Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW  (läst 10478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« skrivet: 10 oktober 2013, 17:38:50 »
Tjobaloo!

Köpte oss ett hus för drygt 1 månad sedan (alltid bott i lägenhet tidigare)
Det är mycket som man får lära sig på kort tid :)
Något som jag dock har problem med är att förstå mig på värmepumpen en IVT 290 AW med Optima 700
Jag tycker den värme väldigt konstigt och uppfattas som en ganska så "klen" anläggning.
Nu är jag van vid värmen vi hade i lägenheten samt varmvattnet där.
Tempen på varmattnet är inte mer än 40-50c beroende på omständigheterna, Enda sättet att få fart på det är att aktivera extra varmvatten (65c) och det känns mer som att det är där det ska ligga som normalt.

Samt tycker jag att värmen till elementen är väldigt underlig för den kan dra igång och öka tempen på utgående till element ifrån 25 till 30 för att sedan stängas av efter kanske 5 minuter och då sjunker värmen ner igen till 25-27 grader på ett par minuter. Och när den gör detta så är elementen varma en kort stund, Varje morgon som jag har känt på elementen när man gått upp (06:00) så är dem kalla och då är det inte mer än 5-7 grader ute.

Är den fel inställd eller är jag bara bortskämd med ordentlig komfort sen lägenheten?
Den är installerad 2005 ifall ni undrar.
« Senast ändrad: 10 oktober 2013, 18:00:55 av Danne84 »

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Nybliven husägare
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2013, 17:53:48 »
Tjola-hej och välkommen hit.
Här kommer du troligtvis få massa bra svar.

Själv rätt ny här och detta forum är grymt.

Jag har samma pump som dig fast från 2003.Något är knas man ska ha jämn fin värme när allt är rätt.

Varmvattnet däremot måste man normalt spetsa med el för att få det till mer än ca 55.

Grattis till nya kåken.

De kommer nog massa bra svar snart av dom som kan mer :)
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nybliven husägare
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2013, 17:54:40 »
En värmepump klarar inte av att göra så hett vatten och desto varmare vatten den gör desto sämre effektivitet har den. Låter konstigt om vp går endast 5 min när den värmer radiatorerna den bör gå längre och det går säkert att justera men vet tyvärr inte hur men annars är det rätt att den värmer över börvärdet och därefter står still tills tempen sjunker under börvärdet och startar igen men det ska inte märkas inne så det blir dålig komfort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2013, 18:00:36 »
Tack! :)

Ska även nämna att när jag flyttade in så visade displayen (den med huset) 24/75 nått sådant,
Läste i manualen att det är onormalt högt så jag ändrade det till drygt 20/55 som angavs vara "normalt" i maualen.
Dock inte märkt någon som helst skillnad i huset på värmen.

Huset är 1 plans med källare och hälften av rummen är i källaren så man är där en del och jag tycker det är svårt att få hygglig värme där nere, känns alltid rått, Hade varit trevligt om man kunnat prioritera källaren med ett par grader men det blir svårt med tanke på att det är ett och samma system för hela huset.

Vad gäller extra varmvatten så säger den efter en stund att "Allt tillskott kan inte kopplas in" ungefär.
Hittade en meny som visar hur mycket effekt och den maxar på 13,50kWh.
För klen maskin?

Måste även fråga vad som gäller när man bryter strömmen för hela anläggningen, Förra ägaren påstog sig inte rört anläggningen alls på ~5år och sen läser man på forumet att man ska skruva av paneler på utedelen och rengöra osv men att man ska bryta strömmen, Är det bara till att stänga av och på när man är klar så sköter den sig själv?

Tack för all hjälp :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2013, 18:11:02 »
Det du ska gå efter är värmen i huset, inte på elementen.
Din värmepump värmer on/off och det innebär att elementen växlar mellan varmt och svalt.

