Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14  (läst 6997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« skrivet: 02 februari 2012, 19:38:07 »
Hej,

Nu hoppas jag på lite hjälp.
Har haft min Nocria 14 i dryga 2 år. har fungerat bra gällande värme för 200 m2 men jag har haft problem med ute delen från och till. Allt relaterat till is uppbyggnad i tråget vilket. Jag tidvis fått frosta av. Har läst trådarna i forumet Ang. Inkopplad värme slinga eller ej. Om jag har en enhet där installatören borde gjort det så är jag helt säker på att det ej är gjort.
Nu undrar jag om någon finurlig/erfaren kan hjälpa mig reda ut om den är inkopplad eller inte. Det jag kan förklara innan jag försöker lägga upp bilder är att slingan är inkopplad till "N" med den "bruna" ledaren medans den "blå" ledaren är sammantvinnad med 2 andra "blå" ledare i en Torex liknande historia. Ser ingen bygling som man hänvisat till mellan L och L1 i andra trådar.
Om det visar sig att den är korrekt installerad, var köper jag en ersättnings slinga och vad kostar den?

Mvh,
Fredde

Utloggad Thomas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 17:46:27 »
Hej Fredde

I Nocriaförpackningen hittade jag ett blad från FG Nordic till installatören där jag citerar följande:

"För att ARCTIC-funktionen med trågvärmare och kompressorvärmare skall vara i drift så måste man bygla i utomhusdelens plintanslutning mellan L1 och L."

Mvh...   /Thomas_L
« Senast ändrad: 04 februari 2012, 18:10:24 av Thomas_L »

Utloggad mofajenko1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 18:45:29 »
Tack Thomas!

Här kommer lite bilder på inkopplingen. Är lite kluven till märkningen på plinten för fas o nolla men det är kanske så att det är annan färgkod på kablarna i ursprungs/tillverknings landet.
Om man nu skall bygla mellan L & L1 är det en EK-ledare 1,5mm2 som skall användas?





Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 23:55:10 »
I maskiner och annat som kan vibrera är normalt EK fel val och det ska vara RK som är betydligt smidigare som kopplingstråd vilket det är i detta fall. 1,5mm2 låter som lämplig storlek mht säkringen. Vanligen används ändå EKK som anslutningskabel till luftvärmepumpar och det gäller att den sitter fast på lämpligt sätt och att rörelserna i hela utedelen är små och få. Interna anslutningskabeln till kompressorn inuti utedelen får absolut inte vara EK.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2012, 02:45:32 »
Men är den inte byglad mellan L och L1 via den svarta tråden? Sc:,h Eller har jag missupfattat något?
Det är inte så att du har fått ärg eller så på glassäkrinen som gör att du inte har någon kontakt?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Thomas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2012, 17:28:35 »
Halloj igen Fredde

Jag tycker definitivt det ser ut som att byglingen saknas. Jag har ritat i med rött i din bild var det bör sitta en bygling. Så ser det iallafall ut på min Nocria och jag kan känna på tråget att värmen är på.



Mvh...   /Thomas

Utloggad mofajenko1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2012, 18:21:24 »
Hej Thomas,

Tackar, illustrativt o bra! Thumbsup
Jag fick återigen töa av tråget idag med en värmepistol. Problemet är inte att det byggs en "kaka" med is i tråget i sig utan att den normala avrinningen sätts igen. Då fylls tråget upp med is och det rinner över kanterna med en tjock istäcke nära husfasaden som följd.
Jag ska följa Josths råd med RK. Kopplar imorgon och återkommer med resultatet.

/Fredde

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2012, 19:38:19 »
Har du ngn plastpip i avrinningshålet? Om du har det så montera bort denna isåfall.Hade ingen på min Nocria iofs,men på de två andra ASY pumparna jag har fick jag ta bort dom på.Det händer att montörerna glömmer att plocka bort den,det är fler saker dom glömmer tydligen --/ ;)
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2012, 06:16:33 »
Jaha, nu såg jag det med. Tyckte först att det såg ut som att glassäkringen hade kontakt med plinten bredvid, men så var ju inte fallet när jag tittade lite närmare på en av de andra bilderna.

Halloj igen Fredde

Jag tycker definitivt det ser ut som att byglingen saknas. Jag har ritat i med rött i din bild var det bör sitta en bygling. Så ser det iallafall ut på min Nocria och jag kan känna på tråget att värmen är på.



Mvh...   /Thomas
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad sir j david

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2014, 21:29:25 »
Nu har jag gått och skaffat en Nocria 14 och har problem med is i tråget. Hittade denna tråd och kan konstatera att byglingen saknas mellan L och L1 på min utedel.

Har kontaktat Polarpumpen om detta men tänkte kolla här också... vågar man sätta dit en kabel själv utan att garantin påverkas? Eller ska man snällt vänta på att de orkar/vill/hinner skicka hit någon att göra det?

Sedan har jag en till fundering. Det fastnar is på plastgallret på baksidan och jag har läst mig till att man får plocka bort detta ifall man vill. Men! Det sitter ej kabel och något som verkar vara en givare/sensor i kabelns ände. Vad är det för sensor? Hur viktigt är det att den sitter just där den gör. Hur fäster jag den om jag tar bort gallret?

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2014, 14:08:44 »
Tycker att deras installatörer borde ha fixat bygeln eller komma och göra det utan att det kostar dig något.
Vet inte om Norica har termostat på kabeln. Annars bör det sättas dit en så att den bara aktiveras när det är minusgrader ute.
Avfrostningsgivaren.
« Senast ändrad: 26 januari 2014, 16:58:25 av Zelda »

Utloggad sir j david

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkopplad värme slinga eller ej i Nocria 14
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2014, 23:18:59 »
Tycker att deras installatörer borde ha fixat bygeln eller komma och göra det utan att det kostar dig något.
Vet inte om Norica har termostat på kabeln. Annars bör det sättas dit en så att den bara aktiveras när det är minusgrader ute.
Avfrostningsgivaren.
Jag har kontaktat Polarpumpen om detta (samt att pumpen dessutom lade av idag) så får vi hoppas på snabb åtgärd. Det där med termostat låter vettigt men antar att det inte är något de bjussar på... Hur löser man det bäst, skulle inte tro att de gillar att det installeras saker av ägaren med tanke på garantin?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!