Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone CE50 ECO - Köldmediebristlarm, kompressorlarm, hög avluftstemperatur  (läst 574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt-1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en ComfortZone CE 50 ECO 2.5 från nov 2011. Den har funkat bra tills för ett par veckor sedan då fick jag ett larm om köldmediebrist. Jag nollstälde larmet (avhjälpt = 0) och beställde en felsökning. Under tiden (10 dagar) återkom larmet om köldmediebrist lite då och då, men mellan varven funkade FLVP ganska ok, ibland 2h och ibland 24h innan köldmediebristlarm kom tillbaka.

En felsökning av servicetekniker har gjorts, men inget fel hittades på FLVP, inga bubblor syns vid drift i tittglaset. Avluften (C) var vid tillfället ca -10 grader och allt funkade som de skulle enligt deras mätinstrument. Vi bestämde oss få att öka larmtiden för köldmediebrist och hålla koll om larmet kommer tillbaka. Serviceteknikern var inne på att byta både avluftsgivare och frånluftsgivare vid ett senare om den fortfarande krånglade.

Men jag tycker att FLVP går ineffektiv och använder sig ofta på tillskott, elförbrukningen har ökat med 20–30%. Avluften pendlar mellan -15 grader och +32 grader under dygnet. Jag har satt avfrostning på tid (70 min) istället för temp så köldmediebristlarm kommer inte mera (180 min). Rumstemperaturen är satt till 21 grader, men frånluften når aldrig riktigt upp dit så FLVP går i princip kontant dygnet runt på 75 Hz.


Jag har noterat följande:.
  • Vid kompressorstart sjunker temperaturen snabbt under +5 och stannar där 20 min (men inte alltid), men efter en stund ökar temperaturen igen. PÃ¥ senaste tid gÃ¥r den snabbt ner under 0 grader för att genast lÃ¥ngsamt stiga och hamnar ofta över eller lÃ¥ngt över +10 grader innan frostningen tar vid, men de varierar.

  • Avluften kan ibland vara lÃ¥g och stabil tills den avfrostar. När avfrostingen är klar startar kompressor igen kan avluften i stället bli hög som inte gÃ¥r under +5 grader och blir i stället stigande. Om avluften är lÃ¥g vid avfrostningstillfället kan avluften hög, om avluften är hög sÃ¥ kan avluften bli lÃ¥g efter kompressorstart, och ibland blir de som de var tidigare.

  • När avluften är +22–33 grader är frÃ¥nluften endast är +21 grader (-1.0 offset). Om inte kompressor är i gÃ¥ng ligger avluften pÃ¥ runt +25 grader.
    Om man stänger av FLVP helt för en stund och startar upp igen efter en hög avluft temperatur blir avluften lÃ¥g igen.  Men kommer förr eller senaste blir avluften hög igen. Samma sak gäller om kompressorn varit avstängd pÃ¥grund av larm eller om den varit frÃ¥nslagen tex under Test.

  • Ã…terhämtning av varmvatten frÃ¥n +40 till 60 grader tar ca 2-3 timmar med hög prio. Kompressorn gÃ¥r tungt med ett högre lÃ¥gt brummande ljud än tidigare. (ett av kompressorlarmen kom vid produktion av vatten)

  • Om frontpanelen öppnas pÃ¥ FLVP märker jag att avluften sjunker jättesnabbt till minusgrader frÃ¥n hög temperatur, men bara om kompressorn är igÃ¥ng. Stänger jag frontpanelen ökar avluftstemperaturen snabbt igen. Komponenter bakom frontpanelen (expansionsventil?) har frosthinna även om avluften är hög (se bild nedan).

  • Den senaste veckan har kompressorlarm skett vid 2 tillfällen. BÃ¥da larmen har kommit när avluften varit +30 grader och stigande. Överhettningsskyddet löste dÃ¥ ut. Ju varmare avluften blir ju mer högljudd blir kompressorn och effekten minskar.

Jag kan inte hitta något bra mönster som skulle kunna peka på vad som skulle kunna vara fel på pumpen. Jag har lite besultångest om jag ska gå vidare med flera felsökningar och reparation eller köpa en ny FLVP då den börjar komma upp i åren. Är de någon som känner igen vad som skulle kunna fela med pumpen på beskrivning ovan?

Funderingar
Om avluftsgivarn är trasig, hur påverkar detta värmepumpen?
Finns det något i FLVP som kan göra avluften (C) hög ibland och ibland inte vid drift? (större än +30 grader)?
Finns de möjlighet att de skulle kunna vara expansionsventilen som krånglar? Servicetekniker har undersök den utan att hitta något fel. Undersökningen skedde dock när FLVP betedde sig normalt för stunden.
« Senast ändrad: 04 februari 2024, 13:02:31 av Bengt-1000 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle börja med att byta avluftgivaren, jag är inte expert på CZ men det låter inte troligt att avluften kan gå upp till +30 C.
Om den inte visar rätt så kan säkert knepiga saker hända, antagligen styr denna avfrostningen tillsammans med förångartemp?
Har du kollat och jämfört förångartemp/avlufttemp? dessa bör i normala fall följas åt, även om de inte visar samma temp så ska de "följa" varandra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bengt-1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar.