Storleken på värmepumpen beror på hur stort och gammalt hus du har?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2013, 18:19:43 »
Huset är 86 + 86kvm byggt -64

Kollade på menyn temperaturer efter att ha läst lite här i forumet:

12c ute

T1: 22,4c
Värmesystem start: 21,4c
Värmesystem stopp: 26,6c
T2: 12,1c
T3: 56,6c
Varmvatten start: 47,0c
Extra varmvatten start: 60,0c
Extra varmvatten stopp: 65,0c
Varmvatten spets stopp: 65,0c
T6: 18,9c
T8: 22,1c
T9: 22,5c
Varmvatten stopp: 48,0c
T10: 22,4c
T11: 9,2c
T12: 11,1c

Är detta åt helsike eller helt korrekt?

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2013, 18:26:24 »
Var befinner sig kåken i detta långa land?

Har du någon energideklaration?

Om ja vad drar den per år och kvm?

Dessa uppgifter underlättar för att veta om det är rätt dimensionerat.
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2013, 18:33:00 »
Huset finns i mellersta Skåne.

Enl Eldeklarationen:

El (direktverkande): 1200 kWh
Värmepump luft/vatten: 8102 kWh
Summa: 9302
Varav energi till varmvattenberedning: 2326kWh
Hushållsel: 6693 kWh
Summa: 15995kWh

Men dom som bott här innan oss hade knappt något som kan kallas "teknik"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2013, 18:34:44 »
Mellan tumme och pekfinger så är dimensioneringen hyfsad.

Kan du läsa av samma temperaturer då värmepumpen går och värmer huset?
Vänta någon minut efter start så temperaturerna hinner stabilisera sig lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2013, 18:54:44 »
Värmepumpar av on/off typ får kortast driftcykler vår och höst när radiatorerna inte är så varma. När det gäller L/V-värmepumpar förstärks problemet av att det är rätt varmt ute och då ger de hög effekt. Det kommer att bli längre körningar när det blir kallare ute. Men 5 minuter låter ändå väl kort tid.

Om föregÃ¥ende ägare hade tummen mitt i handen kan det vara skäl att lufta varmvattenberedaren och kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utlopp (5 grader eller mer) till radiatorerna när pumpen har gÃ¥tt sÃ¥ där en kvart. Det senare görs nog bäst när det blir kallare. Flödet till radiatorer där det inte är nÃ¥gon märkbar temperaturskillnad skall strypas. Pumpens verkningsgrad blir bättre om man kan fÃ¥ bort radiatorer som kortsluter radiatorvattenflödet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #10 skrivet: 10 oktober 2013, 23:33:36 »
Ska även nämna att när jag flyttade in så visade displayen (den med huset) 24/75 nått sådant,
Läste i manualen att det är onormalt högt så jag ändrade det till drygt 20/55 som angavs vara "normalt" i maualen.
Dock inte märkt någon som helst skillnad i huset på värmen.

Huset är 1 plans med källare och hälften av rummen är i källaren så man är där en del och jag tycker det är svårt att få hygglig värme där nere, känns alltid rått, Hade varit trevligt om man kunnat prioritera källaren med ett par grader men det blir svårt med tanke på att det är ett och samma system för hela huset.

Anledningen till att det inte har märkts så stor skillnad är nog att det inte är så stort värmebehov i Skåne än. Det kan också bero på att du har termostater på radiatorerna som stryper bort värmen. Öppna i så fall alla termostater och vänta tills det blir lite kallare ute innan du justerar in rätt värden för värmekurvan.
Källare är alltid lite luriga. Det går att 'prioritera' genom att strypa in radiatorsystemet så att värmeavgivningen blir högre i källaren. Problemet är att när det blir kallare ute så ökar värmebehovet i källaren mindre än i resten av huset, så då blir prioriteringen fel då istället...

Citera
Vad gäller extra varmvatten så säger den efter en stund att "Allt tillskott kan inte kopplas in" ungefär.
Hittade en meny som visar hur mycket effekt och den maxar på 13,50kWh.
För klen maskin?

Det beror på att pannan har effektvakt installerad och det går för mycket ström på nån fas. Det spelar ingen roll så länge den klarar av att värma varmvattnet med den effekt det går att koppla in. Som andra redan har sagt så klarar inte en VP av så höga temperaturer. Dessutom blir verkningsgraden sämre och slitaget på kompressorn ökar ju varmare vatten den gör. Därför skall man lägga sig på så låg temperatur man kan utan att komforten blir lidande. Har ni för lite varmvatten i dag, eller tycker du bara att det inte är tillräckligt varmt?

