)

Förslagen från övriga tillverkare har varit allt mellan en 12kW och upp till en Nibe F2120-16, ingen har dock bifogat en Energiberäkning.

Ca 280kvm, 2 vuxna och 2 barn, äldre hus med en del värmeläckage. Normal tappvatten användning. Ca 24.000-26.000kWh per år för värme och VV via en Nibe F2020-8+VVM300.

Tänker att MelCalc inte tar hänsyn till ålder, värmeläckage, äldre element o dyl så kan finnas en poäng med att överdimensionera något. Better safe than sorry... Sen ligger samtliga övriga tillverkare högre i pris än samtliga Mitsubishis, förutom Thermian.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #23 skrivet: 19 mars 2021, 09:16:41 »
Frågan är hur F2020-8 egentligen fungerar nu när man räknar energiförbrukningen till 24-26 MWh/år? Om den går helt normalt så gott den kan, så tyder det på ett skyhögt energibehöv brutto per år. Då behöver man ta ett steg tillbaka och fundera på dimensioneringen igen.

Mitsubishi har en snyggare mer modern utedel tycker jag. Thermia'n har förmodligen en mer lättläst manual och kanske enklare styrsystem(?)
« Senast ändrad: 19 mars 2021, 09:18:20 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #24 skrivet: 19 mars 2021, 09:31:37 »
Siffran baseras på en Energideklaration fr 2016 (tidigare ägare). Niben har inte mått så bra, reparerats flera gånger, så den har garanterat inte varit 100%.
Har ingen historik på egen förbrukning då vi bott här alldeles för kort tid. Niben (VP) är nu dessutom konstaterad defekt, vintern tog död på den och den går på elpanna, så det är dags att byta.
Vi har inga energislukare, endast vanligt vardagsanvändning.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #25 skrivet: 19 mars 2021, 12:32:32 »
Har ingen historik på egen förbrukning då vi bott här alldeles för kort tid. Niben (VP) är nu dessutom konstaterad defekt, vintern tog död på den och den går på elpanna, så det är dags att byta.
Vi har inga energislukare, endast vanligt vardagsanvändning.
Saken är ju den att ni om samma temperatur hålls inomhus med värmepumpen som elpanna, har mycket bra input till en beräkning av vad huset kräver för uppvärmningseffekt. För så länge som man mäter faktisk ute-temperatur och vet inomhustemperaturen, så krävs det inte många dagar med data för att få en god indikation på husets värmebehov som funktion av temperatur.

Vädret två olika år skiljer sig ju en hel del, så förbrukningshistoriken för tidigare husägare med okänd funktion på värmepumpen är sannolikt inte bättre input än det man kan mäta sig fram till på en vintermånad med lite varierande temperatur ute.

Erbjuder ert elbolaget förbrukningsdata upplöst per dag historiskt och du kan få tag på temperaturen (kanske från samma källa eller SMHI), så är det bara att börja räkna på den data du kan få tag på. Annars är det bara att börja notera data själv medans det är lite kallt ute och värmebehov kvarstår.

Utloggad SnickSnack

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #26 skrivet: 19 mars 2021, 13:21:38 »
Nämnda förbrukning var siffror från 2016, vi flyttade in slutet av 2020, och för 2020 var totala förbrukningen 31 MWh/år. Så det verkar ligga i det spannet. Har inte tillgång till förbrukning per dag, om jag inte för dagbok själv såklart.

Frågan är hur exakt kan man dimensionera på ett gammalt hus. Det optimala är såklart runt 100% effekttäckning men kan man överdimensionera med en inverter? Dessa har ett spann på mellan 2,3-10 kW så bör funka även på sommaren. Skulle då falla på inköpspriset, men om dessa är snarlika?   dontknow

Men vad vet jag, jag jobbar inte med detta, visste knappt en tillverkare innan jag ställdes inför detta faktum. Vill bara ta ett beslut så att nästa gång värmepump kommer på tal är om 15 år.

Är den spontana reaktionen att det är för stort eller för litet? Är Thermian som är en "vatten-split" och 12kW bättre?

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2021, 14:30:30 »
Nämnda förbrukning var siffror från 2016, vi flyttade in slutet av 2020, och för 2020 var totala förbrukningen 31 MWh/år. Så det verkar ligga i det spannet. Har inte tillgång till förbrukning per dag, om jag inte för dagbok själv såklart.
Har du kollat så att det inte är så att du kan få dygnsförbrukning från din elnätsägare. Vi har EON som nätbolag och genom deras app så får man förbrukningen dygnsupplöst. Nu vet jag inte vilken nätägare du har, men har du kollat upp om det går att få tag på?

I annat fall ja... Det är inte så värst jobbigt att läsa av mätaren en gång per dag elller så vid ungefär samma tidpunkt under en period för att på så sätt få lite mer förbrukningsdata. Om man vill göra ett välgrundat beslut vill säga.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2021, 16:00:07 »
Är den spontana reaktionen att det är för stort eller för litet? Är Thermian som är en "vatten-split" och 12kW bättre?

Att Thermian ger 12 kW och Mitsubishin 10 kW vid +7 °C eller så är mer av akademiskt intresse. Det är när det är kallt ute som effekten behövs och då är de väldigt lika, drygt 10 kW, vad man kan se av de data som presenteras.

Ska man gissa på effektbehovet i huset så gissar jag på ~50 W/m² vid DUT/DVUT (-16 °C) vilket blir 14 kW för 280 m². Numera väljer man gärna minst 75% effekttäckning vilket motsvarar 10,5 kW vid -16 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi - men vilken?
« Svar #29 skrivet: 19 mars 2021, 16:59:39 »
Ska man gissa på effektbehovet i huset så gissar jag på ~50 W/m² vid DUT/DVUT (-16 °C) vilket blir 14 kW för 280 m². Numera väljer man gärna minst 75% effekttäckning vilket motsvarar 10,5 kW vid -16 °C.
Efter en ganska kall januari och februari 2021 med SnickarAlex som ägare till huset, så är det väl ändå tragiskt att man skall behöva gissa. Förbrukningen dessa månader ger klart bättre information om husets värmebehov (särskilt om det gått med "elpanna") än att titta tillbaks på historiska data från tidigare ägare 2016 och 2020 med okänd värmepumpsfunktion eller hushållsförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!