Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin  (läst 30078 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Vattenmantlad kamin
« skrivet: 29 januari 2012, 10:47:02 »
Hej. Jag är i full gång med renovering av mitt hus. Huset är fr 54 stående råspånt ca 55 mm tjocka i väggarna + 100 mm isolering samt 30 mm isolerings skiva innan reviteringen. Källaren 100 mm iso 100 +50 mm cellplast i golven. Huset är på 80 kvm per plan. Har laggt in värmegolv i båda planen. Separata syrningar och schuntar.

Men nu funderar jag på vämen. Idag har jag en insatskamin på övervåningen.
Inget pÃ¥ nerdervÃ¥ningen.  Funderar pÃ¥ att byta ut den till en vattenmantlad kamin istället har god tillgÃ¥ng till ved.
Sätta en en acc tank på 500-1000 liter men slinga för tappvatten.

Hur låter detta i era öron är det en god idee eller dålig?
Hur stor kamin bör jag ha?
Funderar oxå på att montera in en luft/ vatten pump på sikt.

Kom mer än gärna med tankar och ideer!
Med vänlig hälsning,
Niclas

Huset ligger i stockholm.
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2012, 13:39:52 »
Om du skall "produktionselda" mot tankar med en kamin så kommer du snart att tröttna.
En rejäl vedpanna skall du nog satsa på. Ett par tre rejäla ilägg per dygn kan man stå ut
med i 10-20 Ã¥r (jag har provat), se´n vill man ha värmepump  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2012, 13:42:03 »
Om du skall "produktionselda" mot tankar med en kamin så kommer du snart att tröttna.
En rejäl vedpanna skall du nog satsa på. Ett par tre rejäla ilägg per dygn kan man stå ut
med i 10-20 Ã¥r (jag har provat), se´n vill man ha värmepump  Thumbsup
Ibland är vi överens  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2012, 14:56:15 »
Tack för en snabb respons.
Inte byta kamin alltså..
Satsa på en värmepump direkt och mys elda i insattsen alltså.
Oki. Men värmepump då vad gäller idag. Hade tänkt mig luft/vatten som sagt strolek?
Märke?
Eller är det bergvärme som e grejen?
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2012, 15:10:30 »
I stockholm lär luft/vatten funka bra men bergvärme ännu bättre kom ihåg när du jämför priserna att med bergvärme kan du behålla hålet när du byter vp medans med l/v byter man oftast rubbet *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2012, 19:25:40 »
kamin på ca 30kw o uppåt ska du ha. Som tidigare nämnts så är det vedpanna eller pump som gäller om du ska få det funka smidigt
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2012, 20:38:13 »
Okay en tanke.

Om jag nu skaffar mig som jag tänk mig en luft vatten vp.
Den kommer förse huset med värme vatten och tappvatten. Till det sätter jag en acctank på 500 liter.
Då jag tycker det är rätt mysigt med en brasa och har en insats idag vilken jag kommer elda i som komplement och mys. Finns det någon eller något att vinna på att installera en vattenmantlad isället för den som sitter. Är det försvarbart eller inte installation i förhållande till vinning av värme effekt?

Ni har helt rätt i att man kanske får jobba ihjäl sig om man ska värma huset med den.

En ved panna i huset vill jag inte ha. Det var en som jag just tog bort från källaren.
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2012, 20:44:14 »
Kör på med kamin som ett komplement och skaffa en enkel anläggning som värmer huset ska man docka ihop vatten mantlad kamin med vp blir det onödigt dyrt och inte så snyggt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 07:52:48 »
Okay en tanke.

Om jag nu skaffar mig som jag tänk mig en luft vatten vp.
Den kommer förse huset med värme vatten och tappvatten. Till det sätter jag en acctank på 500 liter.
Då jag tycker det är rätt mysigt med en brasa och har en insats idag vilken jag kommer elda i som komplement och mys. Finns det någon eller något att vinna på att installera en vattenmantlad isället för den som sitter. Är det försvarbart eller inte installation i förhållande till vinning av värme effekt?

Ni har helt rätt i att man kanske får jobba ihjäl sig om man ska värma huset med den.