Citera
Måste även fråga vad som gäller när man bryter strömmen för hela anläggningen, Förra ägaren påstog sig inte rört anläggningen alls på ~5år och sen läser man på forumet att man ska skruva av paneler på utedelen och rengöra osv men att man ska bryta strömmen, Är det bara till att stänga av och på när man är klar så sköter den sig själv?

Ja. Det borde finnas smutsfilter både på värmebärarslingan (mellan VP'n ute och pannan inne) och radiatorsystemet som skall kontrolleras nån gång per säsong. Leta rätt på dom och gör ren dom. Sen kan du kolla så att det inte sitter löv och annat skräp i utedelen - Dels den delen som luften sugs genom, men även i kondensvattenavloppet i botten av VP'n. Man skall inte behöva skruva av några paneler för att göra det.
Tar du bort frontpanelen på pannan inne så kommer du åt luftningsnippeln som sitter längst upp på varmvattenberedaren. Kolla även trycket på mätaren nere i botten och fyll på vatten i värmesystemet om det behövs.

Kollade på menyn temperaturer efter att ha läst lite här i forumet:
.....
Är detta åt helsike eller helt korrekt?

Läs av temperaturerna när kompressorn har gått en stund och värmt huset. Annars säger inte värdena så mycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2013, 19:00:32 »
Tack för alla svaren!

Här kommer lite värden när pumpen var igång:

T1: 22,6c
T2: 12,7c
T3: 49,8c
T6: 76,1c
T8: 51,4c
T9: 22,5c
T10: 46,8c
T11: 6,5c
T12: 11,3c

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2013, 19:15:40 »
Tack för alla svaren!

Här kommer lite värden när pumpen var igång:

T1: 22,6c
T2: 12,7c
T3: 49,8c
T6: 76,1c
T8: 51,4c
T9: 22,5c
T10: 46,8c
T11: 6,5c
T12: 11,3c

Sorry men det ser ut som att den värmer varmvattnet vid detta tillfälle, kolla igen när den värmer huset...
T9 ser inte OK ut, borde vara högre...
« Senast ändrad: 11 oktober 2013, 19:19:36 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2013, 19:26:40 »
Ahh ok my bad :)
Ska hålla ögonen öppna och avläsa när den värmer huset istället.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2013, 09:38:56 »
Jag tänkte på en annan sak ang temperatur på vattnet.

"Temperaturen bör vara lägst 60° C i varmvattenberedare och lägst 50° vid alla tappställen. För sanering av systemet rekommenderas tillfällig höjning till 70° C i beredaren och spolning på alla tappställen med minst 60-gradigt vatten i minst tio minuter."

Taget ifrån Socialstyrelsens hemsida ang Legionellabakterier.

Och mitt ligger bara på ~45c
Så hur löser man en sådan sak.
Samt att pannan klarar max ~65c

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #15 skrivet: 17 oktober 2013, 00:26:07 »
Ikväll när jag gick förbi pannan så hade jag lite bra timing.
Hörde att shunten öppnade och passade på att känna på utgående rör, Det blev redigt varmt och gott, Tempen i displayen steg ifrån ~25 till 40c
Men bara efter ca 30 sekunder så stänger den igen och röret blir kallt igen på 3 röda.
Ska den jobba på det sättet?