Ja, jag kanske ska chansa med att byta avluftgivaren ändÃ¥. Pumpen hade en riktigt bra period i morse, lÃ¥g mellan -1 och -10 grader fram tid lunch. Passade dÃ¥ pÃ¥ att mäta lite runt avluftsröret och sÃ¥g att temperaturen var lite längre där än vad resten av omgivningen, runt +14 grader när avluften var runt -7 grader. Sen fick jag ett rejält bakslag under eftermiddagen med +28 avluft, dÃ¥lig effekt och skumt ljud frÃ¥n kompressorn med kompressorlarm som följd. Mätte dÃ¥ för att kolla om de hade blivit nÃ¥gon temperaturpÃ¥verkan runt avluftsröret, de var runt +22 grader. Men de är svÃ¥rt att mäta vid avluftsrörets infästning sÃ¥ jag kommer inte fÃ¥ rätt värden utan endast tendenser. Jag fÃ¥r nog testa nÃ¥gon annan metod för att vara säker pÃ¥ vad som händer med avluftsgivaren. Ska kolla om jag hittar ett sätt att mäta förÃ¥ngartempen pÃ¥.     

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Sitter och gräver i gamla manualer för CZ CE50 Eco och hittar inget om att den ska ha nån avluftstempgivare?
Hur mäter du denna?
Men däremot sitter en förångartempgivare på förångaren, kan den möjligen fått ett annat namn i din meny?

I så fall är det den givaren som spökar helt säkert och den styr avfrostning samt att den begränsar kompressorn, så jag skulle tro att det är tempgivare 4 i ditt fall som är problemet.
Sid 22.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/manual-aldre-varmepumpar-modell-ce-2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
På min gamla CE 50 (inte eco) hade jag givarfel utan att det indikerades på displayen. Går att mäta - Kontrollmät givaren, värde 990Ω vid 25°C.
Värt att kolla.

Utloggad Bengt-1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ser nu att ComfortZone har någon namngivning som inte stämmer här.

Första bilden från deras manual.
Andra bilden från testmenyn, värde på C är den som jag nämner som avluft enligt Comfortzones manual.
Tredje bilden är också från deras manual, men nu med givare C som förångare istället.

Jag har skickat ett mail till ComfortZones kundtjänst och frågat om värde C under testmenyn och var den givaren sitter på FLVP, skriver in svaret här om/när jag får något från dem.
Värt att notera är att om man går in på inställningen "Offset förångare" och ändrar värdet, minskar eller ökar värdet på givare C beroende på vilket värde som man offsetar med.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det är är förångarens temperatur som visas för C. Anta att avluften är några grader mindre kall för det finns ingen separat avluftgivare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
 tummenupp
Då kan vi vara 100 % säker på att förångargivaren (C) är trasig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det vore skönt för Bengt, det blir i så fall inte så dyrt att reparera
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bengt-1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla era svar.  :)

Får ringa och beställa ett byte av förångargivare, ska bli spännande och se om de är den som ställer till problemen med pumpen. Jag håller tråden uppdaterad med hur de går.
Har en bild nedan som jag markerat på, är detta förångargivarn med svart sladd som sitter där, någon som vet vad de är för givare?





Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Har aldrig öppnat upp min pump så mycket men svårt att tro att det skulle vara något annat än dom som används tex för frånluften. Nån PTC typ på svart kabel som avslutas med ett 5 centimeter plåtrör
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 10:12:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bengt-1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte kommit till skott med att byta givare ännu, men fick följade svar från ComfortZone kundtjänst (i grönt) som kan vara till hjälp för andra framöver. :)

1. Om avluftsgivarn är trasig, hur påverkar detta pumpen?
Om avluftsgivaren är trasig så kommer kompressor inte att fungera och kör endast med eltillskott.

2. Om frånluftsgivaren är trasig, hur påverkar detta pumpen?
Frånluftsgivaren är viktigare avluft i detta fall. Det kommer innebära att maskinen inte kommer vilja göra någon värmebehovsberäkning; Därmed kommer hela funktionen av pumpen kommer att vara inaktiv.

3. Vad är normalt temperaturspann på givare C nedan?
Allt från straxt över inomhustemperatur ända ner mot -20°C är inte helt omöjligt.

4. Finns det något i pumpen som kan göra avluften/förångartemp (C i testmenyn) högre än +28 grader i vissa perioder (se givare C i bild nedan)? om avluften (givare C) är hög börjar kompressorn låta mycket och efter en stund får jag kompressorlarm.
Ja, det finns några saker som kan få temperatur på avluft att ge ett högre värde. Kompressor som omvandlar köldmedium till hetgas bidrar till värmen, vatten som går igenom växmeväxlare/slangpaketet medför också värme som kan bidra till att temperatur i VP-lådan är högre än normalt. Rent initialt ser C givarens värde lite väl högt ut, men det är svårt att avgöra.

5. Vad är rätt benämning på givare C enligt bild nedan? Enligt manualen är de ibland avluft och ibland förångare. Och var sitter C givaren i FVLP, i avluftkanalen?
Givare C är en avluftsgivare och den är placerad på baksidan av förångaren. Den kan avläsas som avluft och förångare med några graders skillnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!