En ved panna i huset vill jag inte ha. Det var en som jag just tog bort från källaren.
Vh
Niclas

Jag har precis så av två anledningar.
Dels vill jag inte ha 40 grader varmt i rummet när jag eldar, det löser en vattenmantlad kamin eftersom den inte avger så mycket till omgivningen.
Dels ville jag kunna höja tilloppstempen när VP inte orkar värma huset utan att slå på elpatronen.

För mig har det fungerat mycket bra. I år har inte temperaturen inneburit någon utmning för VP så jag har kopplat in en termostat på tanken som stoppar VP vid eldning.

Att gå från insats till vattenmantlat kostar en slant. Du ska ha ack, shuntar, styrning mm. Svårt att spara in den pengen om du inte gör det mesta själv och du verkligen utnyttjar systemet. Ett plus är ju om du kan få tag på ved billigt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2012, 07:34:41 »
Hej raptor.
Kul att du har ett sånt system. Själv tycker jag det låter som ett mkt bra system. Trodde jag var ensam om att tycka det ett tag.
Får du lägga mkt tid på eldning eller använder du det som ett komplement som jag hade tänkt?
Tänkte köpa en beggad acctank och en ny kamin. Ved har jag säkert några år av på tomten.
Tänkte just på det du sa om värmen att kaminen inte avger lika mkt strålningsvärme så det blir behagligare i rummet och man får ut mer effekt.

Vet du ngt ang hur mycket du kan ha sparat på denna typ av installation?
Och hur ser ditt system ut. Storlek acctank?
Storlek kamin?
Kylslinga?
Styrning?
Märke på kamin?

Tack igen för ditt svar.
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2012, 08:43:12 »
Hej raptor.
Kul att du har ett sånt system. Själv tycker jag det låter som ett mkt bra system. Trodde jag var ensam om att tycka det ett tag.
Får du lägga mkt tid på eldning eller använder du det som ett komplement som jag hade tänkt?
Tänkte köpa en beggad acctank och en ny kamin. Ved har jag säkert några år av på tomten.
Tänkte just på det du sa om värmen att kaminen inte avger lika mkt strålningsvärme så det blir behagligare i rummet och man får ut mer effekt.

Vet du ngt ang hur mycket du kan ha sparat på denna typ av installation?
Och hur ser ditt system ut. Storlek acctank?
Storlek kamin?
Kylslinga?
Styrning?
Märke på kamin?

Tack igen för ditt svar.
Vh
Niclas

Jag har en Olymberyl HFB 21kW varav 15 ska vara vattenburet.
Jag har kopplat in 2 av 4 anslutningar mot en acktank med laddshunt och en tredje anslutning har jag kopplat in påfyllning och expantionskärl.
Det är en ganska bra lösning tycker jag. Du fÃ¥r en flödesoberoende avläsning av systemtrycket, du kan passa pÃ¥ att fylla pÃ¥ systemet när du eldar vilket gör att syret fäller ut och det är lätt at lufta bort. Ytterligare en fördel är att du kan öppna pÃ¥fyllningen om du skulle behöva kyla av kaminen och bara lÃ¥ta säkerhetsventilen  släppa ut övertrycket ner i en golvbrunn tex.
Jag har en Exomatic-plc som styr ladshunt, radiator-shunt och larmer. Den styr även av-slag av VP vid eldning, typ som en termostat.

Jag konverterade hela huset från direkt-el till vattenburet och det första året, när jag hade gjort hälften, stod kaminen för hela uppvärmningen hela vintern och det krävdes ganska mycket eldning.. Nu eldar jag i den när det är kallt ute eller när det känns kallt inne och besparingen är nog inte jätterstor i år. Jag har den i mitt vardagsrum där vi sitter och tittar på tv vilket gör att det inte är något extraarbete att hålla eld i kaminen hela kvällen och på det sättet ha lite billig värme på natten.
Totalt sett har jag nog sparat 12-15000 kwh de år jag har haft den, med tanke på att den ersatt direktel och nu ersätter elpatron eller ett lågt COP.
Har man bergvärme är väl vinsten inte så stor och det är svårt att en tjäna in investeringen. Men om man har en L/V som inte ger något under - 5 så kommer du spara in den inom rimlig tid om det är ordentliga vintrar.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2012, 19:26:08 »
Jag har trakasserat Raptor mycket ang det tråden handlade om. Och jag tror på att skaffa en kamin och köra den som panna. Har kikat på antingen den som Raptor använder eller en från mygind design. Den ska ge 21kw på vatten och 4kw på rum av precis den anledningen att jag vill ha mysfaktorn utan bastukänslan. Sen även om man tar dom siffrorna med en nypa salt blir det helt ok.

