Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Hugh
« skrivet: 28 september 2016, 06:45:59 »

Tack för hjälpen, då kanske jag inte skall oroa så mycket..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 september 2016, 14:07:59 »

Att den drar mer ström vid högre temp är helt normalt. Det gjorde den helt säkert förra året också men du kanske kollade när det var kallare ute och inte så stor skillnad mellan framledningen och varmvattentempen?

Så här såg det ut när min Vp gick:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55096.msg593643#msg593643
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 25 september 2016, 11:22:03 »

Det låter vettigt att den drar mer när den gör vv men varför gjorde den det inte förra året? Allt kanske är helt normalt men blir tokig när jag inte vet..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 september 2016, 07:32:36 »

Vp drar mera el när den gör varmare vatten som vid tex vv beredning.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 24 september 2016, 20:33:46 »

Inte ska den väl göra varmvatten med elpatron?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 24 september 2016, 20:24:43 »

Ok, men kan ha hittat något, när växelventilen ändras så ökar elförbrukningen??? Vad kan vara förklaringen till detta? Försöker ladda upp en bild där man ser sammanhanget.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 september 2016, 15:45:07 »

Hur mycket kompressorn belastas beror till stor del på temperaturerna på kalla och varma sidan. Lite förenklat stor skillnad större belastning mindre skillnad mindre belastning.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 24 september 2016, 15:20:16 »

Upptäckte en till skum sak som jag inte förstår,
Förbrukar kompressorn olika kwh vid olika driflägen och temperaturer?, Har fattat det som jag har en vanlig on/off kompressor och i min värd så borde den dra lika mycket när den är igång?
Förra hösten/Vintern så tog hela pumpen ca 2,5kw när den var igång, men nu när jag tittar så har den gått upp ända till 3,5kw? Den enda inställningen jag ändrat är varmvattnet från ekonomi till komfort, men den har jag ändrat tillbaka nu.
Ideer om hur det funkar?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 22 september 2016, 19:43:01 »

Aha...., då har du på ett enkelt sätt förklarat mina funderingar på rumstemperaturpåverkan, har inte riktigt fattat den inställningen förut. Tack
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2016, 10:55:34 »

Den styr ju primärt mot utetemp, så det kan ha funnits ett värmebehov även om det var tillräckligt varmt inne.
Det går öka rumsgivarnas påverkan på börvärdet om man vill det.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 13 september 2016, 12:13:59 »

Nu är det dags igen.. Jag har innegivare på zon2 som är plan 1-2 och zon 1 är källaren som inte har någon innegivare.
Jag har den inställd på 19 grader men har alltid minst 22grader och på sommaren är det väl inget konstigt med det men imorse kände jag på elementen och dom var varma trots inställningen ovan. Det borde väl inte shunta ut något på elementen om allt är som det ska? Ideer?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 15 oktober 2015, 07:25:58 »

Tack, nu när jag läser vad du skriver så tycker jag att jag borde fattat detta själv, men...

//Göran
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 oktober 2015, 07:16:15 »

Om cirkulationen stannar när det finns värmebehov så får reglerdatorn ingen återkoppling av vad som händer med temperaturerna, under värmesäsongen måste cirkpumpen på varma sidan gå kontinuerligt, den får bara stanna när det är så varmt ute att inget värmebehov finns.
På kalla sidan skall den bara gå när kompressorn går.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 15 oktober 2015, 07:04:22 »

Hejsan, nu har den varit igång i en månad men bestämde mig av ekonomiska skäl att avvakta ett tag med volymtanken, tänkte köra ett år och utvärdera senare.
En lite fråga, i menyn är cirkpumparna inställda från fabrik att gå kontinuerligt och undrar om det inte vore bättre att ha det inställt på automatisk, så dom går när kompressorn går för att spara lite ström, eller förlorar man något annat på det?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 23 juli 2015, 22:31:38 »

Då börjar bitarna falla på plats, förhoppningsvis kan jag börja skruva lite nästa vecka men kom på att jag glömt att fixa fram en shunt, är det någon här som kan peka på vilken shunt och motor jag ska beställa? Det är 22mm rör till kretsen och det blir väl klämringskopplingar.

