Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FL-temp radiatorer ö-vÃ¥ning Nibe 360P el. dyl.  (läst 8774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« skrivet: 16 december 2008, 11:49:11 »
Hej!

Har ett 1 1/2 planshus (185 kvm lösvirkesbyggt 2006) med golvvärme i platta och tvÃ¥ slingors radiatorsystem pÃ¥ ovanvÃ¥ningen, som värms av en Nibe 360P. 

Vad har ni som har liknande byggnation för erfarenhet på minsta framledningstemp för att klara en acceptabel inomhustemp uppe vid radiatorerna ca:20 grader? ???

Nuvarande inställning:
Nytt styrkort (kompressorn har ej startat om på 2 veckor)
Kurva 7 +1
min FL.25 grader
max FL.35 grader
Vår/höst autoläge elpatron spärrad vid +2grader
Trendberäkn. 0 grader
60 min till VV
kalenderuppvärmning 1h nattetid med tillsatsvärme för att klara dusch på morgon

Tacksam för inputs

Kjelleman
« Senast ändrad: 16 december 2008, 23:53:24 av kniklas1 »

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: framledningstemp radiatorer övervåning
« Svar #1 skrivet: 16 december 2008, 17:02:57 »
Har nästan samma indata som dig.

Hus 1 1/2 plan, ca 160kvm tot, golvärme i plattan, 1 slinga för rad på övervåningen tror jag Nibe 360P från 2007.

Kurva 5+2 grader.

Min framledning 20
Max 35

Trendberäkning stopp satt till 3C.

Har en extra VV-beredare på 110L så den tar ev ras i temperature i FLVP när golvvärmen begär mycket energi.

Ligger på ca 21,5 på övervåningen i barnens rum, radiatorn till 50% öppen i master bedroom för ca 20C.

Jag tycker aldrig att jag fått autoläge att funka speciellt bra men det beror förmodligen på att NIBE har av nån anledning valt att inställda temp värdet då pannan ska gå över till VINTER baseras på dygnsmedelvärdet! enligt samtal med NIBE. Detta innebär att det kan ta rätt lång till för pannan att gå över till VINTER om/när temperaturen faller snabbt.

Golvvärmen är av typ av eller på, styrs mha temp.givare i diverse rum som styr olika slingor. Systemets förträfflighet kan diskuteras. Hyfsad jämn temp inne på ca 21,5C. Om temperaturen faller snabbt blir det svårt för golvvärmen att möta.



1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: framledningstemp radiatorer övervåning
« Svar #2 skrivet: 16 december 2008, 19:49:37 »

Tack för din info!

VV-beredare är nog inte helt fel men det är den jag försöker ersätta med den nattliga periodiska uppvärmningen då vv blir lidande med spärrad elpatron vid 2 grader.
Har du koll på vad din VV-beredare drar i strömförbrukning kontra att låta elpatronen gå in och stötta?

Är det någon som vet skillnaden på rent vinter läge kontra vår/höst med autofunktion i läge TILL, och vid vilken temp ändras vår/höst till vinter kan ex ej välja vinter i autoläge "TILL" vid ex 3 plusgrader, men det är väl trendberäkning det med antar jag?Vilket driftläge kör du/ni på i dagsläget?

Har en fråga till om avfrostning nu när jag bytt styrkort och kompressorn går på heltid sedan 2 veckor tillbaka missköts avfrostningen med sämre verkningsgrad som resultat då jag tvingat"VV till värme" till 60 min i servicemeny 9.1.12 för att tillåta att värma VV samtidigt som den shuntar ut till golvvärme&radiatorerna;kanske ska minska denna tid en del

Kan jag framtvinga avfrostning?


Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: framledningstemp radiatorer övervåning
« Svar #3 skrivet: 16 december 2008, 21:06:04 »
Förstår att du ersätter VV-be på det sättet, smart, hade jag inte tänkt på.

Har ingen koll på vad den drar, inställd på rel låg temp och den tar bara det som in FLVP inte kan värme, dvs varmvatten går alltid genom den, är vattnet kallt från FVLP så värms den upp där.

Min uppfattning är följande:
Vid ren vinter inställning så kör den FLVP på trendtempen tills den inser att den inte orkar och går in med el-pat.

Vid vår/höst så kommer el-pat aldrig, vid läge vår/höst fast med autofunktion så går FLVP över till Vinter när 24h tempen understiger det inställda värdet, det där var lite svårt att fatta då jag kollade på flvp när tempen var på ner ett antal kvällar och den gick inte över till vinter, men det ska tydligen göra det på dygnsmedelvärdet. Det är enligt mig helt fel väg att gå, en tankevurpa av NIBE. Då tempen faller så vill man att FLVP direkt ska gå över till Vinter under en inställd temp, att basera det på 24h är dumt då det tar för lång tid för snittet att falla.

