Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?  (läst 13374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« skrivet: 05 mars 2018, 20:37:21 »
Hej!
Vi har nyligen bytt luft/luftvärmepump i vår suterrängvilla från -79. Har tidigare haft bra effekt av en gammal pump som sedan gav upp. Vi valde Supreme 35 då vi bor i Östersund och har kalla vintrar, samt ett hus på 185kvm. I övrigt direktverkande el.

Nu har vi haft pumpen i två veckor och får inte upp innetemperaturen i gillestugan där pumpen sitter till mer än 19 grader? Det har ju varit väldigt kallt i helgen, -25, men kan vi inte förvänta oss mer av pumpen? Ett lokalt företag har varit här och justerat inställningarna och menar att vi bör förvänta oss mer av en så dyr pump. Återförsäljaren däremot skyller på det kalla vädret och att vårat hus skulle vara dåligt isolerat (vilket jag inte köper eftersom det funkat bra förut med låga driftskostnader).

Vad hade ni gjort? Bör jag stå på mig och få pumpen undersökt ytterligare, eller ska jag acceptera att jag nyss betalat 23000kr för en ny pump som fungerar sämre än vår 20 år gamla?

Tack på förhand!
Anna

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 20:56:18 »
supreme kommer väl ifrån polarpumpen? de har egna fristående tekniker.

du får reklamera

det är ju det "nya" köldmedlet R32 i denna, jag vet inte hur toshiba får det att fungera när det är kallt.
jag vet heller inte om polarpumpen tar dessa från svenska importören eller de importerar själva.

men allt detta tillsammans kan medföra att din pump inte presterar som förväntat

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 20:58:06 »
Hej!
Vi har nyligen bytt luft/luftvärmepump i vår suterrängvilla från -79. Har tidigare haft bra effekt av en gammal pump som sedan gav upp. Vi valde Supreme 35 då vi bor i Östersund och har kalla vintrar, samt ett hus på 185kvm. I övrigt direktverkande el.

Nu har vi haft pumpen i två veckor och får inte upp innetemperaturen i gillestugan där pumpen sitter till mer än 19 grader? Det har ju varit väldigt kallt i helgen, -25, men kan vi inte förvänta oss mer av pumpen? Ett lokalt företag har varit här och justerat inställningarna och menar att vi bör förvänta oss mer av en så dyr pump. Återförsäljaren däremot skyller på det kalla vädret och att vårat hus skulle vara dåligt isolerat (vilket jag inte köper eftersom det funkat bra förut med låga driftskostnader).

Vad hade ni gjort? Bör jag stå på mig och få pumpen undersökt ytterligare, eller ska jag acceptera att jag nyss betalat 23000kr för en ny pump som fungerar sämre än vår 20 år gamla?

Tack på förhand!
Anna

Vad hade ni för äldre pump tidigare?

Det här låter precis som Fh35-tråden:
"Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66519.0


1. Visst kör ni fullt blås på fläkten?
2. Har de kollat att den inte läcker?
3. Pdesign är 3.8 kW, avfrostar den ofta?
« Senast ändrad: 05 mars 2018, 21:07:14 av kWhalp »

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2018, 21:09:18 »
Vad hade ni för äldre pump tidigare?

Det här låter precis som Fh35-tråden:
"Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset"

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66519.0


1. Visst kör ni fullt blås på fläkten?
2. Har de kollat att den inte läcker?

Ja vi kör fullt blås på fläkten. Vad den gamla pumpen hette vet jag tyvärr inte, sen åkte på tippen :)

Men det låter inte orimligt dåligt det här då? Hur mkt ska jag våga bråka om att den inte levererar som vi trodde? Är det något fel eller brukar det vara såhär?

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2018, 21:12:32 »
supreme kommer väl ifrån polarpumpen? de har egna fristående tekniker.

du får reklamera

det är ju det "nya" köldmedlet R32 i denna, jag vet inte hur toshiba får det att fungera när det är kallt.
jag vet heller inte om polarpumpen tar dessa från svenska importören eller de importerar själva.

men allt detta tillsammans kan medföra att din pump inte presterar som förväntat

De anlitar lokala firmor på orter där de inte har egna tekniker stationerade.

Jo vi har reklamerar men problemet är fortfarande att de menar att det här är rimligt. Så min fråga är om det är det, eller om jag ska stå på mig och hävda att något är fel.