//Göran

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 juli 2015, 06:17:39 »

En värmepump är inte lika med VVS, det är lika med processautomation, gränsande till din kompetens, mer än till VVS...
Tänk att värmepumpen är en elmotor som klarar en viss över eller underspänning utan att gå allt för oekonomiskt, eller ta skada, samma sak med en värmepump och det flöde som den behöver för att kunna göra av med värmen på ett acceptabelt sätt, utan att gå för oekonomiskt eller ta skada.
En bypass är ingen bra lösning om du tänkt köra med underhållsvärme i delar av huset sommartid, eller om du nödvändigt vill låta radiatortermostater styra värmen i huset (Vilket är totalt fel när man har värmepump).
OM du trots allt vill köra din värmepump mot bara en liten del av värmesystemet eller med radiatortermostater som huvudsaklig reglering så behöver du en arbetstank, inte en volymtank.
En arbetstank garanterar rätt deltaT, rätt flöde och tillräckligt långa gångtider för att ge värmepumpen bästa möjliga driftsförutsättningar.
En volymtank garanterar bara skapliga gångtider, inget annat.
Bypass garanterar bara flöde, inget annat.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 20 juli 2015, 23:09:28 »

Hallå igen,, nu har pumpen kommit.. Den står på jobbet och väntar på att husse ska bära ut pelletspannan... Efterha läst igenom manualer några gånger så dyker det upp en fråga som har med det som tidigare diskuterats i tråden, volym och arbetstankar.
Så här står det på ett av inkopplingsalternativen,

"Bild 14 Oshuntad och shuntad värmekrets
En absolut förutsättning för denna inkoppling är att ett minsta flöde på
70% av det nominella flödet kan upprätthållas under hela året.
* Om bypass används och en extern cirkulationspump monterats, kan
flödet över värmesystemet reduceras till 40% av det nominella flödet för
värmepumpen. Se till att merparten termostatventilerna är fullt öppna. I
annat fall måste en ackumulatortank på minst 100 liter monteras.
Bypass-längden ska vara minst tio gånger rörets innermått."

Minsta flöde, 70% av det nominella flödet, såg i manualen nominellt flöde är 0,31 l/s men hur vet man hur mycket flöde man har?

Trodde tidigare att jag var hyggligt smart men nu känns det mest som huvudet är fullt med frusen sirap.. Som elektriker tycker jag det mesta i den världen är självklart och tänkte att sätta in en värmepump,, kallt vatten, varmt vatten,, klart, hur svårt kan det va.... Men efter ha setat här och läst div trådar så inser jag att VVS inte är så enkelt ändå, men det är kul att läsa och lära sig..

//Göran
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 juli 2015, 23:51:47 »

Behåll termostaterna i nått enstaka rum där du kan få övertemperatur, tex ett sovrum eller ett rum med mycket fönster mot söder. Inget är svart eller vitt utan oftast fungerar "grått" minst lika bra.

Helt rätt.
I ett annars väl balanserad (injusterat) system kan man ha upp till 30% av alla radiatortermostater aktiva utan att det blir någon katastrof.
att enbart köra källarvärme (ett fåtal kWh/dygn) sommartid anser jag gör mer skada än nytta på själva värmeanläggningen, däremot har jag full förståelse för att man vill göra det ur komfortsynpunkt, men då bör man kosta på sig en arbetstank.
Coca-cola och VP-Oraklet har fått rätt till sist.  ;)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 juli 2015, 23:27:48 »

Jag kör min. 25 och det är gränspuck inte minst på försommaren. Jag skulle behöva en arbetstank, men det är inte ekonomiskt försvarbart så jag kör lite handdukstork både för att få lite värme och en varm och god handduk i duschrummet. tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2015, 23:21:20 »

Det var lite så jag tänkte och då kanske källaren ska vara zon 2 men att man ställer in en min framledning på tex 25 grader eller vad som behövs men då bör man nog ha arbetstank.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 juli 2015, 22:35:39 »

På sommarhalvåret behöver källaren mer men på vintern motsvarande mindre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 juli 2015, 21:51:50 »

Ok,, om jag fattar allt rätt så får det bli så här,
- Bort med alla radiatortermostater
- Installera en rumsgivare för varje krets
- Använda varmvattenberedaren 60l som jag redan har som volymtank
- Strunta i att ha lite underhållsvärme i källaren sommartid och ev komplettera med en arbetstank senare, men om somrarna kommer att fortsätta vara lika som denna behövs det värme i hela huset året om.. :(
- Använda kretsen i källaren som nummer 1 och kretsen för bostaden nummer 2

Tack för hjälpen så långt men kommer nog behöva lite mer hjälp när hjärnan kokar över med funderingar..