Enligt NIBE så går trendkurva FÖRE autoläge men du är välkommen att dubbelkolla med deras ehh hjälpsamma support....

Jag ställer in läge vår/höst när jag är hemma för då har jag koll på läget, annars kör jag på vinter och hoppas att trendkurvan tar hand om resten, komfort går före pengar än så länge.


Jag har ALDRIG sett min 360p avfrosta men jag antar att det beror på att vi har rel varmt inne och frånluften ligger över 0C=inge frost?

Jag tror inte du kan avfrosta själv.

kommer hamna på en årsförbrukning på under 14.000 kwh tot så jag är rel. nöjd.

//magnus
1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: framledningstemp radiatorer övervåning
« Svar #4 skrivet: 16 december 2008, 21:20:01 »
Tack än en gång!
När du skriver:
"Enligt NIBE så går trendkurva FÖRE autoläge men du är välkommen att dubbelkolla med deras ehh hjälpsamma support...."

Vilken trendkurva syftar du på, den enda trend jag sett i menyerna är trendberäkning i servicemeny 9 så att elpatron ej går in på exakt förvalt spärrat värde utan istället fördröjer denna insats?..
Får nog svårt att komma ner till dina 14 000 kWh/år :-\

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: framledningstemp radiatorer övervåning 360P el. dyl.
« Svar #5 skrivet: 16 december 2008, 22:52:48 »
Just den trendkurvan som finns under servicemeny 9.

Trendkurvan ger upp efter ett tag om den märker att "läget är kört" och går in med el-pat, trendkurvan ska se till att fördröja el-pat att hoppa in, hur denna trendkurva ser ut vet bara NIBE men jag gissar på att den går in med el-pat om INTE tempen går upp efter en kurva enligt en tid. Nån annan som vet mera får gärna utveckla....

Enda sättet att helt vara säker på att inte köra med el-pat är att köra på Vår/höst läge. Om FLVPen är inställd på "Vinter-auto" dvs inge el-pat ÖVER tex 4C så är det 24h medelvärdet på utetempen som styr detta och inte "nuvarande utetemp" som jag uppfattat det. NIBE handboken är minst sagt otydlig vad gäller detta, att 24h tempen styr står det NADA om. Avsikten med handboken verkar vara att alla idioter ska förstå vad som menas, utgången blir att ingen gör det, inte den här idioten i alla fall.

Vad har du för värmegolv system? kör själv med termotech

http://www.thermotech.se/privat/produkter/shuntar/shunttmixm.4.759eaca711a771457fd8000759.html

http://www.thermotech.se/privat/produkter/fordelareochtillbehor/golvvarmefordelare.4.146c1a30118e9c69ac680004467.html

Den fungerar efter principen att vara öppen alt stängd på flödet.

Bor i 08 området och årsförbrukning därefter dvs rel okallt.







1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: framledningstemp radiatorer övervåning 360P el. dyl.
« Svar #6 skrivet: 16 december 2008, 23:11:24 »
vet nÃ¥gon vad den "vinterautogränsen" trend/24h är satt till, och kan man isÃ¥fall justera den?  Sc:,h

Mitt golvärmesystem är ROTH:http://www.roth-nordic.se/golv_reglersystem.php?#10

http://www.roth-nordic.se/golv_shuntgrupper.php

Bor ej norr om trädgränsen ;) utan ännu längre söderut än dig nämnligen i GBG området!
Behöver nog byta till större cirkulationspump pÃ¥ radiatorslingorna dÃ¥ sista elementet pÃ¥ slingan aldrig blir mer än "fesljummet" vid FL 35grader varvid jag mÃ¥ste ha än högre kurva vid kallväderlek och ändra max FL till 45 grader, dÃ¥ blir det svÃ¥rt utan elpatron pÃ¥ högvarv  :(
tack på förhand...
 
« Senast ändrad: 16 december 2008, 23:14:25 av kniklas1 »

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #7 skrivet: 17 december 2008, 09:56:57 »
Jag kan inte direkt påstå att elementen på övervåningen blir direkt varma, men det verkar vara som det var tänkt i mitt fall i alla fall.