Sen får man elda mer givetvis i en kamin jämfört med i en panna för att hålla värmen, men för mig vore det värt att några timmar per år köra elpatron och ha en snygg kamin som sköter värmen istället för att ha en ful panna i garaget med allt vad det innebär. Kaminlösningen så slipper jag dra en ny skortsten med.
Kan man elda då och då medan man är hemma, på morronen och inte har allt för länge mellan eldning så tror jag inte man behöver många elpatrontimmar en normal vinter. Jag räknade på 1000l acc. Sen vintrar med -30 veckor i sträck så går det givetvis mer el än med panna. Men då går elpatronen för alla med bergvärme, L/V och L/L med.

Börjar man i den änden att man gillar att elda och vill ha mysfaktorn, är väl uppvärmingen en bonus. Då kan man köpa dom pengar man tappar extremt kalla tider mot en panna. Är det enbart uppvärmningen man vill åt och hatar att elda så ska man givetvis ha en stor panna och 2-3 kubik tankar.

Min konvertering las lite på is pga att jag renoverar hela huset med allt vad det innebär. Nytt garage till sommarn etc. Sen har jag mina 2 llvp och min pelletskamin som alla är relativt nya. Så länge jag kan "lita" på dom känner jag inte att konvertering är akut. Men den dan den sorgen..

Mycket snack här nu och vet inte hur mycke vettigt jag fick sagt men, nån ska snacka skit med :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #12 skrivet: 06 februari 2012, 20:03:32 »
Jag har ocksÃ¥ vattenmantlat. Jag satte in det i vÃ¥ras när vi ändÃ¥ skulle sätta in en braskamin. Jag har pannrummet precis under kaminen och bra kontakt med rörläggare. Jag installerade en sÃ¥dan mest för att jag har konstig planlösning och precis som raptor säger vill jag inte heller ha 40 grader varmt i vardagsrummet efter flera timmars eldning. Nu har vi ca 10 minus ute. Jag skickar ut 9 kW pÃ¥ radiatorsystemet. Vid denna ute tempen ger min vp bara 6 kW. SÃ¥ jag har en hel del el tillskott dessa dagar om jag inte eldar. Men som exempel tände jag brasan vid kl 16. DÃ¥ tar det ca en halvtimme innan bÃ¥de tillskott och vp stannar. Sen dess har det varit avstängt. Men man fÃ¥r elda pÃ¥ ganska bra.  Säkert 8 vedträn i timmen. Men för var timme jag eldar nu sparar jag ca 10 kWh pÃ¥ elmätaren. SÃ¥ visst vill man elda och tycker det är mysigt och kul sÃ¥ är det ok. Men om man sparar massa pengar pÃ¥ det är nog tveksamt. Beror ju givetvis pÃ¥ vad man har för uppvärmning. Har du en bra dimensionerad bergvärme är det inte lönt. Men jag som har kass dimensionerad luft/vatten kanske det lönar sig när det är kallt. Se det inte som att det ska betala sig. Kolla mellanskillnaden pÃ¥ en vanlig braskamin och vattenmantlat. Dock skulle jag aldrig vilja ha en vanlig braskamin pga över effekten som gör att vardagsrummet kokar efter nÃ¥gra timmar om det inte är pÃ¥ typ 100 kvm.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2012, 21:06:10 »
 ;D kul att det kommer in lite kommentarer ang ämnet. Som jag tidigare sagt lÃ¥ter detta bra. Min kamin är direkt ovan pannrummet sÃ¥ dragningen blir kanon. Men hur har ni det med acctankar. Storlekar?.
Jag tänkte bara ha typ 500. Mitt hus e på 160 kvm.
Hörde någonstans att man skulle ha kvm *10 dvs 1600 liter.
Vad har ni för Ã¥sikter ang detta. 
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2012, 21:12:26 »
Bra med så stor tank som möjligt, men du kommmer bara kunna ladda den full på en hel dags eldande.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!