Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta vatten ur borra ?  (läst 9654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ta vatten ur borra ?
« skrivet: 27 april 2005, 21:50:41 »
Hej på er alla.

Har fått en värmepump installerad i januari i år, en Nibe 1215-7 med ett borrhål på 140m. Nu funderar jag lite på att ta lite vatten ur borrhålet, efter att ha läst igenom en del, här i detta suveräna forum.

Med risk för att avslöja min okunskap, måste jag ändå fråga: i toppen på foderröret ( heter det så ?) sitter det ju en gummi-muff som slangarna kommer upp genom. På gummi-muffen finns möjlighet att stoppa in två slangar till, av klenare mått. En kan jag ju använda till vattenpumpen, så långt är allt frid och fröjd, men är det så att jag måste sätta in en slang till för att få in luft när jag pumpar ut vatten ur borrhålet ? Blir det vacuum i borrhålet annars ?
Jag bör väl nämna att jag har tänkt använda en typ "ÖB" pump som inte klarar mer än 8-10 meters sughöjd.

M.v.h Lars K

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #1 skrivet: 27 april 2005, 22:02:40 »
Hej .har testat på mitt borrhål med en sådan och sedan monterat backventilen och fyllt pumpen med vatten så var det inga problem. Den har ju begränsad sug kakapacitet på nåt påtyp5-7 meter. Mitt vattenstånd i hålet ligger bara 1,5 meter under mark nivå. med maxflöde ut på mattan minskade nivån med typ 2 meter. Hadde gummilocket på vid flertal starter under ett dygn och inga problem./Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #2 skrivet: 27 april 2005, 23:42:16 »
Vår gamla vattenbrunn hade också gummilock. Aldrig några problem med undertryck. Om det nu skulle bli ett mindre undertryck så kanske det bara är bra då möjligen skulle kunna suga in lite mer vatten i brunnen från omgivande mark.

När det gäller max sughöjd så har alla jetpumpar (avsett fabrikat) en begränsning på 8-9m sughöjd. Det beror på pumparnas grundkonstruktion och det spelar ingen roll om det står Grundfos eller ÖB på pumpen. För att uppnå större djup måste man antingen ha ejektorpump eller sänkpump. Ejektropump fungerar bra tillsammans med kollektorn. En sänkpump fungerar mindre bra då den roterar liiite vid start och stopp och då skaver på slangarna. Kan säkert bli rätt trångt också att få ner den. Visst kan den monteras under kollektorn men då blir det problem med service av pumpen. Vid service måste då först kollektorn tas upp innan man kommer åt pumpen.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2005, 20:18:03 »
Hej har också satt in en jetpump vid växthuset och backventil nere på 10m djup
Har vattennivå på 4,7m, men har låg tillrinning ca 1L/timma enligt borrarn.
Därför funderar jag om det kan vara någon risk att slangarna deformeras p g a undertrycket eftersom locket är tät, .när jag pumpar upp vattnet
 
Det blir det ju kraftigt undertryck.
 ::) :o ::) :o :-[ b00k
« Senast ändrad: 31 maj 2005, 20:19:41 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad MagnusH

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: ÖckerÖ
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temperaturkurva (Rickards logg)
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2005, 21:23:30 »
Har du någon tagit vattenprov på det ni hämtar upp ur hålet? Vad visade det?

/Magnus
120m2,  radiatorer
Viessmann Vitocal 343 (6kW), 170m borra, installerad Mars -05. Tidigare olja ca 2,2m2/Ã¥r.Loggar med Rickards logg.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2005, 10:45:22 »

Därför funderar jag om det kan vara någon risk att slangarna deformeras p g a undertrycket eftersom locket är tät, .när jag pumpar upp vattnet
 
Det blir det ju kraftigt undertryck.
 ::) :o ::) :o :-[ b00k

Om locket är tätt  lär du inte fÃ¥ upp nÃ¥got vatten. Det är atmosfärstrycket som trycker upp ditt vatten när du sänker trycket i sugledningen.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2005, 21:27:40 »
Har du någon tagit vattenprov på det ni hämtar upp ur hålet? Vad visade det?

/Magnus

Användning är för vår del bevattning av växter, biltvätt mm sommartid.
Vattenprov är inte aktuellt för min deldå vi inta skall dricka detta vatten.

Vatten får jag upp, locket är tätt jag lovar huvuddunk, undrar hur atmosfärtrycket kommer till ett tätt foderrör?