//Göran
Är du säker på att källaren kräver högst framledning det är inte så ovanligt att källare har lågt effektbehov när det är riktigt kallt pga att dom ligger under mark och kylan påverkar mindre.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 juli 2015, 17:34:40 »

Behåll termostaterna i nått enstaka rum där du kan få övertemperatur, tex ett sovrum eller ett rum med mycket fönster mot söder. Inget är svart eller vitt utan oftast fungerar "grått" minst lika bra.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 18 juli 2015, 17:02:25 »

Ok,, om jag fattar allt rätt så får det bli så här,
- Bort med alla radiatortermostater
- Installera en rumsgivare för varje krets
- Använda varmvattenberedaren 60l som jag redan har som volymtank
- Strunta i att ha lite underhållsvärme i källaren sommartid och ev komplettera med en arbetstank senare, men om somrarna kommer att fortsätta vara lika som denna behövs det värme i hela huset året om.. :(
- Använda kretsen i källaren som nummer 1 och kretsen för bostaden nummer 2

Tack för hjälpen så långt men kommer nog behöva lite mer hjälp när hjärnan kokar över med funderingar..

//Göran
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 juli 2015, 10:58:29 »

Nej, men kanske som volymtank, det gör att du får lite längre gångtider, men löser inte problemen med felaktig deltaT p.g.a strypande termostater.
Rumsgivare kopplade till värmepumpen, som ställer ned börvärdet för framledningen stryper inte bort flöde och är vad jag rekommanderar framför radiatortermostater.
Underhållsvärme i källaren skall man egentligen inte köra om man inte har arbetstank, skulle tro att över en livscykel blir lika dyrt som att värma med elradiatorer, eller köra en avfuktare i källaren sommartid.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 17 juli 2015, 17:35:26 »

Tanken är att ha en centralt placerad rumsgivare, dels i källaren och på bostadsplanet, har haft det så tidigare vilket har fungerat jättebra, det här med arbetstank har jag inte fattat riktigt än...
Jobbar som elektriker och har kopplat in åtskilliga värmepumpar och kan inte minnas att jag någonstans har sett någon arbetstank men kan naturligtvis ha missat det då jag inte vetat vad det har varit..
Har en 60l varmattenberedare som kommer att bli över vid installationen av VP, går den att använda som arbetstank?

//Göran
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 juli 2015, 16:57:46 »

En värmepump är optimerad för en viss temperaturskillnad mellan fram och returledning, på moderna pumpar sitter snåla varvtalsstyrda cirkulationspumpar som ser till att önskad tempdiff nås (DeltaT).

Med underhållsvärme sommartid så skall  man helst ha arbetstank för att det inte skall bli väldigt många start/stopp på värmepumpen.
Ditt beslut att använda termostater för att reglera värmen talar också för arbetstank om värmepumpen skall kunna få bra driftsförutsättningar.
Låga flöden och hög effekt är sällan en bra lösning när det gäller värmepump, och både termostater på radiatorerna och underhållsvärme sommartid är sånt som egentligen värmepumpar av on/off-typ har mest problem med.
Helst skall man köra helt utan termostater med en centralt placerad rumsgivare som får kompensera börvärdet om det blir för varmt eller kallt inne.

Du måste låta den slinga som kräver högst värme (i normalfallet) styra värmepumpen.
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 17 juli 2015, 16:14:25 »

Kommer nog att ha lite grundvärme i källaren på sommaren, har funderingar på att sätta en konvektor där.
Vad menas med deltaT-tyrd?

//Göran
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 juli 2015, 15:17:46 »

OK, tack för saklig komplettering.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 17 juli 2015, 12:09:48 »

Bosch och IVT är i grunden samma, om jag fattat det rätt så är ofta Bosch äldre IVT som fått nytt namn, så kanske någon av de utgående/utgångna IVT-modellerna ser likadana ut?

Nja Rickard........du kan vara helt lugn. Bosch har samma färska produkter som IVT.  tummenupp

Bosch 5000 är en modell som ersätter 3500. Tyvärr har inte hemsidan uppdaterats, som man kanske kan ha överinseende med i semestertider.

