Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EX50 - Stor skillnad mellan beräknad flödestemp och tilloppvatten temp?  (läst 397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Hej

Idag när det är lite extra kallt ute så passade jag på att kika på hur min Comfortzone mår.
Det är en EX50 som jag styr på utetemperaturen (UT).

Som ni ser så har jag ca 13 graders skillnad mellan beräknad flödestemp och tilloppvatten temp.
Jag kör med kurva 10 bara för att se om jag kan få upp värmen i mitt just nu kalla hus.

Jag märkte att efter avfrostning så slår tillskotten till och jobbar tillsammans med värmepumpen tills att tilloppstemperaturen är strax över 52-53 grader.
Då står det beräknade värmebehovet på 11000 W
Efter ett tag så ändras det beräknade behovet till 5300 W samtidigt som tillskotten stängs av. Därefter så kör den bara värmepumpen tills det är dags att avfrosta igen (och då faller temperaturen i huset ännu mer)

Det är aldrig i närheten att tilloppstemperaturen når 66.8 grader.

Är detta förväntat beteende? Hur kan jag få upp värmen i huset?
Enligt EX50:an så är det 21 grader i huset (den mäter väl på inkommande luft) men i verkligheten är det snarare 17 grader.
Men om jag förstår rätt så spelar inkommande lufttemperatur inte någon roll när man ställt in pumpen på att styras på utetemperaturen.

1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag tror ett problem är att pumpen tror det är 21 grader inne fast det är 17. Själv har jag ju bara den äldre CE50 som styrs på innetemperatur vilket fungerar fantastiskt bra hos oss
Annars så känner jag igen beteendet efter avfrostningen, då eltillskottet går igång samtidigt med kompressorn nu när vi har -17 här och tills den kommit upp i fart igen. Sedan samma vid nästa avfrostning. I mitt fall har jag blockerat tillskott 1,2 och tillåter bara 3:an dvs 3 Kw tillskott

Du kanske kan prova att köra styrningen på innetemperatur och se om det fungerar bättre, beakta dock att tillskottet lär köra på ett tag när den kommer lyfta tempen från 17 till 21 grader
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Om jag förstår rätt så ska den i läget "UT" bara köra efter värmekurvan för den temperatur som är utomhus och inte bry sig alls om inomhustempen.
Anledningen till att jag kör "UT" är för att jag har en Ngenic som jag ibland använder för att undvika pristoppar på elpriset. Just nu är den funktionen dock avstängd.
Min största fundering är ändå varför den visar att den beräknade flödestempen är över 60 grader men att den ändå nöjer sig när den fått upp tilloppvattentempen till en mycket lägre temp.
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
FrÃ¥nluftsvärmepumpar är avsedda att monteras i moderna mycket välisolerade hus med smÃ¥ transmissionsförluster och lÃ¥gtempererade värmesystem. Finns hus frÃ¥n slutet av 80-talet som levererats med frÃ¥nluftsvärmepump i. Att sätta in det i ett betonghus frÃ¥n 1965 skulle jag aldrig ens tänka pÃ¥ att försöka. Värmepumpens prestanda mÃ¥ste bli alldeles otillräcklig för husets värmebehov. Kompressorn klarar nog inte ge mer än 55 grader. Vill man ha högre blir det 100% el-patron och dessa el-patroner brukar inte vara jättekraftiga. Skulle rekommendera byte till bergvärme eller luftvattenvärmepump.   
« Senast ändrad: 06 december 2023, 11:00:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det är sant det Josth skriver, ser det nu, äldre hus, pumpen orkar inte med bara kompressor och det tillskott den har tillgängligt. Vad har du för tillskott tillgängligt i den? I min gamla CE50 har jag 5 kW från kompressorn samt 3x3 kW från tillskott. Om det är samma för en EX50 som för en RX50 så kan den max ge 4.8 kW från kompressorn och 6 kW från tillskott
så då går väl din redan nu på max om behovet är 11 kW
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad andreasi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Jag är intresserad av värmepumpar...
Jag har kört en CE50 sen 2007/2008 och därefter en EX50 i detta hus och det har gått alldeles utmärkt.
Och gett riktigt god ekonomi.

Frågan handlar inte om EX50 passar till huset utan mer varför den inte använder elpatronen fast den "borde". Hoppas på svar från någon med kunskap om EX50/RX50.

Har fått svar från Comfortzone-supporten nu som jag kikar på. Jag delar det här när/om jag väl får fart på grejerna
1,5 plans 135 kvm lättbetonghus Stockholm från 1965, tilläggsisolerat och nya fönster. Lågtemp(?) enrörssystem. ComfortZone EX50 installerad 2015.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Med respekt för att du har en nyare modell så vill jag bara ge dig ett exempel från vår gamla CE50, temperaturdiagram för framledning och retur. Nu när det varit svinkallt några dagar här (-18 som lägst) tittade jag lite på vad min framledning blir som högst, den peakade runt 53 grader alldeles innan den gick in i avfrostning, då med både kompressor och tillskott, högre än så blev aldrig framledningen

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 416
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!