Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektro Standard 480  (läst 18851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Elektro Standard 480
« skrivet: 14 juni 2005, 22:43:16 »
Då har det hänt här med efter 15 år. Kompresorn i min Elektro Standar 480 går hela tiden och blir väldigt varm sedan surrar den med en annan ljud 4-5 sekunder innan den tystnar igen.
Det enda som jag har lagat på den är förångaren som bytes efter 5 år och där tog försäkringen sin del av kostnaden.
Troligen hade den hållit 1-2 år till om jag inte hade haft så många galna ved eldare runt om mitt hus.
Problemet för mig är att jag måste stänga tilluftsagregatet varje kväll 4-5 timmar så att den värsta
röken försvinner vintertid.
Personligen hoppas jag att myndigheterna tar tag i detta inne i städerna omgående innan för många satsar på ved eldning. Tycker det är löjligt med alla skyltar där det står högst en minuts tomgångskörning inne i stan med en katalysator bil när en villa ägare kan elda en hel kväll med skräp utan böter.
Nu har jag nog retat upp vedeldarna tillräcklig så tillbaka till ämnet igen.

Sitter här nu och velar mellan NIBE 310 P och IVT 490 eller heter det 790 idag. Comfortzonen är för dyr men hade priset varit 15000 kr lägre så hade jag köpt den.
Bergvärme och jordvärme utesluter jag på grund av priset. Min totala elförbrukning har varit mellan 12000 - 14000 kw årligen. Huset är 125 kv + uppvärmd garage på 35 kv (15 grader) Brukar värma upp bastun en gång i veckan också.
Man får ångest av det här köpet när man har läst om alla problemen med dom nya gaserna. Borde vara minst 6 års garanti på maskinerna så att man kunde känna sig lite lugnare.
Som jag påpekade innan så har jag problem med rök ute på kvällarna och då måste det vara smidigt skruva ner hastigheten på värmepumpen. Om jag har läst rätt på Niben så måste man plocka ner plåtar för att ändra på hastigheten men hur är det på IVT. Har försökt läsa på deras hemsida men blir inte klokare av det.
Tycker det står bara på hemsidan att dom är störst bäst och vackrast men vill man ha lite mer fakta så blir det värre.
Tur att det är sommar så man har lite tid att fundera.
NI som har dom två frånluftsvärmepumpparna som jag nämde, skriv vad det är som är bra och dåligt med dom så alla vi som velar blir lite klokare
« Senast ändrad: 15 juni 2005, 06:35:20 av gustav »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elektro Standard 480
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2005, 09:11:58 »
Nibes nya Fighter 600P skulle kunna vara ett bra alternativ, enligt JanneEl så skulle den kosta runt 37000 kr. Den tar energi både ur frånluft och uteluft, kompressorns märkeffekt är 1000 W vilket borde betyda ca 3 kW i uteffekt.


http://www.nibeonline.com/pdf/039351-2.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elektro Standard 480
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2005, 12:13:45 »
Jag tror inte Nibe 600 är en ny produkt utan snarare en gammal på väg ut som inte säljs längre.

Jag hittade de "dolda" dokumenten för ett år sedan och har även för mig att den fanns i en lista över värmepumpar från Energimyndigheten för flera år sedan. Tror med andra ord att det är en gammal teknik (behöver ju inte vara dåligt för det). Men konceptet verkar intressant.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elektro Standard 480
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2005, 20:27:22 »
Nibe 600 P måste vara något hemligt när man inte hittar något om den. Tycker den skulle vara perfekt i södra Sverige med det priset och oftast är det plus grader vintertid.
Har vi någon här som är ägare till en Nibe 600 P
Skriv i så fall vad du tycker om den värmepumpen.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Elektro Standard 480
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2005, 20:42:06 »
Jag såg att Messer känner någon som har en vi måste fråga honom om erfareheter.

Se min tråd om -80 tals bostäder  i den nämner jag 2000 bästa värmesystem med 600P
Som FredrikO skriver kan det vara en utgående modell. Jag själv förstår ej varför den skulle utgå det finns ju ingen bra ersättare till den modellen. som både tar han om uteluft+Frånluft för att få så bra som möjlig återvinning och COP.

