Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt värmesystem till villan, vad välja? Hjälp/rÃ¥d tack.  (läst 16426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan värmepump experter! Nu behöver jag hjälp/råd.

- Situation, Bosatt i Nässjö ( årsmedeltemp ca +6,5 C ) 2 vuxna och ett barn.
- Renoverad 1 plansvilla på ca 110 kvm, hyssat tilläggs isolerad och 3 glas fönster.
- Nuvarande värmesystem IVT 6 kw luft/luftpump - 2007 och en VVB Metro Emalj 110 L - 2008 för tappvatten.
- Nu har "data-kortet" i min IVT pajjat och nytt kostar orimligt mycket, jag kommer byta till annan värmelösning.
- Kommer inte välja luft/luft igen då jag hatar fläktljudets irriterande väs... Nu när skiten pajjat hör man hur skönt det kan va! ( är faktiskt glad att skiten gick sönder...)

Det jag funderar på att göra nu är att riva väck alla bef golv ( har golvplank direkt skruvade på träbjälklag, så no problems) och lägga spårad golvspånskiva på bjälklaget o sedan ner med vattenburet golvvärmesystem typ LK Golvvärmesystem.

Så nu till mina frågor funderingar;

Vilket värmesystem skulle ni rekomendera mig? ( bergvärme går bort då jag bor för nära sjötäkt och får inte borra )
Funderar allt mer på luft/vattenpump, kanske en bättre beg? ser ju att man kan få en typ 3 år gammal till väldigt bra pris...
Eller kanske låta en elpanna ge varmvatten till golvvärme och VVB sköta tappvattnet?

Jag är novis när det gäller "värmesystem" så skulle uppskatta om ni rekomenderar/förklarar på ett enkelt vis, så även jag fattar ;). ( jag har läst den informativa "tråden" av "erp" "Så här fungerar EcoEl-EcoAir " inponerande måste jag säga.

Mottager mycket tacksam era rekomendationer / råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur ser energibehovet ut?
Om huset inte kräver så jättemycket energi så är det kanske läge att skaffa en liten frånluftsvärmepump som får sköta både värme, ventilation och varmvatten?

http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex35
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Carl N, och tack för snabba ryck ;)

Mitt hus är en renoverad 50 talsvilla utan "maskinell" vent, det är självdrag. ( har borrat upp ett antal 100mm hål i ytterväggarna och tryckt i "freschventiler".

Ser att du skriver "frånluftsvärmepump som får sköta både värme, ventilation och varmvatten". Skulle du kunna i enkla ordalag beskriva hur en sådan fungerar? ( eller går den bort i och med min ventilation är "självdrag"? ) Vad skiljer en frånluftpump vs Luft Vattenpump?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
"Frånluftsvärmepump, den enklaste och billigaste sortens värmepump, vilken går ut på att återvinna den värme som går ut från huset via ventilationen och återför den till husets värmesystem."

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmepump

Luft/vatten tar värmen från uteluften. Frånluftsvärmepump tar alltså värmen just från frånluften. I båda fallen blir värmen vattenburen inomhus.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar Erik för beskrivning av Frånluftsvärmepump. Jag antar att, i mitt fall är denna teknik inte gångbar?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tackar Erik för beskrivning av Frånluftsvärmepump. Jag antar att, i mitt fall är denna teknik inte gångbar?
Du verkar ju ha löst tilluften så det som krävs för en frånluftpump är frånluftkanaler från badrum/toalett/tvättstuga till värmepumpen.
Eftersom det är enplanshus så borde ju inte det vara så svårt att ordna.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Ville Vessla o tack för svar, Jag förmodar att dessa frånluftkanaler i praktiken är typ spirorör som man drar till "pannrummet"? Om så är fallet har jag problem att dra... Det finns nämligen igen vind i mitt hus. Innetak är upp till nock i hela huset och jag vill nog inte ha synliga luftkanaler i innetaket. eller kan man fixa denna lösning på annat sätt?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Hur ser planlösningen ut? Var ligger badrum, toalett och tvättstuga jämfört med där du vill ha värmepumpen? Det går ju att dra ventilationsrören genom väggar mellan rummen om planlösningen är lämplig (så du slipper drar rör i stora rum där nocken syns).