Hade även en VVS kille på plats här om dagen, Han påstog att den inte ska stå och droppa som den gjorde i spillkoppen(?)
Är ett konstantflöde där. Han sa att det var en ventil som är kass. Kan det stämma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2013, 06:57:20 »
Hej!
Om T9 visar rätt temp i avläsningen innan så gissar jag att en av växelventilerna gett upp, alternativt att laddpumpen inte funkar.
Laddpumpen kan du kolla genom att lossa centrumskruven på cirkpumpen och kolla om axeln snurrar (det kan komma lite vatten då centrumskruven lossas).
Prova då att hjälpa igång pumpen med en skruvdragare, det brukar finnas ett mejselspår på axeltappen.
Växelventilerna (2 st) kan kärva, man lossar då på motordelen och motionerar/smörjer mekanismen för hand.
Om motordelen till en växelventil är trasig så får man byta ut grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2013, 09:05:58 »
Det är nästan +10°C ute
Shunten skall inte jobba alls vid den tempen
Dessutom öppnar schunten först när värmepumpen inte orkar värma mer (att T 1 inte stiger mer och tiden för shuntöppmning räknat ner till noll vilket är minst 1 timma) och ENDAST när eltillskottet är aktivt.


Vad jag tror du hört är att växelventilen har slagit över från VarmVatten tillverkning till radiator värmning
Då kommer en skvätt varmt vatten att rusa ut mot radiatorerna och man kan få detta fenomen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2013, 10:16:30 »
Skulle haft avläst temperaturerna när den jobbar med värmevatten men det är lite drygt att springa upp och ner för att kolla när den gör det.
Kan man tvinga igång pannan på någon vänster så att man kan få fram värdena?

För nyfikenhetensskull så ändrade jag shunten till manuell och körde full värme i ca 5 minuter, Då fick man den redigt goa värmen i alla elementen som man är van vid sen man bodde i lägenhet. Dock sjönk tempen i pannan ifrån ~44c till drygt 27c på bara den korta tiden sen blev det "kallt" igen.
Ställde tillbaka den till automatiskt efter det.

Kanske bara jag som är ovan hur det ska fungera när man bor i villa :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #19 skrivet: 17 oktober 2013, 10:40:31 »
Höj kurvan så kommer den trigga värmning av huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #20 skrivet: 22 oktober 2013, 17:18:23 »
Äntligen så har jag tagit mig tid att skriva av värdena vid värmning av huset :)

T1: 34,2c
T2: 2,4c
T3: 47,2c
T6: 62,6c
T8: 34,5c
T9: 31,3c
T10: 31,2c
T11: -8,7c
T12: -2,3c

Antar att det är ganska så normala värden?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #21 skrivet: 22 oktober 2013, 18:07:26 »
T12 visar fel med ca 4,7grader.

Den visar vilken lufttemperatur som suga in i maskinen men ute tempen är +2,4 enligt givare T2.

Detta kan göra att avfrostningarna uteblir.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #22 skrivet: 22 oktober 2013, 19:45:04 »
Jag tror att avfrostningen fungerar som den skall då jag hörde att det pös ifrån ute delen en gång och sen blåste det varmt ifrån fläkten samt rök lite.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #23 skrivet: 22 oktober 2013, 20:23:53 »
Det är inte så att VP matar sig själv med den utblåsta kalluften pga. dålig placering eller ställda prylar, skärmar eller häck vid VP:n och därför är insugningsluften så kall ?

VP behöver mycket 'varm' friskluft utifrÃ¥n som den kan dra värme ur och suger den in redan kyld luft frÃ¥n sig själv för att luften gÃ¥r i cirkel där maskinen är uppställd  sÃ¥ blir det inte bra alls.


- hur varmt var din sprit/elektroniska utomhustermometerns  pÃ¥ fönsterkarmen utomhus vid tillfälle - detta för att se att tex. T2-givaren visar nÃ¥got sÃ¥ när rätt och dÃ¥ fÃ¥r man undersöka varför T2 och T12 inte visar ungefär samma värden - det räcker med en givare visar fel för att maskinen kanske börja bete sig underligt.

skaffa en billig inne/ute termometer med sladd och sätt sladdsensorn vid insugen på VP:n - också för analysen att givarna inte visar fel samt att redan kyld luft inte dras in i maskinen igen.

   

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #24 skrivet: 23 oktober 2013, 10:21:35 »
Det är inte helt ovanligt att T2 och T12 visar olika värden. T2 sitter i en kapsling på husväggen medan T12 sitter mitt i luftströmmen och reagerar direkt på variationer i temperaturen. Sitter T2 så att den utsätts för solljus så blir det än mer fel...
Hur varmt var det ute vid avläsningstillfället?