Se även citat från Messor.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3451.msg33475.html#msg33475

Citera
Hej, min kompis har en Nbe Fighter 600P och han får ett A3 larm, är det nån som vet va det kan vara.
Sen undrar jag var kan man få tag i dokumentation över pumpen här på nätet, tänkte se om jag kunde lära mig lite om pumpen som han har. Mitt svar finns i den ref. tråden.
Han som levererade pumpen skulle kommit med en ny datormodul eller så för c:a ett år sedan men han har inte dykt upp än.

Messer

Jag såg Rickard angav 3kW ut från VP. Jag vill ange minst 4.0 i COP pga den höga återvinnings temp. så minst 4kW effekt ut från 600P bär vara rimligt.


Jag har även vissa intressen att ev handla en 600P. Min 2010 räcker ej till för mitt behov så istället för docka en till 2010 så jag kör med två st så bör det vara bättre att ha en 2010+en 600p. Bättre fördelning av värme + återvinning. Nu har jag frånluft som värmer kråkorna.
« Senast ändrad: 16 juni 2005, 21:06:05 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Elektro Standard 480
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2005, 23:10:02 »
Jag känner två, min systerson och han verkar nöjd men min kompis är inte nöjd.
Han skulle fått hjälp av installatören men han dyker inte upp och kompisen är lite slö på att jaga honom, han har så mycket att göra.
Nåja jag ska FÖRSÖKA jaga på honom så att han jagar installatören.
Han får A03 larm och om han stänger av pumpen och sätter på så försvinner larmet men kommer tillbaka ganska fort igen men om han gör Norsk reset (slår av strömmen) och starta upp den så kommer inte larmet på ett bra tag. Det kanske verkar kryptiskt men jag har inte varit med och kollat va han gör än.
Installatören skulle byta datorkortet men som sagt han kom inte.
Jag måste försöka få kompisen att intressers sig för forumet, för han är en bra källa för info om det mesta.

Messer

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Elektro Standard 480
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2005, 16:31:34 »
Då har det hänt här med efter 15 år. Kompresorn i min Elektro Standar 480 går hela tiden och blir väldigt varm sedan surrar den med en annan ljud 4-5 sekunder innan den tystnar igen.
Det enda som jag har lagat på den är förångaren som bytes efter 5 år och där tog försäkringen sin del av kostnaden.
Troligen hade den hållit 1-2 år till om jag inte hade haft så många galna ved eldare runt om mitt hus.
Problemet för mig är att jag måste stänga tilluftsagregatet varje kväll 4-5 timmar så att den värsta
röken försvinner vintertid.
Personligen hoppas jag att myndigheterna tar tag i detta inne i städerna omgående innan för många satsar på ved eldning. Tycker det är löjligt med alla skyltar där det står högst en minuts tomgångskörning inne i stan med en katalysator bil när en villa ägare kan elda en hel kväll med skräp utan böter.
Nu har jag nog retat upp vedeldarna tillräcklig så tillbaka till ämnet igen.

Sitter här nu och velar mellan NIBE 310 P och IVT 490 eller heter det 790 idag. Comfortzonen är för dyr men hade priset varit 15000 kr lägre så hade jag köpt den.
Bergvärme och jordvärme utesluter jag på grund av priset. Min totala elförbrukning har varit mellan 12000 - 14000 kw årligen. Huset är 125 kv + uppvärmd garage på 35 kv (15 grader) Brukar värma upp bastun en gång i veckan också.
Man får ångest av det här köpet när man har läst om alla problemen med dom nya gaserna. Borde vara minst 6 års garanti på maskinerna så att man kunde känna sig lite lugnare.
Som jag påpekade innan så har jag problem med rök ute på kvällarna och då måste det vara smidigt skruva ner hastigheten på värmepumpen. Om jag har läst rätt på Niben så måste man plocka ner plåtar för att ändra på hastigheten men hur är det på IVT. Har försökt läsa på deras hemsida men blir inte klokare av det.
Tycker det står bara på hemsidan att dom är störst bäst och vackrast men vill man ha lite mer fakta så blir det värre.
Tur att det är sommar så man har lite tid att fundera.
NI som har dom två frånluftsvärmepumpparna som jag nämde, skriv vad det är som är bra och dåligt med dom så alla vi som velar blir lite klokare
Välj fighter 360 P då kan du ändra fläkthastighet i menyn... du får fin varnvattenhöjning på köpet samt en lite större kompressor..
Men att sänka fläkthastighet är inte så bra det är samma som att sänka farten på en kb pump för bergvärme och ger då vp mindre värme med risk för lp-larm..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elektro Standard 480
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2005, 23:03:51 »
Jag var hos rörmokaren i dag och tänkte kolla priset på IVT 790. Det skilde ca 3000 kr om man jämförde med Nibe 310 P och då tänkte jag att dom pengarna (mellan skilnaden ) kanske räcker till en reparation på Niben om den går sönder och hemförsäkringen hjälper till.
Rörmokarfirman påstod även att IVT 790 har blivit stoppad några månader framåt på grund av något fel på den.
Det som jag inte gillar med IVT är att det är omöjligt få några ca priser genom internet och då tyckte jag att Nibe var ärligare med det samt att deras hemsida är bra tycker jag. Jag jobbar själv på byggsidan och oftast är det IVT värmepump som står där när reparatörerna kommer. Sist var det ett hyreshus där dom inte fick någon varmvatten (Bergvärme) och det kom två reparatörer som var där hela dan. Reparatörerna gjorde något och sedan fick dom vänta upp till två timmar i mellan och se om det hjälpte. Nästa gång jag ser vaktmästaren så skall jag fråga vad det var för fel på den pumpen och vad det kostade.
Jag velade mellan Nibe 360 P och 310 P. Priset avgjorde, det blev Nibe 310 P på grund av att jag har en väl-isolerad hus och jag är osäker om driftsäkerheten på värmepumpparna i dag.
 