Vad har du för ventilation i badrum/toalett och tvättstuga nu? Har du någon mekanisk fläkt som blåser ut luft i från dessa rum? (Om inte så skulle en frånluftsvärmepump förutom att ge värme även få mycket bättre ventilation än du har nu med självdrag). [edit: hade skrivit "i", men menade "från"]
« Senast ändrad: 26 mars 2014, 10:19:02 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erik, Badrum/tvättstuga/toalett är ett och samma rum i huset och det ligger vägg-i-vägg med tilltänkt pannrum. Det finns oxå en dörr mellan Badrum/tvättstuga/toalettrum till just pannrum. ( pannrum är på 15kvm och innhåller åxo bastu ). Så vent in till tvätt/bad/toarum är inga problem. antingen borra upp venthål i väggen mellan rummet eller fixa venthål i dörren... Vad tror ni?

Just det, det finns en "fuktstyrd pax-fläkt" i bad/tvätt/toarum ut genom ytterväggen. Hmm ser nu att du frågar;
ekanisk fläkt som blåser ut luft i dessa rum? och svar på den frågan är, nej jag har ingen mekanisk fläkt som blåser ut luft i bad/tvätt/toa rum... det är endast mekaniskt fläkt som blåser ut luft från rummet.... hjälper denna info?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 494
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du är rätt på det spårade spånskivor och 17 mm slang är en barnlek att lägga.
Tänk på inte för långa slingor gärna max 55 meter.
Gärna lika långa slingor det blir lättare att justera in.
En luftvattenpump till golvvärmen ger bra COP.
Tappvattnet hade jag behållt min gamla tappvattenvärmare VP är ganska dåliga på de höga temperaturerna.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad mosh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Churchill för infon, Måste säga att jag blev ganska intresserad av "frånluftvärmepumpar" efter läsning av inläggen från Erik och Carl N. Skulle vara kul att få reda på prestanda skillnad och vilka som är mest pålitliga i drift, ex vilken drar mest el, är de "bullriga" ... Jag är ute efter en värmelösning som är pålitlig och passar bra till golvvärme. Tacksam för input.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du skulle kunna ersätta PAX-fläkten med en FLVP.
Det du då gör är att se till att luften i huset enkelt kan ta sig in in WC/tvättstuga och sen fixar du ett frånluftsrör from WC till pannrummet och ansluter på den nya FLVP:en.
Hålet för PAX-fläkten måste täppas igen och tätas.
Den behövs ett avluftsrör från FLVP:en och ut, detta ska kondensisoleras hela vägen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En FLVP tar värme ur den uppvärmda inneluften och värmer vatten och inneluft. Okej, men FLVPn kan ju inte tillföra mer värme än den tar ut ur luften så det måste väl finnas nån ytterligare värmekälla? Räknar ni med att man stöttar med elpatron då? Annars kommer väl huset gradvis att kylas ner?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En FLVP tar värme ur den uppvärmda inneluften och värmer vatten och inneluft. Okej, men FLVPn kan ju inte tillföra mer värme än den tar ut ur luften så det måste väl finnas nån ytterligare värmekälla? Räknar ni med att man stöttar med elpatron då? Annars kommer väl huset gradvis att kylas ner?

Jodå, en del av energin kommer ifrån frånluften, sen tillkommer drivenergin på kompressorn.
Sen har man ju förhållandet mellan utetemp och avluftstemp, om avluftstemp är lägre än utetemp så tillför man ju lite mer "gratis" energi med värmepumpen än vad man kyler med tilluften.
Men i slutänden så krävs oftast eltillskott när det är som kallast ute, ingen större skillnad mot en luft/vatten värmepump där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jodå, en del av energin kommer ifrån frånluften, sen tillkommer drivenergin på kompressorn.

Men den värmer ju knappast huset, i förhållande till den el den förbrukar? Eller..?

Sen har man ju förhållandet mellan utetemp och avluftstemp, om avluftstemp är lägre än utetemp så tillför man ju lite mer "gratis" energi med värmepumpen än vad man kyler med tilluften.
Men i slutänden så krävs oftast eltillskott när det är som kallast ute, ingen större skillnad mot en luft/vatten värmepump där.

För att avluftstemp ska vara lägre än utetemp måste det väl ändå vara ganska varmt ute? Vi pratar inte om -10?
Så vad är det som värmer frånluften innan den når FLVPn?
Jag kan förstå vitsen med en FLVP om man har ett rent mekaniskt frånluftssystem, alltså utan värmeväxling, i ett hus som samtidigt har något annat värmesystem, men en FLVP kan ju inte själv värma det hus som det tar värmen ifrån. I såna fall hade det ju varit en perpetum mobile. Räcker värmen från solen, människor i huset, hushållsapparater, osv?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!