1: har du kollat att det inte är luft i elementen?
2: Du kan öka farten på circ.pumpen på 360P tror jag. Det hjälper givetvis till att få upp tempen på elementen.
3: Mitt golvvärmesystem fungerar som en på eller av variant, jag skulle tro att din gör det också, dvs antingen har man flöde genom golvslingan elller så har du det inte. Summan av detta om du höjer FL-tempen är att du snabbare kommer upp i önskad temp på golvet= ventilen stänger=inge flöde genom just den slingan och värmen går åter till FLVP. Nackdelen med högre FL-temp är att du snabbare tömmer din FLVP på energi. Det positiva är att elementen blir varmare.

//magnus

1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #8 skrivet: 17 december 2008, 10:57:30 »
Cirkulationspumpen till radiatorerna sitter ju monterad under FLVP:en till skillnad ifrån golvärmecentralen där pumpen sitter på manifoldern.

Visst kan jag justera hastigheten på cirkulationspumpen manuellt med vredet på pumpen men den har alltid stått på läge 3 max hastighet, menar du att du kan "skrämma" den i menyn på 360:n och isåfall var?

Har "tyvärr" ingen luft i systemet för det jar jag luftat många ggr. just med förhoppningen att bli av med problemet på sista elementet, tyvärr utan framgång!
Har stängt av golvvärmen och samtliga element utöver detta sista och kört på med full FL temp typ 55 grader och då minsann blir elementet varmt men så snart jag öppnar upp så blir det knappt ljummet, därav misstanken på bristande flöde ifrån cirkulationspumpen...

Får väl prata med min röris och se om vi kan slå våra kloka ihop!

Utloggad tornadomagnus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #9 skrivet: 17 december 2008, 11:09:06 »
Mer än läge 3 går inte.

Tror min står på 2an.

Fler tips än så har jag inte, läge 3 på circ-pumpen bör vara mer än vad som behövs.

Nu har vi bara 2 element på övervåningen som är aktiva så det kan förklara varför jag klarar det bättre.

1 1/2 plans Trähus, 125 m2 betonplatta, golvvärme i plattan, 300mm isolering under, Nibe 360P.

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #10 skrivet: 17 december 2008, 11:46:57 »
tack för dina inputs magnus...

Vad har ni för erfarenhet av kompressorns möjlighet/effektivitet(förmÃ¥ga att snabbare höja vvtemp) vid lägre kurvval 5-7  kontra högre kurvor 8-11 vid ex. ett par graders utetemp(2-4 grader plus).

Kan man generalisera och säga att kompressorn arbetar "bättre/optimalare" vid lägre kurvförskjutning, har för mig att nån nämnt detta vid något tillfälle?

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #11 skrivet: 17 december 2008, 20:40:50 »
Jag har enbart radiatorer i huset och har fått balansera om slingorna efter det att jag inredde övervåningen.
Har 3st radiatorslingor med strypventiler på returkretsarna och på det viset så får jag jämn värme på alla slingor. Ligger i dag med 32 ºC på framlednings tempen här i Stockholm med ca 4 ºC utomhus och 23 ºC innomhus.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #12 skrivet: 17 december 2008, 21:49:59 »
mina två stycken radiatorslingor med vardera 3 st element på varje slinga har också strypventiler, har skruvat en hel del på dessa alltifrån nästan stängd retur till fullt öppen men utan lyckat resultat på mitt sista element på slinga två, hur pass hårt strypta är dina returstrypsventiler?

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #13 skrivet: 17 december 2008, 22:44:56 »
Slingan till övre våningen är nästan helt öppen och dom 2 slingorna på bottenvåningen (en på vardera långsida av huset) står på ca 40-50%
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad kniklas1

  • elpatron
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FL-temp radiatorer ö-våning Nibe 360P el. dyl.
« Svar #14 skrivet: 17 december 2008, 23:29:09 »
hade jag bara fått med mig sista elementet så kanske min FL också kunnat var i trakterna kring 32 grader vilket skulle innebära lägre kurvinställning och snabbare uppvärmningstid VV!

NÃ¥gon som har erfarenhet pÃ¥ cirkulationspumpstorlekar, har en vattenpelarlyfthöjd pÃ¥ ca:3m, min nuvarande cirkpump. pÃ¥ radiatorslingorna heter Grundfos UPS 15-60 SO 130 230V 50Hz max 10 bar med 3 st effektläge 1: 45-0,20 läge2: 65-0,30 läge3: 90-0,40, har ni med 360P och ca: 6 st. radiatorer pÃ¥ ö-vÃ¥n samma storlek & ev. fabrikat pÃ¥  era cirk-pumpar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!