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Elektro Standard 480
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2005, 16:42:24 »
Jag var hos rörmokaren i dag och tänkte kolla priset på IVT 790. Det skilde ca 3000 kr om man jämförde med Nibe 310 P och då tänkte jag att dom pengarna (mellan skilnaden ) kanske räcker till en reparation på Niben om den går sönder och hemförsäkringen hjälper till.
Rörmokarfirman påstod även att IVT 790 har blivit stoppad några månader framåt på grund av något fel på den.
Det som jag inte gillar med IVT är att det är omöjligt få några ca priser genom internet och då tyckte jag att Nibe var ärligare med det samt att deras hemsida är bra tycker jag. Jag jobbar själv på byggsidan och oftast är det IVT värmepump som står där när reparatörerna kommer. Sist var det ett hyreshus där dom inte fick någon varmvatten (Bergvärme) och det kom två reparatörer som var där hela dan. Reparatörerna gjorde något och sedan fick dom vänta upp till två timmar i mellan och se om det hjälpte. Nästa gång jag ser vaktmästaren så skall jag fråga vad det var för fel på den pumpen och vad det kostade.
Jag velade mellan Nibe 360 P och 310 P. Priset avgjorde, det blev Nibe 310 P på grund av att jag har en väl-isolerad hus och jag är osäker om driftsäkerheten på värmepumpparna i dag.
 
Du tog hur som helst ett bra beslut F 310P är en mycket välbeprövad frånluftsvärmepump och har enligt vad jag tycker få fel...
Men jag skulle valt 360P den har större kompressor ger mer återvinning samt har bättre styrning som ger mindre eltillskott..

Att ditt hus är välisolerat är bra men inte nått som är avgörande vid val av pump...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elektro Standard 480
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2005, 23:07:07 »
#8

Började bli stressad med beslutet bara för att semestern är så nära och jag är tvungen byta mattan och måla.Trodde faktiskt att det var samma styrning i båda pumpparna men det är som det är nu.
Rörmokaren skulle komma klockan ett i dag och lossa den gamla maskinen (Fyra rör) men tror ni han kom.
Nej, och han hade stängt av telefonen. Hade varit tacksam om han hade ringt sagt att han hinner inte idag. Nu är jag tvungen avboka mattkillen i morgon.
Det största proplemet är hur man får in maskinen.
Man får säkert blodsmak i munnen när man skall bära den.



Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Elektro Standard 480
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2005, 23:13:14 »
Många gånger klarar man sig med en rejäl säcka kärra för att baxa in ett aggr. Va beredd med några grova plankor och så sen får ni försöka baxa in aggr.

Tror rörläggaren har klart för sig hur man hanterar stora aggr.

Va ej orolig för det.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elektro Standard 480
« Svar #11 skrivet: 30 juni 2005, 17:01:44 »
Många gånger klarar man sig med en rejäl säcka kärra för att baxa in ett aggr.

