Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir 7,9 LP löser ut... igen!  (läst 1902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d99bjbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
EcoAir 7,9 LP löser ut... igen!
« skrivet: 20 april 2008, 10:12:22 »
Hej.
Jag har haft en EcoAir 7,9 sen 2004. De första två åren funkade den inte som den skulle, utan LP löste ut när temperaturen gick under nollan. Han som installerat pumpen hade gått i pension och jag visste inte vem jag skulle vända mig till, körde på olja till största delen i ca 2 år! I mars 2006 fick jag kontakt med ny installatör och han kom hit och bytte enligt uppgift filter och sa att funkar inte detta får vi byta hela pumpen.

Nu har den kört i ca 2 år utan större problem förrän häromdan. Pumpen lät lite konstigt och sen en dag senare löste LP ut och när jag försöker få igång den kör den bara ett par minuter och LP löser ut igen. Kan någon hjälpa mig att förstå?

Varför skulle ett filter påverka att LP löser ut?

Vart sitter detta filter i så fall?

Går det att rengöra själv?

Jag skall hur som helst ringa installatören på måndag, men det hade underlättat om jag fattat lite mer...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: EcoAir 7,9 LP löser ut... igen!
« Svar #1 skrivet: 21 april 2008, 11:22:47 »
Måste väl vara torkfiltret, det går inte att byta själv, filtret tar bort ev fukt i köldmediet.

Men det kan också vara brist på köldmedia. Kolla synglaset på VP:n under drift om där är några bubblor, vid start så kan det bubbla lite men sen ska de försvinna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad d99bjbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 7,9 LP löser ut... igen!
« Svar #2 skrivet: 23 april 2008, 21:56:24 »
Hej!
Märkte att kompressorn gick och att hetgasen var på 102 grader samtidigt som fläkten inte gick igång. Testade att köra på manuell och enbart fläkt, inget hände. Pratade med en reparatör från CTC i måndags, han sa att han bytt 5 st fläktar det senaste halvåret så det var en trolig orsak till problemet.

Utloggad d99bjbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir 7,9 LP löser ut... igen!
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2008, 09:01:28 »
Hej!
Ville bara informera: Det var fläkten som rasat ihop. Nu funkar allt som det ska igen  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!