Enligt produktspecifikationen ska pumpen klara minus 30 grader så köldmediet borde vara anpassat för svensk vinter.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2018, 22:01:27 »
Hade ju varit kul att veta vad er 20 år gamla pump var för modell som utklassar en kraftig modern pump.....
men eftersom ni inte vet det blir det ju svårt att jämföra spec samt svara på er fråga.
Sen spelar ju isolering in ju kallare det blir, så vid -25 kanske den inte räcker till, det framgår ju på specen vad den ska klara att ge vid den tempen så det borde ni kunna uppskatta någorlunda.
Att den klarar gå ner till -30 menas bara att den fungerar vid den tempen men den ger klart inte mer ut än vad som tas in då.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2428
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2018, 22:47:11 »
De anlitar lokala firmor på orter där de inte har egna tekniker stationerade.

Jo vi har reklamerar men problemet är fortfarande att de menar att det här är rimligt. Så min fråga är om det är det, eller om jag ska stå på mig och hävda att något är fel.

Enligt produktspecifikationen ska pumpen klara minus 30 grader så köldmediet borde vara anpassat för svensk vinter.
Toshiba visar inte vilken effekt pumpen ger vid olika yttertemperaturer. Inga gafer eller nått alls.
Hittar inget alls om detta.
Den kanske ger hyffsad effekt ner till -15 men sen tappar den helt.
Det hade varit kul att se effektdiagrammen.
Om du mäter strömförbrukningen kan man gissa vad den ger mha interpolering av datan från broschyren.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2018, 23:22:03 »
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.
http://www.seweb.no/8/8.pdf

Anna_ste

  • Gäst
Anna_ste
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2018, 06:56:18 »
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.
http://www.seweb.no/8/8.pdf

Tusen tack för att ni engagerar er! För mig som inte är så insatt i ämnet och inte kan översätta alla dessa termer till praktiken; tycker ni det verkar rimligt att vi inte når mer än 19 grader när det är riktigt kallt ute?

En fråga som jag kanske inte vill ha svar på :) Borde vi ha köpt en annan pump utifrån våra förutsättningar?

Inatt stängde vi av alla element för att testa. Det har varit lite mildare ute, -11. Begärde 25 grader och fick 24 i gillestugan där pumpen är placerad, 23 grader i rummen intill på samma våning. Synpunkter från er som kan?

Tack!

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2018, 07:21:29 »
Tusen tack för att ni engagerar er! För mig som inte är så insatt i ämnet och inte kan översätta alla dessa termer till praktiken; tycker ni det verkar rimligt att vi inte når mer än 19 grader när det är riktigt kallt ute?

En fråga som jag kanske inte vill ha svar på :) Borde vi ha köpt en annan pump utifrån våra förutsättningar?

Inatt stängde vi av alla element för att testa. Det har varit lite mildare ute, -11. Begärde 25 grader och fick 24 i gillestugan där pumpen är placerad, 23 grader i rummen intill på samma våning. Synpunkter från er som kan?

Tack!
Det låter inte som att det är pumpen det är fel på och vid -25 vad hade ni för måltemperatur? Testa max nästa gång det är såpass kallt.
Hemma kör jag måltemperatur 26 grader när vi är hemma och max fläktstyrka för att vi ska kunna få ut värme i hela huset med vår LZ25TKE. Huset är iofs ca 20 meter långt och pumpen sitter i ena änden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2018, 08:31:28 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2018, 08:41:22 »
Håller med föregående talare, tror nog inte heller det är nåt fel på pumpen, den gör nog vad den ska och kan....
Vid -25 finns det inte mycket värme att hämta i uteluften oavsett vilken pump ni handlat, kolla i specarna som Karis länkade till så ser ni hur cop förändras vid de olika temperaturerna, dvs ratio mellan tillförd el samt uteffekt
Nästa gång det blir -25 så stäng av pumpen och ersätt med en värmefläkt på 2,5kw så kan ni jämföra på ett ungefär om den ger vad den ska, glöm ej simulera avfrostningar :)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2018, 09:00:50 »
Det som skulle vara intressant att få veta är utblåstempen, ca 5-10min efter en avfrostning. Mät ca 10cm från utblåset och sedan då även insugstempen (där pumpen suger in luften). Även vad du har för utetemp vid mätning.
Även längden på rören vore intressant samt om det fylldes på någon extra gas.

Kan vi få en bild på utomhusdelen och även inomhusdelen så vi ser hur den är installerad och förutsättningarna så vore det bra.

« Senast ändrad: 06 mars 2018, 09:18:36 av Knackarn »

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2018, 10:54:40 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.
En rimlig gissning är väl kanske att de närmaste två rummen är det enda man kollat på och där har det varit trevligt och varmt medans det inte blivit lika bra i andra rum.

Annars är det något än mer galet i beskrivningen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förvänta sig av Toshiba Supreme 35?
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2018, 11:19:42 »
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.
2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.
DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.
COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.

Helt korrekt analys.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!