Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50 Larm - Köldmediabrist  (läst 395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
CE50 Larm - Köldmediabrist
« skrivet: 18 februari 2024, 17:55:19 »
I veckan fick jag detta larm på min CE50 installerad 2008. OK tänkte jag 16 år är ju rätt så bra ändå. Får väl beställa en ny VP. Sedan märkte jag att inte tillskottsvärmen funkade heller. maskinen verkade överhettad. Kollade cirkulationspumpen som verkade stå still. Ändrade från läge III till II och tillbaks till läge III och då hoppade den igång. Sedan slog det mig att jag haft Kompressorlarm tidigare pga dålig cirkulation. Återställde sedan Larm - Köldmediabrist varvid kompressorn gick igång igen!

Denna värmepumpen har trots allt fungerat mycket bra men felmeddelandena är ju klart undermåliga och felvisande.

Dan efter var det dags för larmet igen. Denna gång fick jag inte igång CP som jag faktiskt bytte för två år sedan (WILO R25/6-3P). Tog därför stator från den gamla som jag sparat och monterade in. CP fungerar igen men med mycket vibrationer. Får väl se hur länge den överlever.

Blir nog till att planera för ny FLVP. Lutar åt S735-7. Har fått ett muntligt anbud på 115.000:- installerad och klar och med den gamla bortforslad.
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: CE50 Larm - Köldmediabrist
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2024, 18:51:32 »
Har CE50 fungerat sedan 2008 är det bara att gratulera!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 Larm - Köldmediabrist
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2024, 21:29:07 »
Om det nu bara är cirkpumpen känns det lite överilat att slänga ut allt. Läs mitt inlägg där vi fick ny cirkpump, Wilo-Yonos PICO, blev helt perfekt, nu mycket bättre värmefördelning också, den är helt knäpp tyst. Jag kör den i adaptivt läge för radiatorer och det går hur bra som helst. Intressant att se är att energin som CE50 levererar nu blivit mycket mer dynamisk, dvs den gör nu små justeringar som jag aldrig såg tidigare, se graf nedan

Du verkar kunna byta själv, då blir det billigt, värt ett försök

S735 är en jag ev kan tänka mig själv om några år när vi vet mer om hur den fungerar i praktiken, jag är inte direkt imponerad av hur deras föregångare presterar

« Senast ändrad: 19 februari 2024, 07:37:46 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: CE50 Larm - Köldmediabrist
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2024, 15:32:11 »
Jag har ju haft stora problem med igensatt kondensor som jag behövt backspola årligen. Har tröttnat på det och vill kunna planera för ett ordnat byte innan min CE50 pajar helt. Behöver dessutom renovera tvättstugan med ny golvmatta så det är lämpligt att kunna göra detta under den varma säsongen maj och framåt. Killen som offererade S735 erbjöd en varmvattenberedare till låns under tiden som tvättstugan renoveras.
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: CE50 Larm - Köldmediabrist
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2024, 16:17:33 »
Jag har ju haft stora problem med igensatt kondensor som jag behövt backspola årligen. Har tröttnat på det och vill kunna planera för ett ordnat byte innan min CE50 pajar helt. Behöver dessutom renovera tvättstugan med ny golvmatta så det är lämpligt att kunna göra detta under den varma säsongen maj och framåt. Killen som offererade S735 erbjöd en varmvattenberedare till låns under tiden som tvättstugan renoveras.

Okej!
115 000kr lät som ett väldigt bra pris? :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 Larm - Köldmediabrist
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2024, 16:17:38 »
Jaha, det är klart, med flera problem så kommer saken i en annan dager
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!