Ingen risk att slangarna blir ihoptryckta p g a undertryck då, någon som har teorier om detta ?? b00k
« Senast ändrad: 04 juni 2005, 11:48:06 av KONULT »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2005, 00:31:40 »
Lite teorier då.
Om din pump skulle kunna suga till absolut vakum så skulle din slang utsättas för ett tryck av 1 kilo övertryck vilket är det tryck som råder på normal marknivå.
Obs ungefärliga värden.
Så det beror på vad din slang tål om den trycks ihop eller ej.
Sen om det är verkligen tätt som du säger så skulle du bara få ut en viss mängd vatten för sen har trycket som påverkar vattenytan vilket trycker upp vattnet sjunkit så pass att inget vatten kommer ur brunnen.
Nu kommer din tillrinning av vatten i brunnen att öka yt-trycket så du får mer vatten och på sätt suger du vatten ur marken.
Normalt suger en sån pump som du talar om upp vatten ungefär 7 m upp från vattenytan så ett bra trick är att ha en slang som hänger minst 10 - 12 m under pumpen då kan pumpen inte suga ur allt vatten som slangen når och börja suga luft, men pumpen kan kanske börja kavitera.

vill du ha mera teorier så fråga på

M.V.H
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2005, 17:30:54 »

Vatten får jag upp, locket är tätt jag lovar huvuddunk, undrar hur atmosfärtrycket kommer till ett tätt foderrör?

Ingen risk att slangarna blir ihoptryckta p g a undertryck då, någon som har teorier om detta ?? b00k

Du kan testa genom att köra pumpen mot stängd ventil på sugsidan. Pumpa vatten från en balja eller nåt med samma typ av slang som du har i borran, plugga slangen på sugsidan. Sugs slangen ihop?

Sen kan det också vara så att du har ett bra vattenflöde i berget under foderröret...
« Senast ändrad: 07 juni 2005, 17:32:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hubehb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • vägens riddare
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2005, 18:23:01 »
hej hur har ni löst det rent praktist kring borrhålet?? inspektions brunn eller nåt annat.
har själv tänkt ta lite vatten ur  hÃ¥let pÃ¥ sommarn men vet inte hur jag ska gÃ¥ tillväga riktigt????
va sägs...
villa i luleå på 210 m2 enplans på betongplatta 150 bo  60 i friliggande garage borra på 193m totalt vp nibe 1230-8kw

Utloggad hubehb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • vägens riddare
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2005, 18:42:59 »
hej hur har ni löst det rent praktist kring borrhålet?? inspektions brunn eller nåt annat.
har själv tänkt ta lite vatten ur  hålet på sommarn men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt????
va sägs...
villa i luleå på 210 m2 enplans på betongplatta 150 bo  60 i friliggande garage borra på 193m totalt vp nibe 1230-8kw

Utloggad hubehb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • vägens riddare
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #11 skrivet: 13 september 2005, 09:28:32 »
fick klura ut en lösning själv blev bra som fan, är säkert en rätt onödig grej detta me att ta vatten ur borran men lite kul ändå.
villa i luleå på 210 m2 enplans på betongplatta 150 bo  60 i friliggande garage borra på 193m totalt vp nibe 1230-8kw

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2005, 13:10:01 »
Intressant detta , det borde ju göra att det "värms upp" låter det som men vad vet jag  ???
Man tar bort "nerkylt vatten" nytt "varmare vatten" rinner till eller Sc:,h
NÃ¥gon som har sett resultat med sin temp-logger?

hubehb hur har du löst det hos dig? funderar på att fixa nåt här med.

Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #13 skrivet: 18 november 2005, 21:08:00 »
Helt klart positivt för tempen om amn använder borran, det blir lite som artsesiskt vatten. Tar man vatten då tillför man värme.

Inte en chans att slangen sugs ihop av mindre än 1 kg undertryck. Det är vad jag tror.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pontus berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Ta vatten ur borra ?
« Svar #14 skrivet: 19 april 2007, 17:46:37 »
jaha,så här då..: om ni ska suga vatten ur borrhål,så använd en 25 eller 32 millimeters
polyetenslang(pem-slang),den trycks inte ihop ett minsta skvatt.
sedan spelar det ingen roll om locket är tätt eller inte.
montera gärna en värmekabel på slangen,( så fryser inte vattnet) på vintern.
mvh pontus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!