Kallas för pirra i övriga landet!... Skånebonde!  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Elektro Standard 480
« Svar #12 skrivet: 30 juni 2005, 18:01:17 »
Vi kanske skall börja med lite slang och dialekt i forumet då blir det roligare att läsa och förstå. Ni i norrland tar era uttryck och vi söderut svarar tillbaka med vårt språk. ( halv dansk dialekt)


Citera
För att jävlas så tror jag att vi ´hade haft det roligare om vi ej blivit svenska medborgare utan även nu varit danska. Men det var i slaget vid Lund vi förlorade vårt ursprung.

Vi skåne med blekinge och halland kunde varit danska nu. Men tillbaka till forumets trådämne.

Det ordnar sig nog ändå om man tar det som det kommer. Sen tar en riktig karl och rejäla tag och grabbar tag i sina pinaler i ett huj har hela det stora härligheten kommit in med buller och bång skall du få se.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Elektro Standard 480
« Svar #13 skrivet: 30 juni 2005, 23:00:23 »
Jag känner två, min systerson och han verkar nöjd men min kompis är inte nöjd.
Han skulle fått hjälp av installatören men han dyker inte upp och kompisen är lite slö på att jaga honom, han har så mycket att göra.
Nåja jag ska FÖRSÖKA jaga på honom så att han jagar installatören.
Han får A03 larm och om han stänger av pumpen och sätter på så försvinner larmet men kommer tillbaka ganska fort igen men om han gör Norsk reset (slår av strömmen) och starta upp den så kommer inte larmet på ett bra tag. Det kanske verkar kryptiskt men jag har inte varit med och kollat va han gör än.
Installatören skulle byta datorkortet men som sagt han kom inte.
Jag måste försöka få kompisen att intressers sig för forumet, för han är en bra källa för info om det mesta.

Messer


Ett AO3 larm är ett larm som utlöses av antingen lågtryckspressostaten eller högtryckspressostaten men lp larmet återställer sig självt om man stänger av apparaten.
Så detta är då ett lp-larm och det beror på lågt tryck i köldmediumkretsen..det kan man få av några olika orsaker antingen att fläkten lagt av eller igensatta filter.
Det kan även bero på läckage i antingen förångaren eller att någon skarv har en lödläcka..

Kolla på kanal 4 när kompressorn just har startat går förångningstempen ner under noll snabbt är det ett läckage om nu fläkten går som den ska vill säga..
Bara ringa sin lokala reparatör och be han kolla på maskinen i så fall..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elektro Standard 480
« Svar #14 skrivet: 13 juli 2005, 21:18:01 »
Då är det klart med ny matta, om målat , all inredning på plats och Nibe 310 P är också på plats.
Som sagt innan så var jag orolig hur jag skulle få ut den gamla pannan och in med den nya.
Jag hade kommit överens med rörmokaren att han bara lossar och tömmer den gamla och sedan kommer tillbaka
när allt är klart och den nya står på plats. Passade på och frågade igen hur han brukar ta ut och in pannorna men han bara flinade glatt och sa "Bära" och sedan åkte han.
Jag har hemma en säcka kärra som har varit med på några öl resor till Danmark men när jag provade lyfta Niben med den så förstod jag att den klarar nog inte dom vikterna.
Men det löste sig för jag kom ihåg att vi har ju kraftiga tegelkärror på jobbet. Tog hem en med handbroms och det kan jag rekomendera till alla för enklare kan det inte bli. Handbromsen gjorde att pannan kunde inte sticka iväg hur som helst och det blev mycket säkrare.
Men har ni tänkt på att när man har löst dom gamla problemen så dyker det upp nya hela tiden.
Nu är det luftflödena jag tänker på. Fabriksinställningen på frånluften är 10 och då suger pannan nästan in mattorna från golvet in i ventilationskanalerna.
Frågan är vilken hastighet är lagom på skala 1 - 10 när huset är på 125 kvadrat och om man inte vill ha orkan vindar inne.
Jag läser här i häftet att om värmepumpen skall arbeta på bästa sätt bör ventilationsflödet inte
understiga 28 L/S och det är en väldigt fin fläktdiagram också men tyvär så måste jag erkänna att jag blir inte klokare av den.
Jag tänker ringa till en ventilationskille efter semestern så att han kan ställa in alla ventilerna också.
Sedan är jag fundersam med värmepumpen för den startar ungefär en gång i timmen och värmer varmvatten även när man inte använder något plus att det är 30 grader varmt ute.
Startar vid 50 och stannar vid 54 grader.
Det blir minst 24 starter per dygn.
Frågan är om det är normalt eller skall man justera på något.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!