Skillnaden är att 5000 har energisnåla cirkpumpar som på varma sidan är deltaT-styrd.  :)

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 juli 2015, 11:15:27 »

Kommer värmen vara på i källaren i stort sett hela året ? kommer du att ha arbetstank till vp ?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 17 juli 2015, 08:30:00 »

Det blev en 5000 9 LW/M... Kändes som ett rätt val för mig,, Jag kommer att installera det mesta själv och i samband med detta så börjar ju funderingarna hur allt ska göras osv.
Ett litet dilemma som jag funderar över är att, på min pelletspanna (Ariterm) har jag kört med 2st kretsar en för källare och en för resten av huset och på pannan är det uttag för 2st kretsar vilken innebär att jag har kunnat köra med olika framledningstemperaturer helt oberoenda av varandra.
Men nu när man blir med värmepump kommer det inte att bli så, det blir väl så att jag aldrig kan få högre framledning på krets 2 än krets 1, och då kommer funderingen ang vilken krets ska få bestämma, den i källaren där det är där det är badrum, tvättstuga och hobbyrum eller "bostaden" där vi myseldar i en plåtkamin som håller värmen i 15 sekunder efter elden har slocknat men som naturligtvis sprider värme också..Jag kommer att använda mig av innetermostater och det natuliga valet känns som att det är källaren som ska få "bestämma" men på krets 1 med innertermostat kan man aktivera extra varmvatten vilket vore bra att kunna göra utan att gå ner i pannrummet om man väljer "bostaden" som krets 1.
Åsikter mottages tacksamt..
//Göran 
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 10 juli 2015, 11:44:06 »

Hittade också den manualen nu men när man öppnar den så står det bara att den heter Bosch EHP, och inte något om 5000.. Känns som det är lite förvirrande i sortimentet för jag fick tag på supporten via telefon och han sa att 5000 är helt ny så dom har inte hunnit lagt upp några manualer på hemsidan...
Det enda som han visste om 5000 var att den hade fått nya energiklassade cirkpumpar..

//Göran
Skrivet av: M_VedBerg
« skrivet: 10 juli 2015, 11:16:17 »

Om man tittar på användarhandledningen för Bosch Compress 5000 LW/M 6-17 kW på  http://www.bosch-climate.se/pages/static.asp?lngID=379&lngLangID=1
så verkar dokumentationen vara från 2012/09 så det verkar ju inte vara någon helt ny vp direkt..
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 10 juli 2015, 10:41:54 »

Hittade faktiskt manualer på http://www.bosch-climate.no/service-og-support/brosjyrer-og-manualer.html och den verkar heta 5000 villa i Norge.
Men det vore kul att veta skillnaderna mellan 3500 o 5000, för dom borde väl ha gjort något mer än bara bytt namn och vilken Ivt denna ev motsvarar.

//Göran
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 juli 2015, 09:35:08 »

Om man tittar på Bosch hemsida så verkar Compress 5000 börja vid 22 kw så det bör vara en Compress 6000 du blev erbjuden men den finns inte som 9 kw men den använder R410 som köldmedia och bör vara densamma som Ivt premiumline HQ Compress 3500 borde då vara nån av greenline modellerna. Den nya modellen ger säkert lite högre cop men klarar inte lika höga temperaturer om du skulle behöva det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 juli 2015, 08:31:02 »

Bosch och IVT är i grunden samma, om jag fattat det rätt så är ofta Bosch äldre IVT som fått nytt namn, så kanske någon av de utgående/utgångna IVT-modellerna ser likadana ut?
Skrivet av: Hugh
« skrivet: 09 juli 2015, 20:50:14 »

Hejsan, hade efter mycket om och men bestämt mig för att köpa en Bosch 3500  9 LW/M från en grossist, men när jag skulle beställa den hade den försvunnit från webshoppen.... Ringde till säljaren och han erbjöd mig ersättaren som är helt ny  tydligen och heter Bosch 5000 9 LW/M...
Började genast söka efter info på Bosch hemsida och via google, men det verkar finnas flera typer av 5000 och verkar ha gjort så under flera år, bla fastighetspump med lite mer kw.
Har mailat Bosch för att försöka få en manual eller datablad men inte fått något svar ännu..
Är det någon som har koll på läget? Vad skillnaderna är osv mot 3500?

//Göran

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!