Dock tycker jag att det är lite för liten skillnad mellan T8 och T9. Vad står VB-cirkpumpen inställd på för effektläge och hur långa/grova rör har du mellan inne- och utedelen?


Hemma hos mig sitter T2 på norrväggen och VP'n åt väster, så soliga dagar är det ganska stor eftersläpning på T2 när tempen stiger.
« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 10:27:10 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #25 skrivet: 23 oktober 2013, 12:53:47 »
Det är möjligt att det kan diffa lite men jag som bor på västkusten har fortfarande INTE haft minusgrader denna vinter och TrådSkaparen som bor i Skåne har nog haft varmare än vad jag har det så att hans T12 visar -2,3°C måste vara fel.
Tror mer att hans T2 visar rätt med sina +2,4°C oavsett vilket vädersträck utegivaren sitter i.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #26 skrivet: 23 oktober 2013, 13:55:27 »
Ja, det känns mer rimligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #27 skrivet: 24 oktober 2013, 19:49:40 »
Utegivaren T2 sitter alltid i skuggläge så att säga. Vet ej väderstreck :P

Utetempen stämmer mot en vanlig tempmätare som jag har.
Det är värden som stod i displayen.Det var ovanligt kallt just den kvällen.
Andra kvällar har vi runt 4-5c

Dock står utedelen mot en vägg så det kan vara så att när det blåser ut i toppen att en del åker in i pumpen igen.

Jag har varit ute och tagit lite bilder ikväll här hittar ni dem:

http://wickedworld.org/pump/IMG_20131008_234418.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131008_234425.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131024_195322.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131024_195331.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131024_195338.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131024_195403.jpg
http://wickedworld.org/pump/IMG_20131024_195406.jpg
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 20:13:44 av Danne84 »

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2013, 13:11:23 »
Ingen som har en kommentar ang installationen? :)


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #29 skrivet: 31 oktober 2013, 13:50:58 »
Jag ser inget konstigt med den. Det där svarta 'taket' över fläkten, är det nåt originaltillbehör eller hemmabygge?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #30 skrivet: 31 oktober 2013, 13:58:19 »
Konen över fläkten har funnits som orginaltillbehör
Främst till de stora pumparna Optima 1100-1700 (Fastighets sidan)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #31 skrivet: 31 oktober 2013, 18:14:53 »
Tänkte isolera rören även i källaren som kommer ifrån utedelen.

Föresten, Ska den "läcka" så här mycket??

ca 20MB fil.

23/60 står det uppe till vänster i displayen
Kurvan i pannan är:
Ute / Inne:
20/24
15/27,2
10/29,7
5/34,8
0/38,1
-5/39,8
-10/43,2
-15/46,5
-20/49,9
-30/56,6
-35/60,0

« Senast ändrad: 31 oktober 2013, 21:12:11 av Danne84 »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #32 skrivet: 01 november 2013, 09:34:51 »
vrid ratten till höger på den droppande ventilen
den går bara åt ett håll och är fjäderbelastad så den kan vara lite trög
vrid den tills den sas. "kuggar över" då stänger ventilen automatiskt med ett klonkande ljud och förhoppningsvis slutar det att droppa

om inte upprepa

Denna ventil skall man kontrollera regelbundet (1 ggr per år) men det är lätt att missa
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Danne84

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybliven husägare (Funderingar om Optima / 290 AW
« Svar #33 skrivet: 01 november 2013, 16:21:09 »
Ok ska prova det, Men den ska inte läcka som den gör nu eller?

Edit: Provade att vrida på den men då började den bara läcka mer även om jag släppte den, Så jag provade att vrida till men då stog det vatten åt alla håll.
Så min lösning är så fall att stänga av vattnet till pannan och prova med mindre tryck och se om den hoppar tillbaka.
Sitter nämligen inget rör på den ventilen så att vattnet samlas bara under pannan....

Edit2: Det blev bättre efter att jag provade. Dock läcker den lite fortfarande så den ska bytas nu i dagarna.
« Senast ändrad: 02 november 2013, 11:41:45 av Danne84 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!