Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingsschema P2 och yttre CP  (läst 7584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Kopplingsschema P2 och yttre CP
« skrivet: 03 december 2006, 11:03:06 »
Jag har denna fråga ställd under IVT-forumet också, men har inte fått något svar.
Jag har problem med många varmvattenladdningar trots att jag inte tar ut varmvatten. Servicekillen var här, och påstod att allt var "normalt", eftersom raditorvattnet alltid passerar vv-beredarens yttermantel. Det han kunde göra, var att ställa om så P2 bara går ihop med kompressorn. Det hjälper för stunden, men när pumpen går igång för att producera värme till huset, så droppar varmvattentempen likt förbaskat i beredaren. Man kan fråga sig varför man kostar på en växelventil, om det var tänkt att det ska fungera på detta vis...Till saken hör att jag fick en räkning på fantastiska 1400 spänn för denna "insats" som servicekillen gjorde. Det är OK att han ska ha ersättning för resa, men att debitera 1 timmes arbete för att justera P2-parametern(!). Men jag är ju inte nöjd, eftersom han inte har löst problemet. Varmvattnet laddar 1 gång/timme fortfarande. Därför tänkte jag att ni kunde hjälpa mig med att få till ett korrekt kopplinsschema för inre/yttre krets. Utifrån detta schema får jag gå på serviceföretaget igen och tala om hur det faktiskt är tänkt att fungera. Dvs, varmvattenberedaren ska inte märka om pumpen producerar värme till radiatorerna, det är det som växelventilen ska sköta! MEn om nu ventilen läcker, så blir fenomenet att temperaturen droppar snabbt. Det kopplinsschema som finns i IVTs handbok är ju inte riktigt komplett. Kan någon slänga ett öga på mitt schema och rättta om det finns fel?!
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #1 skrivet: 03 december 2006, 11:53:41 »
Citera
Jag har denna fråga ställd under IVT-forumet också, men har inte fått något svar.
Jag har problem med många varmvattenladdningar trots att jag inte tar ut varmvatten. Servicekillen var här, och påstod att allt var "normalt", eftersom raditorvattnet alltid passerar vv-beredarens yttermantel.

yrar han eller oxå förstår jag inte...

Vid värmeproduktion ska INTE vattnet passera vv-beredarens yttermantel. Växelventilen styr ju vattnet till antingen radiatorkretsen, ELLER yttermanteln på beredaren.
Aldrig både och!

1 körning/ timme verkar inte ok, absolut inte om du inte använder nåt vv.

En sak som minskar vv körningarna är att öka vv differensen ett par grader meny 2.4 men då ska du samtidigt sänka meny 2.3 lika mycket (vvtemp).
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #2 skrivet: 03 december 2006, 12:12:20 »
Hallå Bertil

Självklart yrar han (och jag får betala...). Orsaken till att jag är så angelägen att få hjälp med min självritade kopplingskrets är att jag förmodligen måste övertyga honom om att det inte fungerar som han påstår. Med denna krets till grund, så ser man ju att det inte stämmer det han påstår.

Jag kan själv se hur det är kopplat framför beredaren, men bakom är det lite svårare att se. Jag kom på nu att jag glömde rita in elpatronen, den ligger någonstans i serie mellan P2 och växelventilen.

Tillbaka till min fråga, har jag ritat rätt???
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #3 skrivet: 03 december 2006, 12:16:31 »
Helt ok!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #4 skrivet: 03 december 2006, 12:17:47 »
Det är mycket vanligt med läckande växelventiler.

Kolla om röret till manteln blir varmt även när värmepumpen tillverkar värme till radiatorsystemet.
Om det blir det är det fel på växelventilen. (Trevägsventilen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2006, 12:32:05 »
Tack Bertil, Tack Rickard!
Jag ska kolla röret. Återkommer med svar. Återkommer också när jag har fått reparatören att förså vad som menas med ångbåt...
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #6 skrivet: 03 december 2006, 12:47:43 »
Tänk bara på att röret inte blir varmare än det vatten som går ut till radiatorerna, du kan ju försöka lura värmepumpen att göra "riktigt" varmt radiatorvatten för att lättare upptäcka om trevägaren läcker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #7 skrivet: 03 december 2006, 14:16:41 »
Jag kollade röret. Men eftersom det bara är en liten "stump" mellan trevägaren och manteln (jag har inbyggd varmvattenberedare), så håller röret mer eller mindre varmvatentemp, dvs den är mycket varmare än radiatorvattnet (som just nu kanske är 27-28 grC). Så det är svårt att känna. Likaså tror jag inte det är några jätteläckage. Jag hade tjall på ställmotorn förra året och fick den utbytt. Då sjönk varmvattentempen 5-6 grC på 10-15 minuter, nu handlar det trots allt om ca 1 timme. Kan själva ventilen vara otät, eller är det oftast motorn/returfjädern som inte orkar dra?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kopplingsschema P2 och yttre CP
« Svar #8 skrivet: 03 december 2006, 17:08:27 »
Jag köpte en sån trevägare till min poolvärmeväxlare, den var otät från fabrik så jag lämnade tillbaks den.
Huruvida det oftare är ställmotorn än ventilen det är fel på vet jag inte, men jag gissar på att ventilen oftast är den svaga punkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!