Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: finns styrning för att värma en tank först och efter det värma en andra tank?  (läst 5674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Ja.. gÃ¥r det som sagt att fÃ¥ solfÃ¥ngaren att först ladda en tank och när den är tillräckligt varm sÃ¥ ska den börja ladda en  andra tank?

Ifall vi skulle få för oss att skaffa en VVB idag som värms av solfångare och eventuellt senare komplettera anläggningen med en eller flera ack.tankar för att också kunna värma huset.
Eller ack.tank för att värma huset först och sen komplettera med en VVB.
« Senast ändrad: 10 februari 2009, 12:13:27 av Orcus »
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad CharlyBrown

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Det finns säkert fler, men den här kan det i alla fall. Man kan prioritera VVB till en viss temp.

http://www.nn-energy.se/catalog/product_info.php/cPath/21/products_id/32

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror att laddomat 4030 ska funka för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
joo du behöver ingen styrning...koppla tankarna rätt så slipper du joxa på med nått
sånt = serie koppla tankarna
toppladda i första tanken å ställ inladdnings termostaten på 60 grader

så löser det sig helt skälv då första tanken är varm = 60 grader så fylls den andra på helt av sig skälv....lösningen är enkel

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Det jag tänker på om jag skulle seriekoppla tankarna är att när solen inte lyser så mycket(vår/höst/vinter) så riskerar den volym som det då blir bli för stor så solen inte hinner värma tillräckligt för att ge någon egentlig skillnad.

har jag solfångarna kopplade till en tank enbart för VV så borde fångarna ha lättare att få upp den i högre temp än om den ska värma både VV och husvärmen då kombitanken borde ha en hel del mer vatten att värma.

Jag funderade då på att ha en VVB, en mindre ack.tank och en större ack.tank.

Mellan den mindre och den större ack.tanken där skulle man kunna ha seriekoppling för att få till en större lagring när solen väl börjar ge lite mer effekt för att slippa kokning.

Eftersom solen inte lyser så länge på vår/höst/vinter så borde ju ett system med mindre mängd vatten klara av att värma upp huset till lagom temp på dagen för att sen under natten låta tempen sjunka och sen hoppas på sol igen dagen efter.
Det blir alltså en kompletterande uppvärmning av huset och ingen primär uppvärmning.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Jag har en så'n här:
http://www.ta.co.at/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,78/Itemid,/lang,en/
Den har flera program med dubbla tankar och den bör klara det du efterlyser. Jag körde först dubbel inlagring (högt/lågt) men håller på att testa med två tankar istället. JAg tycker inte den prioriterar rätt mellan tankarna i alla läge och jag tycker inte heller att varvtalsstyrningen gör rätt vid laddning mot den ena tanken men det är bara smådetaljer. Det funkar.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
varför tjorva till det....har du tex 2x500 eller 2x750 liter kopplat i serie så händer precis det du vill göra helt automatiskt utan styrningar....

är det lite solinstrålning så laddas tex bara toppen på första tanken till tex 60 grader
iomed solen inte orkar värma mer vatten
kopplar du då stigen till huset i topp på tanken kan du tex välja om du vill värma huset
eller använda vatten skvätten till att göra varmvatten

sen går det ochså att styra systemet genom att ta ut och stoppa in tex stig och retur olika i höjd på tanken,tar du ut stigen mitt i första tanken är alltid varmvattnet prio iomed det tillverkas i topppå tanken,det går att trixa mycket med detta...

tyvär så gör folk inte det utan det e ofta nån trög och seg rörkrökare som kopplar in allt som dom gjort dom senaste 200 åren ...


Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Jag satt och läste den här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23568.0" trÃ¥den nyss om acktankar, hur jag nu missat den har jag ingen aning om  ::)

jag har fått uppfattningen att med mindre tank så skulle jag kunna låta solfångarna värma huset fortare på höst/vinter/vår än med en större som kanske bara blir ljummen så det inte är nån idé att skicka ut värmen på elementen.
Men nu börjar jag fundera om jag haft för höga tankar om solfångarna, de kanske inte lyckas få upp vattnet tillräckligt ändå för att ett system med mindre vatten kommer funka överhuvudtaget? på höst/vinter/vår alltså.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
haha tjaa det beror ju ochså på hur stor anläggning du har 29000 vacumrör värmer säkert en del


skit i värme tankarna å koncentrera dig på att få varmvattnet till att funka först...har du över värmme så värmhuset med överskottet...om du får över nått,använder du värmen på vår å höst till att värma huset kommer du ej att ha nått över till varmvatten ...gissar jag på

ska du ha gratis värme från solen så satsa på passiv solvärme...typ instrålnings värme genom fönster och den typen av gratissolvärme

att dimentionera en solvärme anläggning så att du får ut bra effekt vinter å höst innebär bara problem ,,då man måste bygga jädrigt stort och man får trubbel med att de går varmt på sommaren

låna böker på bibblan om passiv solvärme och lågenergi hus mm mm där står mycket bra grejer
om både riktig solvärme och passiv solvärme

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
ja jag får nog ge upp tankarna jag tänkt och mer gå på två tankar i serie.

Bara solen tittar fram nu så värmer den redan vårat hus, den tittar fram vid ca kl9 och sen lyser den på vårat hus tills den går ner vid kl15 kanske det blir :)

Vårat hus verkar hålla hyffsad värme redan idag, vi värmer huset med enbart en L/L-pump på nedervåningen och igår hade vi -17 bra länge och sen inatt gick det ner till -20, sen när jag vaknade imorse vid 6.30 så hade vi fortfarande 18grader på övervåningen och 19.5 nere vilket får anses riktigt bra tycker jag.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0

 ;D

Vilken bra sida..... Thumbsup Thumbsup
Får nog bli en TDC 3'a för mig...passar perfekt när jag skall ladda 300 litaren först (prio 1) och sedan överskott till 750 litaren.

Chrille

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej

joo flera av er har säkert passiv solvärme redan,iden har funnits i flera hundra år och används flitigt i länder söder ut..skilnaden e att dom vet hur man bygger passiv solvärme

kruxet här hemma är att folk inte riktigt fattat hur det funkar med passiv solvärmme och hur man ska begränsa instrålad värme...mitt vardagsrum va ett fint typ exempel ..46 grader mitt i sommaren å det gick alldrig va där vår eller sommar ...

ska jag bygga nytt nångång blir det byggt för max passiv solvärme och 90 rör på taket
kombinerat med en vatten mantlad vedkamin

glömde jag säga att huset  blir ett riktigt passivhus....


Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
Intressant läsning, mycket intressant. Med en styrning som kan ladda olika tankar beroende på dess temperaturer fick jag plötsligt en mycket bättre bild av hur jag ska kunna göra ett system hemma. Lite som Kall Kyl testade, fast på två olika tankar. En toppladdad enbart för varmvatten och en enbart för värmesystemet.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Intressant läsning, mycket intressant. Med en styrning som kan ladda olika tankar beroende på dess temperaturer fick jag plötsligt en mycket bättre bild av hur jag ska kunna göra ett system hemma. Lite som Kall Kyl testade, fast på två olika tankar. En toppladdad enbart för varmvatten och en enbart för värmesystemet.

hej
jaja lycka till  Thumbsup
tror flera av er kommer att bli besvikna om ni inte lägger en riktigt stoor order på solfångare
gissar på att snittet av er kommer att måsta köpa på er minst 120 rör...för att ni ska få ut den effekt ni vill....eller hoppas på

fattar inte hur ni kan tro att solvärmen ska räcka till värme vintertid ? dÃ¥ solvärmen har stora problem att göra varmvatten pÃ¥ sen höst,vinter Ã¥ tidig vÃ¥r...sÃ¥g nÃ¥n rapport i nÃ¥n annan trÃ¥d om 30-40kwh per mÃ¥nad vintertid...den mänden energi bränner vi pÃ¥ mindre  än 24 tim i kÃ¥ken
vintertid ligger vi på ca 50-60 kwh/dyngn


felet är helt enkelt = vinter för få timmar med sol per dyngn
det finns inte nog med dag för att solfångarna ska funka ,lägg sen till att 50% av tiden snöar det eller är grådisigt
då kvittar det ju om anlägningen består av 3 rör eller 400 rör effekten är starkt begränsad

matar man då på med tex 300 rör och får ner några kwh per dag så kommer väl anläggningen att sprängas sommar tid + att jag vill gärna se ekonomin i eran investering
hur räknar ni hem det hela ???

släng pengarna pÃ¥ isolering och ved i stället  ;D

« Senast ändrad: 11 februari 2009, 08:16:13 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
I mitt fall är det inte i första hand värme till huset jag vill åt. Även om jag är ganska övertygad om att vi skulle kunna få en del höst och vår.
En styrning som kan hantera två tankar vore enklare om jag skulle bygga då jag har väldigt ont om plats i tvättstugan. Därav vill jag placera en mindre tank (högsmal tank, 150-200 liter) med solslinga och förvärmningsslinga i tvättstugan, där vår flvp står. Laddas den till max 65 grader behövs inga blandningsventiler där.
För att sedan ta tillvara på så mycket som möjligt av fångarnas effekt växlar laddningen över till en större tank, placerad i garaget, som är kopplad som en volymförstorare på elementslingan och på så vis går på elementslingans cirkulationspump.

Jag vet inte till hundra om det gÃ¥r att göra sÃ¥ men jag skulle vilja.  ::)
Annars får det bli en liten anläggning och en liten tank som endast ger förvärme